איש העסקים רמי לוי, בעלי רשת רמי לוי שיווק השקמה, ובתי יפית לוי-אטיאס, סמנכ"ל ברשת, התארחו היום (ה') בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" והבטיחו כי לא יאפשרו עליות מחירים אוטומטיות. רמי לוי הביע התנגדות לחרם צרכנים ואמר כי רק מודעות צרכנית והכניסה המואצת של המותג הפרטי תאט את עליות המחירים, וכי לתקשורת יש חלק חשוב במאבק. 

מאז 2011 יש תחושה שאנחנו משלמים יותר, מה קורה?

רמי לוי: "אני אומר שמודעות ותרבות צריכה הם התשובה. אם תהיה מודעות לגיוון שעל המדף. אז אני אומר ופונה לצרכנים ואומר להם - יש אלטרנטיבה. ברגע שהצרכן יבין שיש לו כוח עצום בידיים, והוא עצמו יכול לחולל את התחרות, ויש מבצע מקביל, של יצרן קטן, ואם הוא יותר זול, הוא יכול לגרום לכך שתהיה ירידת מחירים".

מה אתה אומר על הקריאה לחרם של חברות שהעלו מחירים?

רמי לוי: "אני נגד חרמות. אני בעד גיוון. הבעיה שלנו זה בסקטור הציבורי לא הפרטי. מישהו לא יכול לשלם ארנונה או חשמל או מים? אני בניתי קניון באזור עטרות והשקעתי שם מאות מיליונים. אני צריך לקבל אישור כדי לאכלס, ואני לא אנקוב בשמות, אז אני צריך אישור מסוים ופונה לאותו פקיד שקובע איתי לעוד 15 יום. למה? כשהוא רוצה לבוא אליי לסופר, אני אומר לו תבוא בעוד 15 יום? תארו לעצמכם שאם יש חתונה לבת שלי, אני לא אבוא לעבודה... מה שקורה פה זה אישור ועוד אישור, וכל פעם 15 יום מאישור לאישור, כאשר יכולתי לקבל הכול בשבוע, וזה הסיפור של הרגולציה". 

כשחברות באות ואומרות העלו לנו המחירים, שכר עבודה - את מאשרת?

יפית לוי-אטיאס: לא. גם לנו עלה שכר עבודה. יש היום גם את המותג הפרטי, ויש אלטרנטיבות במדף".

למה לא כולם עוברים לקנות מותג פרטי?

לוי-אטיאס: בגלל סטיגמה. הוא באיכות לא פחות מהמתחרים ולפעמים יותר. יש הפרש של 30% ולפעמים יותר במחיר".

אז למה לא קונים?

רמי לוי: "בזכות המודעות שעובדת לאט-לאט רואים שינוי. המותג הפרטי שלנו עובד אצלנו 20% מהמכירות. מביאים מוצר לא פחות טוב מהלידר ואלטרנטיבה על המדף". 

רואים את החברות הגדולות מייקרות, אבל גם הרשתות מייקרות. 

לוי-אטיאס: "אצל הספקים הגדולים אנחנו רואים קריסה של רשתות מזון, קלאב מרקט, מגה, קואופ. ככה שהן מחוללות תחרות ומגיעות לנפילה. אנחנו רואים את המאזנים, והרווח לא השתפר לעומת הספקים הגדולים שכן השתפרו". 

רמי לוי: "ברשתות המתחרות הייתה עלייה במחיר. אנחנו שקופים ומדווחים, והרווח שלנו ירד כי עשינו מבצעים לחגים. אבל אנחנו רצים מרתון ושמים את הצרכן במרכז, אז בחגים עשינו מבצעים מעמיקים, והרווח הגולמי ירד".

אם חברה רוצה להעלות מחיר, אתה מאשר?

רמי לוי: "לפעמים יש הצדקה. כשהוא אומר שהכול עלה לו, ואני יושב ומתווכח אתו ואומר לו שהצרכן הוא מטרה של שנינו, שימשיך לצרוך את אותו מוצר. אם אתה תעלה את המחיר, אני אעלה, ואני אבליט את זה שהצרכן גם יראה, ואני מנסה לדבר אל לבו. בשבוע האחרון באה אסם ואמרה שהיא רוצה להעלות מחירים. אני לא ראיתי מחירון, ומי שבישר לנו שרוצים להעלות מחירים זו הייתה התקשורת. 

"היו פה מונופולים שהיו מעלים מחירים כל רבעון. גם בעזרת התקשורת ובעזרת התחרות שיצרנו, לא כל אחד מרשה לעצמו להעלות מחירים. כשאסם בא לבקש אישור מכם התקשורת, עשיתם אחלה עבודה". 

אתה אמרת שהתוכנית שלך היא שיפית תעמוד בראש החברה בעתיד, אבל לא שמענו את התפיסה של יפית, ואיך היא רואה את ההמשך. 

לוי-אטיאס: "התפיסה שלי מדויקת לשל אבא שלי, והיא להעמיד את העובד ואת הלקוח בראש סדר העדיפות שלנו. בנוסף, אני מביאה את עצמי לרשת ומקדמת את עולם חוויית המחיר והקנייה ועולם השיווק שייגע בצרכן כמה שיותר, אם זה במחיר ואם זה בפעילויות כמו בחנוכה, ולתת ללקוחות שלנו ולגעת בצרכן בלי מתווכים".