גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דור 3.0 של ההנהלות: גם בצמרת יצטרכו להתחיל לעבוד בצוותים

הנהלות, שמורכבות מסמנכ"לים המופקדים כל אחד על תחום אחר, לא מתאימות לעידן הרישות

שיתוף-פעולה / צילום: Shutterstock
שיתוף-פעולה / צילום: Shutterstock

לנו נראה אולי ברור שבראש ארגון עומדת קבוצת מנהלים קטנה, אבל הרעיון הזה הוא סך הכול בן מאה שנה, מהזמנים שבהם ארגונים התחילו לצמוח לגדלים שלא נראו בעבר. ג'נרל מוטורס, מחלוצות השיטה, הפכה לחברה הגדולה בעולם וחילקה את האחריות לרווח ולהפסד למנהלים לרוחב הארגון, ואספה אותם על בסיס קבוע למה שאנחנו היום קוראים ישיבת הנהלה. המודל הזה אומץ על ידי חברות נוספות, שיצרו קבוצות הנהלה מרכזיות עם אחריות לקבלת החלטות, לחלוקת משאבים, לניהול הארגון באמצעות מבנים היררכיים.

ההנהלה בדור 1.0 הורכבה לרוב ממנכ"ל עם אחריות פיננסית וקבוצת מנהלים עם אחריות כוללת על העסקים השונים. המודל הזה שרד כ-60 שנה, עד שנות השמונים של המאה הקודמת. אז התחילו עסקים להרגיש לחץ מסוים: טכנולוגיות חדשות דרשו התמקצעות, מתודולוגיות נכנסו (זוכרים את ה-TQM היפני?), שווקים הפכו גלובליים. לאט לאט גבר הצורך במנהלים עסקיים עם יכולות פונקציונליות ועברנו להנהלה 2.0. ב-20 השנים הבאות, עד סוף המאה ה-20, הכפילו ההנהלות את גודלן, והיום אנחנו לא מסוגלים לדמיין הנהלה ללא סמנכ"ל כספים, משאבי אנוש, שיווק, מערכות מידע ועוד. את התמיכה בתהליכים שנבעו מכך קיבלו ארגונים גם ממוסדות האקדמיה, שהכשירו אנשים לעסוק בתחומים הללו.

זה כמה שנים שהמודל הזה אינו תואם את הסביבה העסקית, המחייבת ארגונים להתעדכן ולהשתנות כדי להישאר תחרותיים. אנחנו מגלים שלעומק המקצועי יש מחיר. ארגונים מתנהלים היום במערכת מורכבת המחייבת אותם לגמישות ולדינמיות. למעשה, ההנהלה נדרשת ליישם שינויים מורכבים במקביל ברחבי הארגון, וזה נעשה קשה יותר להשגה. מחקרים מראים שקשה מאוד לשמור על תיאום בין חלקי הארגון. החלוקה הפונקציונלית יצרה פיצול של נקודות מבט, של סדרי עדיפויות, ואפילו של שפה ומערכות. בעידן החדש, צוותי הנהלה פונקציונליים מתקשים לייצר ולפעול באסטרטגיה אינטגרטיבית. הנהלות הדור הבא חייבות לוודא היערכות ורציפות של האסטרטגיה בארגון בלי ליפול חזרה למבני השליטה ההיררכיים של ימים עברו.

אם הנהלה 1.0 הייתה מערך שליטה והנהלת 2.0 הייתה סוג של הפרד ומשול, הנהלה 3.0 צריכה לייצג את עידן הרישות. במסמך המגמות של דלויט ל-2018 נכתב שזה כמה שנים המגמה הבולטת ביותר בארגונים היא הצורך לשבור את ההיררכיות הפונקציונליות ולבנות במקומן צוותים ורשתות רוחביות. למעשה מדובר בתהליך שכבר התחיל בקומות הנמוכות יותר בארגון - בצוותי המכירות, באופרציה ובחלקים נוספים, אבל הוא יצר התנגשות בצמרת, שבה עדיין מנהלים הסמנכ"לים את הפעילויות באופן נפרד, וזה מקשה על קבלת החלטות לטובת אסטרטגיות חוצות ארגון. על פי המחקר של דלויט, 85% מהמשתתפים אמרו ששיתוף-פעולה ברמת ההנהלה הוא הדבר הכי חשוב, אבל 73% אמרו שרק לעתים נדירות הם עובדים יחד על פרויקטים או על יוזמות אסטרטגית.

הכיוון ברור. ברמת ההנהלה, הסמנכ"לים צריכים לצאת מתחומי הפעילויות שלהם ולעבוד יותר אלה עם אלה. הם צריכים לפעול כיחידה אחת, כצוות הנהלה, במקום כצוות של מנהלי תחומים. הבעיה היא שמה שעובד בצוותים ברחבי הארגון לא בהכרח יעבוד בצמרת - שם התפקידים והמציאות יוצרים אתגרים אחרים. במקרים שבהם חברי הנהלה אחראים, נוסף על הפעילות העסקית או הפונקציונלית שלהם, גם על אסטרטגיה לרוחב הארגון, נוצרים מתחים חדשים. במקרה הרע, נהיה עדים לתופעות של "הגנה על טריטוריה", שבהן האגו גובר על המהות. אז השיח בצוותי ההנהלה יהיה מנומס ושטחי, ולא יחדור לעומק הנושאים המורכבים והסוגיות שמדברים עליהן במסדרונות. פעמים רבות החלטות, גם אם יתקבלו, לא יבוצעו בפועל ויאותגרו מחוץ לחדר ההנהלה.

אבל גם כשיש רצון אמיתי לעשות את הדבר הנכון, נקודת המבט של פעילות יחידה מתנגשת פעמים רבות עם מה שנכון לעשות מנקודת המבט של הארגון. בעולם החדש צוותי הנהלה צריכים להיות מסוגלים לשנות את נקודת המבט, לשתף פעולה ולבנות מערכות אמון, להיות אמיתיים ושקופים, לתת משוב קונסטרוקטיבי וענייני ולהתייחס למתחים שעולים בזמן אמת.

השינוי תלוי ביכולת של מנהלים בצמרת להשתנות בעצמם, וזה אתגר לא פשוט כי ההתנהגויות שהביאו אותם למקום שבו הם נמצאים הן בדיוק ההתנהגויות שאינן נדרשות מהם עכשיו. איך עושים את זה?

חברת הייעוץ BCG מציעה למנהלים אג'יליים (ארבע התנהגויות ל"מנהלים אג'יליים" (שיטת ניהול השמה דגש על מהירות תגובה וגמישות):

זיהוי ותקשור ההתנהגויות שרוצים לראות בארגון, למשל פתיחות, אמון, שיתוף-פעולה, שקיפות והיעדר אגו.

מחויבות אישית להיות מודל לחיקוי לאותן התנהגויות בדיוק. זה כולל השתתפות בפעילויות צוותיות רוחביות באופן חשוף ופתוח, התחייבות לצמצם את קבלת החלטות ולבטל ישיבות, ואולי גם קיום שיח הנהלה פתוח לכל החברה על בסיס שבועי.

העצמה לא רק של הארגון אלא גם של הצוותים הרוחביים, וזה של זה. להנהלות שצמחו בעולם ההיררכי, העברת הסמכות לקבל החלטות לדרגים הכי קרובים לעשייה וללקוחות היא אחד האתגרים הגדולים ביותר. הדבר שיקל על כך הוא חיזוק השקיפות והיכולת לקבל אחריות לרוחב הארגון.

תגמול וציון לטובה של התנהגויות חדשות כדי לעודד ולחזק את מה שפעמים רבות אינו מוכר לארגון. זה כולל עידוד של ניסוי וטעייה, התייחסות לכישלונות כאל הזדמנות ללמידה ולשיפור, תגמול על יוזמה וקבלת אחריות, גם אם היוזמה נכשלה. כמו כן, יש לוודא שמערכות התגמול וניהול הביצועים מעודדות עבודת צוות ואת ההתנהגויות הנדרשות ולא רק ביצועים והצלחות אישיות.

האבולוציה של צוותי ההנהלה היא המשך ישיר של האבולוציה שעברה על צוותים ברמות הנמוכות יותר בארגון. החלקים הפונקציונליים בארגון כבר עובדים בצוותים על יוזמות ועל פרויקטים גמישים. החלקים העסקיים בונים רשתות, ecosystems, שיתופי-פעולה לרוחב התעשייה. אז אם צוותים משיגים מטרות מהר יותר ובאופן יעיל יותר מאשר במבנה היררכי, אין סיבה להניח שהנהלות יוכלו להמשיך לעבוד כפי שעבדו בעבר.

מנהיגות עסקה תמיד בשינוי, אבל בתקופה הזאת נוספו לה רבדים של דחיפות, מורכבות ואתגרים מעולמות חדשים. כדי שהארגון יתפתח אל השלב הבא, צוות ההנהגה שלו צריך להוביל את הדרך.

הכותבת היא יועצת אסטרטגית, מרצה ובלוגרית בעולם העבודה העתידי, niritcohen.com

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?