גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכבת ישראל מציגה: תרגילים חשבונאיים בדרך לשום מקום והפסד רבעוני כבד

כך ניסתה הרכבת ליפות עד הרגע האחרון את הדוחות הקשים לסיכום הרבעון השלישי של השנה, לא בהצלחה גדולה

רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל
רכבת ישראל / צילום: דוברות רכבת ישראל

ביום שישי האחרון, דקות ספורות לפני כניסת השבת הפיצה רכבת ישראל את הדוחות הכספיים של החברה. בדוחות הוצג הפסד רבעוני כבד של יותר מ-273 מיליון שקל. לא דבר להתגאות בו, ואולי גם זאת הסיבה להפצה המאוחרת של הדוחות. ברכבת מפנים אצבע מאשימה כלפי פתיחת קו הרכבת המהיר לירושלים, אבל זו ממש לא הסיבה היחידה.

הרווח התפעולי של הרכבת נחתך ב-300 מיליון ש' בתוך שנה

מניתוח "גלובס" עולה כי בדוחות הכספיים מסתתרים מספר סעיפים שמעידים על מצבה הכספי הקשה. בין היתר: חברת הבת של הרכבת "רכבת מטענים בע"מ", נמצאת בגירעון בהון החוזר - ולא מסוגלת לעמוד בפירעון חובותיה. בנוסף, שני שלישים מהכנסות הרכבת מגיעות מסובסידיה של המדינה. אם לא די בכך, רכבת ישראל עברה מרווח קטן להפסד תפעולי גדול. היא ממונפת בצורה קיצונית, ההון העצמי שלה מהווה פחות מ-3% מהמאזן. אבל הסיפור המשמעותי ביותר מסתתר בבקשה לרשום הערת "עסק חי לחברת הבת - מטענים.

הצרות של הרכבת

איך ברכבת מתמודדים? מנסים לעשות תרגילים חשבונאיים ולגייס את עזרת המדינה. ל"גלובס" נודע כי בישיבות הדירקטוריון שעסקו בדוחות הכספיים העלתה הנהלת הרכבת דרישה לרשום הערת "עסק חי" על חברת הבת - מטענים. הדרישה נדחתה בשל התנגדות משרד האוצר ורשות החברות הממשלתיות. על-פניו ההיגיון של הדרישה הזו נראה ברור לאור מצבה התזרימי הקשה של חברת-הבת, אלא שבאוצר וברשות החברות טוענים כי חברת-הבת היא "פיקציה וישראבלוף", ובפועל מדובר בחלק בלתי נפרד מחברת הרכבת עצמה.

לראיה: בחברת הבת מועסק רק קומץ עובדים, והלקוח היחיד שלה הוא חברת האם, רכבת ישראל. גם רואי חשבון שקראו את דוחות הרכבת, לבקשת "גלובס", הגיעו למסקנה דומה. וכך, למרות שפורמלית חברת הבת היא חברה לכל דבר מבחינה מהותית, מדובר בחברה למראית עין.

מה האינטרס של הרכבת לרשום הערת אזהרה על החברת הבת? על-פי גורמים ממשלתיים חברת הבת ממלאת תפקיד של מעין "פח אשפה" חשבונאי שאפשר להעביר אליו הפסדים מחברת האם. את מצבה הרעוע של חברת הבת אפשר גם לנצל כדי לסחוט עוד כספים מהמדינה.

כפי שמצוין בדוחות עצמם, "חברת הבת למטענים פועלת, בשיתוף עם הרכבת, מול נציגי המדינה לתיקון הסכם הפיתוח וההפעלה של המדינה על מנת להקטין את השחיקה השנתית בתשלומי הסובסידיה". במסגרת התיקון מבקשת חברת הבת למטענים בין היתר לתקן את תעריף הסובסידיה, את מודל הסובסידיה על הפעלת מכולות.

הירידה בהכנסות של חברת "מטענים" מוסברת על ידי כמה סיבות מוצדקות: לרכבות המטענים לא נותנים מספיק זמן מסילה, כאשר העדיפות היא להסעת הנוסעים, דבר שיוצר פקק רכבתי באזור המרכז; כאשר העדיפות במתן סובסידיה הוא בהסעת נוסעים, אז הרכבת שמה את הדגש על חטיבת הנוסעים;  חטיבת המטענים שמשנעת סחורות והייתה יכולה להוות מקור הכנסה נאה לרכבת, נדחית לעדיפות שנייה. עכשיו, לאחר פתיחת הקו המהיר לירושלים, היא אף מידרדרת לעדיפות שלישית.

"הקו לירושלים לא גרם נזק, להיפך"

בעוד שבוע מהיום צפויה להציג הנהלת הרכבת בפני הדירקטוריון את תוכניתה להבראת מצבה הפיננסי של החברה, כך נודע ל"גלובס". זאת על רקע ההפסדים הכבדים של רכבת ישראל בכמעט שנתיים האחרונות.

באופן שהפתיע רבים, בהודעת הרכבת הפנו אצבע מאשימה לפתיחת הקו המהיר שהוסיפה לטענתם להפסדים של הרבעון האחרון - זאת בעקבות "אי-עלייה מספקת במספר הנוסעים, כתוצאה מהסטת רכבות מקווים רוויי ביקוש לטובת הקו המהיר לירושלים הנמצא בהרצה ומוגבל ל-400 נוסעים לרכבת, ולכן פגיעה בהכנסות החברה מסובסידיה תמריצית".

זאת, בניגוד להצהרות הרשמיות של בכירי משרד התחבורה כי הפרויקט הולם את האינטרסים העסקיים של הרכבת. שר התחבורה שב היום והדגיש בראיון לרשת ב' כי "היה כאן פער שקרי מוחלט בין כותרות לבין התוכן. יש הפסדים כבדים בתחום המטענים ודברים אחרים. הפעלת הקו לירושלים לא רק שלא גרמה לרכבת נזקים, אלא גם פותחת לה מקור הכנסה חדש".

ואולם אם נתבונן בנתונים של הדוחות, ניתן אכן לראות ירידה מתמשכת ברווחיות הגולמית והתפעולית של הרכבת בשנתיים האחרונות שהגיעה לשיאה השלישי ברבעון המדווח. המשמעות היא פשוטה - כתוצאה מהפעלת הקו המהיר והסטת הקרונות מהקווים הפופולאריים אל הקו שנמצא בהרצה, הרכבת לא מכרה מספיק כרטיסים, וגם היקף הסובסידיה שלה נפגע באופן משמעותי, זאת משום שעל פי ההסכם הישן שמבוסס על קבלת סובסידיה פר נוסע, הרכבת אמורה להכניס לקופתה כעשרה שקלים פר נוסע.

הרכבת נותרה במצב של "לוז-לוז", גם צפיפות נוראה בקווים המבוקשים, שגורמת לירידה ברמת השירות ופגיעה במוניטין שלה, וגם ירידה חדה בהכנסות. ויש מי שחושב שלרכבת מגיע לקבל פיצוי על השקת הפרויקט הלאומי שגרמה להרעה במצבה הפיננסי. "הרכבת שילמה מחיר כבד על השקת הקו המהיר, אי אפשר לדרוש ממנה גם לעשות פרויקט לאומי וגם לפגוע לה בהכנסות", אמר לנו אחד הגורמים בענף התחבורה.

בנק ישראל: גיוס החוב הוא תרגיל חשבונאי

החוליה החלשה ביותר ברכבת היום היא ככל הנראה חברת הבת למטענים שדיווחה על הפסד תפעולי של מעל 15 מיליון שקל. חברת רכבת מטענים בע"מ הוקמה ביולי 2014 במסגרת יישום הסכם הרפורמה ברכבת, לצד חברת בת נוספת לפיתוח מתחמי הנדל"ן של הרכבת. בעת הקמתה העריכו ברכבת כי החברה תגיע בתוך חמש שנים להכנסות שנתיות של 400 מיליון שקל מהובלת מטענים, דוגמת הכימיקלים של מפעלי ים המלח.

אבל חלומות לחוד ומציאות לחוד. נכון ל-30 לספטמבר חברת הבת נמצאת בגירעון של 13.7 מיליון שקל בהון החוזר ומתקשה לפרוע את התחייבויותיה - בדוח מצוין כי חברת הבת עברה לשלם לרכבת לפי שוטף פלוס 60, תוך הפרת תנאי האשראי שסוכמו בין החברות. דירקטוריון הרכבת מצדו קיבל בשבוע שעבר החלטה שמחייבת את הרכבת לא לדרוש לפרוע את החוב של חברת הבת למטענים בשנה הקרובה, "כל עוד דרישה כזו מעמידה את חברת הבת בסכנת חדלות פירעון".

חברת המטענים היא רק סימפטום בולט אמנם לבעייתיות סביב חברת רכבת ישראל עצמה: האם זו באמת חברה לכל דבר או שמדובר למעשה ביחידת סמך ממשלתית או זרוע של משרד התחבורה. על-פי הדוחות הכספיים שלה, חברת רכבת ישראל איננה עומדת בפרמטרים של חברה למטרת רווח: כמעט שני שליש מהכנסות החברה הם מתקציב המדינה. מתחילת השנה ועד ה-30 לספטמבר העבירה המדינה לחברה מעל מיליארד שקל עבור פיתוח והפעלה, מתוך הכנסות של 1.8 מיליארד שקל.

למרות הפוטנציאל הנדל"ני העצום שיש לנכסיה לרכבת אין כמעט הכנסות מעבר למכירת כרטיסים כך שבהנחה שהיקף מכירות הכרטיסים לא מושפע מהמחיר היה עליה להעלות את מחירי כרטיסי הנסיעה פי שלושה כדי להגיע לאיזון תקציבי, ללא תמיכה ממשלתית. בפועל, גם מהלך כזה בלתי אפשרי משום שברור שהיקף הנסיעות ברכת יפחת אם מחיר נסיעה בינעירונית מירושלים לערכו למשל יזנק מ-51 שקלים כיום למעל 150 שקלים.

פיקציה מרכזית נוספת בדוחות החברה נוגעת לחוב שהיא מגייסת. בשנת 2015 הרכבת גייסה כמיליארד שקל בהנפקת אג"ח לחמש שנים, גיוס שבעקבותיו החלה לפרסם דוחות כספיים. בנק ישראל קבע כי הגיוס הזה איננו אלא תרגיל בחשבונאות יצירתית של המדינה - מאחר שהמדינה היא המשלמת את החוב למחזיקי האג"ח מדובר למעשה באג"ח מדינה לכל דבר.

מעבר להפסדיות התפעולית העמוקה שלה, הרכבת היא גם חברה מאד ממונפת. על-פי הדוחות יש לרכבת רכוש קבוע בשווי 24 מיליארד שקל. שווי הרכוש אמור להיות מופחת על-פני זמן וברבעון השלישי למשל רשמה הרכבת הפסד מירידת ערך נכסים בהיקף 209 מיליון שקל. למרות שמדובר בסכום זניח יחסית לשווי הכולל של הרכוש ההפסד מחק כמעט חמישית מההון העצמי של החברה שירד בעקבות כך לכ-800 מיליון שקל. 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "רכבת ישראל איננה מתייחסת לדיונים פנימיים".

ככה לא עושים רפורמה

במקום לדבר שוב על מחדלי הרכבת בקו המהיר לירושלים, על העומסים בתחנות או על חשמול קווי הרכבת הבאים, בחרנו להתמקד הפעם בחברת הרכבת עצמה, אם אפשר בכלל לקרוא לה בשם הזה - חברה. כי חברת הרכבת היא בעצם לא חברה עסקית רגילה אלא שלוחה של הממשלה עם כל התחלואים שבאים ביחד.

זה לא היה צריך להיראות ככה. ב-2014, אחרי משא ומתן מפרך מול ועד עובדים כוחני, נחתם הסכם לרפורמה בחברת רכבת ישראל. בשורה התחתונה, המדינה שילמה לעובדי הרכבת תוספות שכר של 16% בממוצע וקנתה מהם בתמורה הסכמה לתאגוד, או להקמת שתי חברות בת למטענים ולנדל"ן, הסכמה להוצאת 30% מתחזוקת הקרונות ומספר שינויים בהסכם הקיבוצי שהיו אמורים להגדיל את יכולתה של ההנהלה לשלוט בחברה.

מאז לפו ארבע שנים, ומה קרה? הוצאות שכרם של עובדי הרכבת עולות משנה לשנה בשיעור חד. חוץ מזה? כמעט שום דבר. חברת הבת לנדל"ן וחברת הבת למטענים אמנם נרשמו והוקמו אך הכוונה להכניס משקיעים אסטרטגיים לשתי החברות לא מומשה, והכנסות מהן - אין.

בזמן שבאירופה ובמזרח אסיה תחנות רכבת הן מוקדי פעילות מסחר ומשרדים שוקקת, בישראל תחנות הרכבת הן מדבר אורבני. בזמן שמחירי ההובלה היבשתית במשאיות בישראל מרקיעים שחקים ומעלים את יוקר המחייה - רכבות המטען עומדות ריקות בתחנה.

ואיפה ההנהלה בכל הסיפור? במקום לדחוף קדימה את חברות הבת שלה, הנהלת הרכבת מתמקדת בסחיטת כספים מהמדינה. למה להתאמץ להרוויח אם יותר קל להגדיל את הסובסידיה באמצעות צבירת הפסדים והכנסת הערות עסק חי? 

עוד כתבות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח במגמה חיובית • המניות הדואליות חוזרות עם פער חיובי ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות