גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוסחת הסיכול הממוקד לרכבים היברידיים של משרד האוצר

האוצר מציע נוסחה חדשה לחישוב הטבות המס על רכבים חדשים שמזהמים פחות, אשר מסעירה את הענף ועשויה להפוך למוקש פוליטי לפני הבחירות • בשורה התחתונה: מכוניות היבדרידיות שמשרתות בעיקר את המעמד הבינוני, יתייקרו • "גלובס" עושה סדר: כל מה שצריך לדעת על הנוסחה החדשה

שר התחבורה ישראל כ"ץ / עיצוב תמונה: טלי בוגדנובסקי
שר התחבורה ישראל כ"ץ / עיצוב תמונה: טלי בוגדנובסקי

הקדשנו כאן לא מעט נייר יקר בשנים האחרונות כדי לחשוף את הכשלים של "המיסוי הירוק" הישראלי. חזרנו והתרענו, ששיטת מדידת וזיהום הדירוג המורכבת והייחודית, שנכנסה לתוקף בישראל בראשית העשור, מבוססת על ערכים שרירותיים, מעוותת את התחרותיות בשוק, פוגעת בצרכנים, לא מספקת הרתעה מספיקה נגד יבוא כלי רכב מזהמים ומתקשה "לרדוף" אחרי ההתפתחויות הטכנולוגיות הסביבתיות בתעשיית הרכב.

אבל כל הטיעונים הללו קרסו מול טיעון הנגד האולטימטיבי, שהוא "שיטת מצליח" המוכרת. "למה להיות חמוצים", אמרו לנו, "עובדה שהשיטה הזו פועלת כל כך ביעילות. היא מפחיתה את הזיהום ומכניסה לשוק סגמנטים חדשים ועממיים. הנה, אפילו ה-OECD חלק לה שבחים".

אלא שאז קרה הבלתי צפוי: לאירופאים נמאס מהבלוף עתיק היומין של מדידת פליטות רכב בתנאי מעבדה לא ריאליים, שמזמינים "תחמונים" דוגמת "דיזלגייט", והם החליטו ליישם החל מספטמבר 2018 שיטה חדשה ומחמירה יותר, אם כי עדיין די רחוקה מהמציאות, למדידת נתוני הפליטה.

הרגולטורים הישראלים נאלצו באל-כורחם להיענות לאתגר ולגבש נוסחה חדשה שמתאימה לשינוי המקיף בערכים. לא פחות משלושה משרדי ממשלה - האוצר, הגנת הסביבה והתחבורה - ישבו חודשים ארוכים על גיבושה. אבל מסתבר שריבוי הורים מוכשרים לא מבטיח בהכרח ילד מוצלח.

התוצאה שפורסמה בתחילת השבוע הייתה, אם נאמר זה בעדינות, מבהילה. לאחר הצבת נתוני הפליטה של כלי הרכב החדשים בנוסחה, הסתבר שהטבות המס על חלק מהדגמים ההיברידיים נמחקו; רוב המכוניות העירוניות העממיות קפצו מעלה משמעותית בקבוצות הזיהום; והכדאיות של רכישת משפחתיות רבות פחתה בהשוואה לרכישת ג'יפים מזהמים. בקיצור, שינוי יסודי של הפרמטרים חשף סדקים מתודולוגיים עמוקים.

נקדים ונאמר שמדובר בינתיים רק בטיוטה של האוצר להערות הציבור (כלומר, ענף הרכב), ויש להניח שבשבועות הקרובים ייאלצו מומחי הרגולציה לבצע שינויים מהותיים בנוסחה. אבל בהינתן לוח הזמנים הקצר לתחולת העדכון, כלומר אפריל הקרוב, סביר להניח שהעדכונים החפוזים יטליאו חלק מהבעיות אבל ייצרו בעיות אחרות. ככה זה כששוק רכב שלם ניזון במשך כמעט עשור מנוסחה שרירותית וייחודית. אז בינתיים, לטובת קוראינו, ננתח כאן כיצד עשויה המתכונת החדשה של המיסוי הירוק שפורסמה השבוע להשפיע על הגורמים השונים, לפחות בטווח הקצר.

1. מהם הסיכויים שהרפורמה תצא לפועל?

נוסחת המיסוי הירוק תוכננה, והצליחה, להיות כלי מושלם לשליטה ומניפולציה מדויקת בחלק נכבד מההכנסות מיסוי הרכב בישראל. חלוקת הטבות המס הירוק על פני 15 קבוצות ומיסוד מנגנון עדכון דו-שנתי של הנוסחה, למקרה שההכנסות ממס לא עמדו חלילה ביעד, אפשרו לרגולטור לווסת די במדויק את גובה מס הקנייה הריאלי על כלי רכב שונים, לפצות את המדינה על אובדן הכנסות במיסוי, ועל הדרך גם להעניק דחיפה לא מבוטלת לכלל המכירות בשוק הרכב המקומי - מה שתרם לצמיחה של עשרות אחוזים בגביית מיסי רכב בעשור האחרון.

לשיטה היה עוד בונוס גדול: היא הייתה כה מורכבת ומסובכת עד שהציבור הרחב (ע"ע) לא הבין אותה. נזכיר, שהמיסוי הירוק נועד במקור להחליף רפורמה פשוטה וישירה הרבה יותר להורדה גורפת של מס הקנייה על רכב, שהייתה עלולה היה לגרום לאובדן רוחבי ולא מבוקר של הכנסות ממיסוי.

אלא שכאמור, הפעם לא מדובר ב"עוד עדכון" אלא בשינוי מהותי של הפרמטרים והשפעות נרחבות על חלק לא מבוטל מהשוק. יש כמה סיבות מדוע לדרג המקצועי באוצר יהיה קשה להעביר אותה במתכונת הנוכחית. בתור התחלה, היא עלולה לדחוף מעלה את מחירי הרכבים העממיים בדרגה כזו, שתחלחל אפילו לתודעת הציבור האדיש - דבר מאוד לא רצוי בתקופת בחירות. בנוסף הנוסחה הנוכחית "מוחקת" למעשה את יוזמת שר האוצר משה כחלון להאריך את תוקף הטבת המס על היברידיות עד ינואר 2019. אנחנו יכולים רק לשער, שיועציו הפוליטיים של שר האוצר לא יאהבו את זה.

ולבסוף לא נשכח כמובן את שר התחבורה, ישראל כ"ץ. משרד התחבורה חתום גם הוא על גיבוש הנוסחה הזו, שפוגעת אנושות בבבת העין של השר הממונה - שוק היבוא האישי והמקביל, שבשנים האחרון פיתח תלות משמעותית מאוד, אפילו קיומית, במכירות מכוניות היברידיות עם הטבות מס. אם יש במשרד "טלפון אדום", ששמור למקושרים בעל השפעה, אנחנו יכולים רק לשער, שמרגע פרסום הנוסחה החדשה הוא לא הפסיק לצלצל.

2. האם אנחנו נהנינו מהנחת המס?

הרוחות סערו השבוע לאחר פרסום הנוסחה. שמענו אזהרות גורפות בנוסח "שינוי דרמטי" שיביא ל-"קפיצה משמעותית במחירים של דגמים רבים". אבל מתחת לפני השטח המצב יותר מורכב.

נתחיל בזה שהמיסוי הירוק תרם יותר מכל רגולציה אחרת אי פעם לשורת ההכנסות והרווח של יבואני הרכב בישראל, הישירים והעקיפים. ההחלטה של האוצר להעניק את הטבות המס הירוק ליבואנים על בסיס ערכי יבוא הרכב (החשאיים), ולא ישירות לצרכנים, מחקה כל סיכוי לשקיפות ציבורית בתהליך.

היא הקטינה את מס הקנייה הריאלי על חלק מדגמי הרכב ל-30%-40% והפכה אותם לרווחיים ביותר (פר יחידה) לשיווק. היא גם הפכה את ההיברידיות לפרת מזומנים למשווקים ותרמה ליצירת שוק ה"אפס קילומטרים", שבו גורמים מתווכים מתחלקים עם היבואנים בהטבות המס הירוקות, שבמדינות מתוקנות מגיעות ישירות לצרכנים. לפיכך, לא הופתענו מכך שכמעט ולא נשמעו בענף קולות שתומכים בהחלפת השיטה כולה.

יתר על כן, למרות שכמעט כל השחקנים בענף עמם שוחחנו טוענים רשמית שהנוסחה החדשה שגויה ודגמים רבים יתייקרו באלפי שקלים, החזית לא אחידה. קו התפר עובר בין יבואנים שיש להם מכוניות היברידיות בהיצע, בהווה או בעתיד הקרוב, לבין אלה שאין להם היברידיות בהיצע.

3. מי ירוויח משינוי השיטה (חוץ מהמדינה)?

עבור "היבואנים ההיברידיים", הנוסחה החדשה היא בבחינת "סיכול ממוקד". הנתונים הסופיים עדיין לא ברורים, אך ייתכן בהחלט שדגמי מפתח היברידיים כמו יונדאי איוניק, קיה נירו וייתכן שאפילו קורולה ההיברידית החדשה, לא יוכלו להשבץ יותר בקבוצה 2, שחיונית לצורך קבלת הטבת המס ההיברידית. כנ"ל דגמי פלאג-אין רבים. המשמעות היא התייקרות של עשרות אחוזים.

מנגד, עבור "יבואנים נטולי היברידיות", שראו בשנים האחרונות כיצד ההסתערות של ההיברידיות, בהובלת הקוריאניות, דוחקת מהשוק את הדגמים "הרגילים", הנוסחה החדשה של המס הירוק היא בבחינת מתנת כריסטמס, שהושארה עבורם על ידי סנטה קלאוס מתחת לעץ.

אמנם רובם יצטרכו לספוג בטווח הזמן הקצר "נזק היקפי" של התייקרות מסוימת בדגמי מפתח. אבל כל זה כאין וכאפס לעומת הבונוס של סילוק ההיברידיות מהשוק, שיותיר אחריו נפח פנוי של כמעט 20% משוק הרכב הישראלי.

4. איך נערכים יבואני הרכב?

אין צורך לדאוג לחוסנו של הענף המשגשג. מעבר לעובדה שנבואות שחורות על העלאות מחירים קרובות הם תמיד כלי שיווקי יעיל לצורך הרצת לקוחות לאולמות, במיוחד בינואר, הרי שהמרווחים שקיימים כיום בדגמי מפתח רבים בשוק הרכב - אפילו אחרי העלאת המחירים האחרונה של יצרני הרכב בחו"ל - מספקים "כרית ספיגה" מסוימת לזעזועים בטווח הקצר.

יש להניח שההנחות לליסינג יתכווצו מן הסתם ולא מעט דגמים ייעלמו משוק ה-"אפס קילומטרים", אבל בסופו של דבר מי שרוצה להישאר בשוק יצטרך לספוג.

בנוסף, אנחנו לא שוכחים שאחד הכשלים של המיסוי הירוק הוא "עקומת למידה" מרשימה שמפגין השוק היבוא בכל הנוגע להורדת נתוני הפליטה - לפחות על הנייר. אנחנו לא רומזים חלילה למעשים לא כשרים נוסח דיזלגייט, אבל העשור האחרון מלמד שדגמים רכב שמשווקים בישראל הופכים להיות נקיים יותר משנה לשנה ויורדים בקבוצות הזיהום, אפילו אם לא בוצעו בהם שינויים טכניים מוצהרים.

5. הציבור אדיש ולכן הציבור ישלם

לכאורה, הציבור הרחב בישראל, שרוכש כלי רכב חדשים בהיקף של כ-20 מיליארד שקל בשנה, אמור להיות הגורם שנפגע יותר מכל מעדכון "המס הירוק". העלאת מחירי הרכב, או אפילו צמצום ההנחות לליסינג, ישפיעו משמעותית על כיסו, ובמיוחד על כיסו של המעמד הבינוני, ויגדילו את הפערים הסוציו-אקונומיים, בשל העובדה שרוב רכבי היוקרה המזהמים (למעט רכבי פלאג-אין) "אדישים" למס הירוק.

לא בכדי השארנו את ההשפעה על הציבור לסוף. נוסחת המיסוי הירוק הישראלי היא כה מורכבת ונטולת שקיפות עד שרוב הציבור כלל לא מבין שכל "עדכון" של המס הירוק, פירושו העלאה מעשית של מס הקניה. בקיצור זו שיטה אידיאלית של "המערכת" להעלות מיסים ולדחוף מעלה את יוקר המחייה מבלי לשלם על כך מחיר פוליטי.

אז לא לדאוג. לא תהיה כאן "מהפכה ירוקה" והעסק יירגע בקרוב. פה ושם יעלו המחירים נקודתית, התחרויות היחסית של דגמים תשתנה, ההיברידיות ימשיכו לקבל הטבות מס, זרם ההכנסות לקופת המדינה יגבר והעננה תעלם. והציבור, כרגיל, ישלם. 

עוד כתבות

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם