גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"ארצנו לא מאושרת מהתנהלות ראש הממשלה": הודו הקודרת חוזרת

נרנדרה מודי ספג אתמול תבוסה כבדה, מפלגתו איבדה את השלטון בשתיים, אולי שלוש מדינות, ומפלגת הקונגרס של משפחת גאנדהי קמה לתחייה ● מסריו העיקריים, של צמיחה כלכלית ולאומנות הינדואית, לא עבדו ● זו הייתה חזרה לבחירות של השנה הבאה: מודי מועמד לנצח בהן, אבל חלפו הוודאות והיהירות

נרנדרה מודי/ צילום: רויטרס, Soe Zeya Tun
נרנדרה מודי/ צילום: רויטרס, Soe Zeya Tun

הצהרות הניצחון של האופוזיציה היו מאופקות, אבל מעמיקות. נשיא מפלגת הקונגרס, ראהול גאנדהי, יורש העצר של השושלת המשפחתית, הסתפק בחיווי, "ארצנו שלחה מסר, שאין היא מאושרת מהתנהלותם של ראש הממשלה ושל מפלגתו".

אחד המיוחסים שבזקני המפלגה, פארוק עבדוללה, לשעבר ראש הממשלה של מדינת קשמיר (היחידה בהודו עם רוב מוסלמי), הכריז: "היום השתנה מצב רוחה של ארצנו".

ראש הממשלה של מדינת מערב בנגל, מאמאטה באנרג'י (Banerji), השייכת למפלגה מקומית, דיברה בבנגאלית, אבל השתמשה בשתי מלים באנגלית, "התחלת הסוף", זאת אומרת התחלת סוף שלטונו של נארנדרה מודי.

זו לפי שעה רק משאלת לב, לא עובדה; אבל לאחר חילופי הברכות עם בנימין נתניהו בעברית לרגל חג החנוכה, ראש ממשלת הודו קיווה לפך שמן קצת יותר מלא. אתמול התברר, שמפלגת העם ההודית (BJP), שהוא עומד בראשה, איבדה את השלטון לפחות בשתי מדינות, אולי בשלוש. בעוד ארבעה חודשים בערך (התאריך עדיין לא נקבע) יהיו בהודו בחירות ל'לוק סאבהא', בית הנבחרים הפדרלי. הבחירות שתוצאותיהן נודעו אתמול, בחמש מדינות בצפון הודו ובמרכזה, היו חזרה כללית. ל-BJP לא היו ניחומים.

בבת עינה

אלה תוצאות הצריכות לעניין את העולם החיצון; בוודאי צריכות לעניין את ישראל. מודי היה בשנה שעברה ראש הממשלה ההודי הראשון שביקר בארץ, בהפגנה של ידידות ושל רצון טוב. נתניהו הוזמן זמן קצר אחר כך לביקור גומלין, הראשון של ראש ממשלה ישראלי בהודו זה 15 שנה.

מודי אמנם לא היה אדריכל היחסים עם הודו; התחילה אותם מפלגת הקונגרס של משפחת גאנדהי לפני רבע מאה ויותר. אבל הוא הוציא אותם מן הארון. בלשון ההלצה הדיפלומטית, "ישראל חדלה להיות פילגש והפכה לאשה חוקית". היקף היחסים הוא פנומנלי, והם נופלים בחשיבותם רק מן היחסים עם ארה"ב. אפשר להגיד עליהם ללא הפרזה, שהם בבת עינה של מדיניות החוץ הישראלית.

מודי עלה לשלטון בקול תרועה גדולה לפני ארבע שנים וחצי. הוא הוביל את מפלגתו לניצחון בחירות מסיבי. היא קיבלה רוב מוחלט של המושבים בפרלמנט, עניין נדיר בהודו. שום מפלגה לא השיגה רוב כזה במשך שלושים שנה. הוא ניהל מסע בחירות אפקטיבי להפליא, שהוא, הוא והוא עמדו במרכזו. אלה היו הבחירות הנשיאותיות ביותר בתולדות הודו, אשר ירשה את משטרה הפרלמנטרי מבריטניה ב-1947.

"לאומן הינדואי"

מפלגת העם של הודו יצאה מחלציה של תנועה הינדואית דתית ולאומנית, שהתנגדה לאופי החילוני, שמפלגת הקונגרס ניסתה לשוות להודו. כאשר שאלו את מודי אם הוא חושב את עצמו ללאומן הינדואי, הוא השיב, "אני לאומן ואני הינדואי; ממילא אני לאומן הינדואי". אבל זו לא הייתה התשובה ההכרחית. הוא יכול היה לתאר את עצמו, באופן מכליל יותר, כ"לאומן הודי". ההינדו הם אמנם הרוב הגדול של האוכלוסייה, אבל בהודו יש לפחות 172 מיליון מוסלמים, 27 מיליון נוצרים (נתוני 2011), ועוד דתות, כתות ושבטים שלא היו מתארים את עצמם כ"הינדו".

שתי המגמות העיקריות של ממשלת מודי היו החשת הצמיחה הכלכלית וחיזוק היסוד ההינדואי.

נתוני הצמיחה בהודו תמיד מרשימים, כאשר משווים אותם לשאר העולם. מי לא היה רוצה חמישה, ששה או שבעה אחוזי צמיחה בשנה? אבל צמיחה מהירה לעולם אינה מהירה מספיק בשביל ארץ הצריכה לקלוט 12 מיליון עובדים חדשים מדי שנה בשנה.

הבעיה של BJP, מאז עלתה ברצינות על המפה הפוליטית בערך לפני 40 שנה, הייתה עירוניותה. הודו הייתה ועודנה מדינה חקלאית וכפרית. שני שלישים של 1.3 מיליארד תושביה מתגוררים בכפרים (נתוני הבנק העולמי). התרחבותו המרשימה מאוד של מעמד בינוני עירוני אינה נוגעת להם, אלא בעקיפין ובמידה מוגבלת.

אשר למערכת ההינדואיזציה, היא חצתה גבולות, ולא פעם לבשה אופי קיצוני, למשל בהרחבת האיסור על צריכת בשר בקר, עד כדי התנכלות פיזית, אפילו מעשי לינץ' של מוסלמים. התחילה מערכה למחיקת רמזים לעבר המוסלמי ממפת הודו. תוקנו ספרי לימוד כדי לחזק את התודעה ההינדואית. נזיר הינדואי קנאי התמנה לראש הממשלה של הגדולה במדינות הודו, אוטאר-פראדש (גדולה כברזיל).

מחלק התה והנסיך

ב-2004, ממשלה קודמת של BJP, שעמד בראשה משורר נעים הליכות וידיד ישראל, הייתה משוכנעת לחלוטין שהיא תחזור ותיבחר בזכות הצלחותיה הכלכליות. סיסמת הבחירות שלה הייתה "הודו הזוהרת". היא הפסידה, בהפרש קטן, מפני שהחמיצה מעיקרה את הטרגדיה הנמשכת של הודו הקודרת, הודו המופקרת והנעזבת, זו המתגוררת בכפרים.

אחר כך, BJP נדדה בישימון האופוזיציה עשר שנים. ממשלת הקונגרס חזרה ונבחרה ב-2009, בקלות יחסית. אבל חמש השנים הבאות שלה עמדו בסימן האטה כלכלית וגילויי שחיתות מבעיתים. ב-2014 היא נחלה תבוסה מהממת, איבדה ארבע חמישיות של מושביה בפרלמנט, וירדה מתחת למינימום הנדרש כדי שהמפלגה תוכר כאופוזיציה רשמית.

במסע הבחירות שלו, מודי, שבנעוריו היה מחלק תה פשוט, צלף ללא רחם במשפחת נהרו-גאנדהי המיוחסת (נהרו, Nehru, הוא האב, ראש הממשלה הראשון של הודו העצמאית; 'גאנדהי' אינו המהטמה, אלא שם משפחת בעלה של אינדירה, בתו של נהרו, ראש הממשלה השלישית של הודו. האיות 'גאנדהי', קרוב יותר אל הפונטיקה ההינדית. ה-H ב- Gandhi נהגית במקור). הוא לא רק לעג למנהיג המיועד של המפלגה, ראהול ("הנסיך", הוא קרא לנינו של נהרו), אלא התחייב "לנקות" את הודו ממפלגת הקונגרס. זאת אומרת, לא סתם להביס אותה בבחירות, אלא למחות אותה מעל פני האדמה.

ליחה לא נס

צריך להגיד שלאחר תבוסת 2014, סיכויי הצלחתו נראו ניכרים מאוד. בהדרגה, המפלגה איבדה כמעט את כל מאחזיה הפוליטיים. היא הוכתה שוק על ירך במדינות הגדולות ביותר של הודו. בהיעדר בסיס פוליטי ובהיעדר כוח הפטרונות לא הייתה כל סיבה להניח שיש לה עתיד.

אבל אתמול למדנו, שליחה של המטוטלת הפוליטית בהודו לא נס. היא "הדמוקרטיה הגדולה בעולם", בין השאר מפני שבוחריה מסוגלים לשנות את דעתם. כמה מן התוצאות של אתמול מדהימות למדי. BJP הפסידה כמובן בכפרים, אבל במדינת רג'סטן היא נחלה מפלה כבדה גם בערים.

חריפותו הפוליטית של מודי, שעוררה הערצה מסויגת גם מצד מבקריו, קולפה מציפוי הטפלון שלה. רופאי הספין של המפלגה ניסו לנתק אתמול את מודי מתבוסת מפלגתו. אבל הוא, ממש כמו דונלד טראמפ בבחירות של אמצע הקדנציה בארה"ב, מתקשה להתנתק: הוא השתתף ללא לאות, הופיע בעשרות עצרות, תקף אישית את יריביו, התפאר ברקורד שלו. סטירת הלחי היא אפוא על פרצופו, לא פחות ממה שהיא על פרצוף מפלגתו.

אין זה אומר שהוא עכשיו שה המובל לטבח בבחירות הכלליות המתקרבות. אבל חיוך הביטחון והיהירות נמחה מפניו. המשחק רחוק מלהסתיים. 

_שימות קודמות ב- yoavkarny.com וב- https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב- twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

מגמה חיובית באסיה; ההנג סנג מטפס בכ-1%

הניקיי עולה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן / צילום: Reuters, Reuters

שר החוץ האירני נחת בניו יורק: ישתתף בדיוני מועצת הביטחון של האו״ם ויקיים פגישות

שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • דקות לחצות - אזעקות במטולה ובסביבתה • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • צה"ל השלים תרגיל רחב היקף בצפון: "תורגלו תרחישי התקפה והגנה" • עדכונים שוטפים 

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות קלות ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה