גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מימושי בעלי העניין הגדולים של 2018 בבורסת תל אביב: מי הרוויח, מי הפסיד ומי מכר בזמן

בסיכום השנה, שרי אריסון היא מממשת המניות הגדולה בתל אביב, לאחר שמכרה מניות בהיקף כולל של 2.5 מיליארד שקל במסגרת יציאתה מעסקיה בישראל ● בנק הפועלים ואי.די.בי יכולים להיות שבעי רצון ממועדי מכירת מניות כלל ביטוח - מהנפגעות הבולטות בגל ירידות השערים האחרון, שאיבדה כ-15% משוויה מתחילת השנה

שרי אריסון / צילום: גולן אבוחצירה
שרי אריסון / צילום: גולן אבוחצירה

בחינת מימושי המניות הגדולים בשנה החולפת על ידי בעלי עניין בנתחים מהחברות שבידיהם מראה כי לצד מספר מוכרים גדולים שהמימוש "חסך" להם צלילה דו-ספרתית בשווי המניות הנמכרות, אחרים "פספסו" קפיצה של עשרות אחוזים. זאת, כשמדד ת"א 35 צפוי לסכם את שנת 2018 עם שחיקה של אחוזים בודדים בשוויו, אחרי גל ירידות השערים האחרון.

שרי אריסון, מממשת המניות הגדולה של השנה האחרונה בתל אביב, שמכרה מניות בהיקף כולל של כ-2.5 מיליארד שקל במסגרת מהלך ליציאה מעסקיה בישראל,  עשתה השנה עסקאות לא רעות כלל מבחינתה.

לא מעט ביקורת נמתחה על שווי העסקה שביצעה שרי אריסון לפני כמה חודשים למכירת מניות השליטה בקבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי (שו"ב). מלבד העובדה שהמכירה לא כללה פרמיית שליטה, היא אף העניקה לרוכש, נתי סיידוף, הנחה משמעותית של 15% על מחיר השוק בעת החתימה על העסקה (בחודש יוני).

גם  במכירת נתח ממניותיה של אריסון בבנק הפועלים שבשליטתה, שנעשתה במהלך נובמבר האחרון, ניתנה הנחה של כ-6% על מחיר השוק - דיסקאונט עמוק יחסית בעסקאות למכירת חבילות גדולות של מניות בנקים גדולים.

בעסקת שו"ב  מכרה אריסון  כ-47% ממניות החברה תמורת סכום כולל של כ-1.1 מיליארד שקל - סכום המשקף את שווי השוק הנוכחי של המניות הנמכרות,  לאחר ירידה של 10% לעומת שווי שוק של קרוב ל-1.3 מיליארד שקל במועד החתימה על ההסכם בחודש יוני, ושל 15% לעומת המחיר של מניית שו"ב במועד השלמת העסקה באוגוסט. בסך הכול, בסיכום שנתי מניית שו"ב נחלשה בכ-20%  ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-2.5 מיליארד שקל.

בבנק הפועלים מכרה אריסון לקראת סוף חודש נובמבר 4.3% ממניות הבנק בתמורה כוללת של יותר מ-1.4 מיליארד שקל, במחיר של 25 שקל למניית הבנק - שהיה באותה עת נמוך בכ-6% משוויה בבורסה. בהפועלים "נחסכו" לאריסון ירידות של כ-10% שרשמה מניית הבנק מאז מכרה נתח ממנה לפני קצת יותר מחודש. כיום עומד מחיר מניית הפועלים על 24 שקל, נמוך ב-4% ממחיר המכירה, והמימוש, שהפך את הפועלים לבנק ללא גרעין שליטה, "חסך" לאריסון הפסד על הנייר של כמה עשרות מיליוני שקלים על הנתח הנמכר.

אריסון עדיין מחזיקה בכ-16% ממניות הפועלים בשווי שוק נוכחי של קרוב ל-5.1 מיליארד שקל. בסיכום שנתי מניית הפועלים איבדה כ-5% משוויה, והיא רחוקה כעת כ-12% מרמת השיא שקבעה בחודש ספטמבר האחרון, ומשקפת לבנק שווי נוכחי של כ-32 מיליארד שקל.

מממשת נוספת בולטת במגזר הבנקים השנה היא מדינת ישראל, שבתחילת חודש ספטמבר מכרה נתח של כ-5% ממניות בנק לאומי במחיר מניה של קצת יותר מ-23 שקל, דומה לשווי המניה הנוכחי. המדינה מכרה את מניותיה בהנחה של כ-1.5% על מחיר השוק, בתמורה כוללת של כ-1.9 מיליארד שקל, וחדלה להיות בעלת עניין בלאומי.

מניית לאומי הגיע לרמת השיא שלה בתחילת חודש דצמבר, מאז נחלשה בכ-6%, אולם בסך הכול מתחילתה של 2018 היא הוסיפה לערכה כ-16% ומשקפת לבנק שווי נוכחי של 34.7 מיליארד שקל.

כלל ביטוח בין הנפגעות הבולטות

מקרב מי שניצלו משחיקת ערך ניכרת בשווי ההחזקה ממועד המימוש ועד היום בולט בנק הפועלים , שמכר בחודש שעבר את החזקותיו בכלל עסקי ביטוח , הסובלת מאז מירידות בולטות ומחקה כמעט רבע מערכה. המכירה הושלמה בתחילת נובמבר, אז מכר הבנק מחוץ לבורסה את החזקותיו - שעמדו על כ-9.5% מהמניות. המכירה נעשתה בתמורה כוללת של כ-330 מיליון שקל, לפי מחיר מניה של 62 שקל, שהיה באותו מועד נמוך בכ-6%-7% משווי המניה, ונמוך בכ-17% משוויה הנוכחי.

כלל ביטוח, ולצידה גם יתר השחקניות הבולטות בענף, היא בין הנפגעות הבולטות בגל ירידות השערים האחרונות, ומתחילת החודש מנייתה צללה בכ-20%. תזמון המכירה של בנק הפועלים, רגע לפני גל הנפילות הנוכחי מסתמן בשלב הנוכחי כמוצלח למדי.

גם בעלת המניות הבולטת בכלל ביטוח, חברת אי.די.בי פתוח שבשליטת אדוארדו אלשטיין, "חסכה" לעצמה ירידת ערך משמעותית בטווח של כ-10%-18% במכירת נתחי המניות שביצעה בשלוש מנות מתחילת השנה (בינואר, מאי וספטמבר), בהתאם למתווה שקבע הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר ובתמורה כוללת של כ-500 מיליון שקל.

מוכרי המניות הבולטים מתחילת 2018

בסך הכול מניית כלל ביטוח איבדה כ-15% משוויה מתחילת השנה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי כ-2.9 מיליארד שקל. המניה הגיעה לרמת שיא במהלך חודש אוקטובר, ששיקפה לחברה שווי של כ-4 מיליארד שקל, והתרחקה ממנה עד היום כמעט ב-30%.

בצד "המחמיצים" - אותם מוכרים שראו עליות משמעותיות במניות שנמכרו בולטים עידן עופר ושותפו אודי אנג'ל, שמכרו בחודש מארס האחרון נתח ממניות החברה לישראל, ופספסו זינוק של יותר מ-50% שהיא מציגה מאז ועד כה. 

עופר ואנג'ל, באמצעות חברת אקס.טי הולדינגס, מכרו קצת יותר מ-2% ממניות החברה לישראל למשקיעים מוסדיים תמורת כ-115 מיליון שקל, לפי מחיר שהיה דומה אז למחיר השוק, וזאת אחרי שמתחילתה של 2018 ועד מועד המכירה בסוף חודש מארס, טיפסה המניה בכ-15%.

אולם, העלייה הגדולה הגיעה בהמשך, ובסך הכול מניית החברה לישראל מסתמנת כאחת ההשקעות המוצלחות של השנה הנוכחית, עם זינוק שנתי של כ-80% בערכה. זאת למרות שמניית החברה נסחפה בגל הירידות האחרון והשילה מערכה כ-10% מתחילת חודש דצמבר ועד היום ומשקפת כעת לחברה שווי של כ-7.3 מיליארד שקל.

העליות במניית החברה לישראל נתמכו בשיפור הנרשם בביצועים העסקיים של בנותיה -  חברת הדשנים כיל וחברת האנרגיה בזן. מניית כיל זינקה בכ-50% מתחילת השנה, ובכך משקפת החמצה משמעותית של מוכר נוסף - החברה המתחרה פוטאש.

חברת הדשנים הקנדית נאלצה למכור את מלוא החזקותיה בכיל (כ-14%) בשל דרישות רגולטוריות בעקבות מיזוגה עם חברת אגריום. היא מימשה את נתח המניות בו החזיקה בחודש ינואר 2018 בתמורה כוללת של כ-2.4 מיליארד שקל (כ-700 מיליון דולר) ולפי מחיר מניה הקרוב ל-14 שקל. מאז מכירה זו קפצה מניית כיל כמעט ב-40% לשווי נוכחי של יותר מ-20 שקל, המשקף לחברה שווי המתקרב ל-26 מיליארד שקל. מניית בזן התחזקה מתחילת השנה ב-12%.

עוד בין המניות בהן בוצעו עסקאות בעלי עניין רבות השנה נמנית חברת הביטוח הפניקס. שם בעלת השליטה, קבוצת דלק, מכרה נתחים מהחזקותיה בחודשים אוגוסט וספטמבר בתמורה כוללת של כ-850 מיליון שקל, ו"חסכה" לעצמה ירידות בטווח של 6%-11% מאז ביצוע המכירות. שותפיה של קבוצת דלק בפניקס, יעקב שחר וישראל קז, מכרו בספטמבר גם הם נתח ממניות הפניקס תמורת 125 מיליון שקל, אחרי שבתחילת השנה מימשו נתח מהחזקותיהם בחברת הביטוח תמורת כ-150 מיליון שקל. בסך הכול ממועדי שני המימושים האלה ועד כה נחלשה מניית הפניקס בטווח של כ-4%-12%.

ורמוס מוכר אנלייט

מי שבולטת בשבועות האחרונים בעסקאות בעלי עניין בבורסה היא קרן נוקד של רועי ורמוס ושלומי ברכה, שאתמול מימשה נתח של כ-2% מהון מניות חברת האנרגיה הירוקה אנלייט בתמורה כוללת של כ-22 מיליון שקל. נוקד מכרה את נתח המניות המדובר בבורסה בכמה עסקאות, במחיר מניה ממוצע של קצת יותר מ-1.8 שקל - גבוה בכ-7% משוויה הנוכחי בבורסה, העומד על כ-1.7 שקל. בסך הכול נחלשה מניית אנלייט בכ-8% מתחילת החודש (ובכ-6% מתחילת השנה) ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-920 מיליון שקל.

נוקד השקיעה במניות אנלייט בחודש מאי האחרון, אז הפכה חברת האנרגיה הירוקה לחברה ללא גרעין שליטה בעקבות מכירת החזקותיהם של יורוקום של שאול אלוביץ' ושותפיו משפחת ויל, ולאחר המכירה הנוכחית נוקד נותרה עם החזקה של כ-6% ממניות אנלייט, בשווי שוק של כ-55 מיליון שקל.

בשבועות האחרונים עלתה נוקד לכותרות כמה פעמים בעקבות עסקאות שביצעה במניות של חברות בורסאיות, בהן השקעה של 13 מיליון שקל ברכישת מניות חברת אטראו שוקי הון והשקעה של 24 מיליון שקל ברכישת מניות חברת אלקטרה מוצרי צריכה. 

עוד כתבות

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

חיזבאללה לקח אחריות על שיגור הכטב"מים ● דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • עדכונים שוטפים

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק