גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נתניהו לשופט: "אתם בעד הומור, לא? 'ארץ נהדרת' וכו' - אתם זה השמאל"

יאיר נתניהו זכה לקבלת-פנים סוערת כשהגיע לדיון בתביעת דיבה שהגיש נגד פעיל העבודה אייבי בנימין - תומכיו של בנימין קראו נגדו קריאות ● נתניהו הבן התלונן: "הותקפתי באלימות מילולית וכמעט פיזית" ● בעדותו הסביר נתניהו כי החליט לתבוע את בנימין כדי "לחנך אנשים שלא לשקר"

יאיר נתניהו  / צילום: שלומי יוסף
יאיר נתניהו / צילום: שלומי יוסף

הבוקר (ב') התייצב יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, להמשך הדיונים בתביעת 140 אלף השקלים שהגיש נגד הפעיל החברתי וחבר מפלגת העבודה, אייבי בנימין, בגין פוסט שכתב בנימין בפייסבוק ובו טען כי לנתניהו הבן יש דרכון זר שמטרתו הונאת מס. הדיון היה סוער למדי, בין היתר בעקבות אירועים שהתרחשו מחוץ לאולם עוד בטרם החל הדיון. ליאיר נתניהו ולבא כוחו, עו"ד יוסי כהן, ציפתה "הפתעה" לא נעימה בכניסה לאולמו של השופט אבי שליו - בעודם נכנסים לאולם הם זכו לקללות רבות ולגינויים מצד תומכיו של בנימין שהגיעו לביהמ"ש. אלה קראו לעברם, בין היתר: "מושחתים הביתה", "גנבים" וגם שאלו את עוה"ד של משפחת נתניהו "מי משלם לך".

כפועל יוצא מאותה קבלת-פנים סוערת, שאף השופט שליו לא יכול היה להתעלם ממנה, ונוכח צעקות שנשמעו עוד לאחר כניסתו של השופט, נפתח הדיון באמירות סוערות וחילופי מילים סביב נושא זה. עו"ד  כהן פתח את הדיון בתיאור ההתנפלות עליו ועל מרשו: "אנחנו נכנסנו, אני נכנסתי, ונפלה עלי חבורה של בריונים עם צעקות וקללות מכוערות. ומה מסתבר לי? שאדון אייבי בנימין, הוא מרגיש כמו כוכב קולנוע, הוא שילח פוסטים ממומנים והפוסטים האלה, זה כמו טריגר של סרטי מתח".

השופט אבי שליו, שניסה במהלך הדיון מספר פעמים (רובם בהצלחה) לצנן את האווירה העכורה בין הצדדים, העיר על כך לעו"ד כהן וביקש ממנו בהומור מסוים, "תשמור משהו לחקירה נגדית"; אולם, הערה זו לא עזרה, ועו"ד כהן ציין בתגובה להתנהגות תומכיו של בנימין, כי "מר נתניהו, אני חששתי לשלומו, פשוט בריונים, ובאו להשפיע שלא כדין על תוצאות המשפט".

"הכל עובר סבבה כאן"

עו"ד גונן בן יצחק, בא-כוחו של בנימין, ציין בתגובה לדברים כי הלקוח שלו אינו אחראי למה שקורה מחוץ לאולם ביהמ"ש. "בסופו של דבר, הדיון הוא בדלתיים פתוחות, ולהזמין את אנשיו שיושבים כאן באולם זה דבר לגיטימי לחלוטין ובוודאי הוא לא צריך לתת הסבר", אמר, אך במקביל גינה חלק מהאמירות שהוטחו לעבר יאיר נתניהו.

בשלב זה התפרץ יאיר נתניהו לדברים, וטען כי הותקף ממש. "הותקפתי באלימות בכניסה לבית משפט בישראל על-ידי פעילים של אייבי בנימין. כל האנשים כאן בביהמ"ש שמעו את חבריו של אייבי בנימין, שמעו אותם צועקים שהם 'יקרעו אותי' ואני לא רוצה להגיד עוד איזה מילים הם אמרו", אמר. עוד הוסיף נתניהו הבן, כי "לא הגיוני שעוברים לסדר היום על אלימות בביהמ"ש בת"א. הותקפתי באלימות מילולית וכמעט פיזית. והכל עובר סבבה כאן בביהמ"ש".

עו"ד בן יצחק, השיב במענה לדבריו של נתניהו, כי בשעה שזה האחרון נכנס לאולם הוא אמר לבנימין: "עכשיו הוכחת שאתה עבריין". לדבריו, אין מקום לאמירות כאלה ויש לגנותן. נתניהו לא התרגש מהאמירות הללו ואמר: "למה? מי שמביא אנשים לכניסה לביהמ"ש הוא לא עבריין?".

בהמשך כשעלה להעיד, נוכח המהומה שהתרחשה בבית המשפט השלום, ציין יאיר נתניהו, כי הוא חושש ממה שיצפה לו ביציאה מאולם ביהמ"ש, ובתום הדיון, לאור חששותיו, הוא אף הוצא על-ידי מאבטחיו דרך לשכתו של השופט.

"אני רואה אלימות והסתה"

ובחזרה לתביעה. תביעת לשון הרע בסך 140 אלף שקל שהגיש נתניהו הבן נגד הפעיל החברתי עוסקת בפוסט שבו ציטט בנימין את דבריו של הבלוגר דוד לוי, ובין היתר טען כי לנתניהו הבן יש דרכון זר שהוציא לו ראש המוסד, לצורך ביצוע "תרגיל הונאה של משפחת נתניהו להעלמת מסים". נתניהו מכחיש מצדו את הדברים. לאחר שניסיונות הפשרה, בהמלצת ביהמ"ש, לא צלחו, הגיעה התביעה כעת לשלב ההוכחות. השופט שליו נתן היום לכל אחד מהצדדים 30 יום להגיש סיכומים בכתב, ולאחר מכן יינתן פסק דין. 

בדיון היום, העיד יאיר נתניהו על הפגיעה שנגרמה לו לכאורה והנזקים בעקבות הפוסט שהעלה בנימין. במסגרת חקירתו, נשאל נתניהו, על-ידי עו"ד בן יצחק: "ומה גילית על אייבי?", ונתניהו השיב: "שהוא חלאת המין האנושי. אני רואה קללות, אני רואה איומים, אני רואה ניסיונות המרדה שבמקומות אחרים ממזמן היו נגמרים בכלא, אבל לשמאל מותר. אני רואה אלימות והסתה".

השופט שליו שאל את נתניהו למי הוא מתכוון כשהוא אומר שיש קללות נגד בני משפחתו, וזה השיב: "קללות בעניינים אישיים גם על אבא שלי וגם על אמא, ודברים שאני לא רוצה לחזור עליהם".

"צריך לקחת מקרה מובהק"

בהמשך חקירתו של נתניהו הבן, שאל עו"ד בן-יצחק את נתניהו הבן מדוע החליט לתבוע דווקא את בנימין. על כך השיב יאיר נתניהו: "אתה לוקח מקרה מובהק של 100%, אתה עושה ממנו דוגמה לשאר. ומה בנוגע ליגאל סרנה? הוא לא הגיש בג"ץ. לפעמים צריך לקחת מקרה מובהק, שזה או שחור או לבן ועושים ממנו דוגמה".
עו"ד בן יצחק: "זו תביעה חינוכית?"
נתניהו: "כן, לחנך אנשים שלא לשקר".
בן-יצחק: "למעשה הפוסטים שצרפת הם נגד אבא שלך, למעט הפוסט הבודד. מדוע אבא שלך לא תובע?"
נתניהו: "בפוסט הזה היו דברים עליי".

בהמשך הדיון ניסה עורך דין גונן בן יצחק להבין שוב מדוע נתניהו מתקומם על פוסט בפייסבוק כשהוא עצמו משתף דברים מעוררי מחלוקת. בן יצחק שאל את נתניהו על שיתוף שלו ובו קריקטורה של ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, בדמות לטאה. נתניהו טען כי זה לא מה שפרסם: "זו קריקטורה שלא אני עשיתי. אתם בעד הומור לא? 'ארץ נהדרת' וכו'". לשאלת ביהמ"ש למי התכוון במילה "אתם", השיב נתניהו: "אתם זה השמאל".

לטענת נתניהו, "המטרה של שיתוף הקריקטורה, שכל המריונטות של מני נפתלי (אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה שניצח בתביעה נגד שרה נתניהו - מ' ש' וא' ל"ו), זה הכול מגיע ממימון של ג'ו סורוס, שהוא אכן מממן הרבה ארגוני שמאל קיצוני והרבה הפגנות של שמאל קיצוני". עו"ד בן יצחק ניסה למשוך את נתניהו בלשונו, ושאל אותו אם "יש כאן מלחמה של ימין ושמאל?" אך נתניהו לא התבלבל, והשיב: "יש כאן מלחמה על האמת".

במקרה אחר כשל נתניהו בלשונו, הגם שתיקן מיד את תשובתו. נתניהו, נשאל ע"י עו"ד בן יצחק לגבי אנשי הניו-מדיה של אביו, טופז לוק ויונתן אוריך, וכן על מידת מעורבותו בבחירתם. לדבריו של נתניהו, "את טופז הכרתי בצבא והוא לא היה חבר שלי, וכשחיפשנו, כשאבא שלי חיפש, אמרתי 'היי הוא היה אצלי בצבא'". נתניהו הודה כי המליץ עליו לאביו. בכל הקשור לאוריך, ציין נתניהו, כי הם אמנם שירותו באותה יחידה, אך לא באותו הזמן.

"הנשיא ריבלין גם נחקר"

בהמשך החקירה שאל עו"ד בן יצחק את נתניהו על חקירותיו במשטרה בפרשת הצוללות. בן יצחק שאל את נתניהו אם נעצר ונחקר על ידי המשטרה, נתניהו השיב שלא נעצר אלא נחקר. לשאלת בן יצחק על מה נחקר הגיב "זה רק יעשה בושות למשטרה. הנשיא ריבלין גם נחקר במשטרה, זה אומר שאין לו שם טוב? וגם זהבה גלאון דרך אגב".

עו"ד בן יצחק המשיך בחקירתו את בנו של ראש הממשלה, ושאל את נתניהו אם היה במקום שנחשב מקלט מס, אם הוא בעל אזרחות נוספת ואם יש לו תעודת זהות בשם אחר, על כל אלו ענה נתניהו בשלילה. בן יצחק העיר כי נתניהו נוסע לא מעט לחו"ל, פעמיים שלוש בשנה, ונתניהו השיב: "זה כמו כל ישראלי אחר".

לאחר חקירת נתניהו נחקר בנימין ע"י יוסי כהן. בנימין, הודה שאת הפוסט הנידון הוא יצר בעצמו: "בהחלט יצרתי פוסט מקורי שלי", אמר. עוד הודה בנימין, כי הוא "אושיית פייסבוק" וכי אנשים רבים קוראים את הפוסטים אותם הוא מפרסם. עוד הוסיף בנימין, כי הוא פרסם אזהרה בקשר לפוסט שפרסם דוד לוי ושעליו הוא הסתמך: "פרסמתי שיזהרו מדודי לוי כי גם אני נפלתי בפח שלו". ○

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק