גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פלג אין הדור הבא: הכירו את הדור הבא של רכבי היוקרה שעדיין נהנים מהטבות מס

פרצה האהודה והמוכרת ביותר בשנתיים האחרונות היא כלי הרכב בעלי ההנעה ההיברידית–נטענת (פלאג-אין), שכבשו בסערה את המכירות בפלח רכבי היוקרה ואת ערוצי הייבוא האישי והמקביל

רשות המסים ויבואני/רוכשי הרכב בישראל מנהלים זה שנים רבות משחק של "חתול ועכבר". רשות המסים מנסה לסתום את כל פרצות ומקלטי המס, שעשויים לפגוע בהכנסות העשירות ממיסוי רכב (ולו גם סמלית), אבל השוק מצליח למצוא פרצות חדשות ומסתער עליהן. הפרצה האהודה והמוכרת ביותר בשנתיים האחרונות היא כלי הרכב בעלי ההנעה ההיברידית-נטענת (פלאג-אין), שכבשו בסערה את המכירות בפלח רכבי היוקרה ואת ערוצי הייבוא האישי והמקביל. זאת, הודות להטבה של כמעט 60% במס הקנייה, ששווה לרוכשים עשרות עד מאות אלפי שקלים ומגדילה גם את רווחיות היבואנים.

ברשות המסים אומנם חורקים שיניים, אבל שר האוצר נחוש שלא לבטל את ההטבה, כך שהחגיגה נמשכת בינתיים. השוק הזה ממשיך להתפתח גם בעולם ואל הדגמים המוכרים היטב בישראל עתידים להצטרף בעתיד הנראה לעין עוד דגמים, שחלקם יגיעו בייבוא מקביל.

הנה כמה דוגמאות שטרם עלו על מסכי הרדאר בישראל. 

לינקולן AVIATOR: וולבו על הכוונת

לינקולן, מותג הפאר של פורד, אמור היה להיכנס לנעליים הגדולות והיוקרתיות של וולבו וריינג’רובר, שהיו לפני עשור חלק מקבוצת פורד המורחבת, אבל נמכרו בנזיד עדשים בתקופת המשבר הכלכלי. ההבטחה טרם התממשה ולינקולן מסתפקת בינתיים בעיקר בשוק הצפון אמריקני. אבל, המצב הזה עשוי להשתנות החל מהשנה הבאה, כאשר לינקולן תתחיל להשיק ליין שלם של דגמים היברידיים וחשמליים ותפתח את מערך הייצוא הבינלאומי שלה.

הסנונית הראשונה היא רכב הפנאי-שטח החדש AVIATOR, שמיועד להתחרות ישירות בדגמים כמו וולבו XC90 ואפילו ריינג’רובר ספורט. הכוונות הללו בולטות מאוד בעיצוב החיצוני שמציג קווי מתאר מוצקים-מלוטשים נוסח אירופה ומוסיף עליהם הידור אמריקאי טיפוסי דוגמת גריל ענק ונוצץ ושימוש נדיב בכרום לאורך הגוף ולרוחבו.

פורד טרם שחררה מפרטים טכניים מלאים, אולם הכלי יגיע כסטנדרט עם שבעה מקומות ישיבה פלוס מקום סביר למטען. החידוש המרכזי, שהופך אותו רלוונטי במיוחד עבורנו, הוא הנעת פלאג-אין, שמבוססת על מנוע חשמלי חזק, סוללה שנטענת גם מרשת החשמל ומנוע טורבו-בנזין 2 ליטרים. הטווח החשמלי המרבי בין טעינות אמור לעמוד על כ-50 ק"מ פלוס-מינוס וצריכת הדלק הרשמית תנוע באזור ה-30 ק"מ לליטר.

פרט לכך, יצויד הכלי במיטב החידושים הדיגיטליים של הקבוצה כולל מערך מתקדם לסיוע בנהיגה ואפשרות להשתמש באפליקציה בטלפון כתחליף למפתח הרכב - כולל שליטה מרחוק בהתנעה, בפתיחת תא המטען וכו’. ניתן יהיה אפילו לשגר את קוד הפתיחה לטלפון של אחרים - בני משפחה, מוסכניק וכו’ - כדי שיוכלו להשתמש ברכב גם ללא מפתח.

המחיר לא ידוע, אולם אפשר לצפות לתמחור באזור ה-XC90 פלאג-אין, שכידוע, זוכה אצלנו להצלחה רבה בזכות הטבת המס ההיברידית.

הונדה קלאריטי PHEV: משפחתית מתוחכמת ויקרה

מעט מאוד מותגים מייצרים כיום דגמי פלאג-אין קומפקטיים ו/או משפחתיים. הסיבה לכך די ברורה. אלה כלים יקרים מאוד לייצור, על גבול ההפסד ליצרן, שיקרים גם לרכישה. לפיכך, הכדאיות שלהם תלויה בהטבות מס, שיכולות להתכווץ או להיעלם על-פי גחמות פוליטיות. לעומת זאת, ברכבי יוקרה ורכבי כביש-שטח יוקרתיים, קל יותר להטמיע את העלויות במחיר הכולל. זו הסיבה שרוב היצרנים שכן מייצרים דגמים כאלה, דוגמת יונדאי (איוניק), טויוטה (פריוס) ופולקסווגן (גולף), מקפידים על שיווק בעצימות נמוכה ורוב השוק מדלג על השלב הזה וקופץ ישר לחשמליות "נטו".

גם להונדה יש משפחתית פלאג-אין אולטרה-מתוחכמת, אך ספק אם שמעתם עליה אף שהיא נמכרת בארצות הברית זה כשנה. הקלאריטי PHEV היא האחות האקזוטית של ההונדה סיביק. ממדיהן דומים פחות או יותר, אבל לקלאריטי יש עיצוב האצ'בק עתידני, נוסח רכבי תצוגה, עם חיפוי אווירודינמי על הגלגלים האחוריים.

העיצוב מסתיר מתחתיו שלדה ייחודית והרבה טכנולוגיה מתקדמת. הונדה לא עיגלה פינות וציידה את הרכב במנוע חשמלי חזק ובסוללה אימתנית של 17 קילוואט, שביחד עם מנוע 1.5 ליטר בנזין ירקרק מייצרים הספק כולל של 211 כ"ס. צריכת הדלק הממוצעת היא של 67 ק"מ לליטר ויכולת לנוע על חשמל למרחק של 75 ק"מ - שיא חדש בסגמנט.

הנדסה יפנית קפדנית אפשרה לארוז את כל הטכנולוגיה הזו תוך הותרת מרווח משפחתי רציני בתא הנוסעים ושמירה על חלוקת משקל אופטימלית. עם זאת, היא לא זולה: החל מ-34 אלף דולר בארצות הברית, לפני זיכוי המס. אצלנו הונדה עדיין לא מאפשרת ליבואן לייבא את הרכב, אבל כבר ראינו כזו מסתובבת כאן על הכבישים בחסדי הייבוא המקביל (ומשרד התחבורה).

קאדילק CT-6 פלאג-אין: האופציה הסינית

גרסת הפלאג-אין של קאדילק CT-6 המפוארת ממחישה עד כמה מסוכן ו"פוליטי" עלול להיות פלח כלי הרכב הירוקים בימינו. היא החלה את דרכה בתחילת העשור כפרויקט דגל של GM, שבו השקיעה החברה מאות מיליוני דולרים בפיתוח ובהקמת פס ייצור נפרד בסין. היא יצאה לשוק הסיני ב-2016 ולשוק האמריקאי ב-2017, וזכתה לביקורות אוהדות.

אולם בטרם הספיקה לצבור נפח מכירות, הגיעה מלחמת הסחר של ממשל טראמפ והפכה את הייצוא שלה לארצות הברית לבלתי כדאי. החודש הודיעה החברה כי בשנה הבאה היא תפסיק לשווק את הרכב בארצות הברית. נכון לרגע זה, היא עדיין נמכרת בארצות הברית, מה שעשוי לשמור על זמינותה בייבוא עקיף.

פוליטיקה לחוד, המכונית מצוידת במערכת הנעה, שמשלבת מנוע 2 ליטרים טורבו ביחד עם מנוע חשמלי וסוללה של 19 קילוואט. על-פי נתוני היצרן, ההספק הכולל עומד על כ-335 כ"ס והיא מסוגלת לזנק מאפס ל-100 קמ"ש בפחות מ-5.5 שניות ועדיין להחזיר ממוצע משוקלל של יותר מ-100 ק"מ לליטר הודות לטווח נסיעה חשמלי של כ-50 ק"מ.

היא גם מגיעה עם כל הפאר והטכנולוגיה של הסדרה, פלוס כמה גאדג’טים ייעודיים כולל מערכות ניהוג סמי-אוטונומיות. המחיר בארה"ב, לפני הפסקת הייצוא, התחיל בכ-74 אלף דולר לפני הטבת המס הפדראלית - שווה ערך פחות או יותר למחיר של ב.מ.וו סדרה 5 פלאג-אין.

גם אם המכונית עצמה תיעלם בין דפי ההיסטוריה, קאדילק מבטיחה שמערכת ההנעה שלה תמשיך להתקיים ותוצע כנראה בדגמים עתידיים של החברה - ייתכן שבדור הבא של "אסקלייד".

DS7 קרוסבאק E-TENSE: חשמל צרפתי

ה-DS7 קרוסבאק, דגם הדגל היוקרתי של מותג הפרמיום DS מבית קונצרן פיז’ו-סיטרואן (ואופל), נחת בישראל השנה, אבל עד כה לא הותיר חותם משמעותי על השוק. לא מעט בשל העובדה שהגיע עם מנוע טורבו-דיזל בלבד בעידן שבו רוב השוק נע לכיוון דגמי פלאג-אין. את הפער השיווקי צפוי הקרוסבאק לסגור בשנה הבאה עם הגעת גרסת הפלאג-אין הייבריד שמכונה "E-TENSE".

הרכב משלב בין מנוע 1.5 ליטר טורבו-בנזין, בהספק של 200 כ"ס לבין מנוע חשמלי רציני של 80 קילוואט וסוללה של כ-13 קילוואט. ההספק הכולל עומד על 300 כ"ס והמומנט הוא 45 קג"מ, שזמין כמעט מסיבובי סרק. כל המכלול הזה אמור לספק לו נתונים תחרותיים מאוד בפלח: טווח נסיעה על חשמל בלבד של עד כ-50 ק"מ על-פי מבחני התקינה העדכניים (WLTP), מהירות נסיעה על חשמל בלבד של עד 135 קמ"ש וטווח נסיעה רצוף משוקלל של כמעט 1,000 ק"מ על מכל דלק מלא וסוללה טעונה במלואה.

סיטרואן השקיעה לא מעט בטכנולוגיית הטעינה ומספקת את הכלי עם מטען ביתי תלת-פאזי, שיכול לטעון את הסוללה במלואה בתוך כשעתיים בלבד. חיבור לשקע חשמל רגיל יעשה את אותה עבודה תוך כ-8 שעות.

כמקובל בכלים כאלה, יש גם מצב נהיגה שבו מנוע הבנזין פועל כגנרטור ומטעין את הסוללה תוך כדי נסיעה. המנוע החשמלי גם מספק מעין "הנעה כפולה", שנכנסת לפעולה אוטומטית בעת אובדן אחיזה. הביצועים מכובדים בהחלט: אפס ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות ותאוצת ביניים מ-80 ל-120 קמ"ש ב-4.4 שניות. כל זה עם פליטת CO2 של פחות מ-50 גרם לק"מ וצריכה משוקללת של כמעט 50 ק"מ לליטר.

העיצוב הפנימי המרהיב נותר ללא שינוי ומיקום הסוללות ברצפה הותיר גם את נפח תא המטען כמעט ללא שינוי לעומת הגרסה הרגילה. האבזור והעיצוב שונה במעט מהגרסה הרגילה, והוא כולל חישוקים חדשים וייעודיים. המחיר הוא עדיין בבחינת נעלם: הרכב יהיה יקר יותר באירופה מגרסת הדיזל הנוכחית, אבל בסיוע הטבת המס המקומית, יש להניח שהוא יתומחר בצורה די אגרסיבית.

עוד כתבות

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם