גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטלטלה בשווקים בסוף 2018 הפילה את מדדי המניות המובילים בעולם; אילו בורסות ניצלו מהנפילה?

עד לפני 3 חודשים נראה היה כי השנה תסתיים בנטייה חיובית, בלי דרמות גדולות ● ואולם, הירידות שהתחילו לקראת הרבעון האחרון והפכו לטלטלה עזה בשבועות האחרונים, העבירו את מרבית המדדים העיקריים בעולם לירידות, חלקן חדות מאוד ● אילו בורסות דילדלו את כיסי המשקיעים ב-2018, ואילו מדדים הצליחו לשמור את הראש מעל למים ואפילו לזנק?

בורסת קהיר / צילום: רויטרס
בורסת קהיר / צילום: רויטרס

עד לפני שלושה חודשים נראה היה שבשווקים הגלובליים שנת 2018 תהיה שנה סטנדרטית למדי, עם מגמה חיובית ברוב המדדים המובילים בעולם. אך מאז ספטמבר השתנה הכיוון בשווקים, ובשבועות האחרונים, שבהם המסכים נצבעו באדום, היה כבר ברור לכל המשקיעים שהשנה הנוכחית תסתיים בתשואה שלילית במרבית המדדים העיקריים ברחבי העולם.

בוול סטריט, מדד דאו ג'ונס, שב-2017 זינק בכ-25%, נפל ב-2018 ב-6.7% - הירידה החדה ביותר במדד בעשור האחרון (לשם השוואה, ב-2008 המדד צנח ב-33.8%, ובכל השנים שחלפו מאז, מלבד 2015 שבה נרשמה תשואה שלילית של 2.2%, המדד רשם עליות).

סיכום תשואות 2018

גם מדד נאסד"ק יסיים את השנה עם ירידה של 4.6%, לעומת זינוק של 27.7% ב-2017. כך גם במדד S&P 500 , שמסכם את השנה בירידה של 7%, וכן במדדים מעבר לים - FTSE האנגלי, DAX הגרמני, וניקיי היפני, עם ירידות של 12%-18%.

עם זאת, למרות הירידות החדות בשווקים הגלובליים בתקופה האחרונה, יש גם מדדים שצלחו את 2018 עם עליות, והניבו למשקיעים בהם תשואות נאות. להלן המדדים הבולטים בשני הכיוונים (כל התשואות מעודכנות ל-28 בדצמבר).

24.7% - היא הירידה במדד המוביל של בורסת אתונה, ASE. בניגוד לשווקים אחרים, דווקא חודש דצמבר לא היה שלילי מאוד ביוון, אך המדד שם מוביל את הירידות העולמיות בשנה זו. בחודש אוגוסט יצאה יוון סוף סוף מתוכניות החילוץ והצנע בעקבות הסכמה עם האיחוד האירופי.

בכתבה שפורסמה ב"בלומברג" עם סיום תוכנית החילוץ השלישית, נכתב כי הבורסה היוונית ירדה אל מתחת לרמות שבהן נסחרה לפני תוכנית החילוץ הראשונה של כלכלת המדינה, בשנת 2010. לקראת סוף השנה פורסמה כתבה אחרת, מעט יותר אופטימית, תחת הכותרת "יוון גוררת את עצמה בחזרה לנורמליות" ובה צוין שישנו שיפור בכלכלה ושהתמ"ג צפוי לצמוח השנה בכ-2%.

שיעור האבטלה, שהגיע ב-2013 לכ-30%, ירד והוא פחות מ-20%. עדיין, תושבי יוון סובלים מרמות עוני גבוהות. בוושינגטון פוסט פורסמה לאחרונה כתבה על כך שהמשבר הכלכלי פגע בשיעורי הילודה ביוון (ונוסף על כך, כחצי מיליון איש היגרו מיוון בתקופה זו),  וההערכה היא שהמספר ילך ויקטן בשנים הבאות.

24.6% - ירידה בשיעור דומה ליוון נרשמה במדד CSI300 של סין - הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. מלחמת המסחר בין סין לארה"ב הייתה אחד הסיפורים הכלכליים הבולטים בשווקים השנה, אם לא הבולט שביניהם - כשארה"ב מטילה מכסים על מוצרים סיניים ולהפך, במיליארדי דולרים (והנשיא האמריקאי דונלד טראמפ מצייץ על כך בטוויטר). על רקע זה איבדו המשקיעים במניות בסין קרוב ל-3 טריליון דולר משווי המניות שלהם בשנה האחרונה.

הנתונים מצביעים על האטה בצמיחה הכלכלית בסין. הכלכלה המקומית צומחת בקצב הנמוך ביותר של השנים האחרונות: ברבעון השלישי, שיעור הצמיחה היה 6.5%, הנמוך ביותר מאז משבר 2008. בניסיון לשנות את התמונה, לפני מספר ימים נפגשו בכירי הממשל הסיני לדון בצעדים פיסקאליים, שעשויים להמריץ את הצמיחה בכלכלה בשנה הקרובה.

22.4% - התשואה השלילית במדד ISEQ של הבורסה באירלנד, אחת התשואות הגרועות בשנה החולפת למרות נתונים כלכליים חיוביים במדינה. לאחרונה הכריז שר האוצר האירי שכלכלת המדינה תצמח השנה ב-7.5% בהתאם ליעד שהוצב, ואמר כי "הכלכלה ממשיכה להיות חזקה".

ב-2019, לפי נתוני האיחוד האירופי, אירלנד צפויה לצמוח ב-4%, כפול משיעור הצמיחה הצפוי במדינות האיחוד. את הסיבה לירידות בבורסה של אירלנד ניתן לייחס לאי-ודאות סביב הברקזיט - היציאה של בריטניה, השכנה הדומיננטית של אירלנד - מהאיחוד האירופי. המשקיעים חוששים שאם בריטניה תפרוש מהאיחוד ללא הסכם, הדבר יפגע בראש ובראשונה בכלכלת אירלנד.

20.7% - אחת התשואות החיוביות הגבוהות בשנה האחרונה הגיעה מהבורסה של קטאר, שם מדד QE עלה ב-2018 ב-20.7%. מדובר בהתאוששות, אחרי ירידה של כ-17% במדד בשנה שעברה. זאת, לאחר שהמדינה הקטנה, הממוקמת במפרץ הפרסי, הסתכסכה עם שכנותיה ערב הסעודית, איחוד הנסיכויות הערביות, בחריין ומצרים. אלו ניתקו את הקשרים הדיפלומטיים איתה, והודיעו על החרמתה, על רקע האשמות שהיא נותנת יד לטרור.

ב-2018 נראה שכלכלת קטאר התרגלה לכך והתאימה את עצמה למציאות החדשה, עד כדי כך שנגיד הבנק המרכזי בקטאר צוטט לאחרונה באומרו "אנחנו חזקים אפילו יותר מאשר קודם".

עוד מדינות ערביות שהבורסות שלהן הניבו למשקיעים תשואות חיוביות בשנה האחרונה הן טוניסיה, שהמדד המוביל בה Tunindex עלה ב-15.6%; אבו דאבי עם עלייה של 9.8% במדד ADX; וערב הסעודית עם עלייה של 7.2% במדד TASI.

תשואות חיוביות יפות ניתן היה להשיג גם בחלק מהבורסות במדינות יוגוסלביה לשעבר: המדד במקדוניה (MBI10) זינק בלא פחות מ-42.5%, המדד הבוסני SASX-10 עלה ב-10.8% והמדד במונטנגרו (MONEX20) עלה ב-6.5%.

15% היא העלייה שנרשמה במדד Bovespa  בבורסה של ברזיל בשנה האחרונה. העלייה מגיעה אחרי שנה תנודתית למדי במדד, עם שפל שנתי של פחות מ-70 אלף נקודות ביוני האחרון ועליות בסוף השנה לרמה נוכחית של קרוב ל-88 אלף.

באחרונה נבחר לתפקיד נשיא המדינה ז'איר בולסונרו, איש ימין שנודע גם בכינוי "טראמפ הברזילאי" והבטיח בהשראת טראמפ המקורי "make Brazil Great again". בינתיים, ברבעון השלישי צמחה כלכלת ברזיל ב-0.8% לעומת הרבעון הקודם, וב-1.4% לעומת הרבעון המקביל. 

אנרגיה טובה - אבל רק אם היא מתחדשת

ההשקעה הגרועה ביותר בשנת 2018 הייתה במניות של חברות העוסקת באספקת ציוד ומתן שירותים בתחום האנרגיה, כך לפי נתונים שמפרסמת חברת ההשקעות Fidelity, המתבססים על המדדים הסקטוריאליים של S&P. ההשקעה במניות התחום הניבה למשקיעים תשואה שלילית של 42.2%. סקטורים מאכזבים אחרים היו מוצרים בני-קיימא - תשואה שלילית של 35.4%; טבק - תשואה שלילית של 34.3%; רכיבים לתעשיית הרכב - תשואה שלילית של 30.1% ותעשיית הרכב עצמה, עם תשואה שלילית של 27.8%.

לעומת זאת, המשקיעים בחברות אנרגיה מתחדשת עצמאיות זכו לתשואה חיובית של 36.7%, הסקטור המוביל של 2018. תחום השיווק והקמעונות באינטרנט הניב תשואה של 24.2%, וגם מניות סקטור התוכנה הציגו תשואה דו-ספרתית של 14.7%. יצרניות ציוד בתחומי מדעי החיים והבריאות עלו ב-10.4%-13.6% ותחום ציוד התקשורת עלה ב-9.7%.

סקטור טכנולוגיות המידע (IT), שבשנה שעברה היה בעל התשואה הגבוהה ביותר (38%), הניב ב-2018 תשואה חיובית צנועה של 2.2%. הסקטור הגרוע ביותר ב-2017 - הטלקום, שירד ב-6% - המשיך לאכזב גם ב-2018 עם ירידה של 12.9%. 

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק