גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מחיר למשתכן הקפיאה גם את פרסום הנדל"ן"

תוכניות החילוץ של שרי האוצר הקודם יאיר לפיד ושר האוצר הנוכחי משה כחלון למשבר בענף הנדל"ן הכניסו את הפרסום בתחום לקיפאון • ברבעון האחרון המפרסמים מדווחים על עלייה בדרישה לפרסום, אבל יזמיות המגורים יצטרכו בקרוב לחזור להשקיע במיתוג ובבניית תדמית

פרסום חוצות של חברת נדל"ן / צילום: שלומי יוסף
פרסום חוצות של חברת נדל"ן / צילום: שלומי יוסף

עד לפני שלוש שנים, תקציבי הפרסום של חברות הנדל"ן היו יעד נכסף למשרדי הפרסום. לאורך השנים הפרסומות של ענף הנדל"ן אמנם נחשבו לקטגוריה פחות קריאטיבית, אך הגאות של תחום הנדל"ן בעשור האחרון הביא לכך שהחברות התקשרו עם משרדי הפרסום הגדולים, עלו לקמפיינים מסיביים - גם בטלוויזיה - והחלו להשקיע בשיווק קלאסי שמטרתו לייצר מותג עם משמעות לצרכנים. דירות ובתים היו "סחורה חמה", והמלחמה השיווקית הפכה את תקציבי הפרסום של אותן חברות לאחד הקטרים של ענף הפרסום.

הדהרה קדימה נגמרה כשר האוצר דאז יאיר לפיד הגה את תוכנית מע"מ אפס ששמה את כל השוק בהמתנה. אחרי שהתברר שהתוכנית לא תצא לפועל והפרסום בקטגוריה שוב החל להתעורר, התיישב משה כחלון על כיסא שר האוצר, פרסם את תוכנית מחיר למשתכן והשוק נעצר לגמרי. 

לדברי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, נתי יעקובי, "הירידה בהוצאה לפרסום של הקטגוריה בשנים האחרונות היא בהלימה לקיפאון המסתמן בשוק הנדל"ן על רקע תוכנית למשתכן, ודיווחים על ירידה במכירות דירות יד ראשונה לעומת שנה שעברה".

מנכ"ל משרד הפרסום LEAD, רמי יהודיחה, מסביר כי "מחיר למשתכן מייצר מצב שבו יש פחות דירות בשוק החופשי ובהתאמה, ליזמים רבים יש מלאים קטנים יותר של דירות להציע למכירה. על פניו, יש פחות כסף להשקעה בפרסום".

מחיר למשתכן הקפיאה גם את פרסום הנדל"ן / מקור: יפעת בקרת פרסום

לדברי מנכ"לית משרד הפרסום זרמון, אליקה מרחבי, "בשנים האחרונות הפרסום בענף הנדל"ן מתנהל בשמרנות גדולה ונטולת קריאטיביות כמעט לחלוטין. מעלעול בעיתונים או שיטוט באתרים קל לראות שהחברות כמעט כולן זהות והתקשורת שלהן מורכבת מהדמיה ומחיר בלבד - פלקטי לגמרי. המעורבות האמוציונלית והרציונלית בתהליך רכישת דירה נמצאת בשיאה וכנראה שאף אחד מהמשווקים אינו רוצה סיכונים, אלא להעביר את האינפורמציה הבסיסית בלבד.

"המירוץ אחר 'לידים' (פרטים אישיים של צרכנים בעלי עניין במוצר מסוים, שמועברים למשווקים על-מנת שיפנו אליהם באופן ישיר; עב"ל) הוא בשיאו וכל ליד איכותי שווה המון. מזה יוצא שהחברות הגדולות הפסיקו לשווק את עצמן ועברו לשווק פרויקטים בודדים ללא מעטפה שיווקית. קבוצות הרכישה נכנסו למשחק הפרסומי לפני כמה שנים ובעיקר דיברו על השקעה ומחיר".

לדברי טל ריבן, סמנכ"ל קריאטיב באדלר-חומסקי, "רבים מרגישים שפחות מתאים היום לצעוק שיש לך פרויקט יוקרתי עם פינוקים שנותן תחושה של לנפנף בכסף, ויותר שמים דגש על הצד של עסקה משתלמת - השקעה שווה ונכונה. הכל יותר מחושב, יותר מדויק. גם פרויקט מחיר למשתכן שינה את התחום כי הוא לקח את השיח למקום של דיור בר-השגה. זה משנה את הגישה בתחום למקום צנוע יותר".

מחיר למשתכן הקפיאה גם את פרסום הנדל"ן / מקור: יפעת בקרת פרסום

"הדיגיטל הוא המדיום המוביל בקטגוריה"

השינויים בשוק הביאו לכך שבמקום ההשקעות הגדולות בתדמית, החלו רוב החברות להשקיע בפרסום מוטה מכר. זה בא לידי ביטוי בבחירת סוגי המדיה שבהם השתמשו: שילוט חוצות, רדיו ועיתונות מצד אחד והדיגיטל שהלך והתפתח מצד שני.

"הדיגיטל הוא המדיום המוביל בפרסום בקטגוריה", מאשר יעקובי, "עקב יכולת ה'טירגוט' (פנייה לקהל ממוקד; עב"ל) שלו והאפשרות לקבל פרטים נוספים על המתעניינים".

"כמעט כל ענף הנדל"ן נדרש בעשור האחרון בעיקר לקצירת ביקושים", אומר בכיר אחר בענף, "זה ענף שבגלל מחסור אדיר בהיצע הפך מוטה מכר ובמקום כזה הערך של משרד פרסום כבונה מותג פחת. נדרשת עבודת T.O.M (רמת הזכירות של שם החברות בקרב קהל היעד; עב"ל) ואותה ניתן לייצר רק באמצעות כוח במדיה. מכאן הדרך לעבודה פשטנית קצרה - אירועים גדולים, שלטים גדולים, שפה פומפוזית ומדיה גדולות. אני חושב שהמגמה תתהפך בשנים הקרובות בגלל המצוקה המסתמנת בשוק. שחקני הנדל"ן ייאלצו להיערך מחדש".

רמי יהודיחה / צילום: תמר מצפי

בהקשר זה מוסיף יהודיחה כי "היו ניסיונות של חברות להסתפק בהשקעה בעולם קצירת הביקושים במדיה הדיגיטלית, אבל כל מי שעשה את הניסיון הזה נכנס ל'אוקיינוס אדום' (פעולה שיווקית שזהה לפעולות שרוב המשווקים בתחום עושים ולכן עלולה להיות גם פחות אפקטיבית; עב"ל) של אותם קהלי מטרה ואותם לידים והבין שצריך לחזור ולהשקיע קודם כל ביסודות - לבנות מותגי נדל"ן ולייצר ביקושים דרך נחשקות של מותג היזם ומותג הפרויקט, ולא דרך הצעת ערך כלכלית בלבד.

"ברבעון האחרון רואים חזרה לפרסום נדל"ן. בחודש האחרון זה המשיך לעלות ומאותת על התעוררות בשוק. דווקא עכשיו, כשהפרויקטים נמדדים אל מול המחיר הנמוך של מחיר למשתכן, יש צורך קריטי בהצדקת הפרמיה המבוקשת על פרויקטים במחירי השוק. זהו מצב קריטי שבו יש לבנות מותגים נחשקים כדי להשביח את המחיר למטר, ואנחנו רואים השקעה עולה בפרסום לאחרונה כדוגמת פרויקט אור ים בקיסריה, מתחם האלף וכדומה. היום יותר מתמיד, פרויקטים לא 'מוכרים את עצמם'. על-מנת למשוך קהלים איכותיים ולמקסם את הפוטנציאל, חייבים למתג את הפרויקט ולייצר תחושת ביטחון וגאווה בקרב הקונים.

"להשקעה במיתוג פרויקט יש ערך גבוה יותר מ'רק' השבחת הפרויקט עצמו. השקעה בפרויקט משמעה חיזוק מותג היזם שפועל במקביל בכמה פרויקטים בשלבים שונים, וכמובן משקיע בפרויקטים עתידיים.

"בפרויקטים רבים ברחבי הארץ, יש חשיבות למיתוג החברה כדי לייצר העדפה אל מול התחרות בכל מתחם ומתחם, לאורך זמן. חברת דמרי למשל עושה בדיוק את זה עכשיו בקמפיין טלוויזיה שמציג בכל ספוט פרויקט אחר שלה. אני מאמין שיזמים שישקיעו בפרסום דווקא עכשיו ייהנו מיתרון למותג שלהם - דווקא מי שבזמן הזה ישקיע בתפיסת מותג, ייהנה ממכפיל כוח. אנשים מוכנים לשלם פרמיה על מותג גדול ונחשק, ובתקופה שבה חלק מהמפרסמים הורידו את הרגל מהגז, יותר קל להתבלט ולמשוך קהלים".

"היו ביקושים והם נטו לעבודת מכר טקטית שזה בעיקר רעש וצלצולים", אומר שלא לייחוס אחד הבכירים. "כעת השוק שם ברקס בגלל הרגולטור שרוצה לנצח בבחירות על הטיקט הזה. אבל השחקנים יידרשו לחזור לעבודת שיווק, מיתוג ובידול כדי לייצר ביקושים לראשונה מזה הרבה זמן ולכן יידרשו להיערכות מחדש במתודולוגיות השיווק שהם התרגלו אליהן בעשור האחרון".

אליקה מרחבי / צילום: יוסי צווקר

ההאטה משפיעה גם על העסקים הנלווים

גם ניב חורש, מנכ"ל משותף בראובני-פרידן, משדר אופטימיות זהירה. "היזמים נמצאים כרגע בהאטה בגלל מחיר למשתכן וזה משפיע על מעגל גדול של עסקים נלווים כמו חברות ריהוט, מטבחים ודלתות פנים. גם הפרסום מושפע מכך ולכן יש ירידה בהיקף הקמפיינים. מצד שני כשבודקים את רמת הביקוש מצד הצרכנים לא רואים ירידה.

"יד2, לקוח שלנו, השיק כלי בשם YZER שמנתח את הביקושים לפי אזורים ואפשר ללמוד ממנו שהביקוש יציב ובערים מסיימות גם בעלייה. המסקנה היא שהשוק יכול להתאושש במהירות ברגע שיהיו שינויים במדיניות הממשלה. וזה כמובן יגדיל את תקציבי הפרסום של חברות הנדל"ן לרמות שהכרנו בשנים קודמות".

עוד כתבות

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מובילאיי מפטרת כ-200 עובדים, הרוב מישראל

החברה מפטרת כ-5% מכח האדם שלה, רוב המפוטרים יהיו בישראל, ויגיעו מחלקים שונים בחברה ● מובילאיי: "החברה תפעל לתמוך בעובדים המושפעים ובמקביל תמשיך לגייס למשרות הנדרשות למימוש תוכניותיה ארוכות הטווח"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בעליות קלות; מדד הביטוח זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● השקל התחזק מול הדולר ● מנורה הופכת לבעלת עניין בקבוצת לוזון ● שתי מניות החלו להיסחר היום בבורסה: אוריון זינקה בכ-17% ביום המסחר הראשון שלה, סוגת עלתה בכ-2% ● מיטב: חוץ מישראל - כמעט בכל המדינות שהורידו ריבית, תשואות האג"ח זינקו ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין ● בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

חגי אלון / צילום: צילום מסך יוטיוב

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום פי 56

מניית SMX, הנסחרת בנאסד"ק, זינקה בתוך שבוע משווי של פחות מ-6 דולר, והגיעה לשווי שוק של כ־349 מיליון דולר ● למרות זאת, החברה עדיין לא מייצרת הכנסות ומציגה הפסדים משמעותיים

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

בפה אחד: ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של החברה הישראלית

ועדת ה-FDA הצביעה נגד אישור המוצר של V-Wave הישראלית, שרק לפני כשנה עשתה אקזיט ● רק לפני כחודש מונה ראש תחום תרופות ב-FDA אך הוא סיים את תפקידו לאחר חילוקי דעות עם בכירים בארגון ● החברה הישראלית שפיתחה מערכת לשיקום ממשיכה בגל הרכישות ● הפיתוח שיאפשר לנטר באופן לא פולשני צהבת יילודים ● וזו הזוכה בתחרות איתור טכנולוגיות להתמודדות עם סרטן השד ● השבוע בביומד

רו''ח חן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

השינוי בתקנון לשכת רואי החשבון שמעורר סערה בקרב החברים

נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר, מבקש לבטל את ההגבלה הקיימת על מספר הקדנציות בהן מכהן נשיא לשכת רואי החשבון ● נכון להיום, על פי תקנון הלשכה, כהונת נשיא לשכת רואי החשבון מוגבלת לשתי קדנציות בלבד ● המתנגדים למהלך: "מה שנשיא לא עשה בשתי קדנציות הוא כבר לא יעשה. השלטון משחית"

ניתוח חברה | אל על / צילום: יח''צ

אל תתנו לאחוזים לבלבל אתכם - השווי של אל על משקף תמחור נמוך מאי פעם

המשקיעים חוששים שסיום המלחמה יוביל לתחרות שתפגע בתוצאות של חברת התעופה, אך ספק אם זו תגיע בקרוב ● השווי בבורסה אמנם גבוה היסטורית, אלא שבשקלול קופת המזומנים הגדולה ושווי הנכסים, מדובר בתמחור הפעילות הנמוך בתולדות אל על ● האם הוא מוצדק? ● מדור חדש

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

שעון החול לחתימה על הסיוע האמריקאי התהפך. היעד: בחירות האמצע לקונגרס

הקונגרס עומד לבחור מחדש את חבריו, וההחלטות על הסיוע עלולות להשתנות בהתאם ● במקביל, סעיף ההמרות, המאפשר להמיר חלק מהכסף לשקלים ולתמוך בתעשייה המקומית, מצטמצם במהירות ● בישראל מציעים פתרונות: לראות את ההסכם כ"שיתוף פעולה" ולא כ"סיוע"

השקל מתחזק מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל מתחזק היום בחדות מול הדולר. אלו הסיבות

השקל נסחר קרוב לשפל של 3.5 שנים ומתחילת החודש הוא המטבע החזק ביותר בעולם ● הורדת הריבית הצפויה בארה"ב מול היציבות היחסית פה מגדילה את פער הריביות לטובת ישראל ● גורם נוסף הוא נתון הגירעון הממשלתי, שהפתיע לטובה ומהווה אינדיקציה לאיתנות המשק ● האם התחזקות נוספת תביא את בנק ישראל להתערבות בשוק המטבע?

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

נתוני רשות המסים חושפים: זו ההכנסה של העשירון העליון

ע"פ מחקר חדש של רשות המסים, הכנסה ממוצעת של משק בית בעשירון העליון עומדת על 94 אלף שקל בחודש - נתון שגבוה ב-42% מנתוני הלמ"ס ● הפער, בעיקרו, נובע מהטיות בסקרי הלמ"ס ומחוסר התחשבות בהכנסות מהון ● וגם: למה דווקא המאיון העליון משלם פחות מס מאלו שמתחתיו?

אוניית LNG של צים / צילום: Craig Cooper

הקשר הקטארי וההצעה של גליקמן: ועד עובדי צים מבקש ממירי רגב שתשתמש במניית הזהב

הוועד צפוי לפגוש השבוע את שרת התחבורה מירי רגב ולדרוש שהמדינה תפעיל את "מניית הזהב" שלה בחברת הספנות ● זאת בניסיון למנוע מכירה אפשרית של צים לחברת הפג לויד מגרמניה, שבין בעלי המניות הגדולים שלה גופים בשליטת קטאר וערב הסעודית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

הפערים בנתונים ומי משלם הכי הרבה: 3 גרפים על שיטת המיסוי בישראל

מחקר חדש של רשות המסים חושף פערים ביחס לנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בכל הנוגע להכנסות לפי עשירונים ● ממה נובעים הפערים, איזה עשירון נושא ברוב נטל המס ומי מצליח "להתחמק" ממנו?

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: Reuters

טראמפ חושש מרכישת הענק של נטפליקס. האם הוא יתערב?

בסוף השבוע נטפליקס הכריזה על רכישת חטיבת האולפנים והסטרימינג של וורנר ברדרס, וכעת דונלד טראמפ מביע חששות: "גודלן המשותף יכול להוות בעיה" ● הנשיא האמריקאי אף ציין כי הוא יהיה מעורב באופן אישי בהחלטה אם לאשר את העסקה

ערן וינטרוב, מנכ''ל ארגון לתת / צילום: שלומי מזרחי

האם דוח העוני של "לתת" מציג מציאות כלכלית מעוותת?

דוח העוני האלטרנטיבי של "לתת" מציג עליות חדות בעלויות המחיה - אך מאחורי המספרים מסתתרת מתודולוגיה שמבלבלת בין הוצאה לבין מחיר ● חלק מהרכיבים כלל לא מודדים יוקר מחיה, אלא צריכה בפועל של אוכלוסיות מסוימות, מה שמוביל לכשלים בולטים ולהצגת הנתונים בצורה מטעה

מתחם הנרקיס, בית שמש - הדמיה / צילום: קסם הדמיות

אושר פרויקט פינוי־בינוי מבין הגדולים בארץ: 3,500 יחידות דיור חדשות בבית שמש

הוועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז ירושלים אישרה את פרויקט הפינוי-בינוי הגדול ביותר בתולדות העיר בית שמש ● יוקמו כ־3,500 דירות חדשות, לצד מוסדות חינוך ותשתיות ציבוריות משודרגות ● המודל שאושר מאפשר לדיירים לעבור ישירות לדירות החדשות במגרש החלוץ, ללא מעבר ביניים

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב

ולדימיר טנב, מנכ''ל רובינהוד / צילום: ap, Mark Lennihan

"הוא הקים מעין כת": הכירו את הגורו העולה של ההשקעות המסוכנות בוול סטריט

ולאד טנב, שמוביל את פלטפורמת המסחר המקוון אותה ייסד עם שותף לפני 13 שנה, בגיל 25, מקפיד להפוך את מצגות החברה לשואו ואת לקוחותיה לחוד החנית של המסחר האקזוטי ● עם מועדון מעריצים הולך ומתרחב, טנב הבין את הפוטנציאל בסוחרים פעילים ואגרסיביים, בדרך להכניס את האקסטרים להשקעות המיינסטרים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

זיו יעקובי, מנכ''ל קבוצת אקרו נדל''ן / צילום: אלכס פרגמנט

למרות הירידה במניה: מנכ"ל אקרו מכר מניות בכ-26.5 מיליון שקל

זיו יעקובי, מנכ"ל חברת הבנייה, הצטרף לגל המימושים בבורסה ומכר בימים האחרונים חלק מהמניות שברשותו - בשתי עסקאות מחוץ לבורסה ● המכירה מגיעה אחרי שבשנה החולפת ירדה מניית אקרו בכ-14% בניגוד למגמה בשוק

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו