גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדיניות של הזרמות כספים לא מתקנת כשלים

מי שקובע את מדיניות הבריאות זה האוצר, שמעדיף את האינטרס התקציבי קצר-הטווח

מיטות אשפוז בבית חולים. / צילום: תמר מצפי
מיטות אשפוז בבית חולים. / צילום: תמר מצפי

כנראה שנגזר על הזקנה במסדרון מנהריה משנות ה-90 לחיות חיי נצח בבתי החולים הציבוריים בארץ. מסתבר שישראל לא השכילה לפתור את בעיית תפוסת היתר בבתי החולים הציבוריים שלה, וכולנו התרגלנו לפרסומים על אי תפקוד המערכת האשפוזית.

כיצד הגיעה מדינה שלמה עם מערכת בריאות מתקדמת, עם יכולות טכנולוגיות מהמשובחות בעולם, מדינת החדשנות הרפואית ומושא לקנאת מדינות רבות ביכולות הרפואה שלה, למצב של מדינת עולם שלישי.

יש משרד בריאות במדינת ישראל. אבל אם נחפור קצת לעומק נגלה שמדיניות הבריאות נקבעת בעצם רחוק משם, בתוככי אגף התקציבים במשרד האוצר. שם שולטת התפישה האוצרית, הגורסת שלביקוש לשירותי בריאות אין גבול ושהביקוש לשירותי בריאות נגזר או מושפע מהיצע השירותים, ויש למנוע את הגדלת ההיצע.

אל מול גידול והזדקנות מתמשכת של האוכלוסיה, האוצר מגביל את שיעור תוספת המיטות התקניות, מונע גידול של כוח-אדם במערכת ומונע תוספת טכנולוגיות רפואיות מתקדמות למערכת. האוצר נטש למעשה את עקרונות היסוד של מערכת הבריאות הציבורית, לטובת שיקולי תקציב קצרי-טווח.

בחוק ביטוח הבריאות הממלכתי 1995 הונחו היסודות להפעלת מערכת בריאות ציבורית, שוויונית ופתוחה לכל, המבוססת על עקרונות צדק חברתי. בחוק הוגדר מנגנון מימון המכנס את המערכת לתקציב מוגדר, אך מנתק את המערכת מהטלטלות קצרות-הטווח של תקציב המדינה.

האוצר חשש מהעיקרון של הצמדת המקורות הכספיים לשימושי המערכת, באופן אוטומטי וללא מעורבותו הצמודה. שנתיים לאחר חקיקת החוק, עיקר משרד האוצר את ההצמדה האמורה, כאשר בחוק ההסדרים 1997 ביטל את המס המקביל הייעודי לבריאות ואיחד את הגביה מהמעסיקים למוסד לביטוח לאומי. מאז ועד היום שולט האוצר בתקציב סל הבריאות. כך בעצם הוא מציב את הבריאות כחלק מתיעדוף כלל הוצאות המדינה, והתוצאות מעידות על כך שהבריאות הציבורית אינה ממוצבת גבוה בסולם העדיפות הלאומי שלו, גם בהשוואות בינלאומיות.

מדיניות האוצר הזאת נרתמה להשגת יעדי תקציב קצרי-טווח. כך תיעל האוצר את קופות-החולים להפנות ביקושים לערוץ הביטוחים המשלימים. באופן זה נוצר תקציב "מרסן" לכל הקופות, ונבנו מכשולים ביורוקרטיים להפניות מטופלים. כך גם ייצרו באוצר חוקים ותקנות שהשיא הוא חוק ה-CAP, המבטיח מחירי הפסד לכלל בתי החולים הציבוריים במדינה, עם פגיעה ביכולתם להגדיל תפוקות ולמנוע מהרופאים הבכירים שלהם לנהור בהמוניהם לבתי החולים הפרטיים, כאשר חדרי הפעולות וחדרי הניתוח בהם צצים כפטריות לאחר הגשם.

חרף היסודות הרפואיים והסוציאליים של מערכת הבריאות הציבורית שהותוו בחוק, שיעור ההוצאה הפרטית מכלל ההוצאה לבריאות כיום היא מהגבוהות ביותר בעולם. איזו מערכת בריאות ציבורית יש לנו אם 60% מההוצאה היא מכיסנו ורק 38% היא מתקציבי המדינה?

בשנים האחרונות אנו עדים לנסיון להזרים כספים נוספים למערכת הבריאות. כספים אלה, שהם בכמות קטנה מדי, אינם מפצים על פערי העבר, אבל משאירים איכשהו את המערכת בחיים. הבעיה בהזרמות אלה, שהם באות במקום ארגון מחדש של המערכת.

ניקח למשל את התוכנית הלאומית לקיצור תורים. תוכנית יומרנית, שקיבלה מליארד שקל לשנה מהמדינה. לפי מתווה האוצר, רוב הסכום הופנה לרכש ניתוחים בבתי החולים הפרטיים, ולא שימש כלל להגדלת הזמינות בבתי החולים הציבוריים.

שוב - מטרה קצרת-טווח של האוצר, שכיוון להקטין את יוקר המחיה העכשווי באמצעות הפחתת דמי החבר בשב"נים של קופות-החולים, וכמובן תחת הכותרת של "הקטנת הרפואה הפרטית" - שבעצם רק מעצימה אותה. אף ניתוח לא קודם במערכת הציבורית. שום שיפור תשתית לא בוצע במערכת הציבורית כתוצאה מצעד זה. בתי החולים הציבוריים ראו את הכסף עובר מעל ראשיהם, ונוחת במגרש בתי החולים הפרטיים.

ישנן עוד הזרמות כספים, כמו מבחני תמיכה לקופות ומבחני עידוד לבתי החולים - סדרה גדולה של פלסטרים לתיקון מערכת במצוקה קשה.

כחלק מצעדי ריסון ההיצע מפעיל האוצר, באמצעות חוק ההסדרים, תקרה להכנסות בתי חולים ותאגידי הבריאות בבתי החולים הממשלתיים. תקרה זאת היא בעצם הנחה סטטוטורית, שבה מחוייב בית חולים לתת לקופות-החולים הנחה דו-ספרתית על רכש שירותי הרפואה שצרכה בבית חולים. בהדסה הנחה זאת בשנת 2018 הגיעה לחצי מיליארד שקל!

אם ניקח בחשבון שמשרד הבריאות, שבנה את מערכת התמחיר של בתי החולים, יודע מה שהוא עושה והתמחיר אכן ריאלי, ברור שחוק ה-CAP מכריח את כל בתי החולים הציבוריים לעבוד בתנאי גירעון, שההנחה הממוצעת הנדרשת מהם מגיעה גם ל-30% מהשקל הראשון.

מה שמעציב יותר, הוא שקופות-החולים הנהנות מחוק זה, לא השכילו לעמוד בתקציביהן וגם הן נאלצות לעמוד בתור ולקבל מהאוצר מענקי תמיכה בסך כ-5 מליארד שקל לשנה בנוסף על תקציביהן.

מערכת הבריאות שלנו היא איפוא מערכת מרובת חורים ודליפות שמנסים לרפאה בעזרת פלסטרים. את התוצאה משלם הציבור.

אנו נכנסים למרוץ הבחירות. כל המפלגות ישמחו אולי לכלול במצעם סעיף בריאות, שיביא מזור לתחלואי המערכה הציבורית, אם יסברו שזה יגדיל את התמיכה בהם. חשוב שיפנימו את המסרים, חשוב שהציבור, שמחה עד היום רק על יוקר המחיה והשחיתויות, יתן קולו גם עבור הרפורמה הנדרשת במערכת הבריאות הציבורית. וחשוב לא פחות - שהמפלגות שיזכו באמון הציבור בנושא זה לא ישכחו את הנושא יום לאחר הבחירות.

הכותב הוא מנכ"ל בית החולים הדסה, ירושלים

עוד כתבות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים