גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אתה יודע מה? אני יוצא" - הבריתות של ארה"ב לא מתאימות לנשיא שלה

דונלד טראמפ עושה מה שתמיד רצה לעשות: להתנער מבריתות, להתכחש להתחייבויות, להחזיר חיילים הביתה ● האיש, שדיבר תמיד בשבח "ההפתעה" כאמצעי של מדיניות, הפתיע את העולם כולו ● מן השבוע הדרמטי ביותר של נשיאותו נובע איום חמור לכל מערכות היחסים של ארה"ב עם מדינות זרות

דונלד טראמפ, ג'יימס מאטיס / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ, ג'יימס מאטיס / צילום: רויטרס

מה בדיוק קרה בשבוע השלישי של חודש דצמבר בעולמו של דונלד ג'יי. טראמפ קשה לדעת. אל נכון, הניסיון לפענח את המסתורין עוד יעניק השראה לתזות ולדיסרטציות, לספרים ולנובלות, לסרטים תיעודיים ולמחזות.

במהלך השבוע נעו אמות הספים של מדיניות החוץ האמריקאית, והועמד בספק מה שהתחלנו לקרוא לפני 30 שנה "הסדר העולמי החדש", שכמובן הספיק להתיישן. מומחה צרפתי רב-מוניטין למדיניות חוץ וביטחון, פרנסואה אייסבור, אומר ל"ניו יורק טיימס", כי הקיץ הקץ, למעשה אם גם לא להלכה, על מערכת הבריתות שעמדה במרכז היחסים הבינלאומיים. "הארגונים קיימים, אמנות היסוד קיימות - אבל הכוהן הגדול של הכנסייה הסתלק".

הכוהן הגדול הוא כמובן נשיא ארה"ב. טינתו של דונלד טראמפ לבריתותיה הפורמליות של ארה"ב לא נולדה השבוע. הוא לא הצליח לדבר בשבחה של נאט"ו, למשל, אפילו במעמדים חגיגיים לזכר מלחמות משותפות. עוד לפני שנים הוא נהג לתאר את בעלות בריתה של ארה"ב כנצלניות ציניות, המפיקות תועלת מיחסיהן איתה מבלי להביא לה תועלת. תיכף להשבעתו הוא התחיל להתלונן בקול רם מאוד, שבעלות הברית באירופה עושקות את ארה"ב, מפני שאינן משלמות את חלקן בהוצאות.

הוא נטה חיבה לדיקטטורים ולאנשים חזקים בשעה שהשפיל מנהיגים דמוקרטיים. הוא גילה חוסר עניין בסדרי יום בינלאומיים. הוא הסתלק מהסכמים רב-צדדיים על מסחר ועל אקלים. האינסטינקטים שלו מעולם לא עמדו בספק. אבל היה אפשר להתנחם בידיעה שלא כל ציוץ מתווה דרך למדיניות. הנחמה הזו הגיעה אל קיצה בשבוע שעבר.

הבוגרים לא התאבדו יחד

עם התפטרות שר ההגנה של ארה"ב, ג'יימס מאטיס, חלפו מן הקבינט ומן הבית הלבן כל "הבוגרים", השותפים המקוריים במה שנקרא פעם "הסכם ההתאבדות".

קיומו של ההסכם אמנם לא אושר, ואולי הוא היה שייך רק לפולקלור של וושינגטון, אבל רוחו ריחפה בשעתה על המערכת הפוליטית. עניינו היה התחייבות הדדית להתפטר כאיש אחד, אם הנשיא ינסה לפטר אחד מהם. בהסכם ההוא היו שותפים גנרל מאטיס עצמו; רקס טילרסון, מנכ"ל אקסון-מוביל, שהיה מזכיר המדינה הראשון של טראמפ; ושר האוצר, סטיב מנושין. חברים דה-פאקטו, שלא הוזכרו בדיווחים המקוריים, לפני שנה ויותר, היו גנרל הרברט מקמאסטר, יועץ הנשיא לביטחון לאומי; וגנרל ג'ון קלי, שהיה תחילה השר לביטחון פנים, והתבקש אחר כך להציל את טראמפ, ולהתייצב בראש הסגל של הבית הלבן. אפשר אולי לכלול בחוג הזה גם את הבנקאי גארי קון, שהיה יועצו הכלכלי הראשון של הנשיא.

מן "הבוגרים" לא נשאר עכשיו אלא אחד, מנושין. מיועציו המקוריים של הנשיא לביטחון לאומי לא נשאר איש. טיהור דרמטי וחסר תקדים התרחש בצמרת השלטון בארה"ב. הנשיא תמיד רצה להשתחרר מן "האזיקים", שהמימסד הפוליטי ניסה להניח על פרקי ידיו, עוד מזמן מערכת הבחירות ב-2016. הוא מאמין, והוא אולי צודק, שהשתחררותו אז הקלה עליו להיות הוא עצמו - ולגרוף את חסידיו אל הקלפי. הם לא היו מגיעים לשם בשביל המימסד.

הדוקטרינה של ההפתעה

טראמפ חזר ואמר בשנתיים וחצי האחרונות, שהוא מיטיב יותר מן הגנרלים להבין כיצד להילחם בדאעש. הוא אפילו לעג להחלטות אופרטיביות בזמן המערכה הגדולה על העיר מוסול, בצפון עיראק. לדעתו היה אפשר לכבוש את העיר, על מיליון ורבע תושביה, ב"התקפת פתע".

בכלל, הוא דיבר בשבח ההפתעה בכל עניין שהוא. לא רק אויבים, אלא גם ידידים ושותפים אינם צריכים לדעת מה ארה"ב מתכננת ומה יהיה הצעד הבא שלה.

בשבוע השלישי של דצמבר, אלמנט ההפתעה נעשה דוקטרינה מדינית. על פי דיווח ב"וושינגטון פוסט", טראמפ שוחח בטלפון עם שליט טורקיה טאייפ ארדואן, בתחילת השבוע. זה האחרון חזר ומחה בפעם המי-יודע-כמה על קשרי הברית בין ארה"ב לכורדים בסוריה. "אתה יודע מה? אני יוצא", השיב טראמפ.

קצת קשה להאמין בהשתלשלות המאורעות המתוארת בדיווח. אבל באותה המידה קצת קשה להאמין בקצב ההתרחשויות של הימים האחרונים, שהניע את גנרל מאטיס לנסח מכתב התפטרות, הנשמע כמו הספד למדיניות החוץ האמריקאית.

סוגרים את הממשלה

בשבוע המסובך הזה, הנשיא שש כמעט לכל עימות אפשרי. בזירה הפנימית, הוא חזר בו מהבנה על הארכת תוקפם של חוקי הקצאות, כדי שהממשלה הפדרלית תוסיף לתפקד. הוא לא יחתום על חקיקה של הקונגרס, הוא הודיע, אלא אם כן הקונגרס יקצה לו חמישה מיליארד דולר ל"בניית החומה" על גבול מקסיקו. בחצות הלילה בין שישי לשבת, חלק ניכר של שירותי הממשלה נסגרו מאין להם מימון; והנשיא יעץ לאמריקאים להתכונן ל"סגירה ממושכת". כל לקחי העבר מעידים שסוגרי הממשלה לא ייצאו נשכרים. ערב חג המולד, האמריקאים מעדיפים אור ושירה על פני חשיכה וסגירה.

אבל בעוד שהמחלוקת על מימון הממשלה תיושב במוקדם או במאוחר, הנה ההסתלקות מסוריה ודילול הכוחות הדרמטי באפגניסטן (בלי לוח זמנים), מבטאים כיוון שממנו יהיה קשה לחזור. ישראלים, שהגיבו באופוריה על העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, ועל כמה מחוות נוספות של איבת טראמפ לפלסטינים, מוזמנים להרהר עכשיו, בשקט או בקול רם, ברווחים הכוללים של נשיאות טראמפ.

הטור הזה אגב חזר וניסה לטעון במרוצת השנתיים האחרונות, שישראל תשלם מחיר על היעדר הסנטימנטים של טראמפ לדמוקרטיות המערביות. מופרכת מעיקרה הייתה ההנחה שישראל והאינטרסים שלה יישארו בבת עינו של הנשיא בשעה שהוא מתנער מן הבריתות ההיסטוריות החשובות ביותר של ארצו.

בוקר של חרדה

שגיאות אסטרטגיות במזרח התיכון כמובן אינן המצאה של טראמפ. אין קושי להראות מה עוללו הנשיאים ג'ורג' בוש הבן וברק אובמה לאינטרסים של ארה"ב ושל ידידיה. הראשון התחיל מלחמה לא נחוצה, שהפכה את היוצרות, והעניקה לאיראן את מבוקשה רב הימים (בערך 1,400 שנה) לחזור ולשכשך את רגליה במי הים התיכון.

אובמה, הואיל והיה להוט להיפטר מכל מחויבות מעשית לשלומו של המזרח התיכון, הזדרז לצאת מעיראק ב-2010, ופתח בזה את השערים לקיצוני אל קאעידה (אז עדיין לא ידענו את השם דאעש). אובמה התכחש אחר כך להתחייבותו להעניש את משטר אסד על שימוש בנשק כימי, ואיפשר בזה את כניסתה המסיבית של רוסיה.

אבל הסתלקות טראמפ מסוריה, עוד לפני שהושלמה המשימה; והודעתו על קיצוץ חצי מצבת הכוחות באפגניסטן, בשעה שמלחמה-לחיים-ולמוות מתנהלת בין הממשלה הפרו-אמריקאית הרופפת לביו הטליבאן שקולים כנגד התנערות היסטורית מאחריות. הפתאומיות, הקפריזיות וחוסר ההתייעצות עם בעלות ברית מעמידות עכשיו את יחסי החוץ של ארה"ב על כרעי תרנגולת.

ראש ממשלת שוודיה לשעבר, קרל בילדט, אחד הדוברים המעניינים באירופה על מדיניות חוץ, כתב בסוף השבוע, ש"בוקר של חרדה" פקד את אירופה למשמע הידיעה על התפטרות מאטיס, "הקשר האחרון בין שני עברי האטלנטי". ואמנם חרדה צריכה לפקוד עכשיו את כל בעלות בריתה של ארה"ב. אין להן עוד מלשקול אלטרנטיבות להסתמכותן על רצונה הטוב של אמריקה ועל נאמנותה; אכן, בשורה טובה לסין, לרוסיה ולאיראן. בעל טור ב"וושינגטון פוסט" כותב הבוקר, אולי רק במידה קלה של הגזמה, כי השבוע ארה"ב הפסידה במלחמה הקרה, רבע מאה לאחר שניצחה בה. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

בצל הדיווחים על תקיפה ישראלית: מסכים אדומים באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● ירידות בחוזים העתידיים על וול סטריט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00