גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוט בעקבות בעלת הבית מצרפת: בוחנת להתפצל לחברת תשתיות ולחברת שירותים

חברת התקשורת הוט בוחנת מהלך בעל השלכות מרחיקות לכת על השוק כולו – הכנסת משקיע אסטרטגי לתחום התשתיות ופיצולו לחברה נפרדת ● המהלך נעשה כחלק ממדיניות כוללת של בעלת השליטה בחברה, ענקית התקשורת הצרפתית אלטיס של פטריק דרהי

פטריק דרהי, בעל השליטה בהוט / צילום: רויטרס
פטריק דרהי, בעל השליטה בהוט / צילום: רויטרס

דרמה בשוק התקשורת: הוט בוחנת אפשרות להתפצל לשתי חברות - חברת תשתיות וחברת שירותים, ולהכניס לחברת התשתיות שלה שותף אסטרטגי שיסייע לה להשתדרג בצורה משמעותית - כך נודע ל"גלובס". המהלך נעשה כחלק ממדיניות כוללת של בעלת השליטה בהוט, ענקית התקשורת הצרפתית אלטיס בבעלות איש העסקים פטריק דרהי.

בסוף השבוע האחרון דיווחה אלטיס על מכירת 49.9% מפעילות הסיבים האופטיים שלה בחברת SFR בצרפת לקבוצת משקיעים תמורת 1.8 מיליארד אירו, המשקפים שווי של 3.6 מיליארד אירו לחברה. מהלך דומה החל להירקם גם בישראל. מה עומד מאחורי המהלך של אלטיס? מדובר במהלך מתוחכם של בעל השליטה פטריק דרהי במטרה להתמודד עם החובות הגדולים שצברה קבוצת התקשורת שלו.

מעבר לכך, המהלך יסייע מאוד להוט, וכן לכל שוק התשתיות בישראל שמצוי בפיגור משמעותי. כך היא תזכה לחמצן שיאפשר לה להתמודד עם האתגר האדיר הניצב בפניה, והוא הצורך לשדרג את הרשת שלה לסיבים אופטיים. אחרת היא תהפוך לשחקנית לא רלוונטית מול בזק, מיזם הסיבים IBC ואחרים. זהו מהלך מתבקש נוכח העובדה ששוק התקשורת משווע להשקעות בתשתית, תוך שמצב התחרות אינו מאפשר לחברות הפועלות בשוק להשקיע סכומים משמעותיים.

הרשת הקיימת שלה מגיעה לקצה גבול היכולת, ועל-מנת לספק קצבים הולכים וגדלים, כפי שהשוק דורש, הוט חייבת לבנות רשת סיבים שמספקת אינטנרט בקצבים מהירים. עלות של פרויקט כזה היא אדירה, ולכן החברה מחפשת שותף לחברת התשתיות בדומה למה שעשתה בעלת השליטה הצרפתית שלה.

במשרד התקשורת, הרגולטור של הוט, יכולים לחייך. המהלך נעשה על דעתו ובשיתוף פעולה מלא מצדו. מבחינת קברניטי המשרד, מדובר במהלך שיאפשר את הגברת התחרות בפס הרחב ויעזור לעשות קפיצת מדרגה גם ברמה הבינלאומית. בשיחות שמקיימת הוט עם הרגולטורים היא טוענת שהמהלך יחזק אותה כחברת תשתיות שתעניק שירותים סיטונאיים לכלל חברות התקשורת בישראל.

אז איך זה יעבוד בפועל? על-פי המודל המדובר, חברת התשתיות תמכור את שירותיה לכל דורש, במודל דומה לזה של מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל, IBC, שסלקום השתלטה עליו. חברת השירותים של הוט, כמו כל לקוח אחר שיחפוץ בכך, תשלם מחיר קבוע עבור השימוש בסיבים של חברת התשתיות.

כפי שכבר פורסם ב"גלובס", הוט מנהלת מגעים גם עם סלקום בדבר שימוש ברשת IBC, ולאור רעיון הפיצול, צפוי שהשיחות בין החברות יעסקו גם בהשלכות המבנה החדש בהוט.

מאלטיס נמסר בתגובה: "אלטיס אירופה הודיעה כי הקבוצה עורכת בחינה אסטרטגית בסוגיית התשתיות במטרה לבחון אפשרויות להאצת פריסת סיבים. במסגרת זו נבחנות, ברמה הגלובלית, שותפויות עם משקיעים פיננסיים.  ביום ו’ האחרון, 30 בנובמבר 2018 נחתם על-ידי אלטיס צרפת הסכם לשדרוג תשתית סיבים בצרפת תוך הכנסת משקיעים פיננסיים בינלאומיים. בהקשר זה נבחנת האפשרות בישראל לשלב משקיעים פיננסים, בין היתר, לטובת האצת שידרוג הרשת לרשת סיבים מתקדמת. מדובר בבחינה ראשונית. ככל שהמהלך יתקדם, תהא זו בשורה משמעותית ביותר לשוק התקשורת בישראל לעניין האצת ההשקעות בתשתיות מתקדמות בישראל וקידמה טכנולוגית. מהלך שעולה בקנה אחד עם החזון האסטרטגי והיעדים שהוצגו על-ידי משרד התקשורת". 

משרד התקשורת מסר: "המשרד התקשורת מכיר בתשתיות התקשורת כתשתית לאומית, ומוביל מדיניות המעודדת פרישת תשתיות על בסיס סיבים אופטיים. משרד התקשורת מברך את קבוצת הוט בגיוס משקיע אסטרטגי להשקעה בפרישת תשתיות".

המדינה צריכה להכיר במשבר ולתת יד בפתרון

חברת תקשורת לא מוותרת בקלות על הנכס המרכזי שלה, שהוא התשתיות, אלא תחת אילוץ של אין ברירה. סביר להניח שאם הבעלים של הוט, פטריק דרהי, יכול היה לקחת עוד הלוואה במקום להכניס שותף, הוא היה עושה זאת. אלא שלדרהי לא נותרו הרבה אפשרויות. הוא שקוע בהלוואות עד הצוואר. כך או כך, אצל דרהי הנכס עצמו הוא אמצעי ולא מטרה.

אין ספק שאם הוט הייתה יכולה לחבור לאחת החברות בשוק, היא הייתה עושה זאת ומתמזגת עימה. מיזוגים ורכישות הם המומחיות של דרהי. אלמלא הרגולציה הקשוחה, דרהי כבר מזמן היה מייצר מבנה חדש להוט בישראל.

דרהי מבין שהוט היא חברה במצוקה בשל התחרות. המנכ"לית טל גרנות-גולדשטיין אמנם מנהלת אותה ביד רמה, והיא זוכה להערכה גדולה מאוד בקבוצת אלטיס בשל כך. יחד עם זאת, הניהול האיכותי שלה אינו מספיק כדי להציל את הוט. כניסת המתחרים האינטרנטיים לשוק הטלוויזיה עשתה להוט את מה שהיא עשתה לחברות הסלולר כשהיא נכנסה לשוק. הורדת מחירים כתוצאה מתחרות אגרסיבית משנה את השוק ומי כמו הוט מכירה את זה. הגלגל מסתובב.

החוכמה עכשיו היא לדעת איך לצאת מהמשבר. ברבעון האחרון התוצאות של הוט הראו שהחברה ירדה חזק גם בסלולר וגם בשוק הטלוויזיה. המגמה ברורה, ולכן הוט חייבת להמציא את עצמה מחדש. פיצול הוא אחת הדרכים לעשות זאת.

אם הוט אכן תמצא את השותף שעימו תיכנס להשקעות בסיבים אופטיים, הרווח יהיה של כולנו. אבל תהליך כזה עשוי להימשך זמן רב, והוודאות הרגולטורית למשקיעים בישראל בשוק התקשורת והתשתיות אינה גבוהה. וזו אחת הבעיות הגדולות ביותר בשוק התשתיות. בנקודה הזו המדינה יכולה וצריכה לעשות יותר.

כל זה היה יכול להיפתר אם המדינה הייתה רומזת אפילו שתאפשר מיזוגים בשוק. לפעמים בתקופות של משבר קשה, חובה על המדינה להתוות דרך ליציאה מהמשבר. יש משברים שחברות לא מסוגלות לפתור בעצמן, רק עזרה של הרגולטור תעשה את העבודה. זה בדיוק מה שקורה בשוק התשתיות הישראלי.

אם הרגולטור, משרד התקשורת, לא ייקח אחריות ויתווה דרך ליציאה מהמשבר, שום דבר לא יקרה מאליו. הדבר היחיד שיקרה הוא קריסה של חברות, ולמרבה הצער גם זה לעתים פתרון, סוג של מוצא אחרון. אם אפשר למנוע זאת, זה עדיף. המטרה בסופו של דבר להאיץ השקעות ולהביא חיבור אינטרנט מהיר - 1 ג'יגה סימטרי לכל בית בישראל, כמה שיותר מהר. זה מה שצריך לעמוד לנגד עיניו של משרד התקשורת.

עוד כתבות

ניקש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

מנכ"ל פאלו אלטו לגלובס: “אין חשש לפגיעה בתגמול עובדי סייברארק”

ניקש ארורה, שהגיע לביקור בישראל, התייחס לתקופת הביניים סביב אקזיט הענק שטרם הושלם והבטיח בהירות לעובדים ● בדבריו ציין את החותם שהשאיר ניר צוק בחברה גם אחרי עזיבתו וסימן את האתגרים הבאים של עולם הסייבר בעידן הבינה המלאכותית והמחשוב הקוונטי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה שלילית בתל אביב; מדד ת"א־‏נפט וגז נפל בכ-2.5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-0.5% ● מניית ג'י סיטי נפלה במעל 7% ● אר פי אופטיקל מזנקת בעקבות הצהרת כוונות של לקוח ביטחוני מקומי ● ג'נרל אלקטריק חיסלה החזקותיה בפלסאנמור, המניה מזנקת ● היום יתפרסמו נתוני האינפלציה, הצפי הוא שהמחירים ירדו ב-0.5% בנובמבר ● מיטב: לשוק הנדל"ן בישראל יהיה קשה להתאושש ● פערי הריביות בעולם מעוררים תסיסה בשוק המטבע, בעיקר בשווקים המתעוררים

מה מציעות ספקיות החשמל הפרטיות לצרכנים? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החשמל מתייקר, אבל יש פתרונות: כך תחסכו עד 20% דרך הספקיות הפרטיות

רק אחד מכל 10 משקי בית התניידו לספקיות פרטיות מאז נכנסה רפורמת החשמל לתוקף, חרף העובדה שמדובר במהלך פשוט יחסית ● הנחות קבועות של אחוזים בודדים או מסלולים עם חיסכון של עד 20% בשעות הלילה: מה כדאי לדעת על המסלולים שמציעות החברות השונות ● גלובס עושה סדר

ראש ממשלת צרפת סבסטיאן לקורנו / צילום: ap, Thomas Samson, Pool

באיחוד כבר חגגו הסכם סחר עם אמריקה הלטינית, ואז צרפת נזכרה בחקלאים שלה

הסכם סחר חופשי רחב־היקף עם מדינות מרקוסור היה אמור להיחתם בימים הקרובים, עם הבטחות להגדיל את היצוא האירופי בעשרות אחוזים ● אלא שהתנגדות צרפתית ברגע האחרון, בטענה לפגיעה בחקלאות, מעכבת את המהלך ומציפה מתחים פנימיים באיחוד האירופי

האחים אבי, רפי וג'ו נקש / צילום: יח''צ

האחים נקש יישארו בנמל אילת? הממשלה תיאלץ להכריע בקרוב

שרי האוצר והתחבורה יודיעו עד סוף החודש אם יוארך זיכיון האחים נקש בנמל שהסב להם רווחים במאות מיליונים ● בממשלה סבורים שהם לא עמדו בתנאים, אולם פרסום מכרז חדש כעת אינו מהלך פשוט

צוות ההשקעות של ויולה ונצ'רס / צילום: דוד גראב

ויולה ונצ'רס מגייסת כ־250 מיליון דולר להשקעות חדשות ולהגדלת החזקות קיימות

הקרן ביצעה סגירה ראשונה בהיקף של כ־150 מיליון דולר, שצפויה להתחיל לפעול בתחילת 2026 ● במקביל גויסה קרן נוספת בהיקף של כ־100 מיליון דולר, שמטרתה להגדיל החזקות בחברות פורטפוליו שהקרן מגדירה כמצטיינות שבהן היא כבר השקיעה, ובעצם להעמיק את ההשקעה

שליחי וולט / צילום: פביו טרופה

דרך הוואטסאפ: לדווח על שליחי וולט נעשה קל יותר

חברת המשלוחים וולט מודיעה על השקת ערוץ וואטסאפ ייעודי לבטיחות בדרכים, שיאפשר דיווח בזמן אמת על שליחים שנוהגים או רוכבים בצורה מסוכנת במרחב הציבורי ● הערוץ החדש מצטרף לאפשרויות הפנייה הקיימות באפליקציה, שדרכן מתקבלות כבר כיום מאות פניות מדי חודש

בשאר אל אסד / צילום: ap, Baz Ratner

"כבר לא רלוונטי לפוטין": פרטים חדשים על החיים של אסד במוסקבה

כשנה לאחר נפילת משטרו של הדיקטטור, ה"גרדיאן" הבריטי מספק פרטים חדשים והצצה נדירה לחיי משפחת אסד ● "מנהלים חיים מבודדים ושקטים של יוקרה במוסקבה ובאיחוד האמירויות"

שחר סיני, סמנכ''ל קרנות נאמנות פרופאונד בית השקעות / צילום: עמי ארליך

"אחרי שנתיים פנומנליות במניות הפיננסים, זה הזמן להוריד רגל מהגז"

שחר סיני, סמנכ"ל קרנות נאמנות בפרופאונד, ממשיך להעדיף את שוק המניות המקומי על פני חו"ל, ומסמן את מניות הטכנולוגיה, התעשיות הביטחוניות והאנרגיה הירוקה לשנה הקרובה ● למרות השיאים בשוק הוא מציע "לא להפריע לכסף לעבוד, אבל כן אפשר לצמצם סיכון"

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

המשקיעים בוול סטריט מתרחקים מענקיות הטכנולוגיה - וזו החלופה

סימני הספקנות סביב תחום ה-AI הולכים ומתרבים, ובתי ההשקעות הגדולים אומרים ללקוחות שלהם להוריד את החשיפה לענקיות הטכנולוגיה ● לדידם, ההזדמנויות הן בתחומים שאינם תחת הפנס ● "המשקיעים כבר לא ירדפו רק אחרי מיקרוסופט ואמזון - ההשקעה הולכת ומתרחבת לשאר השוק"

השנה בה נשברו כל המיתוסים בשוק הרכב / צילום: AI

הסיניות השתלטו, החשמליות נזנחו: הנתונים שמאחורי השנה הדרמטית בשוק הרכב

בשנה החולפת השתנו חוקי המשחק בגזרת הרכב הישראלי: מלאים עצומים הכבידו על השוק ועיוותו את תמונת המכירות, המכוניות החשמליות נזנחו לטובת פלאג-אין, הסינים כבשו את השוק, ומותגים ותיקים נדחקו לקרן זווית ● האם 2026 צפויה להיות סוערת יותר?

יהודה מורגנשטרן / צילום: כדיה לוי

התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי מורגנשטרן לממלא מקום מנהל רמ”י

התנועה לאיכות השלטון מבקשת לבלום את כוונת שר הבינוי והשיכון למנות את מנכ"ל משרדו, יהודה מורגנשטרן, למ"מ מנהל רמ"י ● בתנועה טוענים כי המינוי, הנעשה בשעה שוועדת האיתור למנהל קבוע רק החלה את עבודתה, עלול להקנות למורגנשטרן יתרון בלתי הוגן על פני מועמדים אחרים, לפגוע בעצמאות ועדת האיתור ובשוויון ההזדמנויות ואף לעורר חשש לניגוד עניינים ולמינוי פוליטי

שיעורי האינפלציה / צילום: Shutterstock

מה צפוי היום בנתוני האינפלציה בישראל?

הכלכלנים מביעים אופטימיות לגבי המשך התמתנות האינפלציה במדד המחירים לצרכן של חודש נובמבר ● לדבריהם, המדד צפוי לרדת ב־0.4% עד 0.55%, והאינפלציה השנתית צפויה להישאר על רמה של כ־2.5% או אף לרדת קלות

מלך ירדן עבדאללה השני / צילום: ap, Gonzalo Fuentes

שיא היסטורי בחוב הציבורי: הכלכלה הירדנית תחת לחץ הולך וגובר

ברקע מלחמת "חרבות ברזל", מתקפות החות'ים והאטה מבנית ממושכת, החוב הירדני מטפס לשיא כל הזמנים ● שוק עבודה חלש וגלי פליטים מציבים את עמאן בפני מבחן יציבות כלכלי-פוליטי

שיגור לוויין איראני בנמל החלל קוסמודרום ווסטוצ'ני ברוסיה (בעיגול: ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה) / צילום: רויטרס - Alexander Kazakov

מרוץ חלל בסיוע פוטין: איראן תשגר שלושה לוויינים ל"מטרות אזרחיות"

ההתקדמות האיראנית בתחום הלוויינים מנסה להדביק את הפער מול ישראל - בחסות רוסית ועם זינוק בתקציב הביטחון ● גרסת האיראנים כי הלוויינים "נועדו לחקלאות, למשאבי טבע ולמעקב סביבתי", מעלה לכל הפחות תהיות ● עם זאת, היתרון האיכותי והכמותי הישראלי נשמר

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

אדלטק משכה את התביעה: הוסר החסם להקמת תחנת הכוח שבסכסוך

קבוצת אדלטק משכה את תביעתה נגד ההרחבת תחנת הכוח דוראד באשקלון - כך הודיעו השותפים האחרים ובראשם קבוצת לוזון ● אם דוראד אכן תורחב, הדבר ימנע הקמה של תחנת כוח אחרת - זאת לאור מגבלה של רשות החשמל

תום ליבנה / צילום: אריק סולטן

תום ליבנה ואיל וולדמן מגייסים 200 מיליון דולר לספאק חדש

בשבועות האחרונים ליבנה מקדם גיוס של כ־200 מיליון דולר לחברת ספאק חדשה, המיועדת לרכישת חברה פרטית ישראלית בתחומי הסייבר או הבינה המלאכותית ● לחברה כבר צורפו חברי דירקטוריון כמו איל וולדמן ודייב דה-וולט

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ אחרי חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש בעזה

בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג דחה את הערעור שהגישה מדינת ישראל על צווי המעצר שהוצאו נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון לשעבר יואב גלנט ● ה-FBI סיכל פיגועי תופת בארה"ב בערב השנה החדשה; חמשת העצורים - פרו-פלסטינים ● שנה לאחר נפילת משטר אסד ובצל המכות שספג המחנה הפרו-איראני בזירות השונות, נחשף קרע עמוק בתוך "ציר ההתנגדות" ● עדכונים שוטפים

בית החולים הדסה / צילום: אביבה גנצר

"המודל של בית החולים לא עובד": איך הדסה שוב נקלע למשבר?

נציגי בית החולים צפויים להיפגש השבוע עם אנשי האוצר ומשרד הבריאות כדי לפתור את המשבר התזרימי של הדסה, שכבר הוביל להכרזת סכסוך עבודה ● הדרישות של ההנהלה, הטענות של האוצר וההצעה של בכיר לשעבר בהדסה שאף צד לא רוצה לקבל

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

הקמתה של מערכת מס הגודש יצאה לדרך, ומומחי תחבורה סקפטיים לגבי יעילותה

220 שערי אגרה ו־140 אתרי חיוב יוקמו בשלוש טבעות סביב תל אביב ● המערכת צפויה להתחיל לפעול ב־2027 ● המומחים עונים: האם המהלך יעבוד בלי שיפור משמעותי בתחבורה הציבורית?