גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ג'נרל מוטורס נוהגת בכביש משובש שמועד לפורענות, בדרך להתנגשות בבועת ההלוואות לרכב

לפני כעשור עברה יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס הליך פשיטת רגל ונחלצה רק בעזרת סיוע של כספי ממשל, שרובם הגיעו מהאשראי לרכב שהועמד לרשות הציבור ● היום GM קוראת את הכתובת על הקיר ונערכת בתוכנית קיצוצים למצב של האטה ● אבל שוק הלוואות הרכב האמריקאי נמצא בשיא, מספר הלווים הבעייתיים בו הולך ועולה, וגם סופה של הבועה הזאת להתפוצץ

מפעל הרכבה של ג‘נרל מוטורס במישיגן. / צילום: רויטרס  Joe White
מפעל הרכבה של ג‘נרל מוטורס במישיגן. / צילום: רויטרס Joe White

לפני כשבועיים הודיעה יצרנית הרכב הגדולה ג'נרל מוטורס  (GM) כי היא סוגרת חמישה מפעלים ומפטרת כ-15 אלף עובדים.

באמריקה הישנה היה מקובל שעסק מחליט בעצמו אילו מוצרים לייצר, מנהליו מנהלים אותו באופן שעונה על הביקושים בשוק ועל יכולתם להרוויח כסף, והמשקיעים בו מחליטים אם וכמה הם מוכנים להשקיע ובמקרה הצורך להפסיד.

כשאמריקה הוקמה, ראו מייסדיה את נשיא המדינה כמנהל-על של הממשלה הפדרלית וכמפקד העליון של הצבא, כאשר מתחת למשלה הפדרלית נמצאות המדינות, סוברניות למחצה, ומנהלות את ענייניהן.

אך באמריקה החדשה, השואו ותוכניות הריאליטי השתלטו על החיים עצמם, והכול מתחיל ונגמר בתמונת ניצחון קצרת טווח למען מחזור החדשות המהיר. באמריקה החדשה הנשיא הפך למנהל של חברות פרטניות, על אף שאין לו כל מושג מה באמת מתרחש בעסקיהן, והוא מגיב בציוצים להחלטות מנהליהן. הציוצים האלה גורמים לא רק לרובוטים המזרימים פקודות למסחר בוול סטריט להפיל מיד את מחיר המניה, אלא אף חותרים תחת כל הבסיס של המינהל התאגידי.

ואומנם, בליץ הטוויטים בעקבות הודעת GM לא איחר לבוא, והנשיא טראמפ איים לשלול מהחברה סובסידיות הקבועות בחוק. אגב, מדובר בדבר שהוא משולל כל סמכות לעשות.

גם מי שכמעט היה לנשיא לולא ההתערבות הבוטה של ממסד המפלגה הדמוקרטית, הסנאטור ברני סנדרס, קפץ והסביר בפייסבוק: "החזירות התאגידית של GM הורסת את המרקם החברתי של אמריקה".

ובכן, ימות המשיח הגיעו לאמריקה. כשזה מגיע לפופוליזם, מסתבר שהשמאל והימין, הדמוקרטים והרפובליקאים, יכולים בקלות למצוא מכנה משותף. אלו החדשות הטובות, אך החדשות הרעות גם הן בדרך: GM היא רק ההתחלה. לפי הערכה שפירסם אנליסט במורגן סטנלי לפני ימים ספורים, יצרנית הרכב פורד העובדת כיום על תוכנית ארגון מחדש בעלות של 11 מיליארד דולר, עומדת לפטר במסגרתה משהו כמו 25,000 עובדים.

מי שאינו מסתפק בציוץ מאיים בטוויטר או בפוסט זועם בפייסבוק כמו הנשיא בפועל והנשיא כמעט, אלא טורח ללמוד את העובדות, יודע אל נכון כי מה שמתרחש עתה בחברות הרכב הוא ברור וצפוי, לא פחות ממשבר הדיור של 2008. אז כהיום הפיזיקה לא השתנתה. בועת ביקושים הבנויה על גידול מתמיד באשראי אינה נמשכת לעד, ובמוקדם או במאוחר היא תשחרר אוויר ותבוא קריסה.

אלא שבעלילה של GM יש עוד כמה פיתולים, מעשי הבל, בזבוז ודמגוגיה רבי שנים, שהופכים את הסיפור שלה למעניין במיוחד.

מצב החזרי ההלוואות על רכב

350 אלף עובדים ב-150 מפעלים

ג'נרל מוטורס נוסדה ב-1908 במישיגן והייתה אחת החברות הראשונות שעסקו בייצור מכוניות. באמצעות רכישות וגידול פנימי נמרץ החברה הפכה ליצרנית המכוניות הגדולה באמריקה. בשיאה, בתחילת שנות השמונים של המאה הקודמת, החברה העסיקה כ-350 אלף עובדים ב-150 מפעלי ייצור שונים.

בשנות החמישים של המאה הקודמת נהנו העובדים באזור דטרויט מהשכר החציוני הגבוה באמריקה, והכול בזכות תעשיית הרכב המפוארת. אך לתעשייה הזו היו איגודים מקצועיים חזקים במיוחד.

בזמן מלחמת העולם השנייה שוכנעו האיגודים לשתף פעולה עם הנהלות המפעלים, אך לא חלפו שלושה חודשים מתום המלחמה והאיגודים ארגנו ב-GM שביתה כללית שנמשכה 113 יום. בסיומם נכנעה ההנהלה והסכימה להעלאה משמעותית בשכר, בתנאים הפנסיוניים ובביטוח הרפואי שהובטחו לעובדים.

השנים שלאחר המלחמה היו תור הזהב של אמריקה ומספר המכוניות שבידי הציבור קפץ פי שניים, מכ-25.8 מיליון ב-1945 לכ-52 מיליון בתוך עשור. יצרניות הרכב פרחו, ועימן התיאבון ההולך וגדל של ארגוני העובדים. וכך, בעוד העלויות הולכות וגדלות, החלו המתחרות החדשות מהכלכלות המתאוששות של יפן וגרמניה, לזנב בענקיות מדטרויט.

בשנות השבעים, עם משבר הנפט וקפיצת מחיר הדלק, החלו היפנים לייצר, כולל במפעלים שהקימו בארה"ב, עוד ועוד מכוניות קטנות, זולות ואמינות מאוד.

בה בשעה החברות האמריקאיות היו עסוקות בלהעמיס על רכביהן הענקיים עוד ועוד הוצאות. עד תחילת שנות האלפיים היו מגולמים בכל מכונית שייצרה GM 1525 דולר של הוצאות ביטוח בריאות ועוד 625 דולר של הוצאות פנסיוניות, סכומים גבוהים יותר מאשר עלות כל המתכת שברכב. ההפסדים ב-GM הלכו ונערמו שעה שטויוטה הלכה וכבשה נתחי שוק גדלים והולכים.

בשנת 1962 מחצית המכוניות באמריקה נמכרו על ידי GM, ויחד עם קרייזלר ופורד החזיקו "השלוש הגדולות" 71% משוק הרכב. עד 2003 המספרים ירדו ל-25% ול-58%, בהתאמה, אך תנאי ההעסקה לא שונו.

על פי מחקר משנת 2006, עובדי החברה המאוגדים באיגוד המקצועי השתכרו, עלות כוללת, כ-75 דולר לשעה, כמעט פי שלושה מהשכר השעתי הממוצע של עובדי הסקטור הפרטי בארה"ב ויותר מפי שניים וחצי מהעלות השעתית של עובד ממוצע במפעלי טויוטה בארה"ב. בנוסף היו לעובדים הטבות שונות ומשונות, כולל הזכות לפרוש לפנסיה מלאה ונדיבה לאחר שלושים שנות עבודה, ביטוח רפואי משופר במיוחד, שבעה שבועות חופשה בתשלום בשנה, והסכם משנת 1984 המקנה לעובדים הגנה כמעט מוחלטת מפיטורים.

אם התפקיד של עובד מסוים הפך למיותר, הועבר העובד ל"ג'וב בנק", שם הוא קיבל 95% משכרו ללא הגבלת זמן בין שיוצב בתפקיד חדש ובין שלא. תוכנית זו, אגב, באה לסיומה רק ב-2010 במסגרת תוכנית ההצלה הנדיבה של הממשלה.

הפער הזה בין המכירות המתדרדרות לבין חוסר הגמישות בשינוי המוצר ובמבנה העלויות העצום והקשיח, הכריע בסופו של דבר את GM. כמו בכל חלק אחר בכלכלה, אחד ועוד אחד שווה שניים, רק שזה לוקח זמן.

עיר הרכב שפשטה את הרגל

מאז תחילת המאה ה-21 ועד פשיטת הרגל והחילוץ של 2009 חברות הרכב הגוססות נאלצו לפטר יותר מ-200 אלף עובדים, ויחד עימן גררו אל הקבר את העיר דטרויט, פעם פנינה אמריקאית שבה התגוררו בשנת 1950 כ-1.85 מיליון תושבים. ביולי 2013, תחת חוב של יותר מ-18 מיליארד דולר, הפכה דטרויט שבה מתגוררים עתה כשליש מאוכלוסייתה בשיאה (673 אלף תושבים) ואשר שכונות שלמות בה נטושות והיער חוזר ומשתלט על שטחן, לעיר הגדולה הראשונה באמריקה שהכריזה על פשיטת רגל.

לאחר הקריסה של בועת האשראי בוול סטריט והחלטת הממשל והקונגרס להיכנס לגירעונות עתק כדי להציל את הבנקים למיניהם, רבים חשבו מדוע לא לחלץ גם את חברות הרכב. מצבן הנואש הפך לחסר תקווה עקב נפילת הביקושים שבאה לאחר פקיעת בועת האשראי לנדל"ן.

על סף פשיטת רגל הגיעו מנהלי חברות הרכב במטוסים פרטיים לדיון בקונגרס והסבירו בעדינות מה יקרה אם בקשותיהם לא ייענו. האיום בפיטורי כמיליון עובדים ובפשיטת רגל מוחלטת של GM וקרייזלר היה משכנע למדי, והקונגרס הסכים להוסיף 80 מיליארד דולר כסיוע גם לחברות הרכב. אך בניגוד למתנות שניתנו לבנקאים, במקרה הזה לפחות דרשה הממשלה מניות בחברות הרכב והפכה בפועל לבעליהן של חברות הרכב הגדולות באמריקה.

מתוך חבילת הסיוע קיבלה GM כ-51 מיליארד דולר וחברה בת שלה קיבלה עוד כ-17 מיליארד דולר. עם כספי החילוץ בכיסן עברו קרייזלר ו-GM ב-2009 תהליך מזורז של פשיטת רגל, מחיקת חובות ישנים וארגון מחדש.

לאחר שהליך פשיטת הרגל הסתיים הפסידו בעלי המניות והנושים באיגרות החוב כמעט את כל השקעותיהם, והממשלה הפכה לבעלת המניות העיקרית יחד עם קרנות ביטוח הבריאות והפנסיה של העובדים. במקביל עברה החברה תוכנית התייעלות דרמטית. היא מכרה כמה מהמותגים, כמו סאאב, סגרה מפעלים וסוכנויות רכב רבות ופיטרה יותר מ-20 אלף עובדים. ביחד עם הסיוע הכספי שהעניקה הממשלה הפדרלית, היא גם פעלה לעודד לקוחות לרכוש מכוניות חדשות, בין השאר באמצעות הטבות מס וסבסוד ריבית לרוכשים שכאלו.

תוכנית השיקום הצליחה באופן מרשים. מחיר מניית GM חזר וטיפס, ובתוך כמה שנים הצליחה הממשלה למכור את מניותיה בחברות ולהציל כמעט 90% מהשקעתה. סך הפסדי הממשלה הישירים בפרויקט הסתכמו בסופו של דבר בכ-10 מיליארד דולר. התוכנית זכתה לשבחים ונחשבת לדוגמה מרשימה של מעורבות ממשלתית מוצלחת.

מאיפה באמת הגיעו כספי השיקום?

אך דבר אחד נעלם מעיני המשבחים את תוכנית ההצלה, והוא מנין באמת באו הכספים להציל את החברה. הממשלה אומנם העמידה הלוואת חירום, אך הסכומים האמיתיים שאיפשרו לממשלה לחלץ את רוב הלוואתה ולחברה לחזור ולמכור מכוניות באו מהאשראי לרכב שהועמד לרשות הציבור.

עם הירידה בריבית ירדה גם עלות האשראי לרכישת רכב, והיקף ההלוואות קפץ לשמיים. אם בשנת 2010 עמד סך תיק האשראי לרכב על 698 מיליארד דולר, הרי עד 2018 הוא קפץ ל-1.15 טריליון דולר, גידול של יותר מ-400 מיליארד דולר.

אך מאחר שיש גבול לכמות כלי הרכב שמשפחה ממוצעת צריכה ומוכנה לקנות אפילו באשראי זול, החלו אנשי המכירות והמלווים לחפש קונים חדשים בכל מחיר, כולל כאלו שעלולים להתקשות בהחזרים, לווי סאב-פריים כפי שהם מכונים. ממש כמו בימי המשכנתאות העליזים, עוד ועוד הלוואות הועמדו לקונים אשר אפילו בעת הגאות של בועת האשראי נמנו עם הלווים הבעייתיים. גם משך ההלוואות הוארך בהרבה. הלוואה לרכב חדש עומדת כיום בממוצע על 69 חודש (כמעט שש שנים).

על פי דוח של הפדרל ריזרב מ-2017, נכון לסוף 2017 מספר שיא של 107 מיליון אמריקאים היו חייבים הלוואות רכב, לעומת 80 מיליון בשנת 2012.

על פי סוכנות דירוג האשראי אקספריאן, ההלוואה הממוצעת לרכב חדש עמדה על שיא חדש של 31,099 דולר, כאשר אחת מכל חמש הלוואות ניתנת ללווים בעלי דירוג אשראי נמוך, סאב-פריים. התשלום החודשי הממוצע גם הוא היה בשיאו, 515 דולר לחודש.

שיא בחובות על הלוואות רכב

כאמור, סך כל החוב על הלוואות רכב יתקרב בסוף 2018 לכ-1.2 טריליון דולר, וכמעט 24% ממנו מוחזקים על ידי לווי סאב-פריים. לווים כאלו גם משלמים הרבה יותר עבור ההלוואות: בעוד מחיר ההלוואה הממוצע עומד כיום על כ-4.5%, ללווים מסוג סאב-פריים המחיר הוא כ-12%. גם מחירי הרכב, לפני האשראי, מטפסים בהתמדה. בשנת 2013 מחיר רכב חדש היה בממוצע 31,773 דולר, ואילו בתום 2017 עמד המחיר על 35,176 דולר, גידול של כ-10%.

אם כן, הסדקים הראשונים באסטרטגיית ה"הצלה דרך אשראי" מתחילים לצוץ. על פי מחקר של הפדרל ריזרב, כ-6.3 מיליון אמריקאים נמצאים בפיגור של יותר מ-90 יום על החזרי הלוואות הרכב שלהם, זאת למרות שהם עלולים לאבד את הרכב, סנקציה מכאיבה למדי ומיידית ללא ספק. יתר על כן, סוכנות הדירוג פיץ' העוקבת אחר המתרחש בהלוואות הסאב-פריים לרכב, מצאה כי שיעור ההלוואות שההחזרים עליהן נמצאים בפיגור של 60 יום ויותר עומד על שיא העולה אפילו על הרמה של שנות המשבר הפיננסי של 2009-2011.

כמו אלו לפניה, גם בועת האשראי הזו אינה יכולה להימשך לעד. בשלב מסוים נגמרים הלווים הטובים, לאחר מכן גם הלווים הלא טובים אוזלים, ובכל מקרה נרגע הביקוש למוצר שהאשראי מסבסד. אחרי הכול, כמה מכוניות חדשות צריך אדם לרכוש בכל שנה? וכמה אשראי יכולים צרכנים לקחת, אפילו שמחירו נמוך, אם הם אמורים להחזירו יום אחד ושכרם נותר ללא שינוי?

יתר על כן, בשלב מסוים גם חששות המלווים מתחילים לתת את אותותיהם. אלו כבר החלו להשפיע על המכירות בשוק הרכב. בשנת 2017 ירדו המכירות לכ-6.3 מיליון מכוניות פרטיות, ירידה של כ-20% מהשיא של 7.9 מיליון בשנת 2014. אם מוסיפים לקטגוריה גם רכבי מטען קלים, הירידה בשנת 2018 צפויה להיות כ-8% לעומת 2014, מכ-18 מיליון לכ-16.6 מיליון כלי רכב.

הנהלת GM קוראת את הכתובת שעל הקיר. הירידה במכירות, הציפייה לעוד ירידות בשנים הבאות והצורך להתאים את קו המוצרים לביקושים החדשים, בעיקר למכוניות חשמליות ואוטונומיות, הביאו את הנהלת החברה להקדים תרופה למכה. זאת כנראה כדי שלא תזדקק שוב לחילוץ משפיל כמו ב-2009. לפיכך כאמור הכריזה החברה על ארגון מחדש מסיבי שבמסגרתו תקוצץ משמעותית מצבת העובדים.

ומה הייתה תגובת ההנהגה הפוליטית של אמריקה? יום אחד של ציוצים ופוסטים פופוליסטיים ברשתות החברתיות, והלאה לאייטם התקשורתי-בידורי הבא. 

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה . מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בעמק הסיליקון זה 22 שנה. כותב הספר "A Brief History of Money" ומקליט הפודקסט KanAmerica.Com

עוד כתבות

-CCI החלה לבחון את ההאשמות נגד גוגל / צילום: Shutterstock, Heide Pinkall

מזרזת חקירות: הודו מחריפה את המלחמה בחברות הטכנולוגיה הגדולות

רשות התחרות ההודית הודיעה על צעדים שיחריפו את המאבק שלה נגד חברות הביג טק ● בין היתר, הרשות תזרז בדיקה לבחינת התנהגות בלתי תחרותית מצד אמזון וחברה נוספת

אורי יוגב / צילום: יונתן בלום

אחרי סלקום והוט: גם אסקו ישראל רוצה למכור חשמל

החברה, שעוסקת בפתרונות לייעול צריכת אנרגיה אצל לקוחות עסקיים, הגישה לרשות החשמל בקשה לקבלת רישיון לאספקת חשמל לצרכנים פרטיים

חיסון / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

החיסון של נובהווקס לקורונה יעיל כמעט כמו חיסוני ה-RNA ומגן מווריאנטים

נובהווקס פרסמה תוצאות ניסוי שלב 3 מהן עולה כי החיסון שלה לקורונה, שמבוסס על הזרקה של חלבון שמיוצר במעבדה, יעיל ב-90% נגד תחלואה תסמינית ומגן ב-100% מתחלואה קשה ● החיסון הגן לדברי החברה גם מפני וריאנטים שנחשבים מדאיגים, אך היא לא פרטה איזה

גיא בלוך, מנכ"ל ברינגג  / צילום: ג'ואל שטראוס

משלבות ידיים: Stor.ai ו-BRINGG בשותפות אסטרטגית

חברת הקמעונאות הדיגיטלית Stor.ai תשתף פעולה עם Bringg, חברה בתחום המשלוחים ● שתי החברות הישראליות יציעו לחברות הפועלות בשוק האמריקאי סל פתרונות לייעול הקניות המקוונות

נמל גואנגג'ואו / צילום: Shutterstock, GuoZhongHua

3 חודשים אחרי החסימה בסואץ, העולם מתקרב למשבר ספנות נוסף

בזמן שהתפרצות קורונה בדרום סין משבשת את הפעילות בנמלים ומעכבת ספינות, עסקים ולקוחות מתכוננים למשבר ספנות נוסף ● שירותי הדואר והנמלים בשנזן וגואנגג'ואו כבר באיחור, והחשש הוא מפני שילוחים מחוץ לסין ועליית מחירים דרסטית

נתב"ג - בדיקות קורונה לנכנסים ויוצאים מהארץ / צילום: שלומי יוסף

חילופי משמרות בנתב"ג: פמי פרימיום החלה להפעיל את בדיקות הקורונה לנוחתים

פמי מחליפה בהדרגה את חברת אומגה, המפעילה כיום את מערך הבדיקות בנתב"ג הן לנוסעים היוצאים והן לנכנסים ● לאחר ההחלפה, אומגה תמשיך בינתיים להפעיל את מערך הבדיקות ליוצאים ● פימי קיבלה גם אישור לבצע בדיקות סרולוגיות בתשלום לנוחתים

יואל רזבוזוב / צילום: יוסי זמיר

שר התיירות יואל רזבוזוב צפוי למנות את אמיר סולרסקי למנכ"ל משרדו

סולרסקי, ראש מטה השטח של יש עתיד, יחליף את אמיר הלוי שמכהן בתפקיד מאז 2013 בכפוף לאישור ועדת המינויים ואישור הממשלה ● מטרתם העיקרית של השר הנכנס ומנכ"ל משרדו תהיה להצליח להבריא את תחום התיירות שנפגע אנושות בתקופת המגפה

בורסת פרנקפורט / צילום: shutterstock

אירופה סיימה בעליות; ירידות בניו יורק, ג'י.פי מורגן בתחתית הדאו

המכירות הקמעונאיות בארה"ב ירדו ב-1.3% במאי; מדד המחירים ליצרן עלה ב-0.8% ובחישוב שנתי בשיא של 6.6% ● מדדי דאקס ופוטסי 100 התחזקו ב-0.3%, קאק 40 התקדם ב-0.4% ● השכר הממוצע באנגליה עלה מעבר לצפי, מספר המועסקים דווקא נמוך מהתחזיות

גלובס מדרג את משרדי עורכי הדין הטובים בישראל: הירשמו עכשיו

גלובס וחברת המידע העסקי הבינלאומית Statista פותחים את ההרשמה לדירוג משרדי עורכי הדין הטובים בישראל

חזי בצלאל, בעלי אקספון / צילום: רמי זרנגר

ההרפתקה של חזי בצלאל באקספון מגיעה לקיצה: מוכר את פעילות החברה תמורת 330 מיליון שקל

המכירה מגיעה על רקע המחלוקת של אקספון עם סלקום על המשך שיתוף-הפעולה ● בצלאל יפנה לבית משפט בבקשת אישור למכירת הפעילות ● ככל הנראה סלקום צפויה לנהל מאבק משפטי עיקש במטרה לטרפד את המהלך ● סלקום מזנקת בלמעלה מ-7%, פרטנר קופצת ביותר מ-5%

ולדימיר פוטין / צילום: Shutterstock, Sasa Dzambic

פוטין מכחיש שרוסיה מנהלת מלחמת סייבר נגד ארה"ב: זו פארסה, איפה העדויות וההוכחות?

בעבר סוכנויות המודיעין האמריקאיות הציגו הוכחות לכך שהאקרים רוסים ניסו לפגוע בממשלה הפדרלית ולהתערב בבחירות בארה"ב, אולם פוטין טען בתוקף כי "אפילו פעם אחת לא טרחו להראות איזו עדות או הוכחה לכך"

בני נוער מתחסנים / צילום: Associated Press, Andreea Alexandru

שבוע לאחר שהמבצע החל: זה מספר בני הנוער שהתחסנו

על רקע הצהרת משרד הבריאות כי החיסון לקורונה לבני 12-15 הוא "לא דחוף", שיעורי ההתחסנות בקרב בני הנוער אכן לא מרקיעים שחקים

לוויין של חלל תקשורת / צילום: יח"צ

מגעים להעברת השליטה בחלל תקשורת לפי שווי של 400 מיליון שקל אחרי הכסף

חברת התקשורת ההונגרית 4iG מנהלת מו"מן לרכישת 51% מהחברה תמורת כ-215 מיליון שקל, סכום המשקף מחיר של 8.5 שקלים למניית חלל - פרמיה של 46% על מחירה בבורסה

ישיבת הממשלה ה-36 הראשונה / צילום: יוסי זמיר

הקרב הלוהט הבא: מי יהיה מזכיר הממשלה

רה"מ נפתלי בנט לוקח את הזמן וטרם הכריז על המינויים החדשים תחתיו ● לגלובס נודע כי יועצו הפוליטי של בנט, שלום שלמה, הוא אחד מהמועמדים המובילים לתפקיד מזכיר הממשלה ● על השולחן נמצא גם שמו של עו"ד גיל ברינגר, יועצה לשעבר של השרה איילת שקד

בנק לאומי , בנק לאומי למשכנתאות / צילום: איל יצהר

בהמשך לפניית גלובס: סניפי הבנקים חוזרים לשגרה אחרי יותר משנה

בשבוע שעבר פרסם גלובס כי למרות הסרת מרבית מגבלות הקורונה, סניפי הבנקים נותרו סגורים, והכניסה אליהם מותנית בזימון תור מראש ● כעת מודיע בנק ישראל כי "לכל המאוחר עד ליום 30.6.2021, כל סניפי המערכת הבנקאית ייפתחו כבשגרה לקבלת קהל"

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

נעילה שלילית בתל אביב: ת"א 35 נסוג 0.3%, מדד בנקים ירד 0.7%

מדד ת"א 125 איבד 0.5% ומדד ת"א 90 ירד ב-0.6% ● חברת התקשורת ההונגרית 4iG מנהלת מו"מ לרכישת 51% מחברת חלל תקשורת, והמניה זינקה 19.9% ● פלסאנמור קפצה 8.5% ביום המסחר הראשון שלה

עידית סילמן / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

נשיאות הכנסת: הוקפאה החקיקה בחודש הראשון לכינון הממשלה

בישיבת נשיאות הכנסת שנערכה אתמול - כמעט ללא משתתפים - הודיע יו"ר הכנסת מיקי לוי על הצורך בהקפאת החקיקה למשך חודש ● עידית סילמן נימקה את ההחלטה בכך כי לא ניתן לקדם חקיקה פרטית כעת עד להקמת ועדת שרים לחקיקה וועדות הכנסת הקבועות ● באופוזיציה יצאו נגד ההחלטה: "פגיעה ביסודות המבנה"

בנייה / צילום: תמר מצפי

9.5 מיליארד שקל במאי: רוכשי הדירות שברו שיא משכנתאות חדש

נתונים חלקיים שפורסמו היום על משכנתאות חושפים כי מתחזקת המגמה ש-2021 תהיה השנה השלישית ברציפות שרושמת שיא לקיחת משכנתאות ● העלייה מלווה גם בשיא במשכנתאות מסוכנות: הציבור לוקח משכנאות גבוהות יותר, באחוז גבוה יותר משווי הדירות שהוא רוכש ובהחזר גבוה יותר מהכנסתו החודשית

דוריה למפל / צילום: שי פרנקו

מדוע עוזבת דוריה למפל את תאגיד השידור הציבורי?

למפל, מגישת חדשות הערב בתאגיד השידור הציבורי "כאן", הודיעה כי תפרוש מתפקידה בסוף חודש אוגוסט הקרוב ● גורמים בתעשיית התוכן מעריכים כי עזיבתה נובעת בין היתר מחוסר שביעות רצון מניהול החטיבה ומכך שבשונה מחדשות התאגיד, למפל עשתה קפיצה משמעותית במיצוב שלה

השרה להגנת הסביבה הנכנסת תמר זנדברג והשרה היוצאת גילה גמליאל בטקס החלפת השרים / צילום: רפי בן חקון, לע"ם

השרה להגנת הסביבה זנדברג: "לפליטת פחמן יש מחיר, ועלינו להתחיל לגבות אותו"

היום התקיים טקס חילופי השרות במשרד להגנת הסביבה וזנדברג הציגה את חלק מהמשימות להמשך דרכה ● "כדי להתכונן לעולם החדש שמעבר לפינה, עלינו להפסיק את התלות בדלקים פוסיליים, כולל גז, ולהציב יעדים שאפתניים למעבר לאנרגיות מתחדשות שיחליפו אותם"