גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש העיר פתח תקווה החדש: "יזם שיעשה פינוי בינוי בשכונה הוותיקה, יקבל זכויות בנייה בשכונה החדשה"

בניגוד לקודמו בתפקיד, ראש עיריית פתח תקווה החדש רמי גרינברג רוצה לראות בעיר גם הסכם גג, גם פינוי בינוי ואפילו מחיר למשתכן ● מהפקקים הוא דווקא לא חושש: "משרד התחבורה הקים צוות שיפתור את כל בעיות התחבורה בעיר" ● ימים יגידו ● ראשי הערים החדשים - כתבה שנייה בסדרה

רמי גרינברג / צילום: איל יצהר
רמי גרינברג / צילום: איל יצהר

"ראשי ערים מתנגדים לבנייה מסיבית של דירות בתחומם בגלל הפקקים", את המשפט הזה אמר בשבוע שעבר יו"ר מטה הדיור זאב ביילסקי בכנס שמאי המקרקעין שהתקיים באילת. אם הדברים היו נאמרים לפני קצת יותר מחודש, העיר הראשונה שניתן היה להניח שביילסקי מתכוון אליה היא פתח תקווה. ראש העיר היוצא שלה, איציק ברוורמן, התנגד בחריפות במשך כל חמש שנות כהונתו בתפקיד לממש הסכם גג בעיר, בשל מצוקת התחבורה החמורה שמאפיינת את העיר.

עבודות הרכבת הקלה בפתח תקוה / צילום: תמר מצפי

אלא שלפני כחודש פינה ברוורמן את לשכתו לטובת ראש העיר הנבחר רמי גרינברג, שבניגוד לקודמו, מאמין בפתרונות תחבורתיים שתממן הממשלה ועל כן הוא תומך נלהב בהסכם גג לאלפי יחידות דיור חדשות בסירקין, שיכללו דירות במסלול מחיר למשתכן.

"שר האוצר משה כחלון היה בישיבת מועצת העיר הראשונה, ואנחנו מעוניינים בהסכם גג, שיכלול גם שכונה חדשה במתחם סירקין, שיהיה בה מחיר למשתכן, אבל התנאי שלנו שההסכם יכלול גם אזור תעסוקה על קרקע של 800 דונם בבעלות המדינה בצמוד לאיצטדיון. כדי שיהיה איזון בין מגורים, כי כל יחידת דיור היא גירעונית לקופת העירייה, לבין שטחי מסחר ומשרדים, שהם מחויבים כדי לשמור על קופה מאוזנת".

מגדלים בפתח תקוה / צילום: תמר מצפי

קופה מאוזנת זה דבר אחד. מה עם בעיות התחבורה, שהיו עד עכשיו המכשול העיקרי להסכם גג והסיבה המרכזית לקושי של התושבים?

"במשך שנים היה נתק גדול בין פתח תקווה למשרדי הממשלה ואי אפשר היה לקדם כלום. אבל הימים האלה נגמרו.

"עובדה שאחרי שנים של נתק, כמה ימים לאחר הניצחון בבחירות, הגיע שר התחבורה ישראל כץ לפגישת עבודה בעירייה שלנו, שכללה את מנכ"ל המשרד, מנכ"ל נתיבי ישראל, מנכ"ל נתיבי איילון, מנכ"ל נתע, ונציגי רכבת ישראל, והוחלט להקים במשרד התחבורה את 'צוות פתח תקווה', שיתכנס אחת לחודש עם מהנדסת העיר לדון ולקדם פתרונות לבעיות התחבורה בעיר, שכוללים יציאה מגשר אם המושבות לכביש 4 לכיוון צפון והקמת מחלף ליד האצטדיון, הקמת מחלף עמישב במזרח העיר ושדרוג של כביש 40, והעמקה של הקו הסגול כך שלא יעצור ביהוד אלא ימשיך לפתח תקווה ויעבור בדרך רבין, אבל כרגע עיריית גבעת שמואל מתנגדת.

"צריך לזכור שהרכבת הקלה תתחיל לפעול כאן ב-2021 ותשנה את המציאות. בנוסף לזה הוסבר לנו בפגישה שלראשונה מתכננים קו מטרו שאמור לעבור גם אצלנו. בסך הכל יש פה השקעה של שני מליארד שקל בפתרונות תחבורה, שיגיעו חלקם ממימון ממשלתי, וחלקם ייעשו בדרך של BOT והעירייה לא תצטרך להוציא כספים מהקופה שלה".

מאיפה הביטחון שכל התקציבים האלה באמת יינתנו? יש עיריות ששנים נלחמות והכסף לא בא והפרויקטים מתעכבים.

"הכל עניין של סדר עדיפות. אם לא יהיה כסף להכל נצטרך לבחור איזה פרויקט יותר חשוב לנו מפרויקט אחר".

כבר שנים שהיזמים בפתח תקווה טוענים שלא מאשרים בעיר התחדשות עירונית.

"אני בעד התחדשות עירונית והקמתי מינהלת התחדשות עירונית בתקציב של מיליון שקל, מה שלא היה קודם, ואני גם מקווה שהחברה הכלכלית תהיה יזמית של פינוי בינוי.

"אני בעד פינוי בינוי בשכונות הוותיקות של העיר ולכן אני עומד על כך שהסכם הגג יכלול קרקע משלימה בסירקין. יזמים יכולים להגיש תוכניות לפינוי בינוי במתחמים ותיקים, שיעלו לגבהים של 8-10 קומות. לא יהיו מגדלים של 20 ו-30 קומות כמו באם המושבות. את יתר התמורה היזמים יקבלו בסירקין, וזה היתרון בשכונה חדשה שמאפשרת לא להעמיס על השכונות הותיקות יותר. מה שאני לא מבין שבונים עוד דירות בלי תשתיות במגרשים ריקים. יש מגרש באזור של בית חולים בילינסון, ששייך לזמר אייל גולן, ועל המגרש הזה אושר בעבר שינוי יעוד מציבור ל-170 יחידות דיור. לצערי ממש לאחרונה הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית ואת שינוי היעוד. את הדבר הזה בחיים לא הייתי מאשר היום".

יש שונות גדולה בין השכונות החדשות של פתח תקווה, לבין המרכז הוותיק של העיר. תושבים שגרים באם המושבות לא מגיעים בכלל למרכז העיר.

"יש פער גדול בין העובדה שפתח תקווה היא העיר החמישית בגודלה, שיש לה הגירה חיובית כבר שנים, אבל מבחינת הפיתוח היא נמצאת 10 שנים לאחור, כי מרבית הכסף הלך למקומות הלא נכונים כמו האגם בפארק למשל", אומר גרינברג.

"לשכונות החדשות הגיעה אוכלוסיה חזקה ולמרכז העיר אוכלוסיות חלשות, בגלל הפיגור בפיתוח בחלק הוותיק של העיר. עכשיו אנחנו מקדמים תוכנית מתאר לעיר, שכוללת שימור, ומעודדת בנייה חדשה של בנייני מגורים עם מסחר בקרקע במרכז העיר. בדרך רבין יש לנו קרקע של 50 דונם שאנחנו מקדמים עליה היום תוכנית להקמת מוסד להשכלה גבוהה, מוכר על ידי המל"ג, מה שיביא לפה סטודנטים וצעירים, ואנחנו במשא ומתן עם תורם רציני בנושא הזה. בנוסף אנחנו נקדם תוכנית לאזור התעשייה קרית אריה שיש בו תעשייה ישנה ומפעלים מזהמים, שלא מתאימים לא ל-2019, ולא לשכונת מגורים שסמוכה אליהם.

הפגנה של  תושבי פתח תקוה במחאה על הפקקים/ צילום: מטה המאבק

"מלבד זה אנחנו צריכים להתייעל. לא ייתכן שיש במועצת העיר שלוש מפלגות - ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי, וכל מפלגה יש משרדים שונים ותקציב של 20 מיליון שקל. אני הולך לאחד את שלוש המפלגות ולחסוך הרבה כסף. עיריית פתח תקווה משלמת כל שנה 12 מיליון שקל רק על שכר דירה של כל מיני משרדים שפזורים ברחבי העיר בצורה לא יעילה. אנחנו נבדוק אחד-אחד ונדאג לאחד משרדים. אין סיבה להיות כל כך לא יעילים ובזבזניים.

"העירייה גם הולכת לקבל 5,000 מ"ר משרדים בפרויקט שבסר מקימים על חורבות אוסם ואנחנו נעביר לשם משרדי עירייה שמקבלים קהל. גם בקרית אריה וגם בסגולה, נגדיל זכויות בנייה שיהייה ליזמים כדאי להוציא את המפעלים ולהקים במקומם תעשייה נקייה והיי טק, כמו WeWork שתפתח סניף ענק בבניין בקרית אריה ששנים עמד נטוש. אין סיבה שחברות שיושבות ברחוב הברזל ברמת החייל בתל אביב לא יבואו לכאן".

איך אתה יכול לפנות מפעל שיושב על קרקע פרטית בהתאם ליעוד הקרקע? הוא יושב שם כחוק, וזכותו להישאר.

"תמריץ כלכלי זה כלי אחד, אבל גם אם מפעל יתעקש להישאר, לעירייה יש הרבה מנופי לחץ להפעיל. אני לא מתכוון לגמגם. מה שאני חושב שצריך להיות, אני אגיד בצורה מאוד ברורה ואפעל בהתאם".

מה לגבי המסחר בצומת ירקונים? בית המשפט כבר פסק מזמן שהמקום צריך להיסגר, להיהרס וקנס את היזמים, אבל המקום עדיין פועל.

"מה שלא חוקי, לא חוקי. יחד עם זאת, אנחנו נוציא מסמך תכנוני שיאפשר את הפעילות במקום, זאת במקביל לגיבוש תוכנית לפתח את אזור ירקונים"

במילים אחרות, אתה תומך בשיני יעוד הקרקע למסחר.

"חיובי".

WeWork בדרך לפתח תקווה

בנין אמפא/ צילום: כדיה לוי

כבר עשור שעומד נכס ענק בצומת גהה בפתח תקווה כפיל לבן. הנכס בבעלות ריבוע כחול נדל"ן נמכר בדצמבר 2017 לחברת אמפא נדל"ן ב-50 מיליון שקל. מדובר בנכס תעשייתי הממוקם ברחוב אפעל 15-17 בקרית אריה, וכולל שלושה בניינים מחוברים בשטח 14 אלף מ"ר שטחים עיליים, ובנוסף מרתפי חניה ומקלטים בשטח 4000 מ"ר.

לאורך השנים הנכס היה מושכר בעיקר למטרות אחסנה, ורבוע כחול נדל"ן הודיעה בדוחותיה כי בכוונתה לשפץ את הנכס בסך של 12 מיליון שקל, במקביל להגדלת זכויות הבנייה בנכס. לבסוף לא מימשה רבוע כחול נדל"ן את התוכנית, ומכרה את הנכס לאמפ"א נדל"ן.

לאחר הרכישה התקשרה אמפא נדל"ן עם רשת חללי העבודה המשותפים WeWork בהסכם שכירות, לפיו האחרונה תשכור מאמפא את הנכס לתקופה של 15 שנה. WeWork ואמפא נדל"ן שותפות עסקיות במתחמים נוספים, לרבות מתחם חללי העבודה בהרצליה פיתוח. אחת הסיבות להתקשרות של רשת מתחמי העבודה המשותפים בנכס היא הנגישות התחבורתית והעובדה כי סמוך למקום יעבור הקו האדום של הרכבת הקלה. אכלוס המבנה צפוי לארוך זמן שכן הוא עתיד לעבור שיפוץ מסיבי לצורך התאמתו לצרכים של WeWork.

עוד כתבות

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בת"א; או פי סי אנרגיה מזנקת בכ-9%

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-0.2% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לרעתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"