גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מגיע לסיטרואן C4 גראנד–ספייסטורר הזדמנות שנייה

מנוע 1.2 ליטר חדש ותמחור אגרסיבי מעניקים למוביל המשפחות הוותיק של סיטרואן חיים חדשים

שינוע משפחות גדולות הוא עסק יקר. נסו למצוא בשוק הרכב הישראלי מיני-וואן עם שבעה מקומות, אוטומטי, חדש ותגלו שהמחירים נסקו זה מכבר לטריטוריה של 180 אלף שקל והלאה. באזור הנמוך יותר, של ה-150 אלף שקל פלוס מינוס הוצעו עד לאחרונה שני דגמים אוטומטיים בלבד, שעומדים בדרישות השוק המודרני - טויוטה ורסו וקיה קארנס - ושניהם יותר 'סטיישנים מורחבים' ממובילי נוסעים.

הקיץ הצטרף לתחרות מוביל משפחות ייעודי, ותיק ומוכר, שנושא את השם החדש והארוך 'סיטרואן C4 גראנד ספייסטורר'. זהו למעשה דגם ה'גראנד-פיקאסו' המוכר והוותיק, שעבר שלושה שינויים: שינוי שם - בסיטרואן החליטו משום מה, שציירים אימפרסיוניסטים כבר לא תורמים למכירות רכב חדש בימינו; מנוע 1.2 ליטר טורבו בנזין עם 130 כוחות סוס; ותג מחיר נמוך משמעותית לגרסה הזאת, שעומד כעת על 150 אלף שקל, ועל הדרך גם מגלח כמה מאות שקלים משווי השימוש החודשי.

אז כמה מיני-וואן מקבלים ב-150 אלף שקל? בכל הנוגע לממדים לעיצוב ולאריזה, לא מעט. הרכב נמתח לאורך 4.6 מטר וניצב על בסיס גלגלים מכובד של 2.84 מטר, כמעט שישה סנטימטרים יותר מסקודה קודיאק, למשל, שממדיה החיצוניים גדולים משמעותית.

מעצבי הבית של סיטרואן סירבו להיכנע לאופנת ה'קרוס-אוברים', אבל העיצוב שלהם עדיין מצליח להיראות רענן ושונה גם אחרי חמש שנים בשוק. לכלי יש חרטום פחוס עם שורות צרות הדוקות של פנסים, חופת זכוכית ענקית שמשתלבת באופן זורם עם הגג, גלגלים שנמצאים ממש בפינות המרכב ומסגרת צד מעוצבת, שעוטפת את חלונות הצד. אמנם בגרסת הבסיס המסגרת הזו אינה מודגשת בצבע מטאלי כמו בגרסאות ההדורות ובמקום חישוקים קלים יש גלגלי 16 עם 'צלחות' כיסוי, ובכל זאת, הרכב מצליח לשמור על שיק ולא נראה כמו תיבה.

תא הנוסעים מציע רב-תכליתיות אמיתית וניצולת מרחב, שקשה להשיג כיום בקרוס-אוברים אופנתיים. התקרה גבוהה, הכניסה והיציאה נוחה מאוד מבעד לדלתות הענק, ושורת המושבים השנייה מורכבת משלושה מושבים נפרדים אותם ניתן להזיז בנפרד, לקפל או להסיר בהתאם לצרכים. צמד המושבים בשורה השלישית מספקים מרחב ברכיים וראש סביר בהחלט אפילו למבוגרים, אם כי המושבים עצמם קומפקטיים וקצת דלים בריפוד. כאשר כל המושבים מאוכלסים, נפח המטען מסתפק ב-130 ליטר סמליים אולם קיפול המושב האחורי, או חלקו, לתוך הרצפה מפנה חלל הטענה מכובד מאוד מאוד ונוח להעמסה. צריכים להוביל דירות? קיפול השורה השנייה יפנה חלל בנפח של 2,200 ליטר, שיבלע כל מטען ביתי הגיוני.

עמדת הפיקוד מתחילה לחשוף את גילו הלא צעיר של הרכב. לוח המחוונים הדיגיטלי במרכז החלק העליון של הקונסול נראה עתידני כשהושק, אבל כיום מתחיל להיראות קצת 'רטרו', בעיקר בשל התצוגה בשחור לבן. כנ"ל מוט ההילוכים הפלסטי הדקיק שממוקם על עמוד ההגה. מערכת המולטימדיה עברה שדרוג, אך גם היא לא המילה האחרונה וכחלק מהוזלת גרסת הבסיס הושארה בצרפת החבילה המקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות, שמוצעת בדגמים היקרים יותר. איכות הייצור מכובדת, התא מרגיש אוורירי ומואר והגימיק העיקרי היה ונשאר חופת הזכוכית הקדמית העצומה, שמתנשאת ממפלס תא המנוע עד מעל לראשם של הנהג והנוסע שלצידו תוך שהיא מאפשרת לצפות תוך כדי נהיגה בציפורים, במטוסים חולפים וביירוטים של כיפת ברזל. אין עוד דברים כאלה בשוק.

החידוש המרכזי בדגם הוא מנוע ה-1.2 ליטר טורבו עם שלושה צילינדרים. הנוסחה של 'צילינדר לכל שניים ושליש נוסעים' לא נשמעת מבטיחה, אבל בפועל המנוע הקטן מצליח להפתיע. הוא מייצר כמעט את אותו מומנט של מנוע ה-1.6 החזק ולא מתקשה לשנע בקצב סביר את הכלי הקל יחסית -הכ-1,310 קילו. אין כאן כמובן 'בעיטה', ועקיפות בעליה עם חמישה-שישה נוסעים דורשות אורך-רוח. אבל הרכב מפגין מרץ בעיר, משייט ללא קושי במהירויות בין עירוניות מכובדות, לא מעט בזכות תיבה אוטומטית מצוינת, ומחזיר צריכה ראלית של כ-15 קילומטרים לליטר - כ-20 במוצהר.

כראוי לרכב צרפתי, נוחות הנסיעה טובה מאוד בעיר ומחוצה לה, למעט מעבר על רמפות הרעדה, וגם השלדה לא משאירה את הנהג מחוץ למשחק. היעדרה של מערכת הסיוע האקטיבי להיגוי הטורדנית שפגשנו בגרסאות אחרות של הרכב, דווקא מהווה כאן יתרון לטעמנו. גם כושר התמרון בעיר מצוין.

המיני-וואן של סיטרואן הוא כלי די ותיק, ובשוק הג'יפונים הנוכחי הוא מרגיש קצת כמו דג זהב בבריכה של כרישים. אבל זה עדיין אחד הכלים האינטליגנטיים והיעילים מסוגו, וב-150 אלף שקל הוא גם עונה על צורך ממשי של השוק.

עוד כתבות

ישראל שיתקה את המימון השיעי / צילום: AP

הצד הפחות מוכר של המלחמה: ישראל נתנה מכה אנושה גם לתשתית הפיננסית של איראן

אחרי ששיתקה כלכלית את הציר השיעי, ישראל חנקה גם את מנגנון הכספים של איראן עם חיסול אנשי מפתח בהעברת כספים לציר השיעי ● אבל המערכה טרם הסתיימה: חברות קש סיניות מבריחות נפט וסחורות תחת מסווה, ונעזרות בבנקים אירופיים

מטוס AIR ONE מאויש של חברת AIR / צילום: חברת AIR

השחקנית הישראלית שמנסה לרכוש מעמד בשוק הכטב"מים

יצרנית כלי הטייס האוויריים החשמליים AIR צפויה לפתוח מתקן ייצור בכפר יונה, בהשקעה של מיליוני שקלים ● השחקן בר ברימר משיק מותג אופנת גברים חדש בשם CABO, יחד עם קבוצת משקיעים ● והפדרציה היהודית של ניו יורק העניקה סיוע בהיקף של 200 אלף שקל לאלמנות צה"ל ● אירועים ומינויים

החוסכים הישראלים מסכמים חצי שנה פנומנלית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

החודש ההיסטורי שסידר לחוסכים הישראלים את אחת התקופות הטובות אי פעם

המחצית הראשונה של שנת 2025 הייתה עמוסה בטלטלות בארץ ובעולם, ועדיין חוסכי הגמל והפנסיה צפויים ליהנות מתשואות שלא נראו כמותן זה שנים ● הסיבה המרכזית: הבורסה בתל אביב שהפכה לאחת החזקות בעולם, ושברה שורה של שיאים היסטוריים ● ובכל זאת, במסלול אחד ייצאו מאוכזבים

מערכת ההגנה האווירית SPYDER בתצורת All in One / צילום: רפאל

המערכת שמאחורי עסקת הענק של רפאל, ולמה היא לא ממש פועלת בישראל?

רומניה תרכוש את מערכת ההגנה האווירית ספיידר של רפאל, בעסקה בשווי של כ־2.2 מיליארד דולר ● העובדה שמכירתה לא דורשת אישור אמריקאי, לצד התאמתה לאיומים מתמרנים כמו מל"טים וטילים בליסטיים, הופכת אותה למבוקשת במיוחד בשוק הביטחוני הנוכחי

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר ושרת האוצר רייצ'ל ריבס / צילום: ap, POOL

הטבת מס בת 200 שנה בוטלה והמיליונרים נוטשים את בריטניה

כ־16 אלף מיליונרים זרים עזבו את בריטניה מאז תחילת השנה, בעקבות ביטול הטבת המס בת 200 שנה שפטרה אותם מתשלום על הכנסות מחוץ למדינה ● כעת שרת האוצר רייצ'ל ריבס שוקלת לצמצם את הרפורמה - שהייתה הבטחת בחירות מרכזית של מפלגת הלייבור

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

הרשימה הרבעונית של ענקית ההשקעות: אלה המניות המבטיחות

הבנק האמריקאי מפרסם רשימה של מניות מעניינות להשקעה שצפויות לרכז עניין ברבעון השלישי של 2025 ● במקביל מפרסם הבנק שתי מניות שצפויות לרדת

מנכ''ל פריון, טל יעקובסון / צילום: אוהד דיין

גם הפניקס דורשת מפריון לבטל את גלולת הרעל: "רואים בחומרה את התנהלות הדירקטוריון"

הפניקס מצטרפת לדרישה של ווליו בייס לבטל את גלולת הרעל ● השתיים מבקשות לכנס אסיפת בעלי מניות ובה להצביע על ביטולה ודרישה לאישורה ברוב רגיל ● בפניקס אומרים שהתוכנית אומצה תוך התעלמות מהנזקים שייגרמו לבעלי המניות

אילוסטרציה: Shutterstock

פסק הדין החדש שכל זוג נשוי צריך להכיר. וההשלכות

בית המשפט העליון קבע השבוע באופן תקדימי כי ניתן לחלק בין בני זוג המתגרשים גם נכס שהיה שייך לאחד מהם לפני הנישואים ● כל מה שכדאי לדעת על הסכסוך שמאחורי ההלכה החדשה, ההשלכות וגם - למה מעכשיו "חייבים לעשות הסכם ממון"

שלמה אליהו, אהרון פרנקל, אלון עמרם / צילום: עמית באום מתוך ויקיפדיה, עינת לברון, תמר מצפי

בעקבות הזינוק בבורסה בת"א: גל מימושי מניות בהיקף של כמעט 3 מיליארד שקל ע"י בעלי עניין

עליות השערים החדות בבורסה הובילו בשבועיים האחרונים לגל מימושים ע"י בעלי שליטה ומנהלים, בעיקר בחברות נדל"ן ופיננסים ● האם מדובר באיתות למשקיעים הקטנים שהשוק עלה יותר מדי וגם להם כדאי לממש? לא כולם מסכימים: "גם בעלי עניין יכולים להיות מופתעים"

מנכ''ל בלקרוק, לארי פינק / צילום: בלקרוק

ענקית ההשקעות שממליצה: תשכחו מהטווח הארוך. הכללים בשווקים השתנו

בבלקרוק סבורים שקשה היום יותר מבעבר, לחזות את העתיד הכלכלי, בשל השינויים המבניים שמובילה ארה"ב ושינוי זה "מחייב גישה חדשה כלפי סיכון" ● במקום שבע המופלאות, ענקית ההשקעות ממליצה על יצרניות החומרה ועל מגזר שירותי התשתיות

בעלי סוכנות נטו פיננסים וקרן וולת'סטון, מימין: עידן כץ, אילן בן-ישי וירון פיטארו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: תמר מצפי, אתר החברה, שאטרסטוק

רשות ני"ע מאשימה את בעלי וולת'סטון: "גייסו כסף במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל"

הרשות מאשימה את הבעלים של קרן ההשקעות בנדל"ן וולת'סטון, ירון פיטארו, אילן בן ישי ועידן כץ, בגיוס כספים במרמה, בהיקף של 1.6 מיליארד שקל ● לפי החשד, השלושה הציעו השקעות בסיכון גבוה, שלא על־פי תשקיף, תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא באשר לניגוד העניינים בו היו מצויים

מטוס F-15 של חיל האוויר האמריקאי / צילום: Reuters, Mark Cosgrove

מערכת ישראלית תשמש את הצבא האמריקאי

לגלובס נודע כי מערכת של חברת TSG הישראלית תוטמע בצבא האמריקאי, כחלק מעסקה בגובה מאות אלפי דולרים

סניף של רשת דולר ג'נרל, שיאנית העליות ב־S&P 500 / צילום: Reuters, Cassidy Waigand

לא חברת שבבים: זו שיאנית העליות המפתיעה של וול סטריט

בשיא שרשם שוק המניות האמריקאי בשבוע שעבר, בלטו מניות של עסקים "אפורים" בהובלת רשת הקמעונאות המוזלת דולר ג'נרל, שעלתה בכ-50% ● מניות שבע המופלאות ושאר מגזר הטכנולוגיה אמנם בהתאוששות, אבל לא משחזרות את השיאים של 2024 ● זה הזמן לחפש ערך

מאחורי הסעיף הטכני מסתתרת אפשרות להגדיל את קצבת הפנסיה

"תיקון 190" נשמע טכני, אך הוא מאפשר ניהול כסף פרטי דרך קופת גמל - עם שיעור מס שונה, גמישות בהשקעה וגם כמה מגבלות שחשוב להכיר ● למי הוא מתאים ומתי זה משתלם? לפני שמפקידים - חשוב להבין את כל המשמעויות

נתב''ג. הישראלים חזרו להזמין חופשות / צילום: ap, Matias Delacroix

סיום המערכה האיראנית הקפיץ את המחזור בענף התיירות ב-270%

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי הישראלים חזרו להזמין חופשות, וענף האופנה רשם גידול של כ-140%

תשואות קרנות הפנסיה והגמל / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

זו הייתה מחצית פנומנלית לחוסכים לפנסיה, חוץ ממסלול אחד

למרות המכסים, המלחמות, הנפט והיחלשות הדולר - הקפיצה של הבורסה המקומית סידרה לחוסכים תשואות נאות מאוד ● גם הקאמבק של וול סטריט מהשפל של תחילת אפריל סייעה ● היחלשות הדולר פגעה בכולם אך בפרט במסלולים מחקי מדד ה-S&P 500

בניין האיחוד האירופי / צילום: Shutterstock

אירופה מוכנה להסכם סחר עם ארה"ב, אך לא ללא תמורה

האיחוד שואף שהסכם הסחר עם ארה"ב יכלול מכס אחיד של 10% על חלק נרחב מהיצוא האירופי, אך מבקש מהאמריקאים התחייבויות להפחתת מכסים בתחומים מרכזיים כמו תרופות, אלכוהול, שבבים ומטוסי נוסעים

הוספת ממ''ד לבניין בראשון לציון במסגרת תמ''א 38 / צילום: Shutterstock

האם בקרוב הממ"דים יגדלו? הצעות החוק בנושא עולות שלב

הצעת החוק להגדלת שטח הממ"ד אושרה לקריאה ראשונה אחרי הקפאה ארוכה ● ברשויות המקומיות צפויים להתנגד, אלא אם יקבלו פיצוי על אבדן דמי השבחה ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

ראש הממשלה ביטל דיון בהקמת שדה תעופה ברמת דוד

המועצה הארצית לתכנון ובניה לא תדון היום בהקמת שדה התעופה ברמת דוד שבעמק יזרעאל והליכי התכנון יעוכבו ● הביטול מגיע אחרי שסגן השר אלמוג כהן התפטר מהממשלה במחאה על התכנון לקדם שדה תעופה בצפון ולא בדרום

פגיעה ישירה של טיל איראני בממ''ד בפתח תקווה / צילום: Reuters, Matan Golan

המיקום האופטימלי של הממ"ד: חיצוני, בניגוד לכיוון הטילים

בעקבות המלחמה עם איראן - יש שטוענים, כי אולי הממ"דים אולי הגנו על יושביהם, אך לא במידה מספקת ● המהנדס ד"ר בני ברוש: "מה שקיבלנו עד עכשיו, רקטות וטילים קטנים מעזה ומלבנון - היה נמוך יותר מרמת המוכנות של הממ"דים" ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד