גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחזית: המהומות שטראמפ חולל בשווקים יימשכו ב-2019, אבל הם עוד עשויים לסיים את השנה בחיוב

ההחלטות של נשיא ארה"ב בתחום מדיניות החוץ אינן שוק-הוניות במהותן, ומשום כך התרחשותן לא לוותה בתגובה מיידית של המשקיעים ● אלא שלאורך זמן הן ערערו את הסדר העולמי והביאו ימים של חוסר ודאות ● בינתיים מסתמן כי הבהלה ממיתון מוגזמת ● הצפי הוא להאטה בארה"ב בשנה הקרובה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

ביום האחרון של 2018 ניתן לומר בוודאות כי השנה החולפת תיזכר כשנה גרועה למשקיעים בוול סטריט. מדד S&P 500 רשם מתחילת השנה ירידה מצטברת של 7%, שהופכת את 2018 לשנה הגרועה ביותר של שוק המניות האמריקאי מאז קרס ב-40% ב-2008.

כפי שהערכנו כאן בשנה שעברה, התאפיינה 2018 בתנודתיות חריפה, שבסיומה ירד השוק בחדות ומחק כמחצית מהעלייה הכוללת שנרשמה מאז זכה דונלד טראמפ בבחירות 2016. גם המדדים המובילים האחרים רשמו ב-2018 תשואות שליליות. מדד נאסד"ק  למשל, ירד גם הוא בכ-7%, ואילו מדד דאו ג'ונס  הוותיק איבד כ-9% מערכו. ירידה חדה עוד יותר של כ-14% נרשמה במדד החברות הקטנות ראסל 2000 .

אלא שלא רק האפיק המנייתי אכזב השנה. גם בשוק הסולידי נרשמו ירידות מחירים על רקע עליית התשואות של אגרות החוב הממשלתיות, ואפילו הזהב שנחשב למקום מפלט מפני זעזועים, איבד השנה כ-2.5% מערכו. אפילו בשוק הסחורות רשמו המדדים הכלליים ירידה שנתית של כ-10% בהובלת הנפט הגולמי שנפל בכ-25%.

הירידות במדדים מרכזיים ב־2018

נתונים אלו יכולים להוות מעין תעודת רבעון מאכזבת למדיניותו של הנשיא דונלד טראמפ בשנה השנייה לכהונתו. אם בשנה הראשונה לכהונתו זכה טראמפ לשבחים על התמקדותו בעניינים פנים אמריקאים כגון רפורמות מבניות והפחתת רגולציות, הרי שהפניית תשומת הלב שלו בשנתו השניה לענייני חוץ וביטחון הובילה לסדרת החלטות מעוררות מחלוקת שפגמו באמון המשקיעים.

ב-2018 לבדה הספיק טראמפ להכריז על פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן, על פתיחתה של מלחמת סחר מול סין שלוותה בהטלת מכסים הדדיים ואף על פרישת ארה"ב מההסכם הוותיק עם רוסיה לפירוק הנשק הגרעיני לטווח בינוני. לקינוח, הוא הכריז לאחרונה על הוצאה מיידית של הכוחות האמריקאים מסוריה, צמצום בחצי של מצבת הכוחות של ארה"ב בעיראק ואף הוביל להשבתה חלקית של הממשל בגלל דרישתו מהסנאט לממן את הקמת הגדר עם מקסיקו.

ההחלטות הללו אינן שוק הוניות במהותן, ומשום כך התרחשותן לא לוותה בתגובה מיידית של המשקיעים. אלא שלאורך זמן הן ערערו את הסדר העולמי הקיים וגררו את המשקיעים לימים של חוסר ודאות.

מדד S&P 500 איבד 7% בשנה החולפת

הפטורים הביאו לקריסת מחרי הנפט

זה התחיל עם הנפט שמחירו קרס ב-40% מאז תחילת אוקטובר ללא סיבה ברורה לעין, והמשיך עם מימוש חד של כ-11% שרשם שוק המניות בדצמבר. מימוש זה הוחרף בין השאר בשל פדיונות ענק של כ-150 מיליארד דולר, שנרשמו בקרנות המנייתיות בארה"ב ושהובילו לעודפי היצע בשוק.

בשוק החלו להעריך החודש כי מקורה של הנפילה החדה במחיר הנפט טמון אולי בעודף היצע שנוצר עקב השקעות ענק שביצעה סעודיה לבקשת טראמפ, לצורך הגברת קצב שאיבת הנפט שלה. השקעות אלו היו אמורות לחפות על ירידה ביצוא הנפט של איראן כתוצאה מהסנקציות החדשות שהטיל עליה ממשל טראמפ. אלא שלאחרונה הסכים טראמפ להעניק פטורים חלקיים ליבואניות הגדולות של נפט איראני ובראשן הודו, ומהלך זה הוביל כנראה לעודף ההיצע בשוק.

הפד ילחץ על הבלמים?

אל 2019 נכנס שוק ההון הגלובלי עם חוסר ודאות מהותי נוסף, שקשור למלחמת הסחר המתפתחת בין סין לארה"ב. ביום שבת האחרון צייץ טראמפ בטוויטר כי בדיוק סיים שיחה ארוכה וטובה מאוד בנושא עם הנשיא הסיני, שי ג'ינפינג. "העסקה מתקדמת היטב. אם תיחתם, היא תהיה מקיפה מאוד ותכסה את כל הנושאים, התחומים והנקודות שבמחלוקת. נעשית התקדמות גדולה", כתב טראמפ.

היה זה לאחר שהנשיא שי עצמו אמר לנשיא טראמפ בשיחה ביניהם כי הוא מקווה לקדם מערכת יחסים בין ארה"ב לסין, שתהיה מתואמת, משתפת ויציבה. לפי סוכנות הממשלתית הסינית שינחואה, אמר הנשיא שי כי צוותים משתי המדינות פועלים ליישם את ההסכמות שהושגו בין סין לארה"ב, וכי הוא מקווה שהצוותים יוכלו לפגוש אחד את השני במחצית הדרך ולהגיע בהקדם האפשרי להסכם מועיל לשני הצדדים.

הסכם כזה עשוי להיות אחד הגורמים המכריעים שיקבעו את כיוון שוק המניות ב-2019. אם ייחתם, הוא יסיר עננה גדולה של חוסר ודאות ועשוי להחזיר את השוק למסלול של עליות. אולם אם חתימתו תתמהמה, עשויות להיות לכך גם השפעות שליליות על מחירי המניות.

בינתיים, החלו להישמע בימים האחרונים בשוק קולות אופטימיים, שקראו למשקיעים המתוחכמים לחזור ולקנות מניות בעקבות הנפילה החדה בדצמבר. אחד מאלה הוא האסטרטג ג'ים פולסון מחברת לות'הולד גרופ, שהעריך בימים האחרונים כי כלכלת ארה"ב לא תגלוש למיתון ב-2019, אלא תאט לקצב צמיחה מתון יותר של מעט יותר מ-2%, לעומת כ-3% ב-2018.

לפי פולסון, האטה בקצב הצמיחה תוביל לסיום שלב העלאות הריבית של הבנק הפדרלי המרכזי, ואף להפחתה אפשרית שלה בשנה הקרובה או בזו שלאחריה. אם כך אכן יקרה, הרי שמעל עיני המשקיעים תוסר עננה נוספת שיצרה חוסר ודאות בחודשים האחרונים ושתרמה כנראה להתחזקות המגמה השלילית בשוק המניות. כל אלו, הם לדבריו סיבה לחזור ולרכוש כעת מניות בשוק, מתוך הנחה שמתישהו במהלך השנה יחזור השוק למגמה חיובית, גם אם בדרך תימשך התנודתיות.

פולסון, יש להדגיש, אינו לבד. החוזים העתידיים על גובה הריבית העתידית משקפים כיום הסתברות 80% לתרחיש שבו הריבית תישאר ברמתה הנוכחית (2.25%-2.5%) עד סוף 2019 לפחות. גם בבנק ההשקעות גולדמן זאקס העריכו השבוע כי הבנק הפדרלי ילחץ ב-2019 על הבלמים ויימנע מהעלאות נוספות של הריבית על רקע ההאטה שתרחש בקצב הצמיחה.

גולדמן זאקס צופה צמיחה של 2%

כלכלני גולדמן זאקס הפחיתו השבוע את התחזית לצמיחת הכלכלה האמריקאית ב-2019 מ-2.4% ל-2% בלבד, אך ציינו כי הם אינם צופים גלישה למיתון. עם זאת, בבנק ההשקעות העריכו כי במחצית השניה של השנה יירד קצב הצמיחה אל מתחת ל-2% ושהבנק הפדרלי המרכזי יחל להפחית מחדש את הריבית כבר ב-2020.

לתפיסה זו הצטרף השבוע גם דיוויד רוזנברג, הכלכלן והאסטרטג הראשי של גלוסקין שף. בריאיון ל-CNBC הסביר רוזנברג כי ההיסטוריה מלמדת אותנו שהבנק הפדרלי המרכזי נוטה לזהות באיחור את היפוך המגמה בכלכלה האמריקאית, אולם כאשר מקבלי ההחלטות מזהים לבסוף את נקודת ההיפוך, השינוי במדיניות המוניטרית שלהם מגיע במהירות ובדרך כלל גם בעוצמה.

כל אלו מלמדים כנראה שהתנודתיות החריפה שאפיינה את 2018, תימשך גם עמוק אל תוך 2019. עם זאת, בהנחה שהריבית אכן תפסיק לעלות ושהסכם סחר בין ארה"ב לסין ייחתם לבסוף, קיימת אפשרות סבירה למדי שבעוד שנה מהיום יהיה שוק המניות האמריקאי גבוה יותר מרמתו הנוכחית. 

עוד כתבות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה