גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוסדות חינוך, פארק, קרבה לרכבת או חניה צמודה? מה באמת משפיע על ערך הדירה שלכם, ובכמה

עם מעלית או בלי, עם חניה אחת, שתיים או בכלל לא, קרוב לרכבת הקלה או לפני תמ"א 38: סקירה של השמאי אהוד המאירי מראה כמה שווה כל אחד מהרכיבים האלה במחיר של דירה

מה באמת משפיע על ערך הדירה? / צילום: איל יצהר
מה באמת משפיע על ערך הדירה? / צילום: איל יצהר

עבור רובנו, רכישת דירה היא ההחלטה המשמעותית ביותר מבחינה כלכלית שאנחנו מקבלים בחיינו הבוגרים - החלטה שיהיו לה השלכות כבדות משקל על ניהול התקציב שלנו בשנים הבאות.

לכל רוכש יש מערך שלם של שיקולים והעדפות: האם הרוכשים מעדיפים שכונה ותיקה ומרכזית או האם חדשה וצפופה ומרוחקת מהעיר; האם הם מחזיקים בבעלותם כלי רכב אחד או יותר וזקוקים לחניה בבניין או דווקא נטולי רכב וצריכים תחבורה ציבורית סמוכה וחנויות מתחת לבית; האם יש להם ילדים צעירים והם זקוקים למוסדות חינוך וגני משחקים בקרבת מקום או שהם לדוגמה זוג מבוגרים שדווקא בית קולנוע או אולם תיאטרון במרחק הליכה מעניין אותם.

כמו כן, ייתכן שזוג צעיר שאין לו עדיין ילדים יתפתה לרכוש דירה בקומה רביעית בלי מעלית תמורת מחיר נמוך יותר, לעומת זוג עם ילדים קטנים שיהיה מוכן להתפשר בפרמטרים אחרים כדי לקבל דירה עם מעלית, וכזו שהיא מספיק גדולה להכיל עגלת תינוק.

מערך השיקולים הזה ושיקולים נוספים הם שקובעים את מחיר השוק של הדירה עבור הרוכש. זו הסיבה שלעתים על אותה דירה כל רוכש יהיה מוכן לשלם מחיר אחר. אלא שמבחינה שמאית, כפי שמסביר מומחה הנדל"ן ויו"ר לשכת השמאים לשעבר, אהוד המאירי, לרבים מהפרמטרים האלה יש תג מחיר, שניתן לשקלל אותו לשווי הדירה. להלן השווי של פרמטרים שונים מתוך סקירה של מחלקת המחקר של משרד השמאות המאירי ושות'.

מה באמת משפיע על מחיר הדירה שלכם

אם מתקינים מעלית, היחס מתהפך

המעלית, החניה, המרתף ושטחים ירוקים הם כבר סטנדרט בבנייה החדשה, אבל בבנייה הישנה לא תמיד הם קיימים ולכן היעדרם או קיומם יבוא לידי ביטוי במחיר. למרות מה שניתן לחשוב, לממ"ד מתייחסים כאל חדר נוסף בדירה ואין לו ערך מוסף מעבר למ"ר שהוא מוסיף לדירה, אולי משום שבבנייה החדשה הוא נחשב לסטנדרט ובבנייה ישנה יודעים שהוא לא קיים.

מי שמתגורר בבניין ישן ללא מעלית בוודאי התבקש מתישהו לתת את הסכמתו להוספת מעלית לבניין. לרוב בעלי הדירות בקומות הנמוכות מתנגדים לתוספת המעלית, אף שהיא מעלה את ערך הדירה, והם מחויבים לשלם עליה פחות מבעלי הקומות העליונות, גם משום שהם פחות זקוקים לה, אבל גם משום שהתרומה היחסית שלה בבניין ישן נמוכה בדירות בקומות הנמוכות ביחס לדירות בקומות הגבוהות.

כדי לסבר את האוזן, בבניין ללא מעלית שווי הדירות בקומה א' יהיה הגבוה ביותר: דירה בקומת הקרקע שווה 5% פחות מדירה בקומה א', ששוויה גבוה בכ-5% מדירה בקומה ב'. דירה בקומה ג' שווה שלא פחות מ-10% מדירה בקומה א' וכשעולים לקומה ד' הפער עולה ל-5%.

ומה קורה אם מתקינים מעלית? היחס מתהפך: שווי דירה בקומה ג' עולה ב-10% על שווי דירה בקומה א' ושווי דירה בקומה ד' גבוה ב-15% משווי אותה דירה.

במספרים זה אומר שאם דירה בקומה א' עולה 1.5 מיליון שקל בבניין עם מעלית, דירה זהה בקומה ד' בבניין תעלה כ-1.725 מיליון שקל. אגב, המחיר של התקנת מעלית בבניין נע בין 30,000 שקל ל-50,000 שקל לתחנה. הדיירים בקומות העליונות משלמים את מרבית הסכום.

מה באמת משפיע על מחיר הדירה שלכם

גם חניה היא גורם מכריע בבחירת הדירה, בעיקר במקומות הסובלים ממצוקת חניה ובמציאות הנוכחית שבה רבים ממשקי הבית מחזיקים בשתי מכוניות לפחות. לפי הסקר, באזור שבו קיימת מצוקת חניה, שוויה של דירה ללא חניה צמודה נמוך ב-10% משווי אותה דירה עם חניה צמודה. אם בדירה ששווייה שני מיליון שקלים מדובר בפער של 200 אלף שקל. אם מדובר בדירה בתל-אביב, הירידה בשווי היא ללא ללא קשר לתרומת החניה עצמה לשווי הנכס. בתל-אביב קבלנים נוהגים לתמחר בנפרד מהדירה את שווי החניה, שיכול להגיע בצפון העיר ל-200-300 אלף שקל.

יש הבדל גם בין שווי של חניה עילית (במפלס הקרקע), שאינה מקורה, לשווי של חניה תת-קרקעית. שווי חניה עילית בבית משותף שאינה מקורה מהווה 70% בלבד משווי חניה תת-קרקעית. גם חניה עוקבת (חניה בטורים, זה אחר זה) שווה ב-30% פחות מחניה תת-קרקעית המקבילה לחניות אחרות.

שטחים ירוקים סמוכים לבית גם הם משאת נפשם של קונים רבים ואחד השיקולים בקניית דירה. ואכן לשטח ירוק הגובל בבניין מגורים תמורה משמעותית של 15-10 אחוזים לשווי הדירה. דירה שחדר המגורים שלה משקיף לנוף ירוק ומולה נבנה בית שחוסם את הנוף - צפויה להפחתה של 18-28 אחוז בשווי.

מה באמת משפיע על מחיר הדירה שלכם

התחבורה הציבורית היא פרמטר נוסף (וכאוב) שמשותף לבתים ותיקים ולבניינים חדשים. באחרונה מחו תושבים בתל-אביב על הפקעת חניותיהם היקרות לטובת פרויקט הרכבת הקלה. לא בטוח שהעלייה בערך הדירות תכסה על הפגיעה בחניות, אבל לפי הערכת משרד המאירי ושות', באזורי הביקוש, מחיר דירה במרחק הליכה לתחנת הרכבת הקלה צפוי לעלות ב-10% לעומת דירה זהה שמרוחקת מהתחנה.

גם רמת הרעש מובאת בחשבון בשיקוליהם של רוכשי דירות (אלה הרגישים ואלה הרגישים פחות). אם אתם קונים דירה בשכונה חדשה הגובלת בדרך בינעירונית, דעו שבניית קיר אקוסטי מעלה את שווי הדירה ב-15% לעומת דירה בשכונה חדשה שאינה מופרדת מדרך בינעירונית בקיר אקוסטי.

פרמטר נוסף, הרלוונטי לבניית צמודת קרקע, הוא המרתף. ההשקעה בבניית מרתף היא גדולה מאוד, אך זו עשויה להשתלם בעתיד, במיוחד אם התוכנית מאפשרת שימוש במרתף למשרד/מגורים והוא עשוי לשמש בעתיד כנכס להשכרה. אבל כשבאים להעריך את שווי המקרקעין יש לזכור כי שווי מ"ר מרתף נמוך ב-30-45 אחוז משווי מ"ר בקומת הקרקע שמעליו ואין להתייחס לכל מ"ר באופן זהה לזה שבקומת הקרקע. השווי האמיתי ייקבע כמובן בהתאם לנתוני המרתף: האם יש לו כניסה חיצונית, האם החלונות פונים החוצה, מה גובהו ומהם אופני האוורור.

לעומת בנייה לעומק, דווקא בנייה לגובה שווה יותר. דירות לופט שגובהן הפנימי הוא כ-5 מ"ר מעלות את שווי הקרקע למ"ר בדירה ב-20% לעומת שווי מרכיב הקרקע למ"ר בדירה רגילה. זו הסיבה שהן יקרות כל כך.

מה באמת משפיע על מחיר הדירה שלכם

השקעה לעתיד: מה יקרה בעוד 10 שנים

רבים מאיתנו מחפשים נכסים המתאימים לנו ל"כאן ועכשיו" ואינם שוקלים שיקולים עתידיים. כמה מאיתנו בדקו היטב את המצב התכנוני של הנכס? מה תוכניות בניין העיר מייעדות לאזור שלנו ומה יקרה בעוד עשר שנים במגרש הסמוך?

תופתעו לגלות שקיומו של מגרש ציבורי בסמיכות לנכס שלנו מפחית בלא פחות מ-10% את שווי בניין המגורים הסמוך. אם המגרש הציבורי נמצא מעבר לכביש ההפחתה תהיה בשיעור 6%. ההפחתה נובעת מכך שבמגרש עשוי לקום בית ספר, בית כנסת מתנ"ס, קופת חולים או כל מבנה אחר לתועלת הציבור, שעלול להטריד את מנוחתם של דיירי בניין המגורים.

ומה עם עירוב שימושים של מסחר ומגורים? כאשר בוחנים נכסים שסמוכים למתחמי מסחר, מוצאים כי שוויה של דירה בקומה א' מעל קומת מסחר שווה 10%-20% פחות מדירה בבית משותף רגיל על עמודים וגינה. לעומת זאת כאשר יש הפרדה בין קומת המסחר לקומות המגורים ההפחתה היא בגבולות 8%. גם בית צמוד קרקע הגובל במרכז מסחרי שכונתי נפגע מהקרבה הזו ושוויו יורד ב-10%. צריך לסייג ולומר, שאולי יהיו דווקא רוכשים שייהנו מהקרבה הזו לשטחי המסחר, בשל העדר מכונית או העדפה אישית אחרת, ודווקא הם יהיו מוכנים לשלם מחיר מלא או ליהנות מהנחה קטנה יותר על נכסים אלה.

שאלה שמעסיקה רוכשים רבים ובעיקר אלה הרוכשים דירות להשקעה היא האם כדאי להשקיע - וכמה - בדירה בבניין המיועד לפרויקט של תמ"א 38. האם עצם קיומו של הסכם בין הדיירים לפרויקט עתידי מצדיק תשלום גבוה יותר עבור הדירה, אף שהפרויקט צפוי לצאת לביצוע רק בעוד שנים רבות? לפי המחקר של המאירי ושות' - מוצדק לשלם 8% נוספים על דירה בפרויקט כזה. לעומת זאת, אלה שחושבים לרכוש דירה חדשה בפרויקט חיזוק של תמ"א 38, כדאי שיידעו ששווייה של דירה כזו נמוך בכ-12.5 אחוז משוויה של דירה חדשה. זו הסיבה שמרבית המעורבים בפרויקט מעדיפים לבצע פרויקטים של בנייה והריסה מחדש לעומת פרויקטים של חיזוק.

מה באמת משפיע על מחיר הדירה שלכם

כשמדובר בשווי דירה, טוב לגור בקרבת כביש ראשי - אבל לא קרוב מדי

כשמדובר בשווי דירה, טוב לגור בקרבת כביש ראשי - אבל לא קרוב מדי. זה הממצא של מחקר מ-2016 בכתב העת Transportation, שהשתמש בנתוני דיור מלשכת רישום המקרקעין ההולנדית ובחן מחירי מכירה של 269,000 דירות לפני ואחרי שהושלמו ב-2004 שני כבישים ראשיים המזרח הולנד.

החוקרים גילו כי לבניית הכביש הייתה השפעה "חיובית באופן כללי" על מחירי הדיור באזור. עם זאת, השפעה זו משתנה בהתאם למיקומה המדויק של הדירה - בזכות הכביש השתפרה הגישה לדירות, דבר שהעלה את שוויין, אך בנכסים שנמצאים ממש ליד כביש חדש קוזז שיפור זה בשל צפיפות התחבורה שהתגברה.

מכיוון שההשפעות החיוביות נרשמו עשרות אלפי דירות, בעוד שההשפעות השליליות התרכזו בכמה מאות דירות, "ההשפעה נטו של הכבישים החדשים הייתה חיובית באופן מכריע", אמר אור לבקוביץ, פוסט-דוקטורנט בכלכלה מרחבית באוניברסיטת Vrije באמסטרדם. הוא והחוקרים האחרים גילו שפיתוח הכבישים העלה את מחיר הדירות בכ-5% לקראת פתיחת הכבישים לשימוש, וב-2.5%-4.3% בשנים שלאחר השלמת בניית הכבישים.

אך נתוני עליות אלה נובעים אך ורק ממחירי הדירות בקרבת אחד הכבישים, A50. הדירות בקרבת הכביש השני, A30, איבדו מערכן בתקופה שלקראת השלמת הכביש, ולא רשמו שום עליית שווי לאחר ההשלמה. ד"ר לבקוביץ ועמיתיו טוענים שזה נובע ככל הנראה מהעובדה שהדירות לאורך A30 נהנו משיפור גישה קל בלבד, מכיוון שרבות מהן כבר נמצאו בקרבת כבישים ראשיים אחרים.

מה באמת משפיע על מחיר הדירה שלכם

תוצאות מחקר זה עולות בקנה אחד עם תוצאותיו של מחקר מ-2015 שפרסמו חוקרים באוניברסיטת חוף המפרץ בפלורידה וחברת שירותי השמאות American Valuation בכתב העת Journal of Sustainable Real Estate, ושהצביע על איזון דומה בין רעש לבין גישה.

במחקר זה השתמשו החוקרים בנסיגה מרחבית כדי לבחון 1,025 בתים בודדים ב-19 שכונות פרבריות בפלורידה בקרבת כבישים קיימים.

הם גילו שמחירי המכירה היו נמוכים ב-4% בבתים שנמצאים ישירות בקרבת הכביש, לעומת בתים שאינם נמצאים ישירות ליד הכביש. המחקר העלה גם שמחירי המכירה ירדו ב-0.8% על כל יחידת גידול ברעש התעבורה.

לעומת זאת, ירדו המחירים ב-2.5% על כל מייל נהיגה נוסף בין הבית למחלף הכביש הסמוך, ופירושו של דבר הוא שכמו במחקר ההולנדי, הקרבה לתחבורה היא מאפיין רצוי.

וול סטריט ג'ורנל

עוד כתבות

שלוש עצות מיתולוגיות למנהלים / צילום: Shutterstock

טוב, רע, טוב: מה הדרך המיטבית לתת משוב לעובדים ולמה מנהלים נמנעים ממנה?

למה חופש לעובדים הוא לא תמיד טוב ● איך זה שאנחנו מעדיפים משוב שלילי על חיובי ומדוע מנהלים נמנעים מלתת כזה ● וכיצד ג'ף בזוס מציע לפעול כשלא מצליחים לרתום את הצוות למשימה? המלצות למנהלים לעובדים ● פופקורן

גם זה קרה פה / צילום: Shutterstock

ההפסד הגדול של החוסכים בקופות הגמל להשקעה

המכה לקופות הגמל להשקעה ● שר האוצר מדבר על הורדת מסים שכבר התקזזה ● ואם הממשלה לא מטפלת, הערים ייכנסו לתמונה ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איזה אצטדיון כדורגל בארץ הוא היחיד הקרוי על שם אישה? / צילום: Shutterstock

איזה אצטדיון כדורגל בארץ הוא היחיד הקרוי על שם אישה?

כיצד נוהגים האופוסומים להתגונן מטורפים, באיזה שיר של אהוד בנאי מוזכרות כבשים ובמטבח המולקולרי, איך נקראת השיטה להכנת כדורים קטנים ממיצים? ● הטריוויה השבועית

מגדלי דה וינצ'י לאחר הפגיעה / צילום: ap, Leo Correa

בהנחה של כמעט 60%: מחיר מציאה לדירות חדשות במגדל הרוס

רמ"י הוציאה למכרז נוסף 40 דירות להשכרה במגדלי דה וינצ'י, שנפגעו במלחמה עם אירן, כשהיא מקצצת כמעט 60% ממחיר המינימום ● ואולם מצב הדירות הינו רע, ולמשתתפים במכרז לא יתאפשר כלל לבחון את הדירות במגדל הצפוני שנפגע קשות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock

הפעם זה יצליח? המדינה נחושה לצמצם את השימוש שלנו במזומן

טיוטת חוק ההסדרים מחזירה את הניסיון להגביל החזקה של מזומן ל־200 אלף שקל בלבד ● מאז שנת 2014 מנסה המדינה לצמצם את השימוש בשטרות כדי לפגוע בהון השחור שמזין גם את ארגוני הפשיעה, אך נבלמה שוב ושוב על ידי המפלגות החרדיות ● מה שונה הפעם, ואיזו יוזמה שנגנזה דווקא הצליחה להשאיר חותם?

דליה קורקין, ומתחם טיפול של עמל ומעבר / צילום: מצגת החברה

הנפקת עמל ומעבר הושלמה בבורסה לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל

השלמת ההנפקה מגלמת לעמל ומעבר שווי של כ-2.6 מיליארד שקל - נמוך במאות מיליוני שקלים מהתוכנית המקורית של החברה ● פרסום התוצאות הסופיות של ההנפקה צפוי לשבוע הבא, כאשר ככל הנראה קודם לפרסום יפורסמו תוצאות לרבעון השלישי של הרשת

אוניות בתעלת סואץ / צילום: שלטונות נמל סואץ

אחרי הכרזת החות'ים על "פתיחת הים האדום": בענף הרכב נערכים לחזרת ההובלה הישירה מהמזרח

בימים האחרונים מתבצעת בדיקה מול יצרניות רכב גדולות מהמזרח על חידוש קווי ההובלה דרך תעלת סואץ, צעד אשר צפוי לחסוך עלויות הובלה של כ־1,000 דולר לרכב ● הערכה: אימוץ תקינת האמירויות יכול לחסוך עד עשרות אלפי שקלים למכונית ● וגם: טסלה מרחיבה נוכחות בישראל, דגם הפרימיום הסיני שבדרך והיונדאי המפוארת שתתחרה במכוניות שרד גרמניות • השבוע בענף הרכב 

אילן ואלון שבתאי. ''ראיתי אנשים יוצאים בוכים מאבא שלי'' / צילום: דניאל אבני

"לא ייתכן שאנחנו אומת סטארט-אפ ולא טובים באומנות"

האספן אילן שבתאי היה שנים שם דבר בשוק האומנות הישראלי, דמות מפתח שעובדת מתחת לרדאר ● בנו ונכדו החליטו להקים גלריה שתציג לראשונה את האוסף שלו, שמוערך במיליוני דולרים ● עכשיו הם מדברים על ההחלטה לפתוח גלריה דווקא במלחמה ("אמרו שהשתגעתי"), ולמה ההשקעה הזו יותר טובה מאשר בורסה או נדל"ן ("אתה זה שיוצר את השוק")

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik

וורן באפט חושף את ההשקעה החדשה שלו

ברקשייר האת'ווי חשפה השקעה חדשה במניות אלפאבית בשווי 4.3 מיליארד דולר ● ההשקעה בחברת האם של גוגל מפתיעה לאור התנגדותיו של באפט בעבר להשקיע במניות צמיחה בתחום הטכנולוגיה ● במקביל, האורקל מאומהה ממשיך לצמצם את ההחזקה במניית אפל

מאיה שוורץ, מנכ''לית איגוד ההייטק בהתאחדות התעשיינים / צילום: באדיבות איגוד ההייטק

הבחירות להתאחדות התעשיינים: מדוע נפסלה מנכ"לית איגוד ההייטק?

מועמדותה של מאיה שוורץ נפסלה מההתמודדות לנשיאות התאחדות התעשיינים בשל טענות לחוסר ניסיון מספק - מה שהשאיר מועמד אחד בלבד: אברהם נובוגרוצקי ● שוורץ, מצידה, מכנה את המהלך "לא דמוקרטי" והודיעה כי תערער עליו לבית המשפט

בובות פאנקו / צילום: Shutterstock

בובות הפופ קרסו כי למעריצים נמאס לקבל עוד מאותו הדבר

פאנקו, יצרנית בובות הפופ שהפכה לסמל הנוסטלגיה של הוליווד, מזהירה מקריסה בעקבות הפסדים כבדים וחוב תופח ● מעבר למשבר העסקי, נפילתה חושפת את העייפות מתרבות השכפולים ומראה כי אי אפשר לתעש רגשות בלי שבסוף גם הם יהפכו למלאי עודף

בודקים את המיתוס. פגיעת ברק / צילום: Maxime Raynal

ברק לא מכה באותו מקום פעמיים? חוקי הפיזיקה קובעים אחרת


אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: למרות הביטוי המוכר, בפועל חוקי הטבע והפיזיקה עובדים באופן הפוך לחלוטין

ישראל איבדה יתרון במרוץ הקוונטי. האם הביטחון בסכנה? / צילום: Shutterstock

האם השקעה לאומית של 340 מיליון דולר ירדה לטמיון? הטכנולוגיה הישראלית שבסכנה

השקעה לאומית של 340 מיליון דולר בתחילת העשור והירתמות של התעשייה המקומית הביאו את ישראל להתברג בין עשר המדינות המובילות בקוונטום ● אלא שכעת התקציב הזה עומד להיגמר, והתלות של טכנולוגיות ביטחוניות בתחום רק מתהדקת - מפיצוח שיטות הצפנה ועד יכולות יירוט

מטוס F-15 איגל אמריקאי / צילום: Reuters, Mark Cosgrove/News Images/Sipa USA

השכנה של ישראל לוחצת על ארה"ב: תמכרו לנו מטוסי קרב חדשים

חברת וונדר רובוטיקס תשיק רחפן תקיפה חדש שיבצע את טיסותיו הראשונות כבר בימים הקרובים ● אזרבייג'ן מציגה מערכת הגנה אווירית חדשה שרכשה מסין ● מצרים מנהלת מו"מ עם ארה"ב לרכישת עשרות מטוסי קרב ● וגם: הסינים מעתיקים מל"ט מתאבד מאיראן ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא סין שי ג'ינפינג / צילום: ap, Ng Han Guan

כותבים ברשת על מניות? אחת המדינות הגדולות בעולם תדרוש מכם רישיון

הפצת פייק ניוז מאיימת על העולם, והממשלות ברחבי הגלובוס רודפות אחרי פתרונות ● בין הפעולות: דרישות להכשרה מתאימה לכותבי פוסטים ומאסר בגין פרסום מידע כוזב ● מנגד, מומחים מזהירים מפגיעה דרמטית בחופש הביטוי ● האם גל החקיקה הזה ישטוף גם את ישראל?

דירת 3 חדרים בשכונת נאות אפקה בת''א / צילום: גלי וינרב

עם שומר וחדר כושר: בכמה הושכרה דירת 3 חדרים בנאות אפקה בת"א?

דירת 3 חדרים ברחוב פנחס רוזן בתל אביב הושכרה ב-9,000 שקל לחודש ● לדירה יש חניה ומחסן ובבניין יש שומר ומכון כושר ● דמי הניהול החודשיים עומדים על 1,330 שקל ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

''חוברת ההתגוננות האזרחית'' שפורסמה בשבדיה בשנה שעברה כהכנה לציבור למקרה של משבר או מלחמה / צילום: ap, Mimmi Montgomery

בסקנדינביה לוקחים צעד אחורה מהשאיפה ל"חברה ללא מזומנים"

מדינות צפון אירופה, שהובילו את מהפכת התשלומים הדיגיטליים, משנות כיוון בזהירות ● הביטחון הכלכלי והחשש ממתקפות סייבר ומתרחיש של מלחמה אזורית - מחזירים את המזומן למרכז השיח ● במקביל, האיחוד האירופי מגביר רגולציה על עסקאות במזומן לצמצום הון שחור

צילום: Shutterstock

מכלית נפט שינתה את מסלולה בפתאומיות, גורם אמריקאי אישר: איראן חטפה אותה

כמה סירות קטנות התקרבו לעבר המכלית סמוך למצר הורמוז - והיא שינתה את מסלולה ● מרכז הפעולות הימיות דיווח על המקרה כ"אירוע חשוד" וחברת אבטחה ימית טענה כי "נראה שמדובר בפעולה מכוונת" ● גורם אמריקאי רשמי אישר לסוכנות הידיעות AP מאוחר יותר כי איראן אחראית לחטיפתה של המכלית

טלטלה בשווקים / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות חדות; טסלה נפלה ב-6.5%, אנבידיה ב-3.5%

נאסד"ק ירד ב-2.3% ● נמשכת מגמת הרוטציה לסקטורים סולידיים ● הביטקוין בשפל, מייקל סיילור: "הביטקוין יהפוך לנכס גדול מזהב עד שנת 2035" ● בשווקים מתמחרים הסתברות של כ־50% בלבד להפחתת ריבית בהחלטה הבאה ● ישראליות: נייס וסלברייט עקפו את הציפיות ברבעון, נקסן איכזבה ● דוחות: סיסקו עקפה את התחזיות, דיסני הציגה חולשה ברשתות הטלוויזיה ובחטיבת הסרטים

סשימי טונה אדומה עם קרם פרש ותאנים / צילום: נמרוד סונדרס

באזור המוסכים התל אביבי מסתתרת הברקה שפויה וכיפית

אנשי "סניור" מארחים בגובה העיניים, ודווקא בגלל שאין להם יומרה להביא בשורה קולינרית, החוויה בה לא שגרתית, וכל מנה טובה ומדויקת