גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלט הר טוב: סימנט מייבאת מלט מתאגיד שפועל באיראן

כך כתבה החברה במכתב לשר האוצר וליועץ המשפטי לממשלה - יממה אחרי שנקבע היטל של 0.25% על יבוא מלט מחו"ל • סימנט: "במלט הר טוב מנסים להלך אימים"

מלט / צילום: שאטרסטוק
מלט / צילום: שאטרסטוק

מלט הר טוב מבקשת מהמדינה לבחון בדחיפות את מעמדו של קונצרן המלט העולמי "לה פארג' הולסים", שהוא ספק המלט העיקרי שנמכר בישראל בתנאי היצף. הטענה היא, בשל מה שהיא מגדירה: "אינדיקציות מרובות ומשמעותיות" שמצביעות על מעורבות כלכלית ועסקית ומשמעותית מצדה באיראן.

הרקע לפניית מלט הר טוב למדינה בתלונה בנושא, הוא חלק ממאבק השליטה שמסעיר את שוק המלט הישראלי - בעקבות יבוא בהיצף של מלט שנעשה בידי סימנט איי.אס שבבעלות מספנות ישראל.

אתמול הודיע שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, כי יטיל היטל מינימלי על יבוא של מלט לישראל, בגובה של 0.25%, וזאת למורת רוחה של מלט הר טוב שמזהירה כי תיאלץ לסגור את המפעל שלה שליד בית שמש בשל קשייה להתחרות בתנאי השוק הנוכחיים. מלט הר טוב ביקשה מהמדינה להטיל היטל היצף בגובה של עד 22%.

לה פארג' הולסים היא ספקית המלט שחברת סימנט איי.אס מייבאת לישראל, ומוכרת אותו במחירים נמוכים באופן שמדאיג את היצרנים המקומיים ומכרסם בנתח השוק שלהם.

במכתב ששיגר בשמה של מלט הר טוב עו"ד אייל רוזובסקי ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות' ליו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ אבי דיכטר, לשר האוצר, משה כחלון וליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט - נטען כי לקונצרן לה פארג' הולסים החזקות בחברת המלט האיראנית ESPANDAR.

לפי הטענות, חברת הולסים השוויצרית, אחת מבין החברות שהתמזגו ויצרו את הקונצרן לה פארג' הולסים, החזיקה בעבר ב-49.9% ממניות ESPANDAR.

העדות האחרונה להחזקותיה של הולסים ב-ESPANDAR הייתה בדוח הכספי שהיא פרסמה בשנת 2010. במכתב של עו"ד רוזובסקי נטען, כי מאז 2010 נעלמו עקבות האחזקה של הולסים בחברה האיראנית, לרבות מדוחותיה של החברה הממוזגת, וזאת מבלי שיצא דיווח כלשהו על מכירה מניותיה ב-ESPANDAR האיראנית, או שינויי בעלות שחלו בה. "מספר עובדים של ESPANDAR מתארים ברשתות החברתיות השונות את החברה ככזאת שגם כיום מהווה חלק מקבוצת לה פארג' הולסים", מתאר עו"ד רוזובסקי במכתב, ומציין בין השאר את הפרופיל של סגנית מנכ"ל החברה האיראנית ברשת לינקדין, שבו מתוארת הפעילות של ESPANDAR כחלק מפעילותה של לה פארג' הולסים.

בתלונה נאמר עוד, כי ESPANDAR מפעילה לפחות 6 מפעלים ליצור מלט ברחבי איראן, והיא תופסת נתח שבין 7% ל-10% משוק המלט במדינה. "מדובר בפעילות עסקית משמעותית ביותר ובתחומים רגישים מעין כמוהם, נוכח חיוניות המלט כמוצר תשתית המשמש לבנייה, לתחבורה, לתעשייה, לביטחון להגנה ולבניית מפעלים ומתקנים לרבות מתקני גרעין: לדעת מרשתנו, לא ניתן לשלול גם מעורבות ישירה של ESPANDAR בבניית מבנים, ביצורים, בונקרים ועוד לצורך ביסוס וקידום תכנית הגרעין של איראן והאינטרסים הביטחוניים והצבאיים שלה", נכתב.

עוד נכתב, כי "לנוכח היותה של איראן מדינת אויב ולנוכח החקיקה הקיימת שמציבה את מדינת ישראל בחזית הסנקציות הכלכליות נגד איראן ותוכנית הגרעין שלה ומקנה בידיכם את הסמכות והחובה לפעול נגד תאגידים שמקיימים פעילות כלכלית משמעותית באיראן, וזאת מתוקף החוק למאבק בתכנית הגרעין של איראן ופקודת המסחר עם האויב, שאוסרים על גורמים עסקיים ישראליים לקיים עסקים עם גורם זר שמסייע לתכנית הגרעין האיראנית".

בפנייה של מלט הר טוב, באמצעות עו"ד רוזובסקי, נכתב עוד כי נוכח החשדות על ישראל לשקול הכרזה על לה פארג' הולסים כגורם זר שמסייע לאיראן או לתאגיד שמקיים קשר עסקי איתה - כך שכל פעילות כלכלית בין גורמים ישראליים לבין הקונצרן תיאסר.

מכתבו של עו"ד רוזובסקי מזכיר גם פרסומים מן העבר, אודות חקירות שמתקיימות באירופה על חשד לתשלום שוחד מצד לה פארג' הולסים לגורמים הקשורים לדאעש, כדי שיאפשר לקונצרן להמשיך ולפעול בשטחים שהיו מתחת לשליטתו בסוריה במהלך מלחמת האזרחים במדינה.

עוד נטען, כי קונצרן המלט גם מחזיק במניות מיעוט בסימנט איי.אס, וזאת באמצעות חברות ואנשי קש מטעמו. במכתב ציטט עו"ד רוזובסקי דברים שצוטטו בעבר מעו"ד דרור שטרום בעיתונות הכלכלית, שלפיהם לה פארג' מחזיקה במניות מיעוט בחברה הישראלית. 

מסימנט נמסר בתגובה כי "כנראה שלמאבק של מונופול המלט ושלוחיו למניעת תחרות בתחום המלט בישראל והורדת יוקר המחיה בישראל אין גבול, הכל מותר והכל לטובת המטרה היחידה של גריפת רווחי עתק לכיסם. לאחר שמפעל המלט הכושל של הר טוב הוציא את עובדיו לסכן נהגים תוך חסימת כבישים, כעת הם מנסים לעשות שימוש ציני ומניפולטיבי במוסדות הביטחון של מדינת ישראל תוך שהם שוב ושוב מנסים להלך אימים עם סיפורי איראן ודאעש. זאת לאחר שכשלו בנסיונות להלך אימים על הציבור עם סיפורי ארדואן. מסתבר שהציבור, ומקבלי ההחלטות, אינם טיפשים כמו שחושבים בהר טוב ואינם קונים את סיפורי המעשיות שתכליתם היחידה היא מניעת תחרות בריאה והורדת מחירי המלט, לטובת הציבור בישראל.

כנראה שבהר טוב מאמינים כי כל שקר עליו חוזרים מספיק פעמים יהיה מי שיאמין בו. למען הסר ספק, לה פארג' הולסים היא בסך הכל אחת מספקיות המלט של סימנט הרוכשת מלט מאחד ממפעליה ביוון. אין ללה פארג' כל אחזקות בסימנט! יתרה מכך, ללה פארג' הולסים, אחת מחברות המלט הגדולות בעולם, אין כל פעילות מסחרית באיראן או עם איראן".

עוד כתבות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל