גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כנס הריצה הבינלאומי הראשון בארץ: "יש גורמי סיכון שכל אדם חייב לזהות"

בשבוע הבא, ערב מרתון טבריה, יתקיים כנס הריצה הבינלאומי הראשון בישראל, ובו יתאספו מומחים בנושאי בריאות הקשורים לריצה למרחקים ארוכים ● ד"ר רון גולן, יוזם הכנס, מעדכן

איור: שאטרסטוק
איור: שאטרסטוק

מספר הרצים הולך וגדל בהתמדה, התחום מתמקצע יותר ויותר מבחינת אימונים, תזונה, ציוד וביגוד - אבל מתברר שעדיין יש הרבה מה ללמוד, בעיקר מבחינת הבריאות והתחזוקה הגופנית, שעדיין לא מקבלות את תשומת הלב הראויה. על רקע זה נולד כנס הריצה הבינלאומי הראשון בישראל, שבחלקו פונה למאמנים ולאנשי מקצוע ובחלקו פתוח לקהל הרחב, ומתקיים לא במקרה ערב מרתון טבריה שהוא גם אליפות ישראל בריצה, שייערך בשבוע הבא (4-2 בינואר).

בכנס יתארחו מומחים בתחומי אורתופדיה, מניעה וטיפול בפציעות, קרדיולוגיה, ביומכניקה יעילה של ריצה, פיזיולוגיה, פיזיותרפיה, פסיכולוגיה, תזונה ועוד, במטרה לשדרג את רמת הידע בכל התחומים העוטפים את תחום הריצה, ולהציג נתונים ותובנות ממחקרים מתקדמים בשדה ובמעבדה. מושב שלם בכנס מוקדש למשל לתחום הקרדיולוגי, ובו הרצאות שנושאות שמות פרובוקטיביים כמו "האם ריצה למרחקים ארוכים טובה ללב שלך?" או: "ריצות ארוכות והתקף לב פתאומי - האם עליי להיות מודאג?".

"הקרדיולוגים בכנס ידברו על פיזיולוגיה של הלב ועל השינויים שהוא עובר במהלך מאמץ, כולל אבחון של גורמי סיכון בקרב רצים", אומר ד"ר רון גולן, הרוח החיה שמאחורי הכנס.

האם באמת צריך להיות מודאגים, אני שואלת אותו. "זה לא שריצה מסוכנת ללב", הוא משיב. "אלא שלכל אדם יש גורמי סיכון שהוא חייב לזהות. למרות שמדובר באחוז קטן, הוא עדיין קיים. אנשים לא חושבים שהם ברמת סיכון גבוהה, אבל בשאלון שממלאים במרוצים יש שאלות שנועדו לזהות גורמי סיכון כמו היסטוריה משפחתית, עישון, סוכרת ועוד. מדובר במחלות זוחלות בחלקן, שאנשים לא מרגישים ולכן יש מקרים מפתיעים של צעירים עם אירועי לב. צריך להיות פעילים, ופעילות גופנית היא חיונית, אבל צריך לעשות מגיל מסוים בדיקות מאמץ, ובספורט רשום הקדמנו את הגיל ל-30".

ומה לגבי ספורטאים חובבים?

"בקרב ספורטאי סוף שבוע, שעושים פעילות לא סדירה עם עומס תובעני, גם קיים הסיכוי לאירוע לב, בעיקר אם יש בהם כאלה עם גורמי סיכון. ובכלל, יש ויכוח בעולם הקרדיולוגי אם ריצה ברמת האולטרא היא בריאה, ואין על כך הסכמה. יש מחקרים וממצאים חדשים שדנים לאורם. לכולם ברור שפעילות גופנית בריאה, אבל האם היא מתאימה לכל אחד? לא בהכרח, וכנראה שיש גבול עליון שמעבר לו יש נזק יותר מתועלת".

הגורם האנושי בפציעות

כשגולן, רופא ספורט למעלה מ-30 שנה, מספר על עבודתו, אי אפשר שלא להבחין בתשוקתו למקצוע. בחיבה העמוקה שהוא רוחש לספורט ובאכפתיות הגדולה שלו לרצים ולבריאותם.

גולן עסק בספורט כל השנים, אולם בשלב שבו סיים התמחות, נותר בו צמא לידע ולהרחבת ההשכלה וכך נחשף לתחום הפיזיולוגיה של המאמץ. מהר מאוד הוא הבין את הערך המוסף שנותן התחום לרפואה, אבל מונח אחד, הוא מספר, שינה את תפיסתו: "כשלמדתי רפואה, לימדו אותנו בעיקר על היווצרות של תהליכי מחלה פתולוגיים. אבל כששמעתי את הביטוי ‘סלוטו ג’נסיס’ - יצירת בריאות - של הסוציולוג פרופ’ אנטונובסקי, זה שינה את חיי מבחינת התפיסה ונפתחה בפניי דלת לעולם של יצירת בריאות.

"זו תפיסה הוליסטית, שמתייחסת למכלול הגורמים שעוזרים לאדם להתגבר על משברים טוב יותר: בריאות נפשית, יציבות משפחתית, מצב סוציו-אקונומי וכדומה. אבל את זה לא לימדו בבית הספר לרפואה, ולי היה חסר משהו שהוא מעבר למחלות. היום הרפואה כן הולכת לכיוון מודלים יותר הוליסטיים, ובמקום להיות ריאקטיבית - כזו שמגיבה למצבי תחלואה - היא פרואקטיבית, כמו רפואה מונעת".

גולן יצא ללימודי פיזיולוגיה של המאמץ בארה"ב, מתוך אמונה שהתחום ישלים אצלו רכיבים שיסייעו לו להבין טוב יותר תהליכים בגוף האדם בהקשר של ספורט, וכיצד יוכל להשתמש בהם ליצירת תהליכים של בריאות. היום הוא מחזיק בשילוב נדיר של שני התארים, שמשלימים זה את זה.

גולן הוא יו"ר החברה לרפואת ספורט, עובד בשיקום לב ועוסק בפציעות ספורט, מנהל את התוכנית לשיקום לב בבית החולים זיו בצפת וחבר בוועדה המייעצת למנכ"ל משרד הבריאות בנושא רפואת ספורט, שמפקחת על מכוני הבדיקות לספורטאים. במקביל, הוא משמש גם כמנהל רפואי של מרוצים רבים בארץ ולדבריו, "התובנות שלי כרופא ופיזיולוג עוזרות לי לנווט את התפקיד בצורה מושכלת". תוך כדי העבודה בתחום, הוא אומר, שם לב שהמודעות של הרצים אומנם קיימת, אבל היא חלקית בלבד.

אתה יכול לתת דוגמה לטעות נפוצה?

"הגורם המרכזי לפציעות אצל רצים הוא הגורם האנושי וקבלת החלטות שגויה מסיבות שונות. זה יכול להיות מאמץ שלא מתאים לכשירות הפיזית, שגיאה בהערכת היכולת, ריצה אחרי מחלה כשהגוף לא החלים ועוד, שגוררים תגובה פיזיולוגית קיצונית. הגישה שלי היא לטפל באדם כזה לפני שהוא נופל, זו פעולה שמצילה חיים. למרות שמדובר באחוזים קטנים, עדיין צריך ללמד את הרץ להקשיב לגוף שלו טוב יותר ולהגביר את רמת המודעות לנושא, לא רק אצל רצים אלא גם בקרב מאמנים, שצריכים לשדרג את רמת הידע.

"יש למשל תופעה של עידוד יתר של אנשים לסיים ריצה בכל מחיר, גם אם הם במצב פחות טוב. הצופים עומדים בשולי מסלול הריצה, מריעים בקול לרצים ומעודדים אותם להמשיך הלאה ולא להישבר. יש בזה גם יתרונות, כמובן, אבל יש כאן תרבות של לחץ חברתי שמביאה אנשים למצבי קיצון".

עולים רמה בתחזוקה

מתוך העיסוק האינטנסיבי בספורט, המפגש עם פציעות ספורט והבדיקות שהוא עורך לספורטאים (חובבים ומקצועיים) פיתח גולן כמה כלים חשובים למניעה ולטיפול. "פיתחתי תדריך לצוותים לגבי זיהוי מהיר ומקצועי של מצבי התמוטטות (בפוטנציה). במרוץ ‘תנ"ך תש"ח’ פיתחתי שיטה לטיפול מהיר בשטח בקירור מיידי של נפגעי מכת חום, כשהרעיון הוא זיהוי נכון ותגובה מהירה.

"פיתחתי גם מדריך לספורטאים לפני ריצה: אני מציין את תנאי מזג האוויר והמשמעות שלהם לאורך המרוץ, מבקש שישתו מים, שמי שהיה חולה, שיקטין את רמת המאמץ, ובעיקר שלא יתביישו לפנות לצוותים לאורך הציר ושישימו לב לחברים שלהם".

ואתה רואה שינוי בהתנהגות?

"כן. היו לי מקרים שרצים הגיעו אליי, וסיפרו שהפסיקו ריצה כי הרגישו לא טוב. בגדול, אני לא מסתכל על סטטיסטיקה אלא על חינוך. הספורטאים שומעים את זה בכל מקום והם שומעים את זה שוב ממני כרופא. הזהירות הזו צריכה להיות חלק מהתייחסות נכונה של כל מי שעוסק בתחום לגוף שלו. זו מניעה מתמשכת וחינוך של קהילת הרצים להקשיב לגופם ולהתנהל נכון. זה סוג של תזכורת למציאות, ואני מעביר מסרים שוב ושוב כדי שאנשים יתנהלו טוב יותר".

לצד התובנות והכלים, הבין גולן שנדרשים מהלכים נוספים. כשפגש את רופא הספורט האמריקאי ד"ר ג’ורדן מיצ’ל, רופא ספורט בכיר בבית החולים לניתוחים מיוחדים בניו יורק, מומחה לפציעות ספורט ובעצמו מרתוניסט ואיש ברזל ברמה גבוהה, "נוצר בינינו חיבור שהוביל לרעיון לעשות כנס בנושא הריצה, ולקשור אותו למרוץ. כך יזמנו את כנס הריצה הראשון שמתקיים ממש לפני מרתון טבריה".

כדי שקהל הרצים והספורטאים יוכל ליהנות מכל הטוב הזה, יתקיימו עם סיום הכנס כמה הרצאות פתוחות, כולל שיעור יוגה לרצים שבסיומו תתקיים חלוקת ערכות, כך שיהיה להם גם ערך נוסף. בין הנושאים שיעסקו בהם ידברו על בדיקות קרדיולוגיות, מה ומתי, כיצד תזונה משפיעה על מטבוליזם בריצה, ניהול ומניעת פציעות, אימון מדויק עם שעון דופק ועוד.

אז מה המסר לרץ העצמאי?

"ריצה היא לא ספורט בנאלי וכדאי להעריך את הסיכון לפני שמתחילים, כל אחד באופן פרטני על-פי הפרופיל וגורמי הסיכון. לרוב, הסבירות היא שאין כאלה, אבל במסגרת האחריות האישית על הגוף והחיים צריכה להיות מידת הספק. ואם יש ספק - אז לגשת להיבדק ולהתייעץ כדי להעריך סיכונים. המסר הוא שעולים רמה בתחזוקה, כי היום בעולם הריצה יודעים יותר, יעילים יותר, וטובים יותר במערכות רפואת הספורט וגם בקרב מומחים, ואנחנו שם כדי לטפל טוב יותר בגוף ולהתמודד טוב יותר עם האתגרים".

הכנס יתקיים בבית החולים פורייה והוא בשיתוף סאקוני ומרתון ישראל.

לפרטים נוספים: http://running-medicine.co.il

עוד כתבות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

לעם ישראל יש מסר ברור: התותחים הרועמים לא יעצרו את המרוץ לנדל"ן

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים