גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העיצוב המאצ'ואיסטי של הרנגלר ירגש את המכורים לשטח

הדור החדש של הרנגלר שומר על יכולות השטח המקצועיות של קודמו ועל עיצוב מאצ'ואיסטי שיגרום למכורים לשטח להזיל ריר, אבל הוא גם נוח וידידותי הרבה יותר על הכביש הסלול מקודמיו ● חבל רק שהמחיר מציב אותו בטריטוריית הפרימיום

חובבי השטח המכורים הם שבט סגור שאת מנהגיו זר לא יבין. הם רוכשים רכבי שטח במאות אלפי שקלים ומוציאים עוד עשרות אלפים על שיפורים, רק כדי שיוכלו לנפץ אותם על משעולים מסולעים שמובילים לשום מקום. הם מאושרים לטבול בבוץ עד גובה החלונות ואם תעזבו אותם לרגע בלי השגחה, הם ימהרו לקושש עצים ולהרתיח קפה בוץ על מדורה, גם אם בחוץ 45 מעלות בצל. בתוך הכת הזו יש כמה פלגים, ובעלי ג'יפי הרנגלר הם הקיצוניים ביותר.

ביצועים ונתונים

לפיכך כשלקחנו את הרנגלר JL החדש, יורש העצר הרשמי, לבשנו ג'ינס, חבשנו משקפי שמש קשוחות ויצאנו לאחד משטחי הכינוס המוכרים של הג'יפאים בתקווה לתפוס את מקומנו הראוי בראש הלהקה. אבל ההתחזות נחשפה חיש קל - "זאת גרסת הספורט ולא רוביקון", אמר מישהו באכזבה; "אין לו אפילו הגבהות", אמר אחר בחלחלה; "המנוע הוא שני ליטר עם ארבעה צילינדרים", אמר שלישי וסתם את הגולל אל שאיפתנו לטפס בסולם הסטטוס. בקיצור, רכישת ג'יפ רנגלר בלבד לא מקנה לכם אוטומטית חברות במועדון - היא רק נקודת מוצא.

ענייני הירארכיה שבטית לחוד, הרנגלר החדש הוא כלי מרשים מאוד גם בתצורתו הבסיסית. הוא נראה כמו 'ביגפוט', שמתנשא גבוה מעל רוב כלי הרכב בסביבה, נמתח לאורך 4.9 מטר ומחצין את הקווים הרבועים והמסורתיים ואת הכנפיים הצדדיות האייקוניות של הרנגלר לדורותיו. אם מוסיפים לתמונה חישוקים צבועים, שעוטים עליהם צמיגי שטח קרביים, פגושים קשוחים, גריל אנכי מחורץ, דלת אחורית בעיצוב תעשייתי ומכסה מנוע שבמרכזו בליטה עם חריצים עיליים שחורים נוסח חזיר-יבלות, מקבלים מנת-יתר של מאצ'ואיזם הוליוודי. מה שהאמריקנים נוהגים לכנות בחיבה "Bad-Ass".

חדי-העין יבחינו שעיצובו של הדור החדש מעט מעוגל וזורם יותר, ושפנסי החזית העגולים מוטמעים בתוך המרכב לטובת שיפור האווירודינמיות וצריכת הדלק. אבל כל ג'יפאי יודע, שאווירודינמיות וצריכת דלק זה ללוזרים, והפנסים החשובים באמת הם אלה שנרכשים בנפרד ומוברגים אל הגג.

מבלי להיכנס למוקשים מגדריים, נציין רק שסף הכניסה גבוה מאוד והכניסה לתא הנוסעים כנראה לא תוכננה עבור מי שלובש שמלה ונועל עקבים. מרחב הפנים הנדיב של גרסת חמש הדלתות הוגדל עוד יותר בדור החדש ובסיס גלגלים באורך שלושה מטר ביחד עם דפנות זקופות וחלל דמוי תיבה יספקו את כל המרחב הנדרש לא רק לארגזי ירקות מהשדה אלא גם למשפחות פעילות על מטען. כבונוס מקבלים משקל העמסה ויכולת גרירה מרשימים.

מיישרים קו עם התעשייה המודרנית

מעצבי הג'יפ הלכו רחוק - אולי רחוק מדי יטענו הטהרנים - בניסיון לפנות לקהל לקוחות רחב יותר וציידו את הכלי בעמדת פיקוד עדכנית עם רמת גימור והקפדה על פרטים, שראויה לרכב נוסעים מודרני. זה אומר לוח מחוונים עשיר ונאה, מערכת מולטימדיה מקורית, התנעה באמצעות מתג, עיטורי פלסטיק אופנתיים, שתואמים את צבע הגוף, ומושבים נוחים ומרופדים היטב מלפנים ומאחור, עם שליטה חשמלית במושב הנהג. איכות הייצור מיישרת סוף סוף קו עם תעשיית הרכב המודרנית, כולל בידוד רציני מרעשי חוץ. כן, אנחנו מדברים על רנגלר.

כמובן, שעיצוב הפנים לא מזניח סממנים אייקוניים של המותג כמו מוט העברה מכאני מסיבי למערכת ההנעה הכפולה, פתחי אוורור עגולים ודלתות, שניתנות לפירוק מהיר באמצעות מברג ביטים. יש גם גג פלסטי, שמתפרק מודולרית לטובה נסיעה באוויר הפתוח. החברה טוענת, שכל האבזור הפנימי בנוי לשאת התעללות רצינית כולל אפשרות לשטיפת פנים הרכב בצינור, אבל אנחנו לא באמת רואים מישהו עושה את זה לרכב של 400 אלף שקל. חבל רק, שעזרי בטיחות אקטיביים, שהם די חיוניים כיום, כלולים רק בגרסאות היקרות ביותר בהיצע. ייתכן שיש לכך תרומה לציון הדל, שהשיג לאחרונה הרכב במבחן הריסוק האירופאי.

בחזית נמצא מנוע ה-2 ליטר טורבו מבית אלפא רומיאו, שמייצר 272 כוחות סוס וערימות של מומנט בסל"ד נמוך מאוד. הוא משודך לתיבה אוטומטית מודרנית בת שמונה מהירויות, וכצפוי העברת הכוח שלו נמרצת וסופר-חלקה. הוא אמנם מסתפק בגרגור עמום כתחליף לצליל הסמכותי של מנוע V6 אמריקני בנפח גדול, אבל הוא מאיץ את הכלי בקצב רציני במישור ובעליות תלולות, גם עם חמישה נוסעים ומטען, ומשייט בשלווה בעיר ועל הכביש המהיר.

טראומת שבירת העצמות נמחקה

ברבות השנים נהגנו בלא מעט דורות של הרנגלר על מגוון כבישים ומסלולים: החל מג'יפי קצינים של צה"ל על כבישי דרום לבנון ועזה וכלה ב'רוביקונים' קרביים באריזונה ובדרום אפריקה. ה-JL החדש הוא לבטח הנוח, המעודן והידידותי ביותר שבו נסענו עד היום. מתלה רב-חיבורי מתוחכם מאחור, קשיחות מבנית משופרת וכיול מוקפד מאוד של הבולמים מחק לנו את טראומת המתלים משברי העצמות של דגמי העבר. הכלי המגודל מדלג ברכות מפתיעה על מהמורות אספלט עירוניות ושומר על נוחות סבירה, בפרופורציה כמובן, אפילו בנסיעה מהירה על דרכי עפר מחורצות.

מנגד, היכולות הדינמיות שלו עדיין מאוד מסורתיות. במהירויות של 120 קמ"ש פלוס, שאליהם הכלי מגיע בקלות, ההגה חסר תחושה, צמיגי הקוביות נוטים לאבד אחיזה ושמירה על הכיוון מתבצעת בשיטת 'נסה וטעה'. שילוב מצב ההנעה הכפולה הממוחשבת לכביש - פיצ'ר חדש בכל הגרסאות - משפר את תחושת הביטחון אבל הפוטנציאל הדינמי של השלדה על האספלט לא משתווה לפוטנציאל הביצועים של המנוע.

בשטח: צולח בזלזול אתגרים רציניים

בשטח, כמובן, המצב שונה. ניתן להזמין את הרנגלר עם מגוון חבילות שטח שנעות בין מקובלת, בדגם הספורט, למקצועית פלוס, בדגם הרוביקון, שכוללת העברה לזחילת סלעים, נעילות בכל פינה, מוט מייצב ניתן לניתוק חשמלי ומה לא.

אבל אפילו הרנגלר ספורט בתצורה הבסיסית בה נהגנו צלח בזלזול את מה שנהגים מהישוב, כמונו, מכנים 'אתגרי שטח רציניים'. מרווח גחון תקני של 24 סנטימטרים, לפני הגבהות, ורצפה ממוגנת היטב מאפשרים לדלג בקלילות מעל סלעים מתונים. סרנים קשוחים מבית 'דנה' ומתלים ארוכי מהלך, שמאחוריהם עשרות שנים של ניסיון הנדסי מספקים זוויות גישה ונטישה קיצוניות והמשיכה נשמרת גם עם שני גלגלים באוויר.

צלחנו בקלילות גם שלוליות חורף עמוקות, שהיו מטביעות רכבי SUV מקובלים. יש להניח, שכל זה לא יספק את המכורים והמשפרים, שחייבים למצוא את המגבלות הפיזיקליות המוחלטות של נסיעת שטח - ואז לחצות אותן. אבל אנחנו נשאיר להם את העבודה הזו.

ג'יפ רנגלר "ארוך" עם מנוע 2 ליטר טורבו, בגרסת הספורט ההתחלתית, עולה 329 אלף שקל והמחיר נוסק עד למעלה מ-400 אלף בגרסאות הרוביקון ובגרסת הסהרה המפוארת. נסיעה ברנגלר היא חוויה ייחודית והוא גם כלי מקצועי לעבודות/הנאות שטח, שמעט מאוד דגמים יכולים להתחרות בו. אבל המחירים הללו מציבים את הרנגלר החדש עמוק בפלח הפרימיום והרחק מהרוח המקורית, העממית והחופשית שהגו מתכנני המותג. 

חלק מהמתחרות

דיפנדר 2018

לנדרובר שוקדת על השלמת הפיתוח של הדור הבא של הדיפנדר לקראת 2019. בינתיים, למרות סיום הייצור הרשמי, ניתן עדיין למצוא באירופה דיפנדרים חדשים מסדרת הייצור האחרונה, שטהרני המותג טוענים שהיא הדבר האמיתי. לרכב יש שלדת אלומיניום, מערכת תמסורת מקצועית, יכולות שטח אגדתיות, מנועי V6 ו- V8 ובדור האחרון גם תא נוסעים מאובזר ומפואר.

לנדקרוזר 70

לדגם הלנדקרוזר פראדו שנמכר בישראל יש מוניטין שטח רציני, אבל המקצוענים טוענים שהוא לא משתווה לאחיו הקרבי והספרטני, לנדקרוזר 70. עיצובו הריבועי והקשוח נראה כמו שריד משנות ה-70 של המאה ה-20 והוא מציע יכולות שטח בלתי ניתנות לעצירה, שלדה נפרדת, תא נוסעים ספרטני ובדור הנוכחי גם מנועי בנזין ודיזל חזקים בנפח 4-4.5 ליטר. הוא מיוצר ביפן ומיוצא לאוסטרליה ושווקים בעולם השלישי במחיר של כ-40 אלף דולר לדגם ידני סגור.

UAZ האנטר

בעלי תקציב הצנוע וקשרים טובים במזרח אירופה יכולים לנסות לשים יד על ה-HUNTER הרוסי שהשתנה מעט מאד ב-30 השנים האחרונות. העיצוב החיצוני והפנימי ארכאי, הממדים קומפקטיים מנועי הבנזין והדיזל די חלושים אבל יש לו תמסורת מקצועית ויכולות שרידות ועבירות שהוכחו בשנים ארוכות של שירות בצבא הסובייטי. המחיר באירופה כ-12 אלף יורו.

עוד כתבות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם