גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוט בעקבות בעלת הבית מצרפת: בוחנת להתפצל לחברת תשתיות ולחברת שירותים

חברת התקשורת הוט בוחנת מהלך בעל השלכות מרחיקות לכת על השוק כולו – הכנסת משקיע אסטרטגי לתחום התשתיות ופיצולו לחברה נפרדת ● המהלך נעשה כחלק ממדיניות כוללת של בעלת השליטה בחברה, ענקית התקשורת הצרפתית אלטיס של פטריק דרהי

פטריק דרהי, בעל השליטה בהוט / צילום: רויטרס
פטריק דרהי, בעל השליטה בהוט / צילום: רויטרס

דרמה בשוק התקשורת: הוט בוחנת אפשרות להתפצל לשתי חברות - חברת תשתיות וחברת שירותים, ולהכניס לחברת התשתיות שלה שותף אסטרטגי שיסייע לה להשתדרג בצורה משמעותית - כך נודע ל"גלובס". המהלך נעשה כחלק ממדיניות כוללת של בעלת השליטה בהוט, ענקית התקשורת הצרפתית אלטיס בבעלות איש העסקים פטריק דרהי.

בסוף השבוע האחרון דיווחה אלטיס על מכירת 49.9% מפעילות הסיבים האופטיים שלה בחברת SFR בצרפת לקבוצת משקיעים תמורת 1.8 מיליארד אירו, המשקפים שווי של 3.6 מיליארד אירו לחברה. מהלך דומה החל להירקם גם בישראל. מה עומד מאחורי המהלך של אלטיס? מדובר במהלך מתוחכם של בעל השליטה פטריק דרהי במטרה להתמודד עם החובות הגדולים שצברה קבוצת התקשורת שלו.

מעבר לכך, המהלך יסייע מאוד להוט, וכן לכל שוק התשתיות בישראל שמצוי בפיגור משמעותי. כך היא תזכה לחמצן שיאפשר לה להתמודד עם האתגר האדיר הניצב בפניה, והוא הצורך לשדרג את הרשת שלה לסיבים אופטיים. אחרת היא תהפוך לשחקנית לא רלוונטית מול בזק, מיזם הסיבים IBC ואחרים. זהו מהלך מתבקש נוכח העובדה ששוק התקשורת משווע להשקעות בתשתית, תוך שמצב התחרות אינו מאפשר לחברות הפועלות בשוק להשקיע סכומים משמעותיים.

הרשת הקיימת שלה מגיעה לקצה גבול היכולת, ועל-מנת לספק קצבים הולכים וגדלים, כפי שהשוק דורש, הוט חייבת לבנות רשת סיבים שמספקת אינטנרט בקצבים מהירים. עלות של פרויקט כזה היא אדירה, ולכן החברה מחפשת שותף לחברת התשתיות בדומה למה שעשתה בעלת השליטה הצרפתית שלה.

במשרד התקשורת, הרגולטור של הוט, יכולים לחייך. המהלך נעשה על דעתו ובשיתוף פעולה מלא מצדו. מבחינת קברניטי המשרד, מדובר במהלך שיאפשר את הגברת התחרות בפס הרחב ויעזור לעשות קפיצת מדרגה גם ברמה הבינלאומית. בשיחות שמקיימת הוט עם הרגולטורים היא טוענת שהמהלך יחזק אותה כחברת תשתיות שתעניק שירותים סיטונאיים לכלל חברות התקשורת בישראל.

אז איך זה יעבוד בפועל? על-פי המודל המדובר, חברת התשתיות תמכור את שירותיה לכל דורש, במודל דומה לזה של מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל, IBC, שסלקום השתלטה עליו. חברת השירותים של הוט, כמו כל לקוח אחר שיחפוץ בכך, תשלם מחיר קבוע עבור השימוש בסיבים של חברת התשתיות.

כפי שכבר פורסם ב"גלובס", הוט מנהלת מגעים גם עם סלקום בדבר שימוש ברשת IBC, ולאור רעיון הפיצול, צפוי שהשיחות בין החברות יעסקו גם בהשלכות המבנה החדש בהוט.

מאלטיס נמסר בתגובה: "אלטיס אירופה הודיעה כי הקבוצה עורכת בחינה אסטרטגית בסוגיית התשתיות במטרה לבחון אפשרויות להאצת פריסת סיבים. במסגרת זו נבחנות, ברמה הגלובלית, שותפויות עם משקיעים פיננסיים.  ביום ו’ האחרון, 30 בנובמבר 2018 נחתם על-ידי אלטיס צרפת הסכם לשדרוג תשתית סיבים בצרפת תוך הכנסת משקיעים פיננסיים בינלאומיים. בהקשר זה נבחנת האפשרות בישראל לשלב משקיעים פיננסים, בין היתר, לטובת האצת שידרוג הרשת לרשת סיבים מתקדמת. מדובר בבחינה ראשונית. ככל שהמהלך יתקדם, תהא זו בשורה משמעותית ביותר לשוק התקשורת בישראל לעניין האצת ההשקעות בתשתיות מתקדמות בישראל וקידמה טכנולוגית. מהלך שעולה בקנה אחד עם החזון האסטרטגי והיעדים שהוצגו על-ידי משרד התקשורת". 

משרד התקשורת מסר: "המשרד התקשורת מכיר בתשתיות התקשורת כתשתית לאומית, ומוביל מדיניות המעודדת פרישת תשתיות על בסיס סיבים אופטיים. משרד התקשורת מברך את קבוצת הוט בגיוס משקיע אסטרטגי להשקעה בפרישת תשתיות".

המדינה צריכה להכיר במשבר ולתת יד בפתרון

חברת תקשורת לא מוותרת בקלות על הנכס המרכזי שלה, שהוא התשתיות, אלא תחת אילוץ של אין ברירה. סביר להניח שאם הבעלים של הוט, פטריק דרהי, יכול היה לקחת עוד הלוואה במקום להכניס שותף, הוא היה עושה זאת. אלא שלדרהי לא נותרו הרבה אפשרויות. הוא שקוע בהלוואות עד הצוואר. כך או כך, אצל דרהי הנכס עצמו הוא אמצעי ולא מטרה.

אין ספק שאם הוט הייתה יכולה לחבור לאחת החברות בשוק, היא הייתה עושה זאת ומתמזגת עימה. מיזוגים ורכישות הם המומחיות של דרהי. אלמלא הרגולציה הקשוחה, דרהי כבר מזמן היה מייצר מבנה חדש להוט בישראל.

דרהי מבין שהוט היא חברה במצוקה בשל התחרות. המנכ"לית טל גרנות-גולדשטיין אמנם מנהלת אותה ביד רמה, והיא זוכה להערכה גדולה מאוד בקבוצת אלטיס בשל כך. יחד עם זאת, הניהול האיכותי שלה אינו מספיק כדי להציל את הוט. כניסת המתחרים האינטרנטיים לשוק הטלוויזיה עשתה להוט את מה שהיא עשתה לחברות הסלולר כשהיא נכנסה לשוק. הורדת מחירים כתוצאה מתחרות אגרסיבית משנה את השוק ומי כמו הוט מכירה את זה. הגלגל מסתובב.

החוכמה עכשיו היא לדעת איך לצאת מהמשבר. ברבעון האחרון התוצאות של הוט הראו שהחברה ירדה חזק גם בסלולר וגם בשוק הטלוויזיה. המגמה ברורה, ולכן הוט חייבת להמציא את עצמה מחדש. פיצול הוא אחת הדרכים לעשות זאת.

אם הוט אכן תמצא את השותף שעימו תיכנס להשקעות בסיבים אופטיים, הרווח יהיה של כולנו. אבל תהליך כזה עשוי להימשך זמן רב, והוודאות הרגולטורית למשקיעים בישראל בשוק התקשורת והתשתיות אינה גבוהה. וזו אחת הבעיות הגדולות ביותר בשוק התשתיות. בנקודה הזו המדינה יכולה וצריכה לעשות יותר.

כל זה היה יכול להיפתר אם המדינה הייתה רומזת אפילו שתאפשר מיזוגים בשוק. לפעמים בתקופות של משבר קשה, חובה על המדינה להתוות דרך ליציאה מהמשבר. יש משברים שחברות לא מסוגלות לפתור בעצמן, רק עזרה של הרגולטור תעשה את העבודה. זה בדיוק מה שקורה בשוק התשתיות הישראלי.

אם הרגולטור, משרד התקשורת, לא ייקח אחריות ויתווה דרך ליציאה מהמשבר, שום דבר לא יקרה מאליו. הדבר היחיד שיקרה הוא קריסה של חברות, ולמרבה הצער גם זה לעתים פתרון, סוג של מוצא אחרון. אם אפשר למנוע זאת, זה עדיף. המטרה בסופו של דבר להאיץ השקעות ולהביא חיבור אינטרנט מהיר - 1 ג'יגה סימטרי לכל בית בישראל, כמה שיותר מהר. זה מה שצריך לעמוד לנגד עיניו של משרד התקשורת.

עוד כתבות

מתקני סולאר / צילום: Shutterstock

כבר הכריזו ש"הסקטור כולו מת". אבל אז המניות האלה זינקו ב־100% ויותר

כמו הקנאביס, כבישי ההטענה החשמליים ושלל מניות חלום שצמחו בשנות הקורונה, היו מי שטענו שגם חברות האנרגיה המתחדשת הן טרנד בועתי חולף ● עם עליית הריבית והשבעת דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב, קשה היה לדמיין את הענף מתאושש ● אבל הביקוש האינסופי לחשמל בצל מהפכת ה־AI שינה את התמונה

למה בישראל אי אפשר באמת לבטל עסקה לרכישת דירה / אילוסטרציה: תמר מצפי

זה לא באג אלא פיצ'ר: לקוני הדירות אין באמת חלון יציאה

מי שקנה במבצעי ה-95/5 ומרגיש שיש לו אופציה לצאת, ומי שמתחרט ומגלה שהדלת נעולה - בישראל אין "נון־ריקורס" ואין חרטות ● למה המודל הישראלי לא מונע משברים, אלא פשוט מעדיף שהם יתגלגלו לסלון שלכם ויישארו שם

מתוך הסדרה The Eternaut. לראשונה יצירה עם פריים סופי שיצרה AI / צילום: ©2024 Netflix, Inc

דיסני שילמה מיליארד דולר ל-openAI כי היא הבינה שהיא הפסידה בקרב

העסקה בין דיסני ל־OpenAI מסמנת רגע היסטורי בו הוליווד הפסיקה לנסות לעצור את הבינה המלאכותית, והחלה לנהל אותה מבפנים ● זהו מהלך שנועד לשמור על כוח ושליטה בתעשייה משתנה, גם אם המחיר הוא המרת הנשמה היצירתית באלגוריתמים

Apple Watch Ultra דור 3 / צילום: יח''צ

השעון החכם הטוב ביותר עבור משתמשי אייפון

ענקית הטכנולוגיה אפל השיקה את הדור השלישי של אפל אולטרה ווטש, ששוקל כפול מדגם הבסיס ומציע מסך גדול בהרבה ● העיצוב מאסיבי, היישומים מתאימים בעיקר לחובבי ספורט, והמחיר - בהתאם - גבוה

הרב עמיאל הירש / צילום: Shahar Azran

אחד הרבנים המשפיעים בניו יורק: "שנאת היהודים בארה"ב התפוצצה, השינוי דרמטי ומובהק"

הרב עמיאל הירש הוא מהדמויות המשפיעות ביהדות ארה"ב, וגם אחת השנויות במחלוקת ● הוא הרב הבכיר בקהילה רפורמית ניו יורקית, ומעז לערער על הקונצנזוס של המחנה שממנו צמח ● הוא לא מהסס לפגוש גורמים אנטי-ציוניים, מצעירים שפונים אליו ועד ראש העיר ממדאני, למרות הסערה שזה יצר: "האתגר גובר מבחינת מספרים ומבחינת העוינות"

תחזיות 2026 / עיצוב: אלישע נדב

גלובס מנתח את האירועים הגדולים של השנה הקרובה בעולם

מרוץ החימוש הגרעיני מאיים להתחדש, אירופה זקוקה לחיילים, והמשבר התקציבי מעמיק ● ישראל, ארה"ב והונגריה הולכות לקלפיות, ההנפקות הגדולות אי־פעם בדרך לוול סטריט והמונדיאל שייערך בשלוש מדינות הוא היקר בכל הזמנים ● הצצה מרתקת לתחזיות ענקיות הפיננסים בכלכלה העולמית, ומה חושבים הבנקים הישראליים ● פרויקט מיוחד

תחזיות הבנקים הישראליים / עיצוב: אלישע נדב

התחזיות של הבנקים: מה יקרה לדולר וכמה פעמים תרד הריבית ב-2026?

תחזיות הבנקים ל-2026 למשק המקומי צופות התאוששות בצמיחה, התמתנות של האינפלציה ויציבות של השקל ● הורדות ריבית? ההערכות נעות בין שתיים לארבע ● כל זה בהנחה שתהיה שנה שקטה מבחינה גאו-פוליטית, בארץ ובעולם ● תחזיות הבנקים בישראל ל־2026

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

רשות התחרות משנה את הכללים. האם תחנת הכוח דוראד תאושר?

תחנת הכוח דוראד לא הייתה יכולה להתרחב עפ"י התקנות הישנות, בשל מניות המיעוט של אדלטק - יצרנית החשמל הפרטית הגדולה בישראל ● השינוי בתקנות נותן לדוראד הזדמנות נוספת, אך ייתכן כי אדלטק ושותפיה בדוראד ייאלצו להיפרד בכל זאת, דבר שיסיים סכסוך ארוך שנים בין השותפים

גביע העולם בשלוש מדינות / עיצוב: אלישע נדב

מחירי הכרטיסים למונדיאל שברו שיא היסטורי. איזו נבחרת היא היקרה ביותר?

המשחקים האחרונים של רונאלדו ומסי, אורחים כמו מאסק, צוקרברג וטראמפ ופריסה על פני שלוש מדינות הפכו את מונדיאל 2026, שייערך ביוני, לאירוע חריג בכל קנה־מידה ● לראיה: מחירי הכרטיסים שברו שיא היסטורי ● בפיפ"א צופים 6.5 מיליון מבקרים, שייצרו 185 אלף מקומות עבודה למקומיים ● האירועים הגדולים של 2026, פרויקט מיוחד

רחוב בפריז / צילום: Shutterstock

הטרנד החדש בתיירות: ריטריטים במדינות עם תוחלת חיים ארוכה - שמעכבים הזדקנות

אל מול הנופשים האינסטגרמיים, שכוללים ריזורטים מפנקים, אוכל מהוקצע ונופים מרהיבים, התפתחה לה תיירות שאולי מצטלמת פחות טוב, אבל מחברת אותנו יותר לעצמנו ● מחופשה שכולה ברכבת, דרך טיול שמעודד אתכם להספיק כמה שפחות ועד היעדים שבהם תצטרכו להחזיר ערך למקומיים ● שמונה הצעות

יינות קבוצת אמפורה / צילום: אנטולי מיכאלו

עם קצת עזרה מהמבקרים ביקב: חשיבותה של קבוצת אמפורה לתרבות היין בישראל גדולה מהיקף הייצור שלה

יקב אמפורה הפיק יינות בומבסטיים ויקרים, ואז החליף ידיים ושינה כיוון ● ההימור על יינן צעיר ומוכשר השתלם, החתירה ליוקרה הומרה לנגישות מקומית, ומרכז המבקרים ביסס את מעמדו כביקור חובה לחובבי יין

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה שלילית בוול סטריט; הזהב הוסיף לשבור שיאים

למרות שננעלו בירידות היום, המדדים בוול סטריט סיכמו שבוע חיובי ● הבורסות בהונג קונג ובאוסטרליה היו סגורות היום לרגל חופשת ה"בוקסינג דיי" ● אמש לא התקיים מסחר בוול סטריט ובאירופה לרגל חג המולד ● הזהב שובר שיא פעם נוספת ●  אורקל בדרך לרבעון הגרוע ביותר מאז 2001

נשים מציגות את דגל סומלילנד לאחר הבחירות לשלטון ב־2024 / צילום: ap, Abdirahman Aleeli

המהלך שמטלטל את אפריקה: למה ישראל הכירה בסומלילנד?

ישראל הפכה לחברה הראשונה באו"ם שמכירה רשמית בסומלילנד כמדינה עצמאית ● מה החשיבות הביטחונית של הצעד למערכה נגד החות'ים, מי המדינה שמשקיעה מאות מיליוני דולרים בטריטוריה האפריקאית - ואיך מגיב העולם למהלך? גלובס עושה סדר

גם זה קרה פה / צילום: איל יצהר, נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

חנן מור שילם פי 5: מי קנה השבוע קרקע ברמת גן ב-330 אלף שקל לדירה?

באוצר רוצים לפתור בעיית כוח אדם עם AI ● שר הכלכלה לא מתמצא בפטורים ממס ● ומה נדרש כדי לשכנע יזמים להקים פה דירות שמניבות תשואה נמוכה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אז מה באמת עומד מאחורי טרנד הילדים סיקס־סבן? / צילום: Shutterstock

אז מה באמת עומד מאחורי טרנד הילדים סיקס־סבן?

מהי אולומואוצקי טברוז'ק, היכן נמצא רחוב שלושת החצים, ואיזו תחנת רדיו שידרה מבניין בית הספר "המנחיל" שברמת גן? ● הטריוויה השבועית

עידו דויטש / צילום: קין עלית צילומי תדמית

בגיל 8 הוא פתח עסק בבית הספר. היום הפיתוח שלו משמש גופי ביון וממשלות בעולם

הוא גדל בקריית שמונה, הפך את בית הספר לזירת עסקים, שיחק בהפועל גליל עליון וחלם להגיע ל־NBA ● אחרי שניסה לכבוש את ארה"ב עם מיזם לשטיפת סכו"ם, חזר לארץ ● היום הפיתוח שלו משמש גופי ביון וממשלות בעולם ● שיחה קצרה עם עידו דויטש, מייסד–שותף ומנכ"ל ארגו

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השינויים שישפיעו על הכסף שלנו ב-2026 - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כל מה שצריך לדעת על השינויים שישפיעו על הכסף שלנו לקראת 2026 ● מה ההבדלים בין פוליסות חיסכון וגמל להשקעה ואיפה מרוויחים יותר ● זו השנה החזקה בשוק ההנפקות מאז 2021 בבורסה בת"א - ואלו ההנפקות הגדולות ● וגם: למה כדאי לכם להשקיע בזהב?

כמה עולה לגור במרחק הליכה מהים / צילום: Shutterstock

7 מיליון שקל בנהריה, 58 מיליון בתל אביב: כמה עולה לגור ליד הים בישראל?

2025 סיפקה שלל עסקאות בלתי שגרתיות על קו החוף. יצאנו לבדוק את המובילות שבהן ● הסקירה כוללת מדגם של עסקאות שבוצעו לאורך חוף הים התיכון - מנהריה שבצפון ועד לאשקלון שבדרום

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

האם הנכס שנקנה ב־10 מיליון שקל שווה 25 מיליון? תביעה נגד קבוצת לוזון

בעל מניות בקבוצת לוזון הגיש תביעה נגד החברה בטענה כי לוזון רכש באופן פרטי פרויקט בבאר יעקב, בלי להציע אותו קודם לחברה שבבעלותו ● ועדה בלתי תלויה שהוקמה לבקשת הקבוצה קבעה כי קיימת אפשרות סבירה להפרת חובתו

מטוס של חברת התעופה TUS IL / צילום: באדיבות אתר TUS

חברת התעופה הישראלית החדשה החלה בגיוס טייסים

קבוצת קווי חופשה, שכיום מחזיקה בבעלותה את בלו בירד וטוס איירווייז האירופיות, תשיק בקרוב חברת תעופה ישראלית חדשה, TUS IL, שתתחרה על טיסות קצרות־טווח ● גיוס הטייסים לחברה החל, וזאת לקראת תחילת פעילותה שצפויה כבר ברבעון הראשון של 2026