גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפוליטיקאים מחפשים לגרוף הון פוליטי מהיר בשנת בחירות: מה הסיכוי להורדת מסים בתחום הרכב?

2019 תתאפיין בהרבה דיבורים ויוזמות שאפשר לגזור מהן הון פוליטי לפני הליכה לקלפי ● אבל בפועל ענף הרכב צופה "יותר מאותו הדבר": עוד דיבורים (אבל מעט מעשים) על רפורמות בשווי השימוש ובגודש; והמשך שליטה של קוריאניות, רכבי SUV ודגמים היברידיים בגזרת המכירות

רכבים ממתינים למסירה/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאטיב
רכבים ממתינים למסירה/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאטיב

בהתאם לתחזיות המוקדמות שלנו, מסתיימת שנת מכירות הרכב 2018 בקול ענות חלושה. נתוני נובמבר שפורסמו השבוע מצביעים על כ-16,800 מסירות חודשיות בלבד, שמביאות את הסך המצטבר בינואר-נובמבר לכ-262 אלף מסירות - ירידה של 5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בהנחה שהמכירות בדצמבר יעמדו על סכום ארבע ספרתי נמוך, תסתיים השנה עם כ-270 אלף מסירות רכב, אולי פחות.

ועדיין, מדובר על כ-7.5 מיליארד דולר בקירוב שהוזרמו ב-2018 בישראל לרכישת מוצרי תחבורה פרטיים. מאיפה הגיע הכסף? התשובה היא "מכולנו". לא רק מחסכונות פרטיים של רוכשי רכב אלא גם מאשראי בנקאי וחוץ בנקאי בהיקף של מיליארדי דולרים, שחלקו ממומן בשוק ההון. עוד כמה מיליארדים טובים הגיעו מחברות ליסינג ממונפות, שנשענות על אג"חים אותם רוכשים מוסדיים וקרנות פנסיה וכך הלאה.

בקיצור, אפילו אם לא רכשתם השנה מכונית חדשה, ואולי בכלל אין לכם רישיון נהיגה ואתם מעדיפים אופניים, סביר להניח שגם אתם שותפים במידה כזו או אחרת ל"פירמידה ההפוכה", שנשענת על הביטחונות של ערכי הרכב המשומש. בין אם אתם מודעים לכך או לא. מסיבה זו הביצועים והיציבות שיפגין שוק הרכב הישראלי בהמשך הדרך הם עניינו של כל מי שחרד לפנסיה ולהשקעות שלו.

אז איך תיראה 2019 בשוק הרכב הישראלי? אנחנו יודעים למי ניתנה הנבואה ובכל זאת ננסה לשרטט כאן כמה מגמות, חלקן צולבות ומנוגדות, שישפיעו על השוק בשנה הבאה.

איזה רכבים קונים בישראל

המס הירוק: סביבתי ופוליטי

קרוב למחצית מהעלות הכוללת של רכישות הרכב בישראל היא מסים. המשמעות היא, שמרחב ההשפעה של רגולציית המיסוי על שוק הרכב המקומי גדול יותר מאשר ברוב העולם. בפגישה שנערכה לפני מספר שבועות בין ערן יעקב, יו"ר רשות המסים, לבין נציגי יבואני הרכב, נאמר לנוכחים בצורה ברורה כי "מדינת ישראל לא יכול להרשות לעצמה לוותר על שקל מתקבולי מיסוי הרכב". וזה היה עוד לפני גילוי "הבור התקציבי". לפיכך לא משנה אילו רפורמות יצוצו ב-2019, בתמונה הרחבה שוק הרכב ימשיך להיות פרה חולבת ואלה שחולמים על הורדת מס רוחבית ימשיכו לחלום.

אבל לשינויים פרטניים ברגולציית המס הייתה, יש ותהיה השפעה משמעותית על המבנה הפנימי של השוק. שנת המכירות של 2019 תושפע, למשל, מהותית מעדכון המיסוי הירוק שאמור להיות מפורסם בסוף דצמבר השנה ולהיכנס לתוקף באפריל 2019. אנחנו אומרים "אמור להתפרסם" כי רשות המסים שומרת בינתיים על נוסחת המס הירוק בחשאיות כאילו הייתה סוד מדינה.

I28

עדכון המס הירוק השנה הוא מורכב במיוחד מכיוון שהוא צריך להפנים את המעבר של אירופה לשיטת חישוב זיהום רכב חדשה ברבעון השלישי של 2018. אז נכון, גם רגולטורים רבים באירופה עדיין לא קיבלו את כל הנתונים ולא הפנימו לגמרי את השינוי, ובכל זאת לא זכור מצב בו ענף כלכלי אסטרטגי שמגלגל 30 מיליארד שקל בשנה, מגיע לסוף השנה הפיסקאלית עם כזו רמה של חוסר ודאות ביחס למיסוי ולמחירים.

בהעדר מידע קונקרטי, נספק כמה הערכות מושכלות. למעט מכוניות היברידיות, שמוגנות בהטבת מס בצו זמני, רוב הדגמים "הירוקים" והחסכוניים ביותר בשוק, ובהם מכוניות המיני והמשפחתיות, יתקשו להשיג את "הציון הירוק" הנוכחי שלהם - שממנו נגזר גובה הטבת המס. לפיכך, הם צפויים להתייקר במספר אחוזים או לכל הפחות להקטין את יכולת היבואנים שלהם לתת הנחות.

מי שיהנה מהמגמה, פרט להיברידיות, הם דגמים ששייכים לקבוצות הזיהום הגבוהות 13 עד 15 מכיוון שבישראל אין קנס על זיהום חריג אלא רק "פרס" על זיהום מופחת. לכן אפשר להעריך שב-2019 יזרמו יותר ויותר מכירות לשני הקטבים המנוגדים: דגמי SUV מזהמים, שכבר היום תופסים יותר משליש מהמכירות, והיברידיות. מצבם התחרותי של מותגים שנמצאים "באמצע" יורע. המס הירוק המעודכן עשוי להחביא גם כמה הפתעות לא נעימות לרכבי פאר היברידיים-נטענים אבל סביר להניח שבשנת בחירות, מעצבי המדיניות ישאפו לא להרגיז אף אחד.

דיבורים והבטחות של שנת בחירות

לשאר סוגיות מיסוי הרכב, שנמצאות על שולחנו של הרגולטור, לא צפויה להיות השפעה מעשית ב-2019. דוגמה אחת הוא שווי השימוש ברכב צמוד, שב-2018 ייצר לא מעט כותרות ולחץ פוליטי על רשות המסים להקטין אותו.

הלחץ הזה יימשך גם ב-2019. אבל אנחנו לא שוכחים לרגע שעל שרי הממשלה וחברי הכנסת מרחף איום הקיצוץ הרוחבי, שעלול לפגוע בנושאים הקרובים לכיסם, סליחה, לליבם. תחת איום כזה ספק אם מישהו יעז לפגוע מעשית במקור הכנסה דשן, שמניב 5 מיליארד שקל בשנה לקופת האוצר. לפיכך, ברוח שנת הבחירות נראה הרבה התלהמות מילולית ופרו-אלקטורלית של פוליטיקאים, שיקראו להקטנת המס ולהורדת העומס מהמעמד הבינוני העשוק. ייתכן שיצוץ בכנסת אפילו ניסיון חקיקה ארוך טווח ומתוקשר בנושא, אל אנחנו לא מצפים ליותר מזה.

דוגמה נוספת היא מס הגודש. גם כאן מדובר בנושא טעון פוליטית, שעשוי לפגוע בכיסם של "מעצבי דעת קהל" בעלי רכב צמוד ולפיכך העבודה עליו באוצר תימשך בשנה הבאה בעצימות נמוכה מאוד, הרחק מהתקשורת.

הקדמת הבחירות עלולה לצמצם את מסגרת הזמן האפקטיבית בה ניתן לחלק "סוכריות מס פוליטיות" לבוחרים, אבל לא נופתע אם יהיו שליפות כאלה. אולי איזה צעד מינורי להפחתת האגרות השנתיות, אולי הצהרות על קידום רכב חשמלי, שהוא אמנם פלח זניח אבל אפשר לגזור ממנו בונוסים פוליטיים. ואפשר לצפות כמובן להכרזות על צעדי רגולציה "דרמטיים" לקידום הייבוא לישראל של "רכב חכם ואוטונומי", "תחבורה שיתופית" וכדומה. זה נשמע עתידני ומתוחכם, זה מעורר גאווה לאומית וזה לא עולה הרבה לקופת המדינה. בקיצור, בדיוק מה שהיועצים הפוליטיים ממליצים בשנת בחירות.

מכירות רכב: קוריאניים וכל השאר

עד לפני כמה שנים חיזוי יחסי הכוחות התחרותיים בתוך שוק הרכב היה משימה מורכבת. כיום חיינו קלים הרבה יותר. כמעט שליש מכל כלי הרכב הפרטיים שנמכרים בישראל הם מבית יונדאי מוטורס הקוריאנית וחברת הבת שלה קיה מוטורס. כ-40% מכלל כלי הרכב שנמכרים בארץ הם רכבי SUV וכ-20% הם כלי רכב היברידיים. ואם לשפוט על פי תוכנית הדגמים של הקוריאנים לשנה הבאה, שכוללת ייבוא דגמים היברידיים-נטענים עממיים ושדרוג באבזור/תמורה של דגמי להיט מבוססים (טוסון, ספורטאז') המגמה רק תעמיק.

לפיכך סביר להניח שגם ב-2019 רוב המכירות בשוק המקומי יתמקדו בדגמי SUV ו/או/גם דגמים היברידיים מתוצרת קוריאה. כל שאר השחקנים ימשיכו להיאבק על המכירות הנותרות בעיקר באמצעות דחיקה מטה של הרווח הגולמי. ייתכן, שהמצב יאיץ שינויים מבניים בענף כמו הכנסת שותפים חדשים (על פי מודל העסקה של UMI וחיים דנון) ו/או כניסה של יבואנים לתחומי פעילות אסטרטגיים חדשים על פי המודל של דלק רכב ברכישת "ורידיס".

מנגד, אנחנו לא פוסלים את האפשרות להופעת "אסים נסתרים", שישפיעו על השוק ב-2019. טיוטה, למשל, עתידה להשיק כאן בקרוב את הקורולה החדשה והמתוחכמת עם הנעה היברידית, שנהנית מהטבת מס כפולה (מס קניה והנחה בשווי השימוש), ואם התמחור שלה יהיה תחרותי היא עשויה לתת פייט רציני לקוריאניות. בקיצור, בהינתן מסגרת יציבה, פחות או יותר, של שערי חליפין, ריבית, מחירי דלק ויציבות ביטחונית, אפשר לצפות ליותר מאותו הדבר בשוק הרכב. אם משתני המאקרו יעברו טלטלה משמעותית - הכל פתוח. 

עוד כתבות

אריה דרעי / צילום: רפי קוץ

הפעם דרעי מתנהל אחרת מול רשויות התביעה. האם זה מה שיציל אותו מהעמדה לדין?

כששר הפנים אריה דרעי הואשם בפלילים בשנות ה-90, הוא ואנשיו תקפו מעל כל במה את רשויות האכיפה ● זה נגמר בהרשעה ובמאסר ● כעת הוא שוב באותה נקודה, שר פנים שחשוד בפלילים, אבל לפחות ברמה התקשורתית הוא הפיק את הלקחים ● זה בטח לא יזיק לו לקראת ההכרעה בעניינו

הארי ומייגן. / צילום: רויטרס

הארי ומייגן יפרשו - וישיבו 2.4 מיליון ליש"ט למשלמי המסים הבריטים

הארמון הודיע שהם גם לא יקבלו עוד מימון ציבורי וכי עליהם להשיב כספים שקיבלו לשיפוץ ביתם

ניר ברקת / צילום: איל יצהר

ניר ברקת מנסה לקחת למשה כחלון את תיק האוצר, כבר עכשיו. כך זה נראה מאחורי הקלעים

כחלון, בצורה אלגנטית, ויש שיגידו מקצועית משאיר אחריו אדמה חרוכה - הגירעון התופח - ולכן תיק האוצר נהפך שוב למשהו, שלכאורה, אף ח"כ ממפלגת השלטון לא יחפוץ בו ● ואז ניר ברקת הגיע ● כך ראש עיריית ירושלים לשעבר מנסה להחזיר ללחייו של ראש הממשלה בנימין נתניהו את הסומק הכלכלי ● פרשנות

שופט העליון עופר גרוסקופף בהשבעה לבית המשפט העליון / צילום: שלומי יוסף

מס שבח ומס הכנסה: היילכו שניים יחדיו?

למרות ניצחונה של רשות המסים, פסק דינו של בית המשפט העליון בעניין החברה הזרה PIV BV עשוי להיות שימושי ביותר דווקא בידי ציבור הנישומים

ד"ר אחמד טיבי, הרשימה המשותפת / צילום: איל יצהר, גלובס

פסילת היבא יזבק, האם הפעם תיפסל חברת הכנסת הצעירה מבל"ד

ח"כ אופיר כץ מן הליכוד הודיע הערב כי יגיש מטעם הליכוד בקשה לפסול אישית את ח"כ יזבק מן הרשימה המשותפת, חברת בל"ד, וזאת בשל תמיכה והזדהות עם מחבלים ● אחמד טיבי יו"ר הסיעה המשותפת: מנסים לפסול אותה בגלל דברים שאמרה לפני שנכנסה לכנסת

גיל רוזן / צילום: יחצ אמדוקס

הגיוס של ביופרוטקט גדל מ-7 ל-13 מיליון דולר

חברת ביופרוטקט, שפיתחה מוצר רפואי להפחתת נזקי הקרנות בסרטן, הודיעה על השלמת סבב גיוס בהיקף של 13 מיליון דולר ● ביופרוטקט פיתחה ומייצרת בלון מבוסס פולימר, המוזרק לגוף ומתנפח בתוכו, וכך מרחיק בין רקמות שעומדות לעבור טיפול הקרנה, לבין רקמות אחרות שעלוות להיפגע מכך

מרים כבסה / צילום: יונתן בלום, גלובס

על בדידות ועל הצלחה: "המחיר של יצירה שלי בארץ הוא רבע ממה שהוא בניו יורק, ואני שמחה שזה שפוי"

החזרה לישראל אחרי 18 שנה, שיברון הלב עקב הפרידה מבת זוגה הקוריאנית, השימוש ברעידות הנשימה כדי לצייר, הכנסייה שקנתה ● מרים כבסה, מהאמניות הישראליות המצליחות בעולם, בראיון אישי ל"ליידי גלובס" על הבדידות ועל ההצלחה

דצ'יה דאסטר / צילום: יח"צ

דאצ'יה דאסטר עדיין מציעה תמורה רצינית לכסף ללקוחות לא מפונקים

ב-120 אלף הדאסטר הוותיקה מקבלת מנוע טורבו-בנזין חזק וסופר-מודרני עם שורשים של מרצדס

 

 

שמחה רוטמן / צילום: יונתן בלום, גלובס

"נתניהו אשם במצבו. כשמערכת המשפט עזרה לו להיפטר מיריבים, הוא זרם וחיזק אותה"

עו"ד שמחה רוטמן, היועמ"ש של התנועה למשילות ודמוקרטיה, בראיון אישי ● על הילדות בבני-ברק, על התגבשות הרצון לפעול ציבורית בימי אוסלו, על שלטון המשפטנים, על תיקי נתניהו ועל האקטיביזם של בג"ץ: "העליון נוטש את תפקידו כשומר סף. למה שתהיה לו סמכות לקבוע מי יהיה רה"מ?"

סוחרים בבורסה של ניו יורק/  צילום: רויטרס, Jeenah Moon

נעילה חיובית בוול סטריט: מדד S&P 500 עלה ב-0.38%; אלפאבית הוסיפה 2% לערכה

מספר אישורי הבנייה בארה"ב בדצמבר 2019 הגיע לשיא של 13 שנים ● בורסות אירופה ננעלו בעליות שערים ● המדדים העיקריים באסיה ננעלו בעליות, על אף הדיווח על הצמיחה הנמוכה ביותר בכלכלת סין מזה שלושה עשורים

טראמפ / צילום: רויטרס - Mike Segar

אמריקה ביום השנה השלישי לטראמפ: התפרים נפרמים

"השתלטות עוינת" של טראמפ על המפלגה הרפובליקנית סיכלה את "פתיחת האוהל" בפני מיעוטים גזעיים ואתניים ● בשעה שהמפלגה הדמוקרטית פונה שמאלה, קיצונים מן הימין מדברים על מלחמת אזרחים או על פירוק השיטה הדמוקרטית ●  שלוש שנות נשיאות. פרויקט מיוחד 

מייסד אינסייט ג'ף הורינג / צילום: מתוך flickr

צ’קים שמנים והערכות שווי נדיבות: כך הפכה אינסייט לשחקן הכי משמעותי בהייטק הישראלי

קרן אינסייט פרטנרס, שרכשה את השליטה בחברת הסייבר ארמיס, השקיעה באופן שיטתי בסטארט-אפים ישראליים מבטיחים רבים ● מאחורי ההשתלטות עומדים משקיעים תחרותיים ורעבים, שזיהו שבישראל יש הזדמנות בחברות צמיחה

כנס G7 בקנדה, 2018 / צילום: Gettyimages/Anadolu Agency

"האויב הכי גדול של ארצות הברית": החזיתות והעימותים של טראמפ מול האיחוד האירופי

העוינות הכלכלית שצמחה בין ארה"ב לאירופה בתקופת טראמפ מתרחבת גם לאזורים הביטחוניים והפוליטיים ● אירופה, מצדה, בעיקר מחכה ש"תופעת טראמפ" תעבור ● שלוש שנות נשיאות. פרויקט מיוחד

טראמפ בעצרת בחירות באריזונה / צילום: Gettyimages/Anadolu Agency

דעה: בחלוף שלוש שנות טראמפ בבית הלבן, אנו חייבים להזכיר לעצמנו: לא, זו אינה נשיאות נורמלית

בחלוף שלוש השנים הראשונות של דונלד טראמפ בבית הלבן, אנו חייבים להזכיר לעצמנו: לא, זו אינה נשיאות נורמלית ● ברד הכזבים הבלתי פוסק שממטיר טראמפ (15,413 מאז השבעתו על פי ה'שקר-מטר' של "וושינגטון פוסט") עלול להקהות את החושים, וזו אולי המטרה ● שלוש שנות נשיאות. פרויקט מיוחד

 צילום: מאיר כהן

"אין לי הרבה חברים, אמירה שמצחיק להגיד בעולם של עוקבים ורשתות חברתיות, אבל זאת האמת”

לי בירן אינו רק ליבי מכוכב נולד, סלב נוער, זמר עם סינגל טרי וכוכב סדרות למבוגרים, אלא גם יזם ואיש עסקים, שסדרת היוטיוב שיצר זכתה בפרס

עטיפת האלבום

באמצע: למה דניאלה ספקטור נשמעת אותו הדבר באלבום "בהתחלה"

האלבום "בהתחלה" של דניאלה ספקטור ממקם אותה דווקא בלב יצירתה ● השירים מעולים, אך היא עדיין נשמעת אותו דבר

מריה סאלח מחאמיד

האמנית מרובת הזהויות ש"רוצה שיראו את אום אל-פחם אחרת"

תאונת הדרכים הקטלנית, החיים שתרמה לנער אלמוני, מצלמות המעקב והזהות התרבותית המורכבת ● היצירה 'אנא הון' של מריה סאלח מחאמיד במוזיאון הרצליה היא דיוקן עצמי סוחף

חיים מסילתי / צילום: אילל יצהר

חיים מסילתי נבחר לקדנציה שנייה כיו"ר לשכת שמאי מקרקעין

מסילתי: אנחנו נמשיך בקדנציה הזו לחזק את מעמדו של השמאי

ב.מ.וו 118  2020 / צילום: יח"צ

עם הפנים קדימה: ההנעה של סדרה 1 החדשה של ב.מ.וו

הרשת סערה כאשר ב.מ.וו החליטה לצייד את סדרה 1 בהנעה קדמית ולא אחורית ● למרות אובדן הייחוד, מדובר במכונית ספורט נעימה לנהיגה שמציעה תא נוסעים מרווח ● מחיר גבוה ואבזור בסיסי מצומצם יקשו על המכונית לנצח את המתחרים

טראמפ מתבונן על ליקוי חמה / צילום: רויטרס

פרשנות: הצ'ק השמן שהאנושות תרשום אם טראמפ יבחר לכהונה נוספת

כהונה נוספת של טראמפ משמעותה איבוד זמן יקר, שבו לא רק שפליטות הפחמן של אחת המדינות הכי מזהמות בעולם לא תרד, אלא תעלה, ותבלום את ההתקדמות הגלובלית לעצירת משבר האקלים ● שלוש שנות נשיאות. פרויקט מיוחד