גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפורשה קאיין ההיברידית החדשה היא מוחצנת ומוקצנת

הפורשה קאיין ההיברידית החדשה היא כלי לכל תכלית: מגלישה חרישית ונטולת זיהום ברחובות העיר ועד יכולות שטח וביצועים מסעירים, שיגרמו לכם לשכוח שמדובר ב-SUV של שניים ורבע טון ● אבל העתיד שלה בישראל תלוי בפוליטיקה

קפיצה לביצה העכורה של הפוליטיקה הישראלית אינה אהובה עלינו, בלשון המעטה, אבל הפעם אנחנו חייבים לעסוק כאן בסוגיית הקדמת הבחירות. נו, ודאי תשאלו, מה כבר יכול להיות הקשר בין מבחן לפורשה קאיין פלאג-אין ולמועד הבחירות?

אז הנה תקציר מזורז: זה מספר שנים מנסה רשות המסים לבטל, או לפחות לקצץ, את הטבת המס על כלי רכב היברידיים נטענים (פלאג-אין), שנהנים כיום ממס קנייה של 20% בלבד במקום למעלה מ-83%. הנימוק: זה הפך להיות מקלט מס לאלפיון העליון. עד כה נחסמו הניסיונות על ידי הדרג הפוליטי, שלא רצה להצטייר כמי שמעלה מסים. אבל בסוף 2019 נחושה הרשות לחזור למתווה המס הירוק המקורי, ופירוש הדבר קפיצה של עשרות אחוזים במס הקנייה על רכבי פלאג-אין, שהם מטבעם יקרים יותר לרכישה מדגמי בנזין ודיזל רגילים. זו כמובן מכה אנושה לפלח.

אם הבחירות יוקדמו, קיצוץ ההטבה ייכנס לתוקף כמעט בוודאות בסוף 2019 במיוחד על רקע "הבור התקציבי" שהתגלה לאחרונה. אם הן יתקיימו במועד מאוחר יותר, זו שוב תהיה החלטה פוליטית טעונה וקשה לנו לראות מישהו מעלה מסים על סף בחירות. אז הנה הקשר.

פורשה קאיין

הפפראצי לא מעזים להתקרב

פורשה, בכל אופן, טרודה כיום בדברים חשובים יותר מאשר הפוליטיקה בישראל. התחרות בפלח רכבי ה-SUV היוקרתיים-ספורטיביים, מקור הכנסה מרכזי שלה, אגרסיבית מתמיד ואפילו קבוצת פולקסווגן, קרובת משפחתה, לא עושה לה הנחות ומתחרה בה ישירות באמצעות דגמים חדשים מבית אאודי (Q8), למבורגיני (אורוס) ועוד. כולם, אגב, מבוססים על אותה פלטפורמה משותפת.

התשובה של פורשה היא הדור החדש של הקאיין, שמחצין ומקצין את הערכים של המותג. העיצוב החיצוני, למשל, שומר על קשר גנטי הדוק מתמיד למכוניות הספורט של המשפחה. לא מדובר רק על החרטום והזנב, שכאילו שוכפלו מהפנאמרה מהדור האחרון, אלא גם בפרופורציות שריריות והדוקות, שמצליח להסוות היטב את הממדים החיצוניים הנכבדים.

זה אולי לא עיצוב חדשני ומסעיר, וכמה מפריטי העיצוב היותר מקוריים כמו הגריל הייחודי והחיבור בין הפנסים מאחור, נעלמים כאשר הרכב בצבעים כהים. אבל הקאיין 2019 עדיין מתברך ב"מוג'ו" של המותג ומשדר לסביבתו "תחשבו פעמיים לפני שאתם מתקרבים". אפילו צלמי הפפראצי החובבים ברחוב הישראלי העדיפו לצלם את הרכב מרחוק במקום ה"סלפי" המקובל.

למרות הגובה הנכבד, הכניסה לתא הנוסעים נוחה באופן מפתיע ואינה דורשת אקרובטיקה, לא מעט בזכות מיקום נמוך יותר של המושבים, שמסייע גם להגדלת מרווח הראש מאחור. שלושה מבוגרים יכולים להתמקם כעת במושב האחורי בנוחות מלאה, ותא המטען עדיין מרווח ושימושי מאוד למרות השימוש בסוללות עם קיבולת גבוהה יותר.

עמדת הפיקוד שואלת הרבה אלמנטים מהדור האחרון של הפנאמרה. חלקם משובחים, דוגמת מסך המגע הענק והידידותי לעיניים, שמגיב בזריזות ותפריטיו נוחים ומאורגנים כמו בסמארטפון איכותי, ולוח המחוונים שמשלב תצוגה דיגיטלית עם עיצוב כאילו-אנלוגי מסורתי של פורשה. אלמנטים אחרים פחות אהבנו, כמו המערך המבלבל של המון מתגים שטוחים, שנוטים להיטמע בתוך מסגרת הזכוכית, ובורר מצבי הנהיגה הזעיר על עמוד ההגה, שנראה כמו פריט אפטר-מרקט.

פורשה מציעה ברכב שלל אופציות מרחיבות דעת כמו מערכת נהיגה כמעט אוטונומית נוסח טסלה וכיסא ספורט מפנק, כמו ברכב ההדגמה שלנו, אך אלה יכולות לקזז בקלות עוד 200-150 אלף שקל מחשבונכם. עם זאת, היבואנית בכל זאת ניצלה כהלכה את הטבת המס שחלה גם על האבזור, וציידה את דגם הבסיס בחבילה מכובדת, שכוללת גג זכוכית פנורמי, חישוקים נאים ועוד. יש גם חבילת בטיחות אקטיבית, שאינה מטרידה שלא לצורך, הרבה עור ואיכות ייצור וגימור ראויה למותג פאר.

את מערכת ההנעה ההיברידית החדשה של פורשה כבר פגשנו בפנאמרה החדשה והתרשמנו שהיא אחת הבוגרות והמגובשות בשוק. שמחנו לגלות שהיא לא איבדה מאום מיכולותיה במעבר ל-SUV של 2.2 טון. המערכת כוללת מנוע V6 טורבו בנזין, מנוע חשמלי רב-עוצמה וסוללת ליתיום עם דחיסות אנרגיה גבוהה. ההספק המשוקלל עומד על 462 כ"ס והמומנט, לא פחות מ-70 קג"מ, זמין כמעט מיידית.

מי שיבחר לתת למחשב לנהל את העניינים יתוגמל בשיוט חשמלי חרישי, כולל במהירויות בין-עירוניות של עד 135 קמ"ש ובטווח חשמלי תיאורטי של עד 44 ק"מ. תיאורטית, מי שישתמש בהטענה החיצונית מרשת החשמל באמצעות כבל (השמועות אומרות שיש בארץ אחד או שניים) גם יוכל לנהל את רוב הנסיעות היומיומיות שלו עם כמעט אפס פליטה וצריכת דלק מזערית.

אבל בואו נודה: אף אחד לא קונה ג'יפ פורשה בשלושת רבעי מיליון שקל מתוך דאגה לעצים ולפרפרים. לחיצה קצת יותר נמרצת על הדוושה, או העברה לאחד משני מצבי הספורט על הבורר, מעבירה את מצב המנוע החשמלי מירוק לאדום ורותמת את מלוא הכוח של שני מנועים וסוללה לטובת תאוצה. נתון של 5 שניות מאפס ל-100 הוא מרשים לכשעצמו, אבל הוא מתקשה לתאר את ההדיפה המסיבית קדימה שהרכב הענק הזה מייצר. גם הקלות שבה הרכב הזה מפליג לעבר טריטוריה תלת-ספרתית שמתחילה בספרה 2 תשמח מאוד את עורך הדין שלכם, בתנאי שהוא לא מועסק על בסיס ריטיינר.

מי לוקח פורשה לבוץ?

הערך המוסף האמיתי של פורשה הוא היכולת לתרגם את כל הטכנולוגיה והכוח הללו להנאה מנהיגה, ועדיין לא פגשנו בפלח כלי שאפילו מתקרב ליכולות של הקאיין החדש בתחום הזה. מערכת מתלי האוויר האקטיבית שומרת על הכלי מאוזן, יציב ונשלט גם תחת עומסי פנייה לא הגיוניים בעליל, ההיגוי מהיר וחד כמו במכוניות ספורט, והעברות המשקל קלילות ומרגשות למרות 2.2 טון, סוללה ושלל עזרי הייטק.

מתלי האוויר הממוחשבים מספקים גם נוחות נסיעה מצוינת, טובה לא פחות משל הפנאמרה, אם כי גם במצב הנוחות הקאיין לא ממש רך ומרחף. יש להם אפילו מצב שטח מקצועי, עם מרווח גחון שמטפס לגובה מגוחך ונעילות דיפרנציאליים, אבל אנחנו לא באמת רואים מישהו לוקח פורשה לבוץ או למעלים בנגב.

קאיין פלאג-אין החדש הוא מפגן מרשים ומלוטש מאוד של הנדסת רכב, שאינו מתפשר ומקריב מאום מערכי המותג המקוריים לטובת מסחור ומיתוג. עם תג מחיר תחרותי של 669 אלף שקל הקאיין עדיין מגלם בתוכו בישראל הטבת מס של שש ספרות, וזאת למרות שהפלח כולו ספג לאחרונה התייקרות מינורית בשל "מס היוקרה". כמה זמן זה יימשך? אנחנו רק כתבי רכב. תשאלו את הפרשנים הפוליטיים. 

חלק מהמתחרות

מרצדס GLE 2019

הדור החדש של מרצדס GLE, שיגיע בשנה הבאה, גדול ומרווח מקודמו אולם עבר הפחתה משמעותית במשקל וקיבל עיצוב ספורטיבי יותר. הוא מצויד בתא נוסעים דיגיטלי נוסח ה-S קלאס ובטכנולוגיות נהיגה סמי-אוטונומיות. גרסת פלאג-אין חזקה תופיע בהמשך, בשילוב עם הנעה כפולה, ועשויה להגיע אלינו לפני סוף 2019

ב.מ.וו X5 פלאג-אין

גרסת הפלאג-אין של ה-X5 היוצא הייתה להיט בישראל למרות הביצועים הדלים יחסית. הדור החדש עתיד להציע שדרוג משמעותי עם מנוע V6 בנפח 3 ליטר, סוללה מוגדלת הספק משולב של 389 כ"ס ומומנט של 60 קג"מ. התאוצה מאפס ל-100 תימשך 5.6 שניות בלבד והרכב יכול לנוע על חשמל עד 50 ק"מ. בשנה הבאה בארץ

וולבו XC90 T-8

600 אלף שקל עולה גרסת ה-T8 ההיברידית נטענת של ה-XC90 הגדול. מנוע הבנזין מסתפק בארבעה צילינדרים בנפח 2 ליטר, אבל בסיוע הגדשה נמרצת ומנוע חשמלי גדול הוא מייצר 404 כ"ס ו-65 קג"מ ומאיץ ל-100 קמ"ש ב-5.6 שניות. הגרסה הזו מגיעה עמוסה ברוב האופציות הקיימות ויש לה מתלי אוויר, שבעה מקומות ויכולת שטח

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון