גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נסיגת ארה"ב מסוריה מסכנת את הכורדים ורק הנפט והגז עוד יכולים להציל אותם

הנסיגה האמריקאית מסוריה מפקירה את הכורדים הסורים, החולשים על צפון המדינה, לחסדי נשיא טורקיה ארדואן שצפוי לתקוף אותם שוב ● לפי הערכות, הכורדים ייסוגו מהגבול עם טורקיה אל שטח האוטונומיה הכורדית בצפון-עיראק, שמשגשגת בזכות הנפט והגז שלה הזוכים לביקוש הולך וגובר ברחבי העולם

נשים כורדיות מפגינות בגבול סוריה-טורקיה בשבוע שעבר / צילום: Rodi Said, רויטרס
נשים כורדיות מפגינות בגבול סוריה-טורקיה בשבוע שעבר / צילום: Rodi Said, רויטרס

הכורדים נחשבים לקבוצה הלאומית הגדולה ביותר שאין לה מדינה של ממש. הם מפוזרים בארבע מדינות - טורקיה, סוריה איראן וכמובן צפון-עיראק, המקום שבו הוקמה הלכה למעשה המדינה הכורדית העצמאית, גם אם היא מוגדרת עדיין אוטונומיה. בפיזור הזה בין ארבע מדינות נעוץ אסונם של הכורדים, המאחד את ארבע ממשלות אלה באינטרס למנוע מהם הקמה של ישות עצמאית. כולן בשלב כלשהו בהיסטוריה דיכאו את המיעוט הכורדי, כשהבולטים שבהם הם סדאם חוסיין ומתקפת הגז בחלפצ'ה במארס 1988 שחיסלה כפר כורדי שלם על אלפי תושביו, והמלחמה המתמשכת של הטורקים ובעיקר ארדואן נגד ארגון פ.ק.ק הכורדי הבדלני, הפועל בעיקר במזרח המדינה בואכה הגבול עם כורדיסטן העיראקית.

במהלך מלחמת האחים בסוריה מהווים הכורדים הסורים, המאוחדים תחת מטריית המפלגה הכורדית הדמוקרטית YPD, כוח משמעותי השולט על חלקים נרחבים בצפון המדינה. ארדואן רואה בהם איום ותקף אותם מספר פעמים. המבצע האחרון נגדם נפתח בינואר השנה, ובמהלכו צבא טורקיה הפציץ ללא אבחנה, בארטילריה וממטוסים, כפרים ועיירות כורדיים בסוריה והרג מאות אזרחים.

הנוכחות האמריקאית בסוריה, שמטרתה העיקרית מאבק בדאעש, התמקדה בשיתוף פעולה עם המיליציות הכורדיות, חימוש, הדרכה ומודיעין. הנוכחות הזו מיתנה במידה מסוימת את המתקפות של ארדואן, אך כעת הנסיגה האמריקאית מסוריה, שעליה הכריז הנשיא טראמפ בשבוע שעבר משמעה הפקרת הכורדים לחסדיו של השליט מאנקרה. לפי הפרסומים בשיחה בין טראמפ לארדואן, אמר לו הנשיא האמריקאי משהו כמו: "אנחנו בחוץ, סוריה כולה שלך". באנגלית קוראים לזה - license to kill - רישיון להרוג.

שוב, כפי שקרה לא אחת בהיסטוריה של העת החדשה, מעצמות המערב ובראשן ארצות הברית הפקירו את הכורדים בשל חששן מעימות עם המעצמות האזוריות. הפעם זה כואב אף יותר, לאחר שהמיליציות הכורדיות בסוריה ובעיראק הקיזו את דמן במלחמה בדאעש והיו כמעט היחידות שהנחילו לארגון המדינה האסלאמית תבוסות, בניגוד לצבא עיראק שברח והפקיר את מוסול.

ארדואן חושש מישות מדינית כורדית בסוריה

ארדואן יתקוף את הכורדים הסורים ארדואן צפוי להרחיב את מתקפתו נגד הכורדים הסורים, כדי למנוע מהם להקים ישות מדינית בדומה לזו שבצפון-עיראק. מנהיגי הכורדים, שהבינו כי מטראמפ לא תגיע הישועה, כבר פנו לרוסיה בבקשה שתתערב ותרסן את ארדואן. אבל בהנחה שהמתקפה תתקיים, לפי ההערכות הכורדים ייסוגו מהגבול עם טורקיה דרומה אל עומק השטח הסורי, וגם מזרחה אל שטח האוטונומיה הכורדית שבצפון-עיראק. 300 אלף פליטים כורדים מסוריה כבר הגיעו לכורדיסטן העיראקית בשנים האחרונות, והמספר הזה צפוי לגדול מאוד לנוכח המתקפה הטורקית הצפויה.

הסכנה שהעימות ינדוד גם אל גזרה זו קיימת, אך ההנהגה הכורדית שם הצליחה לאורך שנות קיום האוטונומיה להימנע מעימות של ממש עם טורקיה, בעיקר בשל הימנעותה ממתן תמיכה ללוחמי הפ.ק.ק - המחתרת הכורדית בטורקיה. כך, בתחילת החודש ממשלת כורדיסטן אסרה על פעילותן של מפלגות המזוהות עם פ.ק.ק בשטחה שלה.

ואיך כל זה מתקשר לכלכלה? כרגיל באזורנו, לנפט, ובשנים האחרונות גם לגז, חשיבות מכרעת על קבלת ההחלטות, ומרבצי הנפט והגז הטבעי בכורדיסטן העיראקית הם המסד הכלכלי והמדיני של הכורדים באזור. על פי הערכות, יש באזור שבשליטת הכורדים 30% מרזרבות הנפט של עיראק. כורדיסטן מייצאת לפחות 400 אלף חביות נפט ביום דרך צינור לנמל צ'ייהאן שבטורקיה, שם מוטען הנפט על המכליות ומופץ למדינות הרוכשות. הנפט מופק מכמה שדות, בעיקר על ידי חברת הנפט הנורבגית DNO, ובחודש שעבר שודרג הצינור המוביל את הנפט לנמל צ'ייהאן. הטורקים, אגב, גובים עמלה גבוהה מכל חבית נפט כורדי העוברת דרכם.

העולם מגלה את הגז הכורדי

לאחר שדאעש פלש לפני ארבע שנים לצפון-מערב עיראק וצבא עיראק נמלט מהאזור, הכורדים שלחמו בדאעש יצאו משלושת המחוזות שלהם בסולימניה, ארביל ודוהוק, והשתלטו גם על מחוז כירכוכ, שבו מרבצי נפט וגז גדולים, וחידשו את תפוקת הנפט שם. חבל זה חזר לידי הממשלה המרכזית של עיראק לפני יותר משנה, כאשר משאל העם לעצמאות שנערך בכורדיסטן עורר את זעמן של טורקיה ואיראן, והן הודיעו כי יסייעו לצבא עיראק לכבוש את אזור כירכוכ. הכורדים נלחמו בתחילה, אך החליטו לסגת ובארות הנפט שם חזרו לידי ממשלת בגדד. מאז, אגב, לא חודשה הפקת הנפט בשל חילוקי הדעות בין בגדד לממשלה הכורדית.

בסך הכול עלתה תפוקת הנפט הכורדי בשנים האחרונות בקצב מהיר - מ-280 חביות ביום בממוצע ב-2015, ל-400 אלף ב-2016. שנה אחר כך קפץ מספרן לממוצע של קרוב לחצי מיליון חביות ביום, בזכות השדות בכירכוכ, והשנה הוא עובר את סף 400 אלף החביות ביום ללא השדות בכירכוכ שהיוו כמחצית מהתפוקה קודם לכן. ההכנסות מהנפט מוערכות ב-750 מיליון דולר בחודש, כלומר 9 מיליארד דולר בשנה. עיראק ניסתה לאורך השנים למנוע את יצוא הנפט הכורדי, בטענה שהכורדים היו מחויבים להסכם חלוקת הכנסות, אך בעולם נמצאו מספיק קונים (ויש אומרים שגם ישראל בתוכם) לנפט זה, שנמכר במחיר נמוך יותר ממחיר השוק של הנפט המזרח תיכוני.

כורדיסטן העיראקית מתפתחת במהירות

השדות הכורדיים מניבים עוד סחורה מבוקשת - גז טבעי. טורקיה זקוקה לו, ומקווה להחליף את התלות בגז היקר המגיע אליה מרוסיה ומאיראן. הגז הכורדי עשוי לסייע גם לאירופה להקטין את תלותה באנרגיה רוסית. החברה הנורבגית DNO מפתחת את שדות הגז הללו יחד עם חברות רבות נוספות הנוהרות לאזור. לפי פרסומים בטורקיה, יש כבר חוזי אספקה חתומים בין אנקרה לממשלה הכורדית. מנתוני אופ"ק עולה כי בשדות שהתגלו בכורדיסטן יש עד 6 טריליון ממ"ק גז טבעי (כ-90% מכל הגז הטבעי בעיראק). יצוא הגז הוכפל ב-2018 לעומת 2017, והצפי הוא שהעלייה תימשך בקצב מהיר בשנים הקרובות (ראו גרף).

וכך, האוטונומיה הדי עצמאית של כורדיסטן העיראקית מבססת לעצמה מקור הכנסה קבוע, וביחד עם השקט היחסי שמעניקים כוחות ה"פשמרגה" - צבא כורדיסטן - הדרך להתפתחות הכלכלית המהירה פתוחה. ואכן, הערים הכורדיות התפתחו וצמחו, והן מלאות קניונים גדולים, שדרות רחבות ושירותים סבירים לאזרח, טובים יותר מאשר ברוב מדינות המזרח התיכון. מסעוד ברזאני, נשיא כורדיסטן עד לפני שנה, התגאה כי מספר המיליונרים הכורדים בסולימניה לבדה, עלה מבודדים בעשור שעבר לכמה מאות.

המשמעות של התבססותה המדינית והכלכלית של כורדיסטן העיראקית היא הפיכתה לאבן שואבת למיעוטים הכורדים ממדינות הסביבה ובעיקר מסוריה, שם הם צפויים לעימות קשה עם צבא טורקיה.

ישראל, ששמרה על קשרים ארוכי-שנים עם הכורדים בעיראק, הייתה היחידה שתמכה בזכותה למשאל עם ולעצמאות, אך בהיעדר מטרייה אמריקאית היא תתקשה לתת סיוע של ממש לכורדים. היעדר קשר יבשתי או אווירי ישיר מונע כמעט לחלוטין חיבור מסחרי כלכלי ממשי בין שתי המדינות. 

מחאת יוקר המחיה, גרסת הפלסטינים

הפלסטינים יוצאים לרחובות, אבו מאזן מבקש עזרה בינלאומית

בשבוע שעבר פרצו בעזה הפגנות. לא, לא נגד ישראל או הרשות הפלסטינית, אלא הפגנות סטודנטים נגד העלאת שכר הלימוד. הנהלת אוניברסיטת אל-קודס הפתוחה הודיעה כי תעלה את שכר הלימוד החודשי בשני דינר ירדני (כעשרה שקלים) לתלמידיה ברצועה, ובחמישה דינר (25 שקלים) לתלמידים תושבי הגדה. ארגוני הסטודנטים התאחדו במחאה נגד העלאת המחירים, ואת עיקר הביקורת ספג אש"ף, ארגון הגג הפלסטיני שהאוניברסיטה שייכת לו. הנהלת האוניברסיטה הודיעה כי תסייע לכל סטודנט שאינו מסוגל לשלם את שכר הלימוד, אבל ההפגנות נמשכות.

בתחילת החודש הגיע לשיאו ברמאללה גל הפגנות מחאה אחרת. המחאה הזו היא נגד חוק הביטוח הלאומי, האמור להיכנס לתוקף, ולפיו כל עובד פלסטיני, גם מהמגזר הפרטי, יפריש ממשכורתו אחוזים בודדים לצורך אגירה לפנסיה ולגמלאות נכות ועבודה. עוד קובע החוק, כי כל קרנות הפנסיה יעברו לשליטת המוסד הפלסטיני לביטוח לאומי. אבל חוסר האמון של הפלסטינים בהנהגתם מונע למעשה את יישום החוק. אלפי פלסטינים הפגינו נגדו כבר לפני שנתיים כשפורסם, אבל למרות זאת הוא אושר לבסוף. בחודש האחרון ההפגנות תכפו וההמונים יצאו לרחובות תחת הסיסמה: "מושחתים, הכסף הזה של האזרחים".

המפגינים ביטאו את החשש מהמערכת השלטונית המושחתת ברשות הפלסטינית, העשויה להעלים את חסכונותיהם לאורך השנים. "אתם תשבעו מהכסף שלי והילדים שלי יהיו רעבים?", זעמה אחת מהדוברות בהפגנה. ראש הממשלה ראמי חמדאללה הוא הדמות המושמצת העיקרית - ואחת מהקריאות הבולטות בהפגנה הייתה "מוות לחמדאללה". המחאה הזו מעניינת במיוחד על רקע האירועים ברצועת עזה, שלא הצליחו להוציא את הפלסטינים בגדה להפגנות תמיכה באחיהם ברצועה.

אבו מאזן לא נכנע עד כה לדרישות המפגינים, והכריז לאחרונה כי החוק נועד להיטיב עם הציבור ולכן ימומש. בינתיים הוא מרכז את מאמציו לכסות את הבור התקציבי שנפער בתקציב הפלסטיני בשל עצירת כספי הסיוע האמריקאיים, הן אלה המגיעים לאונר"א - כ-300 מיליון דולר - והן אלה המגיעים ישירות לרשות הפלסטינית בהיקף של יותר מ-200 מיליון דולר. בנוסף, ישראל מאיימת לחתוך עוד כמיליארד שקל מכספי המסים שהיא גובה עבור הפלסטינים בעקבות חוק קיזוז משכורות מחבלים שעבר בכנסת בקיץ.

אבו מאזן נפגש לאחרונה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון והשיג הבטחה להגדלת הסיוע מצרפת ב-70 מיליון אירו בשנה, אך חשוב מכך - מקרון הודיע כי יפעל לכינוס מדינות תורמות שבו יגויס הסכום הנדרש במקום הכספים שקיצצה ארצות הברית. לפי מקורות פלסטיניים, מקרון הבטיח גם כי יפנה לראש הממשלה נתניהו בדרישה כי לא יישם את החוק לקיזוז משכורות מחבלים, הנוגד לטענת הפלסטינים את הסכמי פריז מ-1994 שקבעו את כללי המשחק הכלכליים בין ישראל לרשות הפלסטינית.

בינתיים מסיימת הרשות הפלסטינית את השנה בגירעון עמוק, כשהשנה הבאה נראית רע אף יותר. הנחמה היחידה היא כי את נטל תשלום המשכורות לעובדי הממשלה ברצועת עזה, נטלה קטאר על עצמה במקום הרשות.

הגירעון הממשלתי עומד בניגוד גמור לפריחת המסחר בשטחי הרשות. מנתוני הבנק העולמי עולה כי ברבע הראשון בלבד השנה התרחבה הכלכלה בגדה ב-5%, גידול המוסבר ברובו בעלייה עצומה בצריכה. כלומר, בידי הציבור יש כסף, חלק ניכר ממנו מעבודה בישראל, והוא משתמש בו לצריכה שוטפת מוגברת. ברצועת עזה, לשם השוואה, הצטמצמה הכלכלה ב-6% ברבע הראשון השנה. 

עוד כתבות

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?