גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רשות המסים מבהירה: "יש לבחון איך לעדכן מחדש את תוכנית האופציות של עובדי ההייטק"

בעקבות הפרסום אתמול ב"גלובס" שחולל סערה בקרב קהילת ההייטק - רשות המסים מחדדת נהלים ● הרשות טוענת כי פרסמה את החוזר במטרה למנוע מעובדים לשלם מס של 50%, וכי מדובר במספר מועט של חברות ● בינתיים: עובדים פונים להבהרות מחשש שימוסו בהיקף של 50% באקזיט

מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: ליאב פלד
מנהל רשות המסים, ערן יעקב / צילום: ליאב פלד

"אני עובד בחברת X (חברת טכנולוגיה בינונית, א' ל"ו) וקיבלתי אופציות לרכישת מניות, כמו כל עובד שחתם על חוזה העסקה בחברה. אמרו לנו מראש שאין לאופציות האלה שום ערך, אלא אם החברה תונפק או תימכר. אבל לפי ההסכם, 25% מהאופציות מבשילות מדי שנתיים. כולנו מחכים לאקזיט כבר כדי לממש. עכשיו יחול עלינו 50% מס?".

הפנייה הזאת הגיעה הבוקר מ-ד' עובד הייטק מוטרד, בעקבות הפרסום הראשוני ב"גלובס" של החוזר החדש שפרסמה רשות המסים החודש תחת הכותרת "תגמול מבוסס הון שהבשלתו תלוית ביצועים", אשר השורה התחתונה שלו הנה: עובדים לא יוכלו ליהנות משיעור מס נמוכים של 25%, בעת מימוש אופציות שהוענקו להם בכפוף לקיומו של אקזיט או הנפקה. עמדת רשות המסים שוללת את הטבת המס הנמוך לאופציות, כאשר תנאי הביצוע הוא אירוע הנפקה או אקזיט.

ד' וחבריו בחברה X לא יודעים אם החוזר חל עליהם או לא. והפנייה הזאת לא הייתה לבדה. משעות הבוקר המוקדמות הוצפנו ב"גלובס" בפניות רבות מקרב עובדים בתחום ההייטק, בעלי חברות, מומחי מיסוי ועוד ועוד - כשלכל אחד יש מה לומר על החוזר החדש. חלק טענו, כי החוזר רלוונטי למעט מאוד חברות הייטק, בעוד אחרים טוענים כי יש עשרות חברות ויותר שצריכות לשנות כעת את תוכניות האופציה שלהם, אחרת עובדיהן יפגעו; היו כאלה שטענו בפנינו, כי העמדה של הרשות הייתה ידועה להם מזה שנתיים לפחות ולכן הסכמי האופציות החדשים כבר לא מותנים באקזיט או הנפקה - ואחרים טענו שהם יודעים עליה כחצי שנה בלבד. והיו גם כאלה שאומרים לנו היום שהם לא ידעו על עמדת הרשות דבר עד לפרסום ב"גלובס".

כמה חברות "נופלות" בחוזר המס? 

הפנינו את השאלה לרשות המסים, אל מומחי מס ואל תעשיית ההייטק, וקיבלנו שלל תגובות, מהם גובשה מסקנה בסיסית: כל חברה שיש לה עדיין תוכניות אופציות שכוללות התניית מימוש באקזיט או בהנפקה - צריכה לבחון את התוכנית מחדש ולוודא שאינה נופלת בגדרי החוזר. כמה חברות כאלה יש? כנראה שאף אחד לא יודע. ברשות המסים טוענים, כי מדובר במספר אפסי של חברות, אבל גם הם לא מחזיקים בנתונים המלאים. עורכי דין שונים אמרו לנו שזה רלוונטי ללקוח אחד או שניים שלהם, וכך הלאה. בנסיבות הללו נראה, כי המסקנה היחידה המתבקשת היא שכל עובד שיש לו אופציות בחברה, ורוצה לוודא שהוא לא נכנס לגדרי החוזר החדש שפורסם, יצטרך לבדוק את עצמו.

לדברי עו"ד מיקי ברנע, שותף מנהל משרד ברנע, אסור לעובדים ולחברות להיות שאננים, כיוון שבניגוד לרוחות המנשבות היום ומעלות את הטענה, כי אין כל חדש תחת השמש (כאילו החוזר לא מחדש דבר) - יש השלכות לחוזר. לדבריו, "החוזר החדש קובע, כי אופציות שהוקצו תחת תוכנית מאושרת, שהוגשה כדין לרשות המסים, עשויות להתגלות ביום הדין כלא זכאיות למיסוי הוני מופחת. החוזר החדש מהווה שינוי למצב שהיה קיים עד לאחרונה, כשיש חברות אשר בחרו כי בנוסף להבשלה מותנית זמן יידרש קיומו של תנאי אקזיט להבשלת האופציות".

עו"ד ברנע מוסיף, כי "תוכניות אופציות הן מסמכים משפטיים הכוללים הוראות רבות. רובם של העובדים - וגם חברות - לא תמיד מודעים להוראות ולתנאים שעוגנו בתוכנית שלהם".

עו"ד שחר פורת, שותפה במחלקת המיסוי במשרד הרצוג פוקס נאמן ומנהלת תחום תוכניות תגמול עובדים, טוענת: "חוזר מס הכנסה מבסס באופן רשמי עמדה של רשות המסים שהייתה ידועה, לפיה כאשר עצם ההבשלה או המימוש של הקצאות הוניות מותנה באירוע של מכירה או הנפקה של החברה, ההקצאות ימוסו כהכנסת עבודה (עד 50%) ולא כרווח הון (25% ועוד 3% מס יסף)". לדברי פורת, "בפועל רק 2-3 חברות מבין מאות לקוחות המשרד כללו מנגנונים כאלה בתוכניות התגמול, ולאחר שהתרענו על כך בפניהן לפני זמן מה הן קבעו מנגנוני הבשלה אחרים. כך שתחולת החוזר מצומצמת, ואינה משפיעה על הרוב המוחלט של החברות במשק".

לדברי עו"ד פורת, החידוש הוא העובדה שהרשות נתנה לחברות שישה חודשים לתקן את הסכמי האופציות שלהן.

לדברי עו"ד בועז פינברג, מנהל מחלקת מיסוי והלבנת הון במשרד זיסמן אהרוני גייר ושות', גם אם החוזר לא מפתיע, הוא בעייתי. "הרשות נוקטת בעמדה שהיא מרחיקת לכת מעט, כיוון ששוכחים את המטרה החשובה - לאפשר לחברות הזנק שאין להן כסף, להעניק נכסים ותגמול לעובדים על בסיס השתתפות בהצלחה. ישנן חברות שמוכוונות מראש לאקזיט, ובמקרים אלה האופציות המוענקות לעובדים מהוות תמריץ יעיל לעובדים. מצופה היה שרשות המסים תהיה קשובה למנוע הצמיחה העיקרי של המדינה. ברור שגביית מס אמת זה צורך קריטי, אך זה חייב להיעשות במקביל לפרשנות נכונה ולא מחמירה".

ואולם, חלק מהשחקנים בתעשייה כבר קיבלו על עצמם את "הגזירה". כך, לדברי עמית קורץ, שותף ב- Sweetwood Vetntures, שאומר: "ייתכן כי מספר מסוים של חברות יצטרכו להתאים את תוכנית האופציות שלהן לחוזר על-מנת שלא לפגוע במועד ההבשלה (באופציות תלויות ביצועיים) או בשיעור המס (באופציות תלויות אירוע), אך נראה כי מדובר במספר מצומצם של חברות".

רשות המסים: הדבר צץ בשנתיים האחרונות

"גלובס" פנה אל רשות המסים לקבל תשובה לשתי שאלות - כמה תוכניות אופציה מאושרות מתויקות ברשות המסים, וכמה מתוכן כוללת תנאי הבשלה תלויי אקזיט או מימוש. נתונים סטטיסטיים אין ברשות, ואולם גורם ברשות המסים מסר ל"גלובס", כי "ב-10 השנים האחרונות לא היה מקרה אחד שבו מיסינו אופציות שמומשו במסגרת אקזיט במס שולי. אם היתה חברה שלא עמדה בתנאים, נקודתית, אז דנו במקרה וכיצד ניתן לפתור אותו".

באשר לשאלה מתי הוצגה עמדת רשות המסים לעוסקים בתחום מיסוי האופציות, אמר אותו גורם כי "הדבר הזה התחיל לצוץ על פני השטח בשנתיים האחרונות, במסגרת דיונים בנוגע לשינוי מבנה של חברה. יש מאות אלפי חברות במשק שנותנות אופציות לעובדים, ואני לא יודע מה קורה בכל חברה, אבל שמנו לב לתופעה בשנה וחצי-שנתיים האחרונות שפתאום בנקודות מסוימות, במסגרת שינוי מבנה או נושאים אחרים שהגיעו אלינו, שיש תניות בהסכמי האופציות שמתנות מימוש באקזיט. ואז אמרנו 'חבר'ה יש פה בעיה, בואו תתקנו את תוכנית ההקצאה שלכם של האופציות'. מקרה נוסף קרה לפני 7 חודשים, אז פרסמנו תמצית החלטה בעניין. אלה דברים שהתגלו לנו 'על הדרך' במסגרת עסקאות שפתאום גילינו עוד חברה שבה יש תנאי של אקזיט. אז אמרנו להם לשנות את תוכנית האקזיט".

אם לא נתקלתם בתופעה למה לפרסם חוזר?

גורם ברשות: "אמרנו לעצמנו רגע, יכול להיות שיש עוד חברות שלא יודעות. אנחנו לא רוצים להיפגש איתן מחר כשיהיה אקזיט, אז פרסמנו את החוזר ואמרנו 'חברות יקרות מי שנמצאת שם, נא תפנו אלינו, נשנה את התנאים של ההבשלה כדי שאם וכאשר יהיה אקזיט העובד לא ימוסה במס שולי'. אנחנו לא רוצים למסות 50%. אנחנו רוצים שהחברות יעמדו בתנאי החוק והעובדים ימוסו בשיעור 25%".

אז מה דינו של אותו עובד שחלק מתנאי המימוש שלו הם הנפקה או מכירה?

גורם ברשות המסים: "עם 25% שהבשילו אין בעיה, לגבי ה-75% אותו עובד או החברה שלו אמורים לפנות לרשות המסים ולבדוק בדיוק מה רשום בתוכנית. צריך לקרוא את מערכת ההסכמים בין העובד לחברה, ולבחון איך אפשר לעדכן את תוכנית האופציות כדי שהמרכיב שתלוי באקזיט יהיה קשור לביצועים של העובד וניתן למדידה. שיהיה קשר בין האופציה לעבודה של העובד בפועל.

יכול להיות מרכיב שהוא תלוי אקזיט בתוכניות אופציה. לדוגמה המחיר או ההאצה של ההבשלה - וזה בסדר, אבל במהות זה אמור להיות קשור לביצועים של העובד ולביצועים של החברה. ומה לעשות שאקזיט ו-IPO זה לא ביצועים של העובד. בכל מקום שהתנאי לא קשור לביצועים צריך לעדכן את תוכנית האופציות, אבל זה לא שעכשיו העובד בתאונת מס, והוא משלם מס שולי. העמדה שלנו כרשות היא שמימוש של אופציות לא ממוסה במס שולי. צריך להידרש לפרטים ולאופי העסקה, ולתקן במקרה הצורך". 

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-11%

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"