גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התמקדות ברווח ושירות משלוחים: האם גט יכולה לצאת מהמשבר?

סימני השאלה סביב גט התעצמו לאחר שדווח כי פולקסווגן מחקה את שווי השקעתה בה • החברה בחרה לשנות אסטרטגיה, אך בסביבתה מתעקשים שפעילותה חזקה ● 7 הערות על מפעילת המוניות הישראלית ● פרשנות

האם גט יכולה לצאת מהמשבר? / צילום: אתר גט
האם גט יכולה לצאת מהמשבר? / צילום: אתר גט

בסוף השבוע האחרון פירסם העיתון דר שפיגל הגרמני ידיעה שעסקה בחברת גט (Gett) הישראלית: חברת הרכב הגרמנית פולקסווגן מוחקת בדוחותיה הכספיים את ערך השקעתה בגט. אם רוצים להיות מדוייקים, השקעה של 300 מיליון דולר רשומה כעת בשווי של 18.3 מיליון דולר בלבד. בשתי החברות הכחישו את הידיעה, שהתבססה על מקורות בחברה הגרמנית. חשוב לציין, שנת הכספים לא נגמרה עדיין, ולא ברור על סמך מה נערכה הערכת השווי. בחישוב גס, המשמעות של הערכת השווי שביצעה פולקסווגן היא שגט שווה כ-150 מיליון דולר. כלומר, 10% מהשווי שלה בגיוס ההון האחרון. האם זה סביר? כנראה לא.

בחודשים האחרונים התרבו סימני שאלה סביב גט הישראלית: נסיגה מגיוס הון בהיקף של 500 מיליון דולר והסתפקות בגיוס 90 מיליון דולר בלבד; עזיבה של בכירים בחברה; דיווחים על רצונה למכור את פעילותה בניו-יורק (חברת ג'ונו אותה רכשה תמורת 200 מיליון דולר) ודיווחים על נסיונות למכור את החברה כולה. כל אלו יוצרים סביב החברה סנטימנט שלילי, אך בסביבתה של גט מתעקשים כי לא כך הדבר ואף מכחישים את הנרטיב השלילי כולו.

1. כבר לא השקעה אסטרטגית?

פולקסווגן השקיעה בגט לפני כשנתיים, השקעה אסטרטגית שהיתה אמורה לסייע לה להתאים את עצמה לשינויים בעולם התחבורה, שהופך להיות חדשני יותר. מחיקת ההשקעה, אם אכן הייתה כזאת, מראה על חוסר אמון של פולקסווגן בגט, ועל כך שהיא לא רואה סינרגיה בין שתי החברות. אולם עדיין, גם אם ההשקעה האסטרטגית ירדה לטמיון, הפחתת הערך מתעלמת כנראה מההיבטים הפיננסיים - כלומר, מכך שערך ההשקעה הפיננסית הוא כנראה גבוה מ-150 מיליון הדולר.

חברת גט, שמפעילה שירותי מוניות בכמה מדינות, בחנה בשנה האחרונה גיוס של כמה מאות מיליוני דולרים, שבו פולקסווגן סירבה לקחת חלק. בגט מכחישים זאת, ולראייה הם אומרים כי החברה הגרמנית השתתפה בגיוס ההון בהיקף של 90 מיליון דולר שביצעה בסופו של דבר החברה. בעת ההשקעה המקורית היו הערכות כי פולקסווגן וגט ישתפו פעולה במיזמים משותפים, אך זה לא ממש קרה. גט לא נכנסה לשוק הגרמני, שוק בתולי יחסית, כנראה מתוך החלטה שלא להשקיע בכניסה לשוק חדש. גם שיתוף-פעולה בין פולקסווגן למובילאיי בישראל לא כולל נכון לעכשיו את גט.

2. הכיסים העמוקים של אובר וליפט

גט משחקת במגרש של חברות גדולות כמו אובר וליפט, שגייסו סכומי כסף גבוהים משמעותית. זה בא לידי ביטוי בהשקעות גבוהות יותר על טכנולוגיות, אבל גם בהוצאות שיווק גבוהות וכן בכסף ששתי החברות משקיעות כדי למשוך נהגים חדשים. המשמעות היא שלחברת גט קשה מאוד להתחרות באובר וליפט. כיום השחקניות בשוק שמות דגש על צמיחה חדה ככל האפשר והשגת נתחי שוק, כדי להשיג שליטה בשווקים הגיאוגרפיים ולדחוק מתחרים החוצה. יש כמובן יתרון לגודל: ככל שאתה יותר אטרקטיבי כך יותר נהגים רוצים לעבוד איתך וגם הנוסעים מזמינים יותר נסיעות. אם הזמינות של המוניות נמוכה, הנוסעים יעברו להזמין מוניות מחברות אחרות.

3. גט מחפשת מנועי צמיחה חדשים

גט מתמודדת עם תחרות עזה על שירותי המוניות שלה, ולכן היא נכנסת לתחומים נוספים שבהם התחרות מצומצמת יותר. כך למשל, גט השיקה שירות שליחויות שלפי גורמים שמעורים בנעשה בחברה, שיעורי הרווחיות שלו גבוהים מאלו של הפעילות העיקרית של החברה. זאת אמנם פעילות מצומצמת, אבל היא מספקת לגט מנוע צמיחה נוסף. הגידול ברכישות אונליין בעולם יכול להיות במקרה הזה הזדמנות עבור גט.

4. חברת גט עברה להתמקד ברווח

המתחרות אמנם שמות דגש על השגת נתחי שוק, גם במחיר של שריפת מזומנים בהיקפים גבוהים (אובר שורפת 1 מיליארד דולר ברבעון), אך בגט החליטו לשים דגש על אסטרטגיית רווח. בחברה הצהירו כי ב-2020 יעברו לרווח כולל, אך כבר בשנה הבאה יעברו לרווח בנטרול הוצאות מחקר ופיתוח (עצם הנטרול הוא חריג, אבל בחברה מתייחסים לכך כסוג של רווח תפעולי).

המשמעות של אסטרטגיית רווח היא שליטה גדולה יותר בהוצאות, והפיכת החברה ל"בריאה" יותר, ולכן החברה מתמקדת בשווקים המובילים שלה: ישראל, רוסיה, ניו-יורק ואנגליה. הוצאות גבוהות מדי הן נקודת תורפה אצל הרבה חדי-קרן (חברות פרטיות בעלות שווי של מעל 1 מיליארד דולר): סנאפ ובלו אפרון, למשל, הגיעו לבורסה כשהמספרים מאחורי הפעילות לא מספיק חזקים, וזה בא לידי ביטוי ביכולת שלהן להתמודד עם המתחרות ובעקבות זאת, גם בהתרסקות המניות. אצל גט אלו יכולים להיות צמיחה במספר הנסיעות של לקוח, עלות השגת לקוח מול ההכנסות ממנו, או עלות משיכת נהגים חדשים.

פעילות בריאה יותר היא בהחלט דבר חשוב, אך המשקיעים - בעיקר בעמק הסיליקון אך גם בשוק ההון הציבורי - רוצים לראות צמיחה מהירה. לכן נשאלת השאלה האם מה שעומד מאחורי אסטרטגיית הרווח הוא לא הרצון להשיג עצמאות כלכלית בגלל הקושי לגייס הון נוסף?

5. האם מכירה תחלץ את החברה?

לפני כמה שבועות פורסם באתר בלומברג כי גט מחפשת קונה, ומבצעת תהליך תימחור בין קונים פוטנציאליים. החברה, שרצתה בעבר לגייס לפי שווי של 2 מיליארד דולר, ביצעה בסופו של דבר את סבב הגיוס האחרון לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר (בדומה לסבב שלפניו). מחברת גט נמסר אז כי "החברה נמצאת בדרך לרווחיות גלובלית ועל כן לא צריך להיות מופתעים מכך שהיא עשויה לקבל הצעות רכש מבחוץ משותפים אסטרטגיים". כלומר, בחברה רצו לציין כי הם לא היו אקטיביים בחיפוש אחר קונה. עם זאת, זה לא אומר כלום לגבי בעלי המניות של החברה או הבנקאים שלה.

בכל מקרה, במצב הנוכחי של השוק והמעמד התחרותי של גט, מכירה של החברה לא מופרכת. יש מספיק שחקנים בשוק - מתחרות או שחקנים אסטרטגיים - שיכולים ליהנות מאפליקציה מתוחכמת שיודעת לנהל תנועה של כלי רכב. גם לצורך כך, אסטרטגיית הרווח של גט יכולה לסייע: החברה תראה שהיא בריאה ולא שורפת מזומנים, ולרוכשות הפוטנציאליות העול יהיה קטן יותר.

6. פולקסווגן תרתיע משקיעים אסטרטגיים

פולקסווגן היא משקיעה אסטרטגית, גם אם הדיווחים נכונים וההשקעה הולכת והופכת פחות אסטרטגית. הבעיה של גט היא בעיקר ביכולת למשוך משקיעים אסטרטגיים נוספים משום שבדרך כלל קשה להשיג השקעה משני משקיעים כאלו. אם יצרנית רכב אחרת תגלה עניין בגט, היא תירתע מהשקעה בחברה שפולקסווגן היא בעלת מניות מרכזית בה. בין שתי יצרניות הרכב יכולים להיווצר ניגודי עניינים, כתוצאה מהתחרות ביניהן. קשה להעריך איזה שותפות אינטרסים צריכה להיווצר כדי שייכנס משקיע אסטרטגי נוסף. אופציה נוספת היא כמובן מכירת מניות על ידי פולקסווגן, שניתן להעריך כי אם הדיווח בדר שפיגל (לגבי מחיקת השווי) הוא מדוייק, אז אין מניעה מהחברה לעשות זאת.

7. המכפילים בשוק ההון יהיו נמוכים

בשבועות האחרונים הודיעו אובר וליפט כי הן מתכננות לבצע הנפקה בבורסה במהלך 2019. הירידות החדות בשוק ההון והחששות ממשבר ירחיקו את החברות האלו מהבורסות, בשל הרצון שלהן להשיג שווי גבוה. אם המשבר יהיה זמני ובכל זאת הן יבצעו הנפקה, יהיה מעניין להבין האם לגט עדיף דווקא להגיע אחרי שתיהן. בשנתיים האחרונות הענישו המשקיעים בשוק ההון חברות שהגיעו במצב לא בריא לבורסות, וגט יכולה ליהנות דווקא מאהדה של המשקיעים.

אולם חברה ששמה דגש על רווח מקבלת מכפילים אחרים בשוק ההון (היחס בין השווי של החברה להכנסות ולרווחים שהיא מציגה). המשקיעים מעניקים מכפילים גבוהים לחברות שצומחות מהר, כך שבסופו של דבר אובר וליפט יהיו אלו שיקבעו את מכפילי ההשוואה. חברה ששמה דגש על רווח עשויה לקבל מכפילים אחרים, שמבוססים על הרווח ולא על ההכנסות, ולמשוך משקיעים שונים לגמרי. הבעיה היא שגט לא תגיע במהרה לשיעורי רווח גבוהים, והיא דווקא יכולה להיענש על כך בשווי נמוך יחסית.

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקאי מייק פומפיאו / צילום: ג'ים יאנג, רויטרס

משרד החוץ האמריקאי: מוטרדים מאוד מהחלטת בית הדין של האיחוד האירופי

מחלקת המדינה בוושינגטון (המקבילה למשרד החוץ בארץ) שיגרה היום התייחסות רשמית להחלטת בית הדין האירופי בנוגע לסימון מוצרים ישראלים: "הנסיבות בנוגע לדרישת הסימון במקרה של יקב פסגות, כפי שהוצגו בפני בית המשפט, מראות שהיתה כאן הטיה נגד ישראל"

ערן יעקב/ צילום: רפי קוץ

ארבע חברות, 4 מיליארד שקל רווחים בקופה – כמה מס ישלמו?

בעלי השליטה בארבע חברות שצברו בקופתן 4 מיליארד שקל יידרשו לחלק כ-2 מיליארד שקל דיבידנד וימוסו במס גבוה בעקבות אי-חלוקת הרווחים - כך המליצה "וועדה מייעצת" למנהל רשות המסים בעקבות "מהפכת הדיבידנד הכפוי"

הבניין הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה ביציבות: טאואר צנחה, מטריקס זינקה ב-7%

מדד ת"א 90 עלה ב-0.3%, מנגד ת"א 35 ללא שינוי ● טאואר סיפקה תחזית הכנסות חלשה לרבעון הבא ● 

פורמולה מערכות זינקה ב-5.44% ● בסקטור הקנאביס טוגדר זינקה ב-15.6%

ונציה לאחר השטפון / צילום: מנואל סילבסטרי, רויטרס

ונציה מוצפת בעקבות הגאות השנייה בעוצמתה בתולדותיה

במהלך הלילה הוצפו חלקים מהעיר ונגרם לה נזק כבד ● ראש העיר הזהיר מפני נזק בלתי ניתן לתיקון והצהיר: "זוהי תוצאה של שינויי האקלים"

פרופ' משה שהם, ד"ר קירה רדינסקי ויונתן עמיר, מקימי חברת דיאגנוסטיק רובוטיקס  / צילום: יח"צ

חברת דיאגנוסטיק רובוטיקס של קירה רדינסקי ומשה שהם גייסה 24 מיליון דולר

דיאגנוסטיק רובוטיקה עוסקת בניהול עומסים בבתי חולים ● בין משקיעי הסבב נמצאים כמה מן המשקיעים הבולטים בתחום הבריאות הדיגיטלית והמכשור הרפואי: קרן הון הסיכון של קבוצת אקסלמד בשיתוף עם מבטח שמיר, ד"ר קובי ויהודית ריכטר, דיויד ודניאל אריסון, קרן Maverick Ventures Israel, קרן Alpha Capital ומארק סיגל

יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה באירוע עושים שוק \ צילום: איל יצהר

רשות ני"ע ממשיכה בקידום ניהול תיקים מקוון להמונים; תאפשר לראשונה השוואת תשואות בתיקים מנוהלים

שבועות אחדים לאחר שפורסמה טיוטת ההסדרה ל"ניהול תיקים 2.0", פונה רשות ני"ע לחברות ניהול התיקים בבקשה לסיוע בגיבוש סטנדרטיזציה לאפיון הלקוחות ולחלוקה לאחד מארבעה מסלולי ההשקעה שיהיו בשירות החדש

הריסות תחנת הטלוויזיה של החמאס בעזה / צילום: רויטרס Suhaib Salem

פעולה מקיפה של צה"ל בעזה הפכה לבלתי נמנעת

השאלה המכרעת היא אם חמאס יצא ידי חובתו בפעולה מוגבלת או שייאלץ לפעול בהיקף נרחב • אם יסתפק בתגובה סמלית, יהיה בכך הישג למדינת ישראל ● דעה

ראסל אלוואנגר, מנכ”ל טאואר / צילום: איל יצהר

ירידה רבעונית של 41% ברווח התפעולי של טאואר; המניה צנחה 8% בתגובה לדוחות

טאואר ג'אז, שאותה מוביל המנכ"ל ראסל אלוונגר, צופה כי ברבעון הנוכחי מכירותיה יסתכמו ב-312 מיליון דולר, בדומה לרבעון החולף ● את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה החברה עם הכנסות של 928 מיליון דולר - ירידה של 4.3% לעומת התקופה המקבילה ב-2018

מארק צוקרברג / צילום: ג'ושוע רוברטס, רויטרס

החזון של צוקרברג וקידום המסחר המקוון: מה עומד מאחורי שירות התשלומים של פייסבוק?

פייסבוק הודיעה על השקת שירות פייסבוק פיי, שיאפשר בעתיד להעביר כסף במסנג'ר, ווטסאפ ואינסטגרם ● כדי להצליח בכך, פייסבוק תצטרך להתגבר על חששות המשתמשים והרגולטורים

גוף מטוס שנשלח ממפעלי ספיריט / צילום: רויטרס

מוכנה על מסלול ההמראה: החברה שמייצרת רכיבים לבואינג מציגה גידול בביקושים

בזמן שבואינג מתאוששת בהדרגה ממשבר אסון התעופה הכפול, חברת ספיריט אירוסיסטמס שמייצרת עבורה רכיבים, מציגה גידול בביקושים ● כניסתה לאירופה יחד עם תחזית הגידול המואץ של הסקטור, עשויות לסייע להמשך הצמיחה שלה

דונלד טראמפ / צילום: Leah Millis, רויטרס

טראמפ: "בתוך זמן קצר אוכל להיות ראש הממשלה בישראל"

נשיא ארה"ב אמר ליהודים אורתודוכסים בניו-יורק: "אצלנו לפחות יודעים מי הבוס; הישראלים בוחרים שוב ושוב ואיש לא נבחר" ● "98% מהישראלים תומכים בי" ● מחיר הכרטיס לנאום – 25 אלף דולר

שוקי שפר, מנכ”ל אמדוקס / צילום: יח"צ

אמדוקס מאריכה את שיתוף הפעולה עם AT&T, מגדילה תשלומי דיבידנדים ומרחיבה את תוכנית ה-Buyback

אמדוקס סיימה את שנת הכספים 2019 עם הכנסות של 4.1 מיליארד דולר - גידול של 2.8% בהשוואה לשנה הקודמת ● הדירקטוריון אישר תוכנית נוספת לרכישה בחזרה של מניות בהיקף של עד 800 מיליון דולר

אודי סגל / צילום: אביב חופי

טלטלה בחדשות 13? בחברה שוקלים להעביר את אודי סגל להגשת המהדורה המרכזית

על רקע נתוני הרייטינג הבעייתיים, הכוונה לערוך שינויים במהדורת החדשות עומדת על סדר היום של מנהלי רשת 13 כבר תקופה ארוכה ● חדשות 13 בתגובה: "תמר איש-שלום תמשיך להיות המגישה המרכזית"

משה ממרוד / צילום: סיון פרג'

חם לכם? שיא במכירות המזגנים של תדיראן והמניה מגיבה בהתאם

בסיכום הרבעון השלישי עלו הכנסות החברה ב-16% והגיעו ל-270 מיליון שקל ● עוד טרם פרסום הדוחות העלתה חברת מידרוג את הדירוג של תדיראן "נוכח שיפור נמשך בביצועים העסקיים תוך שמירה על פרופיל פיננסי בולט לטובה"

הנשיא טראמפ ונשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי/צילום: רויטרס

אימפיצ'מנט הנה הוא בא: אין כמעט ספק שטראמפ יזוכה

היום מתחילים הדמוקרטים בבית הנבחרים של ארה"ב את תהליך הגשת כתב אישום נגד הנשיא טראמפ על שוחד ועל "פשעים חמורים" נגד החוקה ● זה ייקח כנראה חודש וחצי ● בינואר יועמד הנשיא למשפט הסנאט, ואין כמעט ספק שיזוכה ● אבל זה מה שרצו מנסחי החוקה לפני 230 שנה

אנטנת סלולר במצפה רמון / צילום: שאטרסטוק

מקורות בשוק התקשורת: יש ניסיונות לעסקאות נדל"ן על אתרי הסלולר

ל"גלובס" נודע שבשבועות האחרונים מנסה קבוצת יזמי נדל"ן לקדם עסקת ענק לרכישת אתרי הסלולר של חלק מהחברות והחכרתן מחדש לחברות לטווח ארוך

איי הבתולה/ צילום:  Shutterstock א . פ קריאייטיב

חברות האוף-שור מחפשות בית חדש: האם ישראל תצליח לנצל את ההזדמנות הכלכלית?

בימים אלה מחילים מקלטי מס רבים בעולם כללים חדשים, שגורמים לחברות אוף-שור לאבד מהאטרקטיביות שלהן ● המשמעות - משקיעים וחברות מחפשים מקום מבטחים במדינות מסודרות ● הבעיה: המשבר הפוליטי מעכב את הניסיונות של ישראל להביא לכאן חברות זרות

פלורידה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

לא רק טראמפ עובר דירה: המיליארדרים של ניו יורק עוזבים אותה לטובת פלורידה

נשיא ארה"ב, שהכריז על אימוץ המדינה הדרומית כמדינת הבית שלו במקום ניו יורק, הוא רק האחרון ברשימה מתארכת של אנשי כספים ועסקים שכבר עשו זאת בזכות מדיניות המס הנוחה ומזג האוויר החם

קניון גינדי TLV ת"א / צילום: כדיה לוי

משפחת גינדי יוצאת מהאופנה: במו"מ מתקדם למכירת חלקה בקניון TLV למוטי בן משה

בן משה מחזיק כיום במחצית ממניות הקניון המדשדש באמצעות רבוע כחול נדל"ן ● מכירת חלקה של משפחת גינדי, המחזיקה במחצית השנייה של הקניון ופרויקט המגורים הצמוד לו, צפויה להחזיר לידיה הלוואות בעלים של מאות מיליוני שקלים ● הבנקים המממנים כבר אישרו את העסקה

ניר ברקת, הליכוד / צילום: איל יצהר, גלובס

האם לשלושת תיקי נתניהו הפתוחים קדמו 16 תיקים שנסגרו?

מרוב רצון להוכיח שנטפלים לנתניהו, ניר ברקת תופר לו תיקים חדשים. פרמנו ● המשרוקית של גלובס