גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל עמידר ראובן קפלן בראיון פרישה: "צריך לשאוף לכך ש-5% מהדיור במדינה יהיה ציבורי"

מנכ"ל עמידר ראובן קפלן פורש מתפקידו אחרי שלוש שנים וחצי ● השבוע הוא התארח במערכת "גלובס" לשיחה עם גולשים ודיבר על רשימות המתנה, על המספר הצונח של דירות ציבוריות ועל הבעיות הרבות שממתינות למחליפו

ראובן קפלן / צילום: איל יצהר
ראובן קפלן / צילום: איל יצהר

כמה צריכה לחכות היום משפחה ברשימת המתנה, שזכאית לדיור ציבורי, בשביל לקבל דירה באזורי הביקוש?

"זה תלוי איפה. אם פעם משפחות חיכו 10 שנים, 12 שנים, היום זה כבר פחות. נרכשו בכל זאת 3,000 דירות בארבע השנים האחרונות. היום אני מניח שמדובר בשנתיים-שלוש בממוצע. בוא לא נשכח שבזמן שהיא מחכה לדירה היא מקבלת סיוע בשכר דירה. באזורי ביקוש הסיוע כבר מגיע ל-3,900 שקל. זה לכל זמן ההמתנה מהרגע שנכנסים לרשימה ועד שמקבלים דירה. בחלק מהמקומות יותר קשה להסתדר עם 4,000 שקל, אבל בחלק מהמקומות אנשים מסתדרים.

"אני גאה להגיד שאם פעם דיברו על משפחות שחיכו עשרות שנים, זה כבר לא המצב".

מה המצב בפריפריה? בעבר היו דירות שעמדו ריקות. עדיין יש דירות שעומדות ומחכות לזכאים?

"לא. איפה שיש דירות שמחכות לזכאים אנחנו פשוט מגמישים את הקריטריונים. אם היום לפי הקריטריונים כדי להיות זכאי אתה צריך להיות זוג עם שלושה ילדים, אז היום בפריפריה אתה יכול להיות גם זוג עם ילד אחד, אם יש דירות שאין להן ביקוש. בדימונה קיבלו גם חד הוריות עם ילד אחד או שניים. בבאר שבע עשינו לדירות קטנות הגמשת קריטריונים".

הפגנה בעד הרחבת הדיור הציבור/ צילום: איל יצהר

בעבר ראינו דירות מאוד עלובות של עמידר. האם עדיין יש דירות רבות כאלה?

"אני לא אומר שאין דירות כאלה. צריך להבין שדירות הדיור הציבורי נבנו בשנות ה-40, ה-50 וה-60, חלקן דירות מאוד מאוד ישנות. וצריך להשקיע הרבה כסף בתחזוקה שלהן. בארבע השנים האחרונות הושקע מעל חצי מיליארד שקל בשיפוץ הדירות ובתחזוקה. זה סכום חסר תקדים יחסית לדיור הציבורי. אפשר להשקיע הרבה יותר, אבל זה פער מאוד גדול שניסינו לסגור.

"אני לא יכול להגיד שאין עוד דירות שזקוקות לשיפוץ. שיפצנו בערך מחצית מהמלאי שהיה זקוק לשיפוץ. אני מקווה מאוד שהתקציבים ימשיכו להגיע ונצליח להגיע לכל הדירות".

כמה זמן מחכים לשיפוץ? נניח דייר שמרגיש שהוא גר במקום עלוב.

"דייר יכול להרגיש שהוא גם במקום עלוב גם אם הדירה שלו בסדר, ודייר אחר יכול לא להתלונן בכלל, ונראה את המצב של הדירה שלו רק בביקור בית. אז אנחנו מתעדפים את השיפוצים לפי המצב האמיתי של הדירות".

מה התקציב לשיפוצים?

"התקציב השנתי הוא מעל 100 מיליון שקל. יותר מ-100 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות מכספי עמידר, וחלק מכספי משרד האוצר ומשרד השיכון והבינוי. אם זה ימשיך בקצב הזה אנחנו יכולים לתחזק את הדיור הציבורי במצב סביר".

"כמה שקונים, זה אף פעם לא מספיק"

כמה דירות יש בכלל לעמידר לטובת דיור ציבורי?

"עמידר מחזיקה 40 אלף, ובסה"כ בדיור הציבורי יש קצת יותר מ-50 אלף דירות, כולל של עמיגור ושל חברות משכנות אחרות".

בשנה־שנתיים האחרונות גייסתם מיליארד שקל בשוק ההון. קניתם 700 דירות. זה מספיק?

"זה אף פעם לא מספיק. אל זה 700 יותר מאפס, ובסך הכל 3,000 דירות שנרכשו בשנים האחרונות. אם אתה שואל אותי, צריך להשקיע כל שנה מיליארד שקל נוספים כדי להדביק את הקצב".

למה צריך כל הזמן לרכוש?

"כי כל הזמן זכאים רוכשים מאיתנו דירות, שזו זכותם לפי החוק שנחקק ב-1998. זכאי שגר בדירת עמידר יותר מחמש שנים זכאי לרכוש את הדירה שהוא גר בה בתנאים מועדפים. ככל שהוא גר בה יותר שנים ההנחה יותר גדולה. בכל שנה נמכרות יותר מ-1,000 דירות לזכאים, כך שבכל שנה צריך לקנות 1,000 דירות רק בשביל להישאר באותו מקום. כלומר אנחנו עדיין קטנים וזכאים חדשים מצטרפים כל הזמן.

"אני חושב שצריך להשקיע בכל שנה ברכש לדיור הציבורי סכומים גדולים, כמו שמשקיעים בדברים אחרים. אגב, מכירה של דירות לזכאים היא לא מקובלת בעולם, זה דבר די ייחודי לישראל. אם יחליטו להפסיק למכור אז אולי המלאי לא יירד, וכל מה שירכשו יהיה תוספת. אני מאחל למדינה שיצליחו להדביק את הקצב. הציבור זקוק לזה".

מה עמדת קובעי המדיניות במשרד השיכון והאוצר?

"שר האוצר ושר השיכון, שניהם שרים חברתיים שמה שהם עשו בארבע השנים האחרונות לא יסולא בפז. צריך לזכור שבעשרים השנה האחרונות לא נעשה הרבה כך שהפער מאוד גדול. המדיניות של האוצר היא יותר סוציאלית היום. יש רצון שיהיה דיור ציבורי ושהוא יהיה איכותי. אבל אלה סדרי העדיפויות בישראל - הנה יש מלחמה בצפון הבוקר (הראיון התקיים ביום ג' שעבר, ג.ל).

"אני כאזרח במדינה חושב שאנחנו צריכים לשאוף שיהיה יותר דיור ציבורי. יש היום 2%, וצריך לשאוף להגיע מתישהו ל-5%, ולהשקיע בזה כסף. לא רק לקנות אלא גם לבנות. המדינה ידעה לעשות את זה בעבר ולקלוט מאות אלפי עולים".

איך אנחנו ביחס למדינות OECD מבחינת היקף הדיור הציבורי?

"פחות מחצי. רוב מדינות ה-OECD נמצאות בין 5% ל-10% דיור ציבורי. אני לא מדבר על הקיצוניות של הולנד ששם יש 30% דיור ציבורי. אני מדבר על הממוצע".

איזה בעיות מחכות ליורש שלך?

"לגייס עוד תקציבים לדיור הציבורי. צריך להסביר את החשיבות במשרד האוצר".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה