גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוק רכש המדיה בישראל: הפספוס הגדול של רשות ההגבלים

שוק רכש המדיה מתאפיין בריכוזיות ובתחרות מוגבלת ● 4 חברות רכש מדיה - זניט, מדיה קום, TMF ויוניון - טענו בפני רשות ההגבלים כי היקף הרכישות המרוכז בידי יוניברסל מקאן מאפשר לה להשיג תנאים מסחריים משופרים במו"מ מול ערוצי הברודקאסט ● למרות שגם בדיקת הרשות העלתה זאת, היא סירבה לאשר שיתופי-פעולה או מיזוגים בין חברות רכש המדיה - ובכך חיזקה את כשל השוק ● מגזין פירמה משרדי פרסום

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

1. בשנים האחרונות כתבתי ב"גלובס" לא פעם על חוסר האיזון בשוק הטלוויזיה, על חברות רכש המדיה בבעלות משרדי הפרסום שמחזיקות בגרונם של ערוצי הטלוויזיה, על אילן שילוח, הרוח החיה מאחורי משרד הפרסום מקאן אריקסון וחברת רכש המדיה שלו יוניברסל מקאן, שהקים מכונה מאוד מצליחה ומשומנת עם מודל עסקי שייצר לו ערך של מאות מיליוני שקלים. בכל פעם שכתבתי זאת הגיעו התגובות האוטומטיות משורה ארוכה של אנשי פרסום: 'אתה כותב על מה שהיה נהוג ולא מה שקורה היום', 'עולם הפרסום השתנה', 'פעם אכן הרווחנו מצוין', 'היום זה כבר הפך למאבק הישרדות', 'העוגה מתכווצת', 'משרדים פושטים את הרגל', 'תחליף את הדיסקט'.

השבתי להם שהם צודקים, אבל גם מטעים: אכן, שוק הפרסום עובר טלטלה, אבל מדובר בשוק משרדי הפרסום. בשוק חברות רכש המדיה המצב שונה לגמרי, במיוחד אצל חברת רכש המדיה הגדולה בישראל - יוניברסל מקאן. לכל אנשי הפרסום שפנו בעניין השבתי בצורה הבאה: אין כמו מספרים ועובדות, ולכן הדרך הפשוטה ביותר כדי להוכיח את צדקתכם היא להשיג לי את דוחות יוניברסל מקאן בעשר השנים האחרונות ולשלוח לי אותם במייל. עד היום, איש לא נענה לאתגר, בוודאי שלא אנשי מקאן בעצמם - והם הרי לא חייבים לי דבר כי מדובר בחברה פרטית  - אבל לפחות שלא יזילו דמעה על מצבם.

להערכתי, החברה הזו מרוויחה עשרות מיליוני שקלים בשנה ולמעשה "מרוקנת" את הרווחיות של ערוצי הטלוויזיה המסחריים.

2. לפני שאתמקד בסוגיות הכלכליות של עולם רכש המדיה, חשוב לעשות קצת סדר בצורת העבודה בשוק הפרסום. בסופו של דבר, צרכני הפרסומות, אלה שצופים בהן באמצעות כלי המדיה ובמיוחד בטלוויזיה, אינם יודעים ואינם צריכים לדעת מה עומד מאחורי סרטון הפרסומת הקצר שמשודר. זה לא שונה מכל מוצר מוגמר אחר בכל תחום שמעטים הצרכנים שיודעים מי עומד מאחוריו ואיך הוא בדיוק מיוצר.

ובכן, הנה היא שרשרת הייצור בענף הפרסום, כפי שהוצגה היטב באחד המסמכים האחרונים של רשות ההגבלים העסקיים. בשוק הזה ישנם ארבעה גורמים עיקריים: זה מתחיל מהמפרסמים - החברות העסקיות שמעוניינות לפרסם את מוצריהן, החל ממזון, המשך במוצרי פארם ועד ביגוד, הנהלה, רהיטים, מוצרים בנקאיים ועוד ועוד. למשל, תנובה, אסם, שטראוס, הבנקים וכד'. המפרסמים שוכרים את שירותיהם של משרדי הפרסום, הגורם השני בשוק, שאחראים על גיבוש המסר הפרסומי, דרכי העברת המסר ואסטרטגיית הפרסום. בשוק משרדי הפרסום אין שום בעיה תחרותית. נהפוך הוא, התחום מאופיין בריבוי מתחרים. לצד משרדי הפרסום הגדולים עם היקפי פרסום נרחבים, קיימים עשרות משרדי פרסום עם היקף פעילות מצומצם יותר. חלקם, אגב, "נעלם" בשנים האחרונות בגלל התחרות.

הגורם השלישי הוא חברות רכש ותכנון המדיה, שהוא למעשה הדומיננטי ביותר בשוק הפרסום. החברות האלה הן סוג של מתווכות בין המפרסמים לבין ערוצי המדיה. מה שהן עושות זה לרכוש פרסום מאמצעי המדיה ולמכור אותו למפרסמים, תוך שיבוץ הפרסומות בערוץ כזה או אחר, ערוץ רדיו כזה או אחר, או עיתון כלשהו. המטרה שלהן היא להבטיח כמה שיותר חשיפה של הפרסומות.

התחום הזה הרבה פחות תחרותי: יש בו חמש חברות רכש מדיה מרכזיות שחולשות על מרבית רכש המדיה: יוניברסל מקאן ישראל; זניט (קבוצת פובליסיס); מדיה קום (אדלר חומסקי); TMF (בבעלות יהושע וגיתם); ויוניון (בבעלות של אורן יוניוב). מה שמאפיין את החברות הללו, למעט יוניון, הוא שהן נמצאות בבעלות של משרדי פרסום, וחשוב מזה - שמשרדי הפרסום הישראלים משתייכים לקבוצות פרסום בינלאומיות בקשרי בעלות מלאים או חלקיים או כנציגים. כך, מקאן יוניברסל בבעלות מקאן העולמית; זניט, בבעלות פובליסיס העולמית (הכוללת בארץ את משרדי הפרסום באומן בר ריבנאי וגליקמן שמיר סמסונוב); TMF של יהושע וגיתם, שניהם עם קשרי בעלות של TWBA ו-BBDO העולמיות; ואדלר חומסקי, שמשמשת כנציגה של GREY מקבוצת WPP העולמית.

הגורם הרביעי הוא כלי המדיה השונים, בעיקר ערוצי הטלוויזיה המסחריים, שהם אלה ש"מפיצים את הפרסומות", כמו קשת, רשת (לשעבר ערוץ 2) וערוץ 10. הצרכנים הם הצופים שאליהם מכוונות הפרסומות.

3. לכל חברה עסקית יש כמה דרכים לפרסום בטלוויזיה: בדרך הרגילה של סרטוני פרסומות, באמצעות חסויות, או מה שנקרא תוכן שיווקי. המוצר המרכזי הוא כמובן זמן פרסום המתומחר בהתאם לרצועות השידור (פריים-טיים, פרה-טיים וכד'), ולשיעור הצופים בערוץ או בתוכנית במהלך פרק מסוים (הרייטינג). התמחור והעמלות שבאות בגינו הן לב הבעיה בשוק הטלוויזיה. ככל שחברת רכש המדיה גדולה יותר, עם כוח שוק משמעותי יותר והתנהגותה כוחנית יותר - היא לוחצת על הערוצים, מרעה את התנאים המסחריים שלהם, ובכללם הורדת מחירי המכירה של זמן הפרסום הנמדד במונחי נקודות רייטינג.

זו אחת הסיבות העיקריות שכל ערוצי הטלוויזיה המסחריים מפסידים הון רב ולא מצליחים לייצר רווחיות יציבה - אפילו לא קשת, ערוץ הטלוויזיה הכי מצליח בישראל. במקביל, ככל שמחירי המכירה נלחצים כלפי מעלה, העמלות שגובות חברות רכש המדיה, במיוחד יוניברסל מקאן הגדולה בשוק, נלחצות כלפי מעלה.

השורה התחתונה - מחירי פרסום נמוכים יחסית, עמלות גבוהות, רווחיות גבוהה לחברות רכש המדיה והפסדים כבדים לערוצי הטלוויזיה. כלומר, חוסר איזון וכשל שוק.

4. מכיוון שאין שקיפות ואין דוחות כספיים גלויים לכל שרשרת הייצור בטלוויזיה - ממשרדי הפרסום ועד ערוצי הטלוויזיה - קשה לחלץ נתונים מדויקים. לכן, אפשר בהחלט להשתמש בקביעותיה של רשות ההגבלים העסקיים, גם אם גם הן לא נוקבות במספרים, אבל בהחלט משקפות את מה שקורה מבחינה פיננסית בשוק הטלוויזיה והפרסום. 

מעל לשלושה רבעים מתוך סך הכנסות הערוצים מפרסום מקורן במכירות למפרסמים בתיווך חברות רכש המדיה הגדולות. שאר מכירות מוצרי הפרסום מבוזרות בין עשרות רבות של רוכשים מסוגים שונים. כך שנוצרה תלות של הערוצים בחברות רכש המדיה הגדולות, במיוחד ביוניברסל מקאן, שהיא כאמור חברת רכש המדיה הגדולה בשוק.

שוק רכש המדיה מתאפיין בריכוזיות ובתחרות מוגבלת. בשיחות סגורות, הן בערוצי הטלוויזיה והן בחברות רכש המדיה המתחרות, יש טענות רבות לאורך השנים בדבר התנהלותה של יוניברסל מקאן בשל כוח השוק היחסית גדול שלה (שנע סביב שליש מהשוק). על-פי רשות ההגבלים, הטענות האלו, שעיקרן היא האפשרות להשיג תנאים מסחריים משופרים במשאים ומתנים מול הערוצים, נשמעו בפניה מכל אחת מארבע חברות רכש המדיה הגדולות. כך גם לגבי אופן ההתנהלות של יוניברסל מקאן שיוצר תלות מוחלטת של הערוצים בה, מה שפוגע בהם.

מי שלא מייחס חשיבות לטענות הללו בגלל שמדובר במתחרים וטבעי שמתחרים מתנגחים האחד בשני, צריך לשים לב לבדיקת הרשות עצמה שהעלתה כי היקף הרכישות המרוכז בידי יוניברסל אכן מאפשר לה לקבל תנאים מסחריים משופרים. אם כי הבדיקה לא מצאה שזה נובע מיתרונות משמעותיים לגודל (לטעמי קביעה קצת תמוהה. אז למה זה מיוחס בדיוק?). רשות ההגבלים העסקיים פסלה כל מיזוג בין או שיתוף-פעולה בין ארבעת חברות רכש המדיה לבד מיוניברסל מקאן בטענה כי זה יפגע עוד יותר בערוצי הטלוויזיה.

לפי הרשות, חברות רכש המדיה הגדולות מוכרות זמן פרסום במחיר גבוה באופן משמעותי מהמחיר שבו הן רוכשות אותו מהערוצים - פער שאינו משקף רק את העלויות הכרוכות במתן שירותים אלה. הקביעה הזו של הרשות היא משמעותית מאוד ומאשרת למעשה שהעמלות שגוזרות חברות רכש המדיה גבוהות. ולא רק זאת, אלא שברשות ההגבלים קובעים במפורש שחברות רכש המדיה "מותירות בידן רווח נקי גבוה למדי".

חסמי כניסה גבוהים: "חברות רכש המדיה אוצרות ידע רב בתחום. מומחיות חברות רכש מדיה נמצאת כשיקול מהותי בעיני המפרסמים בעת בחירתם בחברת רכש מדיה".

חברות רכש המדיה הקטנות לא מצליחות להתרחב: "לא זוהתה התרחבות בולטת של אחת או יותר מחברות רכש המדיה הקטנות. כל זאת, חרף הרווחיות הגבוהה של חברות רכש המדיה הגדולות".

אין תזוזות רבות בשוק: "מפרסמים נוטים להחליף משרד פרסום וחברת רכש מדיה בתדירות נמוכה. גם משרדי הפרסום נוטים להחליף חברת רכש מדיה בתדירות נמוכה". בקיצור, יש שימור של כוח שוק לאורך זמן.

האפשרות לרכישה ישירה, בלי "התיווך" של רכש המדיה: "הרכישה הישירה אינה משמשת כתחליף קרוב בעיניהם של חלק גדול מהמפרסמים".

5. הספינים של חברות רכש המדיה: החברות, ובראשן יוניברסל מקאן, מנסות כל העת להסיט את האש לעבר פייסבוק וגוגל בטענה שהפרסום בטלוויזיה יורד לטובת המדיה הדיגיטלית. טענה נוספת כדי להרחיק את האש מהן היא שהפרסום בטלוויזיה אינו משמש את הערוצים כמקור הכנסה העיקרי שלהם, כיוון שהם פיתחו עוד מקורות הכנסה כמו הפקות בחו"ל, פרסום בדיגיטל ועוד.

רשות ההגבלים למעשה אמרה לחברות רכש המדיה שמדובר בשטויות: ראשית, הטלוויזיה נתפסת עדיין בעיני המפרסמים כאמצעי הפרסום הכי יעיל; שנית, למרות שערוצי הטלוויזיה מנסים לפתח מקורות הכנסה אחרים, עיקר הכנסותיהם של הערוצים עודנו ממכירת פרסום בטלוויזיה - ובפער גדול משאר ההכנסות.

6. אילן שילוח הוא דמות יחסית מוכרת שצבר מאות מיליוני שקלים. לזכותו ייאמר שהקים חברה חזקה מעין כמוה ושהוא ממשיך להיות הרוח החיה בה. יוניברסל מקאן מצרפת לחיקה החמים עוד ועוד משרדי פרסום בינוניים וקטנים, לא רק את ראובני פרידן, שהוא ומקאן אחד הם בגלל קשר בעלויות מלמעלה - ורוכשת עבורם את המדיה. הצירוף הזה יוצר כוח הרתעה בלתי רגיל שמקבל הטבות במחירים ובמיקומים אצל זכיינית הטלוויזיה המצליחה - קשת.

בעצם, נוצרה סוג של ברית לא כתובה בין שני השחקנים הכי גדולים בתחום משני צידי המתרס - ערוץ הטלוויזיה ורכש המדיה. בברית הזו מקבלת יוניברסל מקאן את כל ההטבות וגורפת את כל השמנת, אבל קשת נשארת עם הכוח הטלוויזיוני ובלי רווח. למה זה קורה? מדוע קשת "שבויה" של יוניברסל מקאן ולא מפעילה שרירים, אלא רק בשיחות של קיטורים בחדרי חדרים? לא ברור. ייתכן שזו ההתמכרות של כל ערוצי המדיה להזרמות של הבעלים העשירים (במקרה הזה בעיקר משפחות ורטהיים ותשובה), שמורידה את המוטיבציה להרוויח.

באופן אבסורדי, רשות ההגבלים העסקיים עושה לשילוח שירות מצוין: היא מסרבת לאפשר שיתופי-פעולה או מיזוגים בין חברות רכש המדיה הנותרות ובכך ממשיכה לחזק את מעמדה של יוניברסל מקאן. מבחינתה זו ברירה בין גרוע לגרוע יותר. היא בוחרת כרגע בגרוע - ואני חושב שהיא טועה בגישה הזו. אם יש כשל שוק צריך לנסות לתקנו - ולא להנציחו.

בכל מקרה, שילוח השאיר אחריו יורש לא פחות אגרסיבי ממנו, ויש אומרים שאפילו יותר. אלון שטרן שמו, שנים רבות בתעשייה והיו"ר של יוניברסל מקאן, ששמו בוודאי לא מוכר למרבית הקוראים והוא ממעט להיחשף בתקשורת, למרות שיש לו כוח כלכלי עצום.

אבי ניר, מנכ"ל קשת, ואבי וייס, מנכ"ל חברות החדשות של המדינה, הם ללא ספק האנשים הכי חזקים מבחינת התוכן בטלוויזיה, אבל האיש הכי חזק כלכלית הוא אלון שטרן. הוא זה שמחזיק את ערוצי הטלוויזיה בגרונם. 

מיוניברסל מקאן נמסר בתגובה: "מכתבתו של אלי ציפורי עולה כי נימוקי הממונה על ההגבלים למיזוג יוניון מדיה ו-TMF לא נקראו או לא הובנו כהלכה. אלי ציפורי מביע את דעתו האישית ונמנע מהצגת עובדה אחת עדכנית ומוחשית המבססת את דבריו.

"ככל שידוע לנו לא קיימת חברה כדוגמת יוניברסל מקאן שלאורך העשור האחרון ועל-ידי מספר ממונים, נבחנה על-ידי הרשות להגבלים באינטנסיביות ובתדירות כזו. במסגרת בדיקות אלו העבירה יוניברסל מקאן את כל הנתונים שנתבקשה על-ידי הגורמים ברשות ושיתפה פעולה באופן מקיף ומלא. למרות בדיקות מעמיקות אלו ותוך חשיפה מלאה לנעשה בחברה, למעט הגבלת נתח השוק משנת 2013, אף ממונה לא מצא לנכון להתערב בפעילותה של יוניברסל וזאת מסיבה מאוד ברורה - יוניברסל היא חברה תחרותית שמקפידה על כללי התחרות, חברה חדשנית ומעמדה נובע מהערך שהיא מעניקה ללקוחותיה.

"לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים בחנה במהלך 2018, בין היתר, את הנתונים הכספיים ומחירי המדיה של לקוחות יוניברסל ושל חברות המדיה המתחרות בה, היא הוציאה החלטה חד-משמעית וברורה שלא לאשר מיזוג בין מתחרותיה של יוניברסל לאור טענתן על הצורך להתחזק על מנת להתחרות בה. להלן ציטוט מהחלטת הממונה: '... לא מצאתי כי תנאים משופרים אלה נובעים מיתרונות משמעותיים לגודל, בהשוואה לחברת רכש מדיה גדולה אחרת'. יתרה מכך, הממונה אינה מייחסת ליוניברסל מקאן שימוש בכוח או אגרסיביות, לא בדוח האחרון ולא באף דוח אחר שפורסם בעבר.

"אם לאלי ציפורי עובדות אחרות נשמח אם יביאן בפני הקוראים. ואם לא, יתכבד ויצהיר שאלו הן דעותיו ממניעים השמורים עמו". 

ברשות להגבלים עסקיים בחרו שלא להגיב לדברים.

עוד כתבות

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

טקס סיום תואר. תחרות תעסוקתית מצד AI / צילום: Reuters, Mike Segar

האוניברסיטאות באמריקה תקועות במגדל השן, והעולם המשיך הלאה בלעדיהן

האוניברסיטאות המיושנות עומדות בפני משבר שלא דמיינו ב־400 שנותיהן ● הן כבר לא מסוגלות להבטיח אופק תעסוקתי, בגוגל ובאפל מוותרים על הדרישה לתואר, וגם גופים כמו גולדמן זאקס ומקינזי מודים שמהפכת ה־AI יכולה לנגוס כבר עכשיו בעשרות אחוזים מהמשרות בשוק ● קשה להאמין שהצעירים יסכימו להמשיך ולהעמיס על עצמם חובות עבור תעודות חסרות ערך תעסוקתי של ממש ● חלק שני

מציאות הפוכה / צילום: Shutterstock

אם תסתכלו על הנתונים האלה תקבלו רושם שונה לחלוטין על מה שעומד לקרות בשווקים

בזמן שמחירי המניות מאותתים על צפי להורדת ריבית, תשואת השיא באג"ח הממשלתיות משקפת תחזית הפוכה ● בשוק הסחורות הבהלה לזהב שוברת שיאים, תרחיש השמור לחששות מפני גלישה למיתון, בעוד שהנפט משדר עסקים כרגיל ● אז מה ההסבר לנתונים הסותרים לכאורה, וכיצד ניתן להרוויח מכך

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר