גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא צריך לחכות לטסלה: הקרוס-אובר המפוארת של יגואר

מכונית הפאר החשמלית החדשה של יגואר מכוונת אל הבטן הרכה של טסלה, עם עיצוב שובה עין, תא נוסעים מרווח ובנוי היטב, טווח שימושי ויכולות דינמיות מרשימות מאוד ● עם הטבת מס מגולמת של מאות אלפי שקלים, היא לא תתקשה למצוא לעצמה חסידים בישראל

יגואר I-PACE / צילום: יחצ
יגואר I-PACE / צילום: יחצ

חסידיו של מייסד "טסלה" אלון מאסק אוהבים להשוות אותו לסטיב ג'ובס. אותו קסם אישי, אותה חשיבה "מחוץ לקופסה" ואותו דימוי אנטי ממסדי. אבל, אם תסלחו לנו על חילול הקודש, מאסק הוא לא ג'ובס. סטיב ג'ובס בנה את אפל מאפס, שרד מצוקת מימון והפך את אפל למכונת רווחים מרשימה ועקבית. והחשוב מכל, ג'ובס הצליח להביא טכנולוגיה ועיצוב עיליים להמונים.

מאסק הקים את טסלה כשכבר היה טייקון. הוא בנה אותה על הייפ אדיר של שוק ההון ורק לאחרונה רשם רווח רבעוני ראשון. המכוניות שלו תוכננו מבראשית עבור לקוחות שאין להם בעיה להוציא 80-120 אלף דולר, רק כדי להגשים אג'נדה סביבתית אישית או סתם כדי להיראות בציבור במכונית "נכונה", ולהחנות אותה בלילה ליד הקאדילק אסקלייד שלהם. אפילו המחיר של הדגם "העממי" של טסלה מתחיל בארצות הברית בכ-49 אלף דולר (לפני הטבת מס), בערך כמו ב.מ.וו 530 חדשה.

חברת בוטיק עם תמחור "חלום" כמו טסלה, יכולה להרשות לעצמה תהליך עתידני - ופזרני - של ייצור ופיתוח. אבל לרוב תעשיית הרכב אין את מהפריבילגיה הזו. גם לא ליגואר-לנדרובר, שהיא יצרנית קטנה יחסית. הפתרון הוא מיקור חוץ. יגואר אמנם עיצבה ופיתחה את ה- I-PACE החדשה, אבל המכונית עצמה מיוצרת באוסטריה על ידי "מאגנה שטייר", אחת הקבלניות החיצוניות הגדולות של התעשייה, שגם מספקת לה את פלטפורמת ההנעה החשמלית המתקדמת פרי פיתוחה.

כך, בלי זיקוקים, בלי כנסי משקיעים המוניים ובלי פולחן אישיות, יוצא לשוק קרוס-אובר פאר חשמלי חזק ומתוחכם, שמחירו בארצות הברית מתחיל בכ-15 אלף דולר פחות מהדגם בעל הטווח המקביל של טסלה.

יגואר I-PACE

עיצוב מרשים ומערכת מולטימדיה מתקדמת

חיצונית, ה-I-PACE לא מותירה את הצופים אדישים. היא קצרה יותר מיונדאי סונטה, אבל עם רוחב של יותר משני מטרים (לפני מראות צד), גובה טיפוסי לרכבי קרוס אובר ובסיס גלגלים עצום של כשלושה מטרים, יש לה פרופורציות מאד יוצאות דופן. החרטום אגרסיבי וקצרצר עם שקע במרכז, בנוסח רכבי מקלארן, חישוקי הענק ממוקמים ממש בפינות המרכב והדלת האחורית בולטת מעט לאחור - מה שנקרא בתעשייה "מבנה של שתיים וחצי קופסאות". האפקט עתידני, כזה שמכריז על "חשיבה מחוץ לקופסה" ויוצר התקהלות בכל מקום.

תא הנוסעים מחזיר אותנו לטריטוריה המוכרת והבטוחה של יגואר/לנדרובר. מערך הפיקוד מזכיר את ריינג'רובר VELAR ומבוסס כולו על מסכי LCD בחדות גבוהה. מסך בגודל 12.5 אינץ', שמשמש כלוח מחוונים, מעניק את המידע הראוי בצורה נוחה וניתנת להתאמה אישית ומסכי המגע על הקונסול המרכזי מספקים כמות רצינית של מידע משלים ועתיר גרפיקה.

יגואר / צילום: יחצ

תפעול מסכי המגע תוך כדי נהיגה דורש קצת יותר מדי תשומת לב, אך אנחנו מעדיפים את הפתרון האלגנטי הזה על פני הטאבלט הענק והבוטה שמשמש כמערך הפיקוד של טסלה S. יש גם מסך תצוגה עילית (HUD) שימושי, אבל אין מוט הילוכים. במקומו יש מתגי שליטה אלקטרוניים. האבזור מקיף ואיכות הייצור והגימור מרשימה.

סף הכניסה לתא ממוקם גבוה יחסית למכונית פרטיות מקובלות והוא נוח מאוד לכניסה וליציאה. כפי שניתן לצפות מרכב עם בסיס גלגלים כה גדול, אין מחסור בתא במרחב רגליים ושלושה מבוגרים מגודלים יכולים להתרווח בקלות מאחור. לתא המטען יש נפח מרשים על הנייר, אך בהעדר מקום לאכסון גלגל רזרבי (בגלל הסוללה), כמעט כל המרחב שלו נתפס על ידי גלגל רזרבי ענקי. מומלץ לוותר עליו ולהסתפק בערכה לתיקון תקרים. ועם כבר ב"באגים" הנדסיים עסקינן, מה עושה מטף כיבוי בולט מתחת לרגליו של הנוסע מלפנים?

מערכת ההנעה של ה-I-PACE מציבה את עיגול המטרה ישירות על טסלה. זה אומר שני מנועים חשמליים רבי עוצמה, עם הספק כולל של כ-400 כ"ס, שמניעים את כל ארבעת הגלגלים. יש גם מומנט של כ-70 קג"מ וסוללה מאסיבית של 90 קילוואט-שעה, שממוקמת בתחתית המרכב ואמורה לספק טווח של עד 480 קילומטר בין טעינות (על פי מבחני WLTP).

לבחור בין חיסכון לנסיעה בסטייל

הטווח, כמקובל בז'אנר, תיאורטי למדי. אנחנו קיבלנו את הרכב טעון על 100%, אך המחשב הצביע על טווח של עד 300 קילומטרים בלבד. בחירה תכופה במצב "אקו" ובמיחזור די אגרסיבי של אנרגיית הבלימה סייעה לנו לצלוח ללא טעינה סוף שבוע קר, ללא הפעלת מזגן, שכלל גם נסיעה בין עירונית ארוכה הלוך ושוב (220 קילומטר), ועוד להותיר 25% מכוח הסוללה. זה בהחלט מספיק לשימוש רב תכליתי בישראל הקומפקטית במיוחד לאור העובדה, שניתן לטעון את הרכב מכל שקע ביתי מצוי.

מצד שני, אף אחד לא קונה יגואר חשמלית בשביל חיסכון וטווח. עם 400 כ"ס ואפס השהייה בהעברת הכוח והמומנט לגלגלים, תחושת הביצועים מזכירה אפקטים מ"מלחמת הכוכבים". רגע אחד אתה זורם בעיר בשלווה עם אפס זיהום, כמו אזרח "ירוק" למופת, ואז מחליט להעביר למצב הדינמי וללחוץ רק כדי לגלות, ש"הירוקה" הזו צוברת מהירות כמו מכונית דראג - אבל ללא שמץ של צליל. רק רעשי הרוח מתגברים מספקים אינדיקציה לקצב שבו נעה המאסה הענקית קדימה. אמנם תרגילים תכופים כאלה ירוקנו במרץ את הסוללה, אבל אם זה מפריע לכם, תקנו יונדאי איוניק.

הכוח ופוטנציאל הביצועים ארוזים היטב בהנדסה עילית אירופאית עתירת ניסיון, שבאה לידי ביטוי בשלדה קשיחה ויציבה עם מרכז כובד נמוך, היגוי כבד בעל נטייה בולטת למירכוז, אחיזת כביש אימתנית ונוחות נסיעה משובחת בעיר ומחוצה לה, לא מעט בזכות מתלי האוויר, שנכללים בגרסת האבזור היקרה יותר בה נסענו. הבלמים משדרים תחושה לא שגרתית ולא עקבית אבל כנראה, שאלה חלק מהמוזרויות, שצריכים להתרגל אליהן ברכב כה עתידני.

למרות העיצוב המתקדם וה"הייפ" החשמלי, ה-I-PACE רחוקה מלהיות גימיק אופנתי. זו מכונית פאר שימושית מגובשת, מרגשת ובנויה היטב ועם תג מחיר של 454 אלף שקל לגרסה מאובזרת, ללא מתלי אוויר, היא מגלמת בישראל הטבת מס של מאות אלפי שקלים. אין לנו ספק, שהמכונית הזו תמצא לקוחות בקרב מעריצי טסלה המקומיים, שנמאס להם לחכות עד שהוד רוממותו מאסק יסכים לשווק כאן את התוצרת שלו. 

חלק מהמתחרות

אאודי E-TRON

393 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של אאודי E-TRON החדש, שכ-200 יחידות שלו הוזמנו עוד לפני נחיתתו בארץ. הרכב דומה בעיצובו ל- Q7 הגדול, נמתח לאורך 4.9 מ' וניצב על בסיס גלגלים של 2.93 מ'. מנוע חשמלי וסוללה של 86 KWH מאיצים אותו ל-100 קמ"ש ב-5.7 שניות ומספקים טווח תיאורטי מוצהר של יותר מ-400 קילומטר

מרצדס EQC

ה- SUV החשמלי הראשון של מרצדס ינחת כאן בשנה הבאה ויהיה הראשון במותג שלם של כלים חשמליים. ממדיו דומים לאלה של ה- GLE ושני מנועים חשמליים בהספק משולב של 405 כ"ס, לצד סוללה של יותר מ-80 KWH מספקים לו הנעה כפולה, ביצועים נמרצים וטווח מוצהר של למעלה מ-450 קילומטרים. הרכב שופע טכנולוגיות ניהול אנרגיה מתקדמות

טסלה S 100

המכוניות של טסלה עדיין לא משווקות בישראל רשמית אם כי כבר זכינו לביקורים מזדמנים. באירופה נמכרת הטסלה S בגרסת 100D עם הספק של 422 כ"ס, סוללה מאסיבית של 100 קילוואט וטווח חשמלי מוצהר של עד 632 קילומטר בין טעינות. היא מאיצה מאפס ל-100 ב-4.4 שניות, מסוגלת להגיע ל250 קמ"ש ועולה באירופה בסביבות 100 אלף יורו

עוד כתבות

איור עטיפת הספר

שופטת העליון שהפכה לסמל פמיניסטי וגיבורת תרבות ברשת

איך הפכה שופטת ביהמ"ש העליון האמריקאי רות ביידר גינסבורג לאייקון הפמיניסטי המשמעותי של ימינו ומה הקשר לראפר שנרצח בגיל 24 ● ראיון עם יוצרות הסרט התיעודי המדובר RBG ● כתבה זו פורסמה לראשונה באוקטובר 2018, אנחנו מפרסמים אותה כלשונה בשנית בעקבות פטירתה של רות ביידר גינסבורג

עמק יזרעאל. יישובים בפריפריה זכו פחות בקרקעות   / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

צדק חלוקתי בגבולות המוניציפליים? המחקר שמגלה שזה קורה בעיקר במרכז הארץ, ובעיקר ליהודים

מחקר חדש בדק יותר מ-90 החלטות של ועדות הגבולות בין השנים 2003 ל-2016 • אף שמטרתן הייתה להעביר שטחים לרשויות חלשות - רוב המרוויחות הן רשויות יהודיות במרכז, שהיו מקורבות לשר הפנים באותה עת

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

נעילה שלילית בוול סטריט; הנאסד"ק ירד בכ-1%

טראמפ צפוי לחתום ביום ראשון על צו שיאסור הורדות של וויצ'ט וטיקטוק בארה"ב  ● בורסות אסיה רשמו בעיקר עליות בעקבות המשך התחזקותו של היואן הסיני ביחס לדולר

לירן אבישר-בן חורין / צילום: רפי קוץ, גלובס

"שוק הסלולר מוטה מחיר בצורה לא בריאה": מנכ"לית משרד התקשורת בראיון ראשון

בתקופה הקצרה שלירן אבישר-בן חורין מנהלת את משרד התקשורת היא כבר הספיקה להוציא מכרז לדור החמישי בסלולר, לטפל במיזוג סלקום-גולן ולאשר את מתווה הסיבים ● בראיון ראשון בתפקיד היא מספרת כיצד הם רואים את מפת התקשורת העתידית, ועל מה הצרכן הישראלי צריך ללמוד להסתכל

דירה ברחוב ציפורי, בין שכונות שערי חסד ונחלאות / צילום: אנגלו סכסון ירושלים

הקונה מניו יורק, הסיור הווירטואלי והמחיר שקפץ ב-20% בחמש שנים

דופלקס בן 5.5 חדרים בירושלים נמכר ב-6 מיליון שקל בתוך כשלושה שבועות

דיאטה ים תיכונית  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

האזור הכחול במטבח שלך: מה אוכלים תושבי האי "ששוכחים למות"

חיליק גורפינקל, חצי יווני וחצי פולני, לא בטוח שדווקא התזונה היא מה ששומר על תושבי איקריה כל כך בריאים לאורך שנים, אלא שלוות הנפש שלהם ● אבל ליתר ביטחון הוא מספק כמה מתכונים אותנטיים

וולוו V60 קרוס-קאונטרי / צילום: יח"צ

שגרירת שבדיה: וולוו V60 לא קולנית ולא מוחצנת

גרסת הקרוס קאונטרי של ה-S60 מציעה שילוב ייחודי בישראל בין תצורת סטיישן מרווחת, הנעה כפולה, ומרווח גחון נכבד ● אין לה נוכחות כמו לדגמי קרוס-אובר אבל היא מאוזנת, תרבותית ואידיאלית למסעות לאיקאה

הנקראות של תש״פ - טק / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב, שאטרסטוק

10 כתבות הטכנולוגיה הנצפות ביותר של השנה

איך הופכים פרויקט גמר במכללה לאקזיט של 450 מיליון דולר ● מה כל כך מסוכן באפליקציית זום ● הוויברטור הרובוטי שהביא את הסקס-טק ל-CES ● ראיון עם מפקד היחידה הסודית שתספק מודיעין בזמן אמת לחיילים בשטח ● ועוד שש כתבות שהכי אהבתם השנה

ענת פנטי / צילום: איל יצהר

הכירו את האישה שרוצה להיות שרת האושר הראשונה של ישראל

זה אולי נשמע כמו עוד ג'וב מומצא בממשלה מנופחת, אבל ענת פנטי משוכנעת שזה בדיוק התפקיד שחסר לנו כדי שמשהו ישתנה כאן ● וחוץ מזה, אפילו אצל ידידינו החדשים מהאמירויות כבר יש משרד שעוסק בכך ● בואו נדבר על אושר, פרויקט מיוחד 

פרופ’ אריקה ג’יימס, דיקנית בית הספר וורטון למנהל עסקים באונברסיטת פנסילבניה  / צילום:  LARA WILLIAMSON  University of Pennsylvania

האישה הראשונה של לימודי מנהל העסקים חושפת את סודות הניהול

פרופ' אריקה ג'יימס, האישה והשחורה הראשונה שעומדת בראש בית הספר למינהל עסקים וורטון, מהמובילים בעולם, נכנסה לתפקיד בעיצומו של משבר הקורונה ובמהלך דיון ציבורי על הפליה על רקע גזעי ● כחוקרת מנהיגות בזמן משבר וגיוון תעסוקתי, תחום המחקר שלה הפך לרלוונטי מאי פעם ● המוסד היוקרתי יקבל לשורותיו 60 סטודנטים ישראלים בעשור הקרוב במימון תרומה של המיליארדר יורי מילנר

בדיקה לגילוי הדבקה בנגיף הקורונה בארה"ב / צילום: Ted S. Warren, AP

ה-CDC הופך את ההנחיות: אנשים ללא סימפטומים ייאלצו להיבדק

לפי ההנחיה החדשה, גם אנשים שאין להם כלל תסמינים, אולם היו בקשר הדוק עם חולה קורונה - יזדקקו לבדיקה ● מומחים הדגישו בעבר שוב ושוב את חשיבותה של הבדיקה, גם לאנשים שלא מדווחים על סימפטומים

השף רן שמואלי, מסעדת קלארו / צילום: אביב חופי

"שילמתי 2,000 שקל וארוחת החג לא הגיעה": הכשל הלוגיסטי של הקייטרינג של השף רן שמואלי

עשרות הזמנות של ארוחות חג מחברת הקייטרינג של הבעלים של מסעדת קלארו לא הגיעו ליעדן גם לאחר יממה של המתנה, הזמנות אחרות סופקו אחרי חצות בלילה ● זהר שמואלי: "אני לא מסתתרת, היה כאן כשל לוגיסטי. אני מתחייבת שכולם יקבלו פיצוי"

עמית סגל. צולם: במלון וילה בראון, הנביאים 54, ירושלים / צילום: יוסי זמיר

עמית סגל מודה שיש לו גישה ספקנית לגבי תיקי נתניהו. והוא לא מתכוון להתנצל על זה

הטענות שהוא שופר של נתניהו, האלימות של הימין מול זו של השמאל, האג'נדה של העליון והחסימות בטוויטר • וגם, למה בעצם כל כך קל להוציא אותו מהכלים כשמזכירים לו את אבא שלו • הפרשן הפוליטי של חדשות 12 מסכם שנה סוערת במיוחד ולא חוסך ביקורת גם מחבריו לתקשורת ● "אוף דה רקורד"

ד"ר טל בן שחר / צילום: Laura Pedrick

ד"ר טל בן שחר: "לא נולדתי מאושר - אבל אני עובד על זה"

ד"ר טל בן שחר, מייסד האקדמיה ללימודי אושר, אומר שאושר הוא כמו יופי: "אי אפשר להגדיר אותו, אבל יודעים כשהוא שם"

נחלה במושב. לרשות המקומית יותר משתלם שהרוכש ישלם את ההיטל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מי צריך לשלם היטל השבחה כאשר רוכשים בעלות בנחלה

החלטת ועדת ערר קבעה שהמדינה, המוכרת של הקרקע, תשלם את היטל ההשבחה ולא הרוכשים של הנחלה, אך נראה שיכולות להיות פרשנויות אחרות

ד”ר חיים זיכרמן / צילום: איל יצהר, גלובס

"ההסללה של החרדים לערים נפרדות הייתה טעות"

מצוקת הדיור של הציבור החרדי לא תיפתר בקדנציה הזאת, אף שנציגי הציבור ממלאים את התפקידים הבכירים בתחום הנדל"ן, כך סבור ד"ר חיים זיכרמן, ראש בית הספר לנדל"ן בקריה האקדמית אונו

הנקראות של תש״פ - המשרוקית / צילום: אפרת לוי, גלובס

מהשכר של נתניהו ועד תמלוגי הגז: בדיקות המשרוקית הכי נצפות השנה

כמה מובטלים באמת יש בישראל ולמי כדאי להאמין? ● השכר הפנטסטי של נתניהו, או: איך יוצרים אחיזת עיניים ● כמה מכספי הגז באמת הגיעו עד היום לציבור ● האם מתנהלת נגד גנץ חקירה על קבלת 50 מיליון שקל בלי מכרז? ● ועוד שש כתבות שהכי אהבתם השנה

דונלד טראמפ נואם בעצרת תומכים במנהטן לאחר שזכה בבחירות ב-2016 / צילום: Mike Segar, רויטרס

העיוות ההיסטורי בבחירות בארה"ב: מדוע קול מקליפורניה שווה רבע מקול מוויומינג

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ קיבל 3 מיליון קולות פחות מהמתחרה הילארי קלינטון בבחירות 2016, אבל זה לא הפריע לו לנצח ● איך נולדה שיטת הבחירות האמריקאית, איך הגזענות קשורה לכך ואיך היא תשפיע על המערכה הקרובה

פרויקט האושר / צילום: גלובס

סוד האושר: איך אפשר להפוך מדינה למאושרת?

לרגע אחד קטן וחגיגי החלטנו לעצור ● להפסיק לדבר על הסגר ועל נתוני התחלואה, על מדינות אדומות וכתומות, ולחזור לדבר על רווחה, על אושר ועל מדינות כחולות ● בואו נדבר על אושר, פרויקט מיוחד

ספר לסגר - פרוזה / צילום: טלי בוגדנובסקי , גלובס

לקרוא כאילו אין מחר: ספרי הפרוזה שינעימו לכם את הסגר

ספר טוב גורם לקורא לחשוב על חייו שלו, התקופה שבה הוא חי והדרכים להתמודד עם שאלות מהותיות הנקרות בדרכו ● אנשי ונשות מפתח במשק, בפוליטיקה, בחברה, בתקשורת ובתרבות בוחרים את ספרי הפרוזה שכדאי להישאר איתם בבית בחודש הקרוב ● פרויקט מיוחד