גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפוליטיקאים מחפשים לגרוף הון פוליטי מהיר בשנת בחירות: מה הסיכוי להורדת מסים בתחום הרכב?

2019 תתאפיין בהרבה דיבורים ויוזמות שאפשר לגזור מהן הון פוליטי לפני הליכה לקלפי ● אבל בפועל ענף הרכב צופה "יותר מאותו הדבר": עוד דיבורים (אבל מעט מעשים) על רפורמות בשווי השימוש ובגודש; והמשך שליטה של קוריאניות, רכבי SUV ודגמים היברידיים בגזרת המכירות

רכבים ממתינים למסירה/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאטיב
רכבים ממתינים למסירה/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאטיב

בהתאם לתחזיות המוקדמות שלנו, מסתיימת שנת מכירות הרכב 2018 בקול ענות חלושה. נתוני נובמבר שפורסמו השבוע מצביעים על כ-16,800 מסירות חודשיות בלבד, שמביאות את הסך המצטבר בינואר-נובמבר לכ-262 אלף מסירות - ירידה של 5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בהנחה שהמכירות בדצמבר יעמדו על סכום ארבע ספרתי נמוך, תסתיים השנה עם כ-270 אלף מסירות רכב, אולי פחות.

ועדיין, מדובר על כ-7.5 מיליארד דולר בקירוב שהוזרמו ב-2018 בישראל לרכישת מוצרי תחבורה פרטיים. מאיפה הגיע הכסף? התשובה היא "מכולנו". לא רק מחסכונות פרטיים של רוכשי רכב אלא גם מאשראי בנקאי וחוץ בנקאי בהיקף של מיליארדי דולרים, שחלקו ממומן בשוק ההון. עוד כמה מיליארדים טובים הגיעו מחברות ליסינג ממונפות, שנשענות על אג"חים אותם רוכשים מוסדיים וקרנות פנסיה וכך הלאה.

בקיצור, אפילו אם לא רכשתם השנה מכונית חדשה, ואולי בכלל אין לכם רישיון נהיגה ואתם מעדיפים אופניים, סביר להניח שגם אתם שותפים במידה כזו או אחרת ל"פירמידה ההפוכה", שנשענת על הביטחונות של ערכי הרכב המשומש. בין אם אתם מודעים לכך או לא. מסיבה זו הביצועים והיציבות שיפגין שוק הרכב הישראלי בהמשך הדרך הם עניינו של כל מי שחרד לפנסיה ולהשקעות שלו.

אז איך תיראה 2019 בשוק הרכב הישראלי? אנחנו יודעים למי ניתנה הנבואה ובכל זאת ננסה לשרטט כאן כמה מגמות, חלקן צולבות ומנוגדות, שישפיעו על השוק בשנה הבאה.

איזה רכבים קונים בישראל

המס הירוק: סביבתי ופוליטי

קרוב למחצית מהעלות הכוללת של רכישות הרכב בישראל היא מסים. המשמעות היא, שמרחב ההשפעה של רגולציית המיסוי על שוק הרכב המקומי גדול יותר מאשר ברוב העולם. בפגישה שנערכה לפני מספר שבועות בין ערן יעקב, יו"ר רשות המסים, לבין נציגי יבואני הרכב, נאמר לנוכחים בצורה ברורה כי "מדינת ישראל לא יכול להרשות לעצמה לוותר על שקל מתקבולי מיסוי הרכב". וזה היה עוד לפני גילוי "הבור התקציבי". לפיכך לא משנה אילו רפורמות יצוצו ב-2019, בתמונה הרחבה שוק הרכב ימשיך להיות פרה חולבת ואלה שחולמים על הורדת מס רוחבית ימשיכו לחלום.

אבל לשינויים פרטניים ברגולציית המס הייתה, יש ותהיה השפעה משמעותית על המבנה הפנימי של השוק. שנת המכירות של 2019 תושפע, למשל, מהותית מעדכון המיסוי הירוק שאמור להיות מפורסם בסוף דצמבר השנה ולהיכנס לתוקף באפריל 2019. אנחנו אומרים "אמור להתפרסם" כי רשות המסים שומרת בינתיים על נוסחת המס הירוק בחשאיות כאילו הייתה סוד מדינה.

I28

עדכון המס הירוק השנה הוא מורכב במיוחד מכיוון שהוא צריך להפנים את המעבר של אירופה לשיטת חישוב זיהום רכב חדשה ברבעון השלישי של 2018. אז נכון, גם רגולטורים רבים באירופה עדיין לא קיבלו את כל הנתונים ולא הפנימו לגמרי את השינוי, ובכל זאת לא זכור מצב בו ענף כלכלי אסטרטגי שמגלגל 30 מיליארד שקל בשנה, מגיע לסוף השנה הפיסקאלית עם כזו רמה של חוסר ודאות ביחס למיסוי ולמחירים.

בהעדר מידע קונקרטי, נספק כמה הערכות מושכלות. למעט מכוניות היברידיות, שמוגנות בהטבת מס בצו זמני, רוב הדגמים "הירוקים" והחסכוניים ביותר בשוק, ובהם מכוניות המיני והמשפחתיות, יתקשו להשיג את "הציון הירוק" הנוכחי שלהם - שממנו נגזר גובה הטבת המס. לפיכך, הם צפויים להתייקר במספר אחוזים או לכל הפחות להקטין את יכולת היבואנים שלהם לתת הנחות.

מי שיהנה מהמגמה, פרט להיברידיות, הם דגמים ששייכים לקבוצות הזיהום הגבוהות 13 עד 15 מכיוון שבישראל אין קנס על זיהום חריג אלא רק "פרס" על זיהום מופחת. לכן אפשר להעריך שב-2019 יזרמו יותר ויותר מכירות לשני הקטבים המנוגדים: דגמי SUV מזהמים, שכבר היום תופסים יותר משליש מהמכירות, והיברידיות. מצבם התחרותי של מותגים שנמצאים "באמצע" יורע. המס הירוק המעודכן עשוי להחביא גם כמה הפתעות לא נעימות לרכבי פאר היברידיים-נטענים אבל סביר להניח שבשנת בחירות, מעצבי המדיניות ישאפו לא להרגיז אף אחד.

דיבורים והבטחות של שנת בחירות

לשאר סוגיות מיסוי הרכב, שנמצאות על שולחנו של הרגולטור, לא צפויה להיות השפעה מעשית ב-2019. דוגמה אחת הוא שווי השימוש ברכב צמוד, שב-2018 ייצר לא מעט כותרות ולחץ פוליטי על רשות המסים להקטין אותו.

הלחץ הזה יימשך גם ב-2019. אבל אנחנו לא שוכחים לרגע שעל שרי הממשלה וחברי הכנסת מרחף איום הקיצוץ הרוחבי, שעלול לפגוע בנושאים הקרובים לכיסם, סליחה, לליבם. תחת איום כזה ספק אם מישהו יעז לפגוע מעשית במקור הכנסה דשן, שמניב 5 מיליארד שקל בשנה לקופת האוצר. לפיכך, ברוח שנת הבחירות נראה הרבה התלהמות מילולית ופרו-אלקטורלית של פוליטיקאים, שיקראו להקטנת המס ולהורדת העומס מהמעמד הבינוני העשוק. ייתכן שיצוץ בכנסת אפילו ניסיון חקיקה ארוך טווח ומתוקשר בנושא, אל אנחנו לא מצפים ליותר מזה.

דוגמה נוספת היא מס הגודש. גם כאן מדובר בנושא טעון פוליטית, שעשוי לפגוע בכיסם של "מעצבי דעת קהל" בעלי רכב צמוד ולפיכך העבודה עליו באוצר תימשך בשנה הבאה בעצימות נמוכה מאוד, הרחק מהתקשורת.

הקדמת הבחירות עלולה לצמצם את מסגרת הזמן האפקטיבית בה ניתן לחלק "סוכריות מס פוליטיות" לבוחרים, אבל לא נופתע אם יהיו שליפות כאלה. אולי איזה צעד מינורי להפחתת האגרות השנתיות, אולי הצהרות על קידום רכב חשמלי, שהוא אמנם פלח זניח אבל אפשר לגזור ממנו בונוסים פוליטיים. ואפשר לצפות כמובן להכרזות על צעדי רגולציה "דרמטיים" לקידום הייבוא לישראל של "רכב חכם ואוטונומי", "תחבורה שיתופית" וכדומה. זה נשמע עתידני ומתוחכם, זה מעורר גאווה לאומית וזה לא עולה הרבה לקופת המדינה. בקיצור, בדיוק מה שהיועצים הפוליטיים ממליצים בשנת בחירות.

מכירות רכב: קוריאניים וכל השאר

עד לפני כמה שנים חיזוי יחסי הכוחות התחרותיים בתוך שוק הרכב היה משימה מורכבת. כיום חיינו קלים הרבה יותר. כמעט שליש מכל כלי הרכב הפרטיים שנמכרים בישראל הם מבית יונדאי מוטורס הקוריאנית וחברת הבת שלה קיה מוטורס. כ-40% מכלל כלי הרכב שנמכרים בארץ הם רכבי SUV וכ-20% הם כלי רכב היברידיים. ואם לשפוט על פי תוכנית הדגמים של הקוריאנים לשנה הבאה, שכוללת ייבוא דגמים היברידיים-נטענים עממיים ושדרוג באבזור/תמורה של דגמי להיט מבוססים (טוסון, ספורטאז') המגמה רק תעמיק.

לפיכך סביר להניח שגם ב-2019 רוב המכירות בשוק המקומי יתמקדו בדגמי SUV ו/או/גם דגמים היברידיים מתוצרת קוריאה. כל שאר השחקנים ימשיכו להיאבק על המכירות הנותרות בעיקר באמצעות דחיקה מטה של הרווח הגולמי. ייתכן, שהמצב יאיץ שינויים מבניים בענף כמו הכנסת שותפים חדשים (על פי מודל העסקה של UMI וחיים דנון) ו/או כניסה של יבואנים לתחומי פעילות אסטרטגיים חדשים על פי המודל של דלק רכב ברכישת "ורידיס".

מנגד, אנחנו לא פוסלים את האפשרות להופעת "אסים נסתרים", שישפיעו על השוק ב-2019. טיוטה, למשל, עתידה להשיק כאן בקרוב את הקורולה החדשה והמתוחכמת עם הנעה היברידית, שנהנית מהטבת מס כפולה (מס קניה והנחה בשווי השימוש), ואם התמחור שלה יהיה תחרותי היא עשויה לתת פייט רציני לקוריאניות. בקיצור, בהינתן מסגרת יציבה, פחות או יותר, של שערי חליפין, ריבית, מחירי דלק ויציבות ביטחונית, אפשר לצפות ליותר מאותו הדבר בשוק הרכב. אם משתני המאקרו יעברו טלטלה משמעותית - הכל פתוח. 

עוד כתבות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה