גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקאמבק של השטקר: הרכב החשמלי של רנו חוזר לחיינו

ירידת מחיר משמעותית והגדלת טווח הנסיעה הפוטנציאלי הופכות את הזואי המחודשת לאופציה עירונית מעניינת, אם עדיין לא רב תכליתית, לשוחרי תחבורה זולה ונקייה

מתוך האודים העשנים שהותירה קריסת "בטר פלייס" בראשית העשור, צמחו בשנים האחרונות כמה דברים חיוביים. כוח האדם ההנדסי והשיווקי, שהוכשר בבטר פלייס, הופך בשנים האחרונות את ישראל למעצמה טכנולוגית של "רכב חכם" והחזון שהובילה החברה של שי אגסי תרם לא מעט - אם כי באיחור של כמה שנים - להיסטריית הרכב החשמלי שאנחנו רואים כיום בעולם. אפילו דגמי רכב, שתוכננו כחלק מ"ההייפ" של אותו פרויקט, זוכים כיום לעדנה מחודשת.

קחו, למשל, את רנו זואי, שתוכננה בתחילת העשור בעקבות ההתלהבות של קרלוס גוהן, נשיא רנו-ניסאן, מפרוייקט בטר פלייס. הזואי הושקה ב-2013 ועד שנת 2016 היא הייתה כישלון מסחרי עם מכירות של פחות מ-60 אלף יחידות, שספק, אם כיסו את עלויות הפיתוח. אבל למרות הלחץ "להרוג את הפרויקט", התעקשו בהנהגת רנו לשמור אותו חי.

ב-2017, לאחר הגדלת הסוללה וטווח הנסיעה ובמקביל לטירוף הרכב החשמלי, זינקו המכירות. לפני מספר חודשים נמכרה כבר הזואי ה-100 אלף. גם ה"אמברגו" רב השנים על ייצואה לישראל הוסר, בעיקר בשל ביקושים מסחריים לפרויקטים של רכב שיתופי עירוני, וכעת מתחילה היבואנית לשווק את המכונית ללקוחות פרטיים עם תמחור אגרסיבי, לפחות יחסית לעבר, של כ-125 אלף שקל.

החידוש: מערכת הנעה משודרגת

אז מה מציעה החשמלית הפרקטית הזולה בישראל? חיצונית, העדכון האחרון הוסיף פנסים ופגושים חדשים בעיצוב של "פרצוף חתול" עם חרטום-סמל במרכז שמשני צדדיו "שפם" שמורכב מפנסים רוחביים ומלוכסנים. נותרו כמה גימיקים, שהיו פופולריים בתחילת העשור, כמו ידיות סמויות בדלתות מאחור, והמכונית גם גבוהה יותר מהמקובל בפלח הסופר-מיני. אבל בסך הכול העיצוב עגלגל, חביב ועדיין נראה עדכני.

גם תא הנוסעים עודכן בשנה שעברה. אבל למרות שהוא נראה טוב יותר מאשר בזואי הקודמת, הוא חושף את גילו הדי-מתקדם של הרכב. לוח המחוונים הדיגיטלי הצבעוני עושה את העבודה ומערכת המולטימדיה מקבילה לזו של הקליאו ושות'. תא הרכב עטוף בדיפוני פלסטיק קשיחים, המערכות המשניות מותקנות על בליטה מגושמת בחלקו העליון של הקונסול ומתגי המזגן, ופתחי האוורור העגולים ובקרי השליטה של מערכת הקול לקוחים מדגמי הדור הקודם של רנו.

מרחב הפנים סביר במונחים של מכונית סופר מיני. למרות הגדלת הקיבולת של הסוללה, תא המטען עמוק ושימושי. מושב הנהג והנוסע לצידו עדיין לא ניתנים לכיוונון לגובה וזו מגבלה לבעלי מידות שחורגות מהממוצע. במפרט המעודכן יש מערכות התרעה פאסיביות וגם סיוע בהיגוי, אבל בלימה אוטונומית או בקרת שיוט חכמה אינן כלולות.

החידוש המרכזי במודל 2018 הוא מערכת הנעה משודרגת שכוללת את המנוע החזק יותר של רנו עם 107 כ"ס (באירופה קיימת גרסת 90 כ"ס) וסוללה בהספק מוגדל של כ-40 קילוואט עם טווח מוצהר של עד כ-306 קילומטרים בין טעינות על פי מבחני ה- WLTP . כמקובל בז'אנר, מילת המפתח בטווח היא "עד": הטווח האפקטיבי משתנה ברמה של עשרות אחוזים בהתאם לסגנון הנהיגה, מהירות הנהיגה, מצב התכנות, תוואי הכביש ואפילו הטמפרטורות בחוץ.

בסוף שבוע חורפי, ללא הפעלת מזגן, ותוך שימוש ממושך במצב "אקו" לא התקשנו לצלוח מעל 150 קילומטרים של מסלולים עירוניים ובין עירוניים הררים ודי מפרכים מבלי להתחבר לעמדת טעינה, כאשר המחשב הצביע על טווח של עוד כ-100 קילומטר על לטעינה. מצב ה"אקו" האמור תורם לחיסכון ומבצע מיחזור נמרץ של אנרגיה קינטית בירידות לטובת הגדלת הטווח, אבל כובל את המנוע אלקטרונית ומניב תגובת דוושה עצלה וסירוב להעפיל למהירויות גבוהות. המצב הרגיל נמרץ הרבה יותר ומאפשר לבצע עקיפות בטוחות ולזנק במרץ מהרמזור.

בעיקר למי שגר ועובד בעיר

כמקובל בז'אנר, התאוצה וצבירת המהירות לינארית ונטולת ריגוש. קל מאוד להתמכר לחוויה של נסיעה ללא טרטור של מנוע בנזין, אם כי גם המנוע החשמלי משמיע זימזום עמום שמהדהד לעיתים בחלל התא ויש גם לא מעט רעשי רוח וצמיגים.

נוחות הנסיעה בעיר שופרה משמעותית לעומת הדגם היוצא וכך גם תחושת ההיגוי, שזכתה לתוספת משקל אם כי לא בהכרח לחדות. הסוללה הממוקמת ברצפה תורמת להורדת מרכז הכובד וליציבות בפניות, אבל עדיין מורגשות מעט יותר נטיות צד בפניות הדוקות מהמקובל.

ב-125 אלף שקל, לא כולל "קופסת קיר" להטענה ביתית, שעולה עוד כ-6,000 שקל, זו כיום המכונית החשמלית הנגישה ביותר בשוק כרגע, ובעתיד הנראה לעין, והיא מגובה באחריות די מקיפה (8 שנים או 160 אלף קילומטר) על הסוללה. בהנחה שמחירי האנרגיה יזנקו, וזה כמעט בלתי נמנע, ובהתחשב בכך שהחשמליות העממיות המתחרות יעלו בממוצע כ-30 אלף שקל יותר, אפשר לצפות לחדירה אינטנסיבית של המכונית הזו לקהל "ירוק" ומוטה חיסכון, שרוב נסיעותיו עירוניות. אבל בהעדר רשת טעינה ציבורית ראויה, הזואי היא עדיין לא פיתרון רב תכליתי למי שמרבה במנסיעות בין עירוניות ארוכות. לפחות עד שיופיע הדור החדש לגמרי של המכונית בסוף 2019 עם טווח של כ-400 קילומטר. 

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס ח'ליל אל-חיה קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה