גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מחיר למשתכן הקפיאה גם את פרסום הנדל"ן"

תוכניות החילוץ של שרי האוצר הקודם יאיר לפיד ושר האוצר הנוכחי משה כחלון למשבר בענף הנדל"ן הכניסו את הפרסום בתחום לקיפאון • ברבעון האחרון המפרסמים מדווחים על עלייה בדרישה לפרסום, אבל יזמיות המגורים יצטרכו בקרוב לחזור להשקיע במיתוג ובבניית תדמית

פרסום חוצות של חברת נדל"ן / צילום: שלומי יוסף
פרסום חוצות של חברת נדל"ן / צילום: שלומי יוסף

עד לפני שלוש שנים, תקציבי הפרסום של חברות הנדל"ן היו יעד נכסף למשרדי הפרסום. לאורך השנים הפרסומות של ענף הנדל"ן אמנם נחשבו לקטגוריה פחות קריאטיבית, אך הגאות של תחום הנדל"ן בעשור האחרון הביא לכך שהחברות התקשרו עם משרדי הפרסום הגדולים, עלו לקמפיינים מסיביים - גם בטלוויזיה - והחלו להשקיע בשיווק קלאסי שמטרתו לייצר מותג עם משמעות לצרכנים. דירות ובתים היו "סחורה חמה", והמלחמה השיווקית הפכה את תקציבי הפרסום של אותן חברות לאחד הקטרים של ענף הפרסום.

הדהרה קדימה נגמרה כשר האוצר דאז יאיר לפיד הגה את תוכנית מע"מ אפס ששמה את כל השוק בהמתנה. אחרי שהתברר שהתוכנית לא תצא לפועל והפרסום בקטגוריה שוב החל להתעורר, התיישב משה כחלון על כיסא שר האוצר, פרסם את תוכנית מחיר למשתכן והשוק נעצר לגמרי. 

לדברי מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, נתי יעקובי, "הירידה בהוצאה לפרסום של הקטגוריה בשנים האחרונות היא בהלימה לקיפאון המסתמן בשוק הנדל"ן על רקע תוכנית למשתכן, ודיווחים על ירידה במכירות דירות יד ראשונה לעומת שנה שעברה".

מנכ"ל משרד הפרסום LEAD, רמי יהודיחה, מסביר כי "מחיר למשתכן מייצר מצב שבו יש פחות דירות בשוק החופשי ובהתאמה, ליזמים רבים יש מלאים קטנים יותר של דירות להציע למכירה. על פניו, יש פחות כסף להשקעה בפרסום".

מחיר למשתכן הקפיאה גם את פרסום הנדל"ן / מקור: יפעת בקרת פרסום

לדברי מנכ"לית משרד הפרסום זרמון, אליקה מרחבי, "בשנים האחרונות הפרסום בענף הנדל"ן מתנהל בשמרנות גדולה ונטולת קריאטיביות כמעט לחלוטין. מעלעול בעיתונים או שיטוט באתרים קל לראות שהחברות כמעט כולן זהות והתקשורת שלהן מורכבת מהדמיה ומחיר בלבד - פלקטי לגמרי. המעורבות האמוציונלית והרציונלית בתהליך רכישת דירה נמצאת בשיאה וכנראה שאף אחד מהמשווקים אינו רוצה סיכונים, אלא להעביר את האינפורמציה הבסיסית בלבד.

"המירוץ אחר 'לידים' (פרטים אישיים של צרכנים בעלי עניין במוצר מסוים, שמועברים למשווקים על-מנת שיפנו אליהם באופן ישיר; עב"ל) הוא בשיאו וכל ליד איכותי שווה המון. מזה יוצא שהחברות הגדולות הפסיקו לשווק את עצמן ועברו לשווק פרויקטים בודדים ללא מעטפה שיווקית. קבוצות הרכישה נכנסו למשחק הפרסומי לפני כמה שנים ובעיקר דיברו על השקעה ומחיר".

לדברי טל ריבן, סמנכ"ל קריאטיב באדלר-חומסקי, "רבים מרגישים שפחות מתאים היום לצעוק שיש לך פרויקט יוקרתי עם פינוקים שנותן תחושה של לנפנף בכסף, ויותר שמים דגש על הצד של עסקה משתלמת - השקעה שווה ונכונה. הכל יותר מחושב, יותר מדויק. גם פרויקט מחיר למשתכן שינה את התחום כי הוא לקח את השיח למקום של דיור בר-השגה. זה משנה את הגישה בתחום למקום צנוע יותר".

מחיר למשתכן הקפיאה גם את פרסום הנדל"ן / מקור: יפעת בקרת פרסום

"הדיגיטל הוא המדיום המוביל בקטגוריה"

השינויים בשוק הביאו לכך שבמקום ההשקעות הגדולות בתדמית, החלו רוב החברות להשקיע בפרסום מוטה מכר. זה בא לידי ביטוי בבחירת סוגי המדיה שבהם השתמשו: שילוט חוצות, רדיו ועיתונות מצד אחד והדיגיטל שהלך והתפתח מצד שני.

"הדיגיטל הוא המדיום המוביל בפרסום בקטגוריה", מאשר יעקובי, "עקב יכולת ה'טירגוט' (פנייה לקהל ממוקד; עב"ל) שלו והאפשרות לקבל פרטים נוספים על המתעניינים".

"כמעט כל ענף הנדל"ן נדרש בעשור האחרון בעיקר לקצירת ביקושים", אומר בכיר אחר בענף, "זה ענף שבגלל מחסור אדיר בהיצע הפך מוטה מכר ובמקום כזה הערך של משרד פרסום כבונה מותג פחת. נדרשת עבודת T.O.M (רמת הזכירות של שם החברות בקרב קהל היעד; עב"ל) ואותה ניתן לייצר רק באמצעות כוח במדיה. מכאן הדרך לעבודה פשטנית קצרה - אירועים גדולים, שלטים גדולים, שפה פומפוזית ומדיה גדולות. אני חושב שהמגמה תתהפך בשנים הקרובות בגלל המצוקה המסתמנת בשוק. שחקני הנדל"ן ייאלצו להיערך מחדש".

רמי יהודיחה / צילום: תמר מצפי

בהקשר זה מוסיף יהודיחה כי "היו ניסיונות של חברות להסתפק בהשקעה בעולם קצירת הביקושים במדיה הדיגיטלית, אבל כל מי שעשה את הניסיון הזה נכנס ל'אוקיינוס אדום' (פעולה שיווקית שזהה לפעולות שרוב המשווקים בתחום עושים ולכן עלולה להיות גם פחות אפקטיבית; עב"ל) של אותם קהלי מטרה ואותם לידים והבין שצריך לחזור ולהשקיע קודם כל ביסודות - לבנות מותגי נדל"ן ולייצר ביקושים דרך נחשקות של מותג היזם ומותג הפרויקט, ולא דרך הצעת ערך כלכלית בלבד.

"ברבעון האחרון רואים חזרה לפרסום נדל"ן. בחודש האחרון זה המשיך לעלות ומאותת על התעוררות בשוק. דווקא עכשיו, כשהפרויקטים נמדדים אל מול המחיר הנמוך של מחיר למשתכן, יש צורך קריטי בהצדקת הפרמיה המבוקשת על פרויקטים במחירי השוק. זהו מצב קריטי שבו יש לבנות מותגים נחשקים כדי להשביח את המחיר למטר, ואנחנו רואים השקעה עולה בפרסום לאחרונה כדוגמת פרויקט אור ים בקיסריה, מתחם האלף וכדומה. היום יותר מתמיד, פרויקטים לא 'מוכרים את עצמם'. על-מנת למשוך קהלים איכותיים ולמקסם את הפוטנציאל, חייבים למתג את הפרויקט ולייצר תחושת ביטחון וגאווה בקרב הקונים.

"להשקעה במיתוג פרויקט יש ערך גבוה יותר מ'רק' השבחת הפרויקט עצמו. השקעה בפרויקט משמעה חיזוק מותג היזם שפועל במקביל בכמה פרויקטים בשלבים שונים, וכמובן משקיע בפרויקטים עתידיים.

"בפרויקטים רבים ברחבי הארץ, יש חשיבות למיתוג החברה כדי לייצר העדפה אל מול התחרות בכל מתחם ומתחם, לאורך זמן. חברת דמרי למשל עושה בדיוק את זה עכשיו בקמפיין טלוויזיה שמציג בכל ספוט פרויקט אחר שלה. אני מאמין שיזמים שישקיעו בפרסום דווקא עכשיו ייהנו מיתרון למותג שלהם - דווקא מי שבזמן הזה ישקיע בתפיסת מותג, ייהנה ממכפיל כוח. אנשים מוכנים לשלם פרמיה על מותג גדול ונחשק, ובתקופה שבה חלק מהמפרסמים הורידו את הרגל מהגז, יותר קל להתבלט ולמשוך קהלים".

"היו ביקושים והם נטו לעבודת מכר טקטית שזה בעיקר רעש וצלצולים", אומר שלא לייחוס אחד הבכירים. "כעת השוק שם ברקס בגלל הרגולטור שרוצה לנצח בבחירות על הטיקט הזה. אבל השחקנים יידרשו לחזור לעבודת שיווק, מיתוג ובידול כדי לייצר ביקושים לראשונה מזה הרבה זמן ולכן יידרשו להיערכות מחדש במתודולוגיות השיווק שהם התרגלו אליהן בעשור האחרון".

אליקה מרחבי / צילום: יוסי צווקר

ההאטה משפיעה גם על העסקים הנלווים

גם ניב חורש, מנכ"ל משותף בראובני-פרידן, משדר אופטימיות זהירה. "היזמים נמצאים כרגע בהאטה בגלל מחיר למשתכן וזה משפיע על מעגל גדול של עסקים נלווים כמו חברות ריהוט, מטבחים ודלתות פנים. גם הפרסום מושפע מכך ולכן יש ירידה בהיקף הקמפיינים. מצד שני כשבודקים את רמת הביקוש מצד הצרכנים לא רואים ירידה.

"יד2, לקוח שלנו, השיק כלי בשם YZER שמנתח את הביקושים לפי אזורים ואפשר ללמוד ממנו שהביקוש יציב ובערים מסיימות גם בעלייה. המסקנה היא שהשוק יכול להתאושש במהירות ברגע שיהיו שינויים במדיניות הממשלה. וזה כמובן יגדיל את תקציבי הפרסום של חברות הנדל"ן לרמות שהכרנו בשנים קודמות".

עוד כתבות

עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה? / צילום: ap, Mark Baker

הנתונים חושפים: עד כמה האנטישמיות מזנקת באוסטרליה?

הפיגוע הקטלני בסידני היכה את העולם בהלם, אבל האם הכתובת הייתה על הקיר? ● התמונה העולה מהנתונים היא חד משמעית: האנטישמיות באוסטרליה מזנקת, ומגיעה לרמות שהמדינה לא ידעה כמותן ● וגם: איך מושפעות מזה הקהילות היהודיות?

כלי טיס חשמלי של AIR / צילום: באדיבות חברת AIR

הסוף לשיירות? הסטארט-אפ הישראלי שמטיס 250 ק"ג אספקה ללוחמים

אירונאוטיקס חתמה על הסכם שיתוף‏־פעולה עם התאגיד הביטחוני ההונגרי ● הסטארט־אפ הישראלי שמוביל בפיתוח כלי טיס חשמליים מתקדמים ● החברה שמאפשרת להטמיע בטנקים מערכות שיגור של כטב"מים מתאבדים ● ופיקוד החלל האמריקאי מחזק את מערך ההגנה בנמל התעופה ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

מצב השווקים השבוע / צילום: Shutterstock

המשקיעים הזרים נוהרים לבורסה, ואלו המניות האהובות עליהם – ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הביטקוין רחוק בעשרות אחוזים מהשיא, אך זה קרה כבר 7 פעמים בעשור האחרון ● גופי ההשקעות הזרים הזרימו מתחילת השנה מעל 2.3 מיליארד דולר לשוק המניות בת"א ● 2025 מסתמנת בתור השנה של חברות הביטוח ● רוב מומחי ההשקעות בוול סטריט צופים ש-2026 תהיה חיובית ● וגם: מה יעשה בנק ישראל לאור התחזקות השקל?

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

זנדסק מגיעה לישראל: רוכשת את אנליש בכ-40-50 מיליון דולר

הרכישה תאפשר לחברת התוכנה האמריקאית לפתוח לראשונה מרכז פיתוח בישראל ● בין המשקיעים המוקדמים בחברת ה-AI הקטנה: קרן TLV Partners, אביגדור וילנץ, בני שניידר ואריק קליינשטיין מקרן גלילות

אנדרו סטנטון ודמותו של וול-E. ''נתיב אחר לגמרי בכביש המהיר'' / צילום: Reuters, Martin Klimek

יוצר "וול-E" של פיקסאר ראה שחורות בנוגע לעבודה בעתיד, וצדק

לבמאי והתסריטאי-המשותף אנדרו סטנטון היה חזון של עולם דיסטופי, שנראה כעת נבואי באופן מטריד ● בראיון כעת הוא אומר שבעיניו הבינה המלאכותית לא תמחק את היוצרים: "המגע האנושי צריך תמיד להיות מעורב איכשהו"

רופי תורפ. כל קו עלילה מטופל באופן אמין / צילום: ליינה אמברון

"מרגו צריכה כסף": כמה חופש באמת נשאר לאישה כשהגוף הופך למטבע

הרומן "מרגו צריכה כסף" מאת רופי תורפ שואל בחדות ובהומור מה מותר ומה אסור לאישה לעשות עם הגוף שלה ● במרכז העלילה אם חד־הורית צעירה שמוצאת חבל הצלה כלכלי במכירת תמונות עירום ב"אונליפאנס" ● ה"רעים" אינם גברים בודדים אלא הממסד הרפובליקאי האמריקאי - ואם נרצה, גם אמריקה של טראמפ

שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני / צילום: Shutterstock

בין שלגייה לפנתר השחור: שלושה שיעורים שכל מנהל צריך ללמוד מההיסטוריה של דיסני

אומץ אינו רק תכונה אישית אלא תוצר של אקלים ארגוני, ואלה שמטפחים אותו קוטפים את הפירות ● דיסני מציעה שיעור מרתק לכל מנהיג במסעה ההיסטורי מתקופת התעוזה היצירתית של וולט דיסני, שלא קיבלה ביטוי בצד הערכי, ועד לחזון השיטתי של בוב אייגר

שלט של חנות שקונה זהב וכסף בניו יורק / צילום: Reuters, Anthony Behar

איך להשקיע וממה להיזהר: הזהב והכסף הם המנצחים הגדולים של 2025

התשואה השנתית על הזהב ועל הכסף מותירה הרחק מאחור את נאסד"ק, S&P500, האג"ח הממשלתיות והביטקוין ● איך נראית ההשקעה בהם ומתי הם פגיעים? ● כתבה ראשונה בסדרה

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

על הצעצוע הכי חם של השנה חתום סטארט־אפ טכנולוגי שלא שמעתם עליו

חברה אלמונית שהתחילה בכלל מאפליקציות וכמעט אזל לה הכסף - הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט ● הרעיון: קונסולת משחקים שגם הורים רוצים לילדים שלהם, וקהל היעד שלה הוא ממש לא הגיימר הסטריאוטיפי

בודקים את המיתוס. נס פך השמן / צילום: Shutterstock

החשמונאים לא שמעו על פך שמן שהספיק לשמונה ימים

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: כולנו שרים את "כד קטן", אך למעשה הוא הפך לחלק מסיפורי החג רק כעבור מאות שנים

פיבי גייטס / צילום: Reuters, Anthony Behar

לא רק "הבת של": פיבי גייטס גייסה 30 מיליון דולר לסטארט־אפ האופנה שלה

הרעיון נולד במעונות סטנפורד, מחוויה לא־מוצלחת של קניות אונליין ("רכשתי שמלה ב־500 דולר, אח"כ גיליתי אתר שמוכר אותה ב־150 דולר") ● כעת, בגיל 23, גייטס מנהלת עסק בשווי 180 מיליון דולר ומושכת משקיעים מהשורה הראשונה ● עם זאת, היא מודה: "לא הייתי יכולה לגדול בתנאים האלה אלמלא ההורים שלי"

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

גיא נתן / צילום: תומר שלום

בגיל 27 הוא מנהל קרן גידור ויש לו 100 אלף עוקבים: "אנחנו נוביל את התעשייה. הבמה כבר לא שמורה רק למוסדיים"

חמוש בטריקו ושרשרת עם שור מזהב, הפך גיא נתן לגורו של משקיעי ריטייל, עם למעלה מ־100 אלף עוקבים באינסטגרם, פודקאסט מצליח וקרן גידור ● בראיון לגלובס הוא מספר איך פציעה בצבא שינתה לו את המסלול, מה מנהלי השקעות מסורתיים מפספסים: "כבר אין מנטליות של קח את הכסף וזהו", וממה הוא חושש: "אנשים יאבדו הרבה מאוד כסף וילמדו את השיעור הכי קשה של החיים"

על דמי חנוכה: הזדמנות לתת יופי של שיעור לחיים

דמי החנוכה הם הרבה יותר משטר מקופל שמחליק לכף יד קטנה ● מדובר במסורת יהודית בת מאות שנים, שנולדה מתוך חינוך לנדיבות ועזרה לזולת ואף סמלה אמצעי שיקום לנפש הלאומית ● כיום למטבעות החנוכה יש ערך מוסף מפתיע: הזדמנות ראשונה ללמד ילדים על כסף, אחריות וחיסכון 

פינוי פצועים משדה הקרב / צילום: דובר צה''ל

הכשרה ממומנת ועבודה מובטחת: כך המדינה משלבת פצועי צה"ל בענף הסייבר הלוהט

מיזם ייחודי של משרד הביטחון מכשיר בשנה האחרונה פצועי צה"ל בתחום הסייבר, במטרה להעניק להם נתיב תעסוקתי חדש ● גם המדינה מרוויחה מכך - כוח אדם איכותי בתחום שזקוק לו ● מאור, משתתף בתוכנית: "הרגשנו שקופים, וראו אותנו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: שלומי יוסף

הדוח הסופי של האוצר: מס מדורג על רווחי הבנקים שמעל ל-50% ביחס לשנים קודמות

לפי הדו"ח הסופי של הצוות הבין משרדי: העלייה החריגה בשיעורי הרווחיות של הבנקים נובע מהריבית הגבוהה ומסביבה תחרותית מוגבלת וריכוזית ■ אגף התקציבים ונציג בנק ישראל התנגדו: "הכיוון שהתגבש בדוח הסופי, לא שיקף את הלך הרוח במהלך דיוני הצוות"

בחזית המדע. FOFO / צילום: Shutterstock

לא מסתכלים על תוצאות בדיקות? החוקר שמגלה מתי אנחנו נמנעים ממידע

אחרי ה־FOMO, הכירו את ה־FOFO, תופעה שמתארת את הפחד לדעת (Fear of finding out) ● פרופ' יניב שני חוקר בשנים האחרונות מה גורם לנו להימנע ממידע חשוב כמו תוצאות בדיקות או מבחנים, אבל גם מה מביא אותנו לחפש מידע חסר תועלת ● בראיון לגלובס הוא טוען: "אנחנו לא מחפשים מידע כדי לקבל החלטות, אלא לשם ויסות רגשי"

מאירה ברנע-גולדברג וכראמל / צילום: ליה יפה

הסופרת שהקימה מפעל של מיליונים: "בתעשייה כועסים, אבל אני לא מתנצלת"

עם יותר מחצי מיליון עותקים, חמש עונות בטלוויזיה, 300 אלף צופים בהצגות ושלל מרצ'נדייז - המותג כראמל הוא לא רק סדרת ספרים, אלא מפעל קמעונאי שהכניס עד כה יותר מ-10 מיליון שקל ● מאירה ברנע-גולדברג, שעומדת מאחורי התופעה, מסבירה: "סופרים מזלזלים במי שעושה מאמצים. אבל אני לא יכולה להיות חולת שחפת בעליית גג, לכתוב ספר ולזכות בפרס נובל"

תבשילים בלחם בית / צילום: דוד ששון

העסק שהתחיל על תלת־אופן לפני 40 שנה הוא היום ממלכה קולינרית נדירה

סמבוסק חומוס ממולא בסביח, בוריקה בתוך לחם, קבב עיראקי בלאפה וסופגניות שהן אגדה ● שבע תחנות אוכל באור יהודה, שגרמו לנו להכתיר אותה כמלכה קולינרית בלתי מעורערת