גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאזדה, טיוטה, מרצדס, קאדילק: קרבות הכביש של 2019

בין קרב המאסף של המשפחתיות הקלאסיות למלחמות של רכבי הפנאי-שטח ● 2019 הולכת להיות תחרותית

טויוטה קורולה / צילום: יחצ
טויוטה קורולה / צילום: יחצ

משפחתית כן בוחרים: טויוטה קורולה מול מאזדה 3

עד לפני כמה שנים, כותרת כמו "קורולה חדשה מול מאזדה 3 חדשה בקרב על שוק הרכב הישראלי", הייתה יכולה להיות פצצת רייטינג. אבל כיום אנחנו נמצאים בעידן שבו מכירות רכבי ה-SUV למיניהם צומחות בקצב שנתי של 25%, על חשבון המשפחתיות, ולפיכך מדובר בעיקר בקרב מאסף.

בכל זאת, מדובר בשתיים מהמשפחתיות הנמכרות ביותר בישראל והן צפויות לתפוס יחדיו נפח מכירות לא מבוטל. יתרון הראשוניות שייך לקורולה החדשה, שתגיע אלינו כבר במחצית הראשונה של השנה. אבל זה לא היתרון השיווקי היחיד שלה. היא גם תהיה משפחתית הסדאן הראשונה בארץ, שתוצע כסטנדרט עם הנעה היברידית. אומנם מדובר ביחידת ההנעה המוכרת בנפח 1.8 ליטרים של פריוס, אוריס ושות', ולא בגרסה ההיברידית החדשה והחזקה של טויוטה עם מנוע 2 ליטרים מתוחכם, שמוצעת באירופה ובארה"ב. אבל היא עדיין תיהנה מיתרון מיסוי ותביא איתה את ההטבה הנחשקת בשווי השימוש החודשי, כמו יונדאי איוניק, נירו ושות'. חובבי מנועי הטורבו-בנזין יוכלו להתנחם באופציה למנוע 1.2 ליטרים טורבו, שישווק בפרופיל נמוך.

הקורולה היא מכונית חדשה לגמרי, שמבוססת על הפלטפורמה הגלובלית הקלה והמתוחכמת של טויוטה, מצוידת במתלים חדשים ומגיעה עם תא נוסעים עדכני, שמצויד במסך תצוגה דיגיטלי רב תכליתי ובחבילה מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות, כולל בקרת שיוט מתוחכמת. המחיר אמור להתחיל באזור שבו ניצבה הקורולה סדאן הקודמת ומה שעשוי לאלץ את האיוניק ליישר קו כלפי מטה.

היריבה מאזדה 3 החדשה תגיע לישראל רק באמצע המחצית השנייה של 2019 והפרטים הטכניים היחידים שידועים עליה כרגע הם אלה של הדגם האמריקני. גם זו במכונית חדשה לגמרי, שניצבת על פלטפורמה מתוחכמת עם בסיס גלגלים באורך 2.73 מ', שהוא הארוך ביותר כרגע בפלח המשפחתיות. העיצוב החיצוני שלה נע בין "חדשני והרפתקני" בדגם ה-5 דלתות בעל הזנב המוחצן לבין "יותר מאותו הדבר" בדגם הסדאן. כל הסדרה תציע תא נוסעים מתקדם עם מערכות בטיחות עדכניות והמנוע התקני ימשיך להיות ה-2 ליטרים המוכר. מאוחר יותר יופיע גם מנוע אולטרה-מתקדם וחסכוני, עם מערכות הזרקה ובעירה פורצות דרך ומערכת היברידית "קלה", שאומנם תציע נצילות אנרגיה גבוהה יותר ב-40%, אך כנראה תהיה יקרה ולא זכאית להטבת מס, כך שסיכויי הייבוא שלה אינם גבוהים.

מאזדה 3/ צילום: יחצ

התנגשות בפול סייז: מרצדס GLE מול ב.מ.וו X5 חדשות

פלח רכבי ה-SUV המפוארים "פול סייז" מלא, הוא עמוס ותחרותי גם בשגרה וב-2019 תעלה התחרות ברגע כאשר ינחתו כאן היורשים של שתי מובילי המכירות של הפלח, מרצדס GLE וב.מ.וו X5, שנמכרות בישראל במאות יחידות לשנה (כולל יבוא אישי ועקיף). שתי הסדרות החדשות יצוידו בארסנל הטכנולוגי המתקדם והעדכני ביותר של היצרנים ונסתפק כאן רק בחידושים הבסיסיים.

ה-GLE החדש נוטש את שפת העיצוב הרבועה של קודמו לטובת עיצוב עגלגל וספורטיבי יותר כמו שאר דגמי מרצדס. הוא גדול יותר, ניצב על בסיס גלגלים ארוך יותר ב-8 ס"מ ולראשונה מציע אופציה לשבעה מקומות ישיבה, מה שיעזור לו ליישר קו חשוב מול X5. תא הנוסעים נראה כמו גרסה מוגבהת של ה-S קלאס החדשה, עם המערך המוכר של מסכי LCD מלבניים ענקיים שמשתרעים מצד לצד. הרכב עמוס במערכות בטיחות שמקדימות לזהות איומים ב-360 מעלות ומגיבות עליהן עוד לפני הנהג ויש שלל אופציות סמי-אוטונומיות, כולל שיוט עצור-סע במהירות של עד 60 קמ"ש.

מרצדס מתגאה בדור חדש של מתלי אוויר עם שליטה מתקדמת בתנודות המרכב בפניות, אך זו עשויה להיות אופציה יקרה. בשלב הראשוני מושקת הסדרה עם שני דיזלים, אחד מהם עם 340 כ"ס ו-70 קג"מ, ועם מנוע טורבו-בנזין 3 ליטרים בודד, שזכה לתגבור כוח משמעותי ל-384 כ"ס. בינתיים, מרצדס לא שחררה מפרטים ומועד השקה של גרסת הפלאג-אין המשודרגת, שהיא המבוקשת ביותר בישראל.

מרצדס/ צילום: יחצ

ב.מ.וו דווקא כן הציגה לאחרונה פרטים על הפלאג-אין של ה-X5 החדש, ונראה כי מדובר בקפיצת דרך משמעותית. מנוע הארבעה-צילינדרים מוחלף במנוע 6 צילינדרים, ההספק המשולב קפץ ל-394 כ"ס, עם מומנט של 60 קג"מ, והרכב יזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.6 שניות, כמעט שנייה מהר יותר מקודמו.

למרות זאת, הוא אמור להיות חסכוני יותר, לנוע לטווח חשמלי נטו של יותר מ-50 ק"מ (על הנייר) ולהציע הרבה יותר מקום בתא המטען, למרות הסוללה המוגדלת. ה-X5 עצמו צמח בכל הממדים, כולל תוספת לבסיס הגלגלים, והוא יציע תא נוסעים דיגיטלי מתקדם נוסח סדרה 7, עם יכולות סמי-אוטונומיות משודרגות. לראשונה החברה גם טוענת ליכולות שטח רציניות.

ב.מ.וו X5  / צילום: יחצ

הוסיפו לתמונה עוד שחקניות חדשות בזירה הזו כמו פולקסווגן טוארג חדש ומתקדם, ריינג'רובר ספורט בגרסת פלאג-אין עם תמחור אגרסיבי ועוד, וקיבלתם צפי לזירת לחימה סוערת.

מלחמת המיד סייז: קאדילק XT4 מול אאודי Q3

פלח ה-SUV "פרמיום-מדיום" נכנס בשנים האחרונות לנעליים של מכוניות הפרמיום ספורט-סדאן בישראל ודחק אותן החוצה. ב-2019 ינחתו בזירה שני מתמודדים חדשים לגמרי ורציניים בפלח הלוהט הזה. את ארה"ב ייצג בזירה קאדילק XT4 החדש, האח המוקטן של XT5 הפופולרי. הרכב צפוי להציע את היתרונות המוכרים של המותג: עיצוב חד ומתוחכם, שלא מתחנף למכנה המשותף הרחב, ממדים נדיבים עם הרבה מרחב בתא הנוסעים ויחס גבוה של אבזור וטכנולוגיה לשקל.

תא הנוסעים מציע מסך מולטימדיה מרכזי עם ממשק מתקדם של תפעול ו"חוויית משתמש", שפותח, אגב, בישראל, ויציע מערך יסודי של מערכות בטיחות מתקדמות, אם כי לא בטוח שבשלב הראשון יגיע אלינו ה"אוטו-פיילוט" הכמעט אוטונומי שמוצע בארה"ב. המנוע העיקרי בהיצע הוא 2 ליטרים טורבו-בנזין עם 237 כ"ס שאמור לשלב חיסכון עם ביצועים נמרצים ובחו"ל מוצעות כאופציה גם מערכת הנעה כפולה קבועה ומערכת אקטיבית לשיכוך המתלים. אולם עדיין לא ברור מה תהיה זמינותן כאן. אם שער הדולר ימשיך להיות ידידותי יחסית, ובהתחשב בחשיבות של השוק הישראלי, אפשר לצפות לתמחור די אגרסיבי.

קדילאק / צילום: יחצ

את הצד האירופי בזירה תייצג כאן אאודי Q3 החדשה, שכבר נמכרת באירופה, אך טרם נחתה כאן. ה-Q3 היוצאת עדיין נמכרה היטב בשנתה האחרונה בשוק, אבל התחרות המתגברת אילצה את אאודי לקחת אותה מעלה במעלה הסולם. העיצוב מיישר קו עם האחות הגדולה Q5 החדשה וה-Q3 ארוכה בכמעט 10 ס"מ מקודמתה, רחבה יותר בכמה סנטימטרים ומעט נמוכה יותר לטובת מראה ספורטיבי. בסיס גלגלים באורך 2.68 מ' - תוספת של כמעט 8 ס"מ - אמור לשפר משמעותית את המרחב האחורי ברכב.

אאודי/ צילום: יחצ

אאודי מתגאה בהרבה טכנולוגיות חדשות עתידניות כולל מערך היקפי של מצלמות וחיישנים, עמדת פיקוד דיגיטלית לחלוטין ובקרת שיוט סמי-אוטונומית, אך עוד לא ברור מה מכל אלה יוצע כאן כסטנדרט ומה במסגרת "חבילות" יקרות כמקובל. בשלב ההשקה הוצגו ארבעה מנועים: שלושה מנועי טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים בהספקים של 150 עד 230 כ"ס וטורבו-דיזל אחד. יש גם מערכת אופציונלית של בולמי זעזועים מתכווננים ומחשב משוכלל עם מצבים לנהיגת שטח, אך גם זו אופציה שמחירה המקומי לא ברור.

מתח גבוה: איוניק אלקטריק מול ניסאן LEAF

בעוד ששוק הרכב החשמלי בעולם זינק בשנים האחרונות וצמח בקצב של מאות אחוזים בשנה, בישראל המכוניות החשמליות היו עד לאחרונה לא יותר מאשר "באזז" מלווה בזיכרונות עמומים מתקופת "בטר פלייס". 2019 אמורה להיות שנת מפנה, ולא רק בפלח חשמליות הפאר למיליונרים. שתי מתמודדות "עממיות" יחסית צפויות להיאבק על הבכורה בפלח הירוק והמבטיח הזה, שנהנה מהטבת מס משמעותית ומעלות שוטפת אפסית.

ראשונה בקנה, שאמורה לעלות על הכביש כבר בינואר, היא הגרסה החשמלית לגמרי של יונדאי איוניק, שגרסתה ההיברידית הייתה המשפחתית הנמכרת ביותר בישראל בשנה החולפת. החשמלית נוטשת את מנוע הבנזין וממירה אותו במנוע חשמלי בהספק צנוע יחסית של כ-120 כ"ס ובסוללת ליתיום פולימר של 28 קילוואט לשעה.

הקומבינציה הזו, בשילוב עם מערכת ניהול מתקדמת ושלל אפשרויות למחזור אנרגיה, מספקת טווח תיאורטי של עד כ-280 ק"מ בין טעינות (על-פי תקן NEDC) - די והותר לשימוש יומיומי טיפוסי בישראל עם טעינה יומית או דו-יומית בבית או בעבודה. תיבת הילוכים בת מהירות אחת עם מצב "ספורט" ומומנט זמין מיידית של כמעט 30 קג"מ מבטיחים שהמכונית תשתלב היטב בקצב התנועה בכבישי הארץ. בשלב מאוחר יותר, אגב, אמורה להופיעה גרסה משודרגת עם סוללה בקיבולת גבוהה יותר וטווח משופר משמעותית. כ120-150- מכוניות איוניק חשמליות הוזמנו בארץ עוד לפני שפורסם המחיר הרשמי, בסביבות 160-150 אלף שקל .

המתחרה מיפן, ניסן LEAF, הקדימה את יונדאי בכמעט עשור, נושאת בתואר "החשמלית הנמכרת בעולם" (לא כולל כלי רכב סיניים) ואף זכתה להיות משווקת בישראל בצורה לא סדירה לפני כמה שנים, ללא הצלחה.

ב-2019 יגיע אלינו הדור החדש שלה ומדובר בקפיצת מדרגה בכל ההיבטים. המכונית עצמה גדולה, מרווחת ונראית הרבה יותר "חללית". הספק המנוע טיפס בכמעט 38% ל-150 כ"ס, המומנט ניצב כעת על 32 קג"מ והסוללה המתקדמת מציעה כעת טווח של כ-378 ק"מ בין טעינות (על-פי תקן NEDC). כל זה בליווי מערכות בטיחות מתקדמות, כולל מערכת חניה אוטונומית ומערכת שיוט ששומרת על ההיגוי יציב ללא התערבות הנהג. המחיר הוא עדיין בחזקת נעלם. באירופה מחירה עולה כ-10% יותר ממחיר האיוניק המקבילה, אך לא ברור מה תהיה הגמישות בהנחות לציים, שנחשבים ללקוחות העיקריים של הפלח הזה - לפחות בשלב הראשון. אם לוקחים בחשבון שבהמשך השנה תגיע אלינו גם יונדאי קונה חשמלית עם טווח גדול וקיה נירו חשמלית חזקה, אפשר לצפות לזירה סוערת.

עוד כתבות

ועידת MAD 2019 / אילוסטרציה: יח"צ

דת, מותגים ואמונה בוועידת MAD השנתית של "גלובס"

מכדורגל, דרך מלחמת הכוכבים ועד טבעונות - המותגים הפכו לדתות החדשות ● הצטרפו אלינו בהיכל התרבות בתל-אביב לשיחות על כדורגל, הערצה, טבעונות - ואיך כל הדברים האלה מתקשרים לשיווק, פרסום ומיתוג

יונל כהן, ויגאל אהובי / (צילום:  תמר מצפי, אביב  חופי

שינויים בבית הזהב: דן וייס מונה ליו"ר בתי הדיור המוגן במקומו של יונל כהן

דן וייס מכהן כדירקטור בבית הזהב מסוף שנת 2018 ● כהן, מבעלי השליטה בבית הזהב, ובעברו מבכירי ענף הביטוח בישראל, עמד בראש הדירקטוריון של בית הזהב מדצמבר 2019, ובחודש שעבר עדכן על רצונו לסיים את התפקיד

תורים ב משרד הרישוי בחולון / צילום: דרור פויר

התקלה במחשב המרכזי תוקנה: משרד התחבורה שב לפעילות

(עדכון) - תקלה במחשב המרכזי של משרד התחבורה השביתה הבוקר את השירותים בכל סניפי משרד הרישוי ברחבי הארץ, ולא ניתן היה לבצע פעולות בכל העמדות האוטומטיות וגם בשירותים המקוונים

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס Leah Millis

ה-FTC צפויה להכריז על קנס של 5 מיליארד דולר לפייסבוק

בנוסף לקנס, דווח כי במסגרת ההסכם פייסבוק תחויב להקים דירקטוריון שמטרתו לפקח על השמירה על פרטיות המשתמשים בחברה ● ייתכן כי הקנס יוכרז באופן רשמי לפני שפייסבוק תכריז על תוצאותיה הכספיות לרבעון השני מחר בלילה ● הקנס יוטל על פייסבוק בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה, במסגרתה פרטים אישיים על 87 מיליון משתמשי פייסבוק דלפו לחברת הייעוץ הפוליטית

שבתאי אדלרסברג / צילום: יחצ

אודיוקודס: רווח נקי של 4.8 מיליון דולר, המניה מזנקת ב-6%

החברה רשמה ברבעון השני הכנסות של 49.5 מיליון דולר, צמיחה של 13.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח הנקי למניה הגיע ל-22 סנט, לעומת 14 סנט ברבעון המקביל

חשבוניות  / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חשד: שני רו"ח ניסו להשיג במרמה החזרי מס במיליונים עבור לקוחותיהם

לפי החשד, שני אחים, רואי חשבון מטייבה וכפר קאסם, ניהלו מערך זיופים ושימוש באנשי-קש ובחשבונות-קש, על-מנת להשיג החזרי מס במרמה בהיקף של 76 מיליון שקל עבור לקוחותיהם; מתוך החזרי העתק שהושגו במרמה, גרפו האחים כ-20 מיליון שקל לחשבונותיהם

וינסנט צ'נגוויז/ צילום: Christopher Ratcliffe

וינסנט צ'נגוויז משקיע 8 מיליון דולר בטרנדליינס: "רואים בחברה אפיק לסינגפור"

ליברה הולדינגס של המיליארדר הבריטי תחזיק 14.5% מחברת ההשקעות בתחומי המכשור הרפואי והטכנולוגיות החקלאיות בישראל, הנסחרת בבורסה של סינגפור ● מאז הונפקה ב-2015 איבדה טרנדליינס כ-71% מערכה והיא נסחרת לפי שווי של 40 מיליון דולר ● מנייתה עלתה 16.6% בעקבות הדיווח

אסנת לבציון קורח/ צילום: איל יצהר

הקפאת תקנים ב"אסף הרופא": משרד הבריאות אוסר על ביה"ח לגייס עובדים במקום אלה שפורשים

בית החולים אסף הרופא מצטרף ל"רשימה השחורה" שבה מופיעים גם רמב"ם ונהריה ● ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה: המטופלים נפגעים

אזור המלונות באילת / צילום: שלומי יוסף

המאזן השתנה: יותר תיירים לנים במלונות בארץ מאשר ישראלים

לפי נתוני התאחדות המלונות בישראל, הישראלים מעדיפים לנפוש בחו"ל ופחות במלונות בארץ ● וגם: איך השפיעה סגירת שדה דב על לינות הישראלים בבתי המלון באילת?

סטלה קורין ליבר

שביתת האחיות היא רק הסנונית הראשונה במערכת הבריאות הקורסת

הקשישה במסדרון לא הבריאה, ואחרי הבחירות נפגוש אותה שוב - וגם את הרופאים שכבר מדברים על תוספות של מיליארדים להסכם השכר שלהם לעשור הקרוב ● פרשנות

אבי פישר, סאמר חאג' יחיא ויורם יאיר / צילום: סיון פרג

חיזקו ואימצו: מי הוזמנו והגיעו בשעת ערב לקריה בתל אביב

את הקריה בתל אביב פקדו אמש נציגי ונציגות המגזר העסקי לצד חברי וחברות פורום מטכ"ל לכבוד אירוע ההוקרה השנתי של פרויקט "אמץ לוחם" של המלכ"ר "יחד למען החייל"

איילת שקד בטקס הפרידה ממשרד המשפטים / צילום: רפי קוץ

התקדמות במו"מ לאיחוד הימין: שקד בראש, פרץ במקום השני

עדיין אין הסכמות לגבי איך תיראה העשירייה הראשונה של איחוד מפלגות הימין ● הימין החדש רוצה חמישה מקומות לנציגו בעשירייה, אך פרץ וסמוטריץ' לא מוכנים ליותר משלושה

אינטק פארמה / צילום: איל יצהר

התגובה לכישלון החרוץ: מניית אינטק התקפלה כמו אקורדיון, האנליסטים ניחמו את מנהליה

החברה שפיתחה את "גלולת האקורדיון" הודיעה אתמול על כישלון מלא של הניסוי לפרקינסון - והמניה צללה 81%, לשווי חברה של כ-20 מיליון דולר בלבד

פרויקט BLUE בצפון תל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

משרד השיכון פותח בבדיקה: האם פרויקט BLUE התחזה לקבוצת רכישה

הממונה על חוק המכר במשרד השיכון, עמית גריידי, אישר כי פתח בבדיקה של תהליכי המכירה בפרויקט היוקרה שנמצא בצפון ת"א, אותו יזמה חברת קנדה ישראל ● הרקע לבדיקה: תביעה שהוגשה נגד החברה, שהעלתה טענות לפיהן המכירה בוצעה כקבוצת רכישה כדי "לחמוק" לכאורה מהוראות חוק המכר

סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט  / צילום: Lucas Jackson, רויטרס

מיקרוסופט השקיעה מיליארד דולר בחברת המחקר OpenAI

חברת OpenAI, שאלון מאסק הוא אחד ממייסדיה, עוסקת בפיתוח בינה מלאכותית "כללית" (AGI), כלומר בינה מלאכותית בגרסה עתידנית שתהיה גמישה ותעסוק בכמה תחומים שונים ● בעקבות ההשקעה החברות צפויות לפתח יחד טכנולוגיות

מנכ"ל סמארטאייר, ארז בוסו / צילום: יח"צ

סמארטאייר ותלמה נסיעות מקימות חברה משותפת לניהול אתרים

חברת Smartair, המציעה מנוע חיפוש טיסות ולהרכבת חופשה בחו"ל, השלימה סבב גיוס בהיקף של 6 מיליון דולר, ובעקבותיו תקים בשותפות עם קבוצת תלמה נסיעות ותיירות חברה להקמה וניהול אתרי תיירות בארץ ובחו"ל

גדעון ורטהייזר סיוה / צלם: תמר מצפי

רכישה משמעותית לסיוה: "הילקרסט מרחיבה ומגדירה מחדש את גבולות הפתרונות הטכנולוגיים שאנו מציעים, בעולם שבו המידע הוא הכוח המניע"

עפ"י ההערכות, סיוה שילמה כמה עשרות מיליוני דולרים עבור הילקרסט האמריקאית, המספקת תוכנה ורכיבי עיבוד שמשולבים בחיישנים למוצרי אלקטרוניקה ו-IoT

בניין הבורסה של ניו יורק בוול סטריט / צילום: רויטרס, Mike Segar

וול סטריט ננעלה בעליות מתונות; קוקה קולה עקפה את התחזיות

הדאו ג'ונס עלה ב-0.65% ו-S&P 500 ב-0.67% והנאסד"ק טיפס ב-0.58% ● העליות נתמכו באופטימיות לאחר דיווח של בלומברג ולפיו שיחות הסחר בין ארה"ב לסין צפויות להתחדש בדרג בכיר בשבוע הבא ● מחיר הנפט עלה ב-1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות - מדד דאקס זינק ב-1.65%, מדד פוטסי 100 הבריטי הוסיף 0.51% ומדד קאק 40 הצרפתי עלה ב-0.92% ● מדד סטוקס 600 הכלל אירופי עלה ביותר מ-1%

טים קוק, מנכ"ל אפל /  צילום: רויטרס Thomas Peter

אפל במגעים מתקדמים לרכוש מאינטל פעילות שבבים לסמארטפון

העסקה, שנאמדת בכמיליארד דולר וייתכן שתושג כבר בשבוע הבא, תספק ליצרנית האייפון גישה לפעילות הפיתוח של אינטל ועשויה לחסוך לה שנים של עבודה ● זאת לאחר שהמו"מ בין שתי הענקיות קרס לפני כמה חודשים, כשאפל חתמה על חוזה עם קוואלקום

דר יגאל לוריא חיון מנהל מדעי של המרכז לחקר קנאביס ברמבם / צילום:  פיוטר פליטר דוברות רמב"ם

מרכז רפואי רמב"ם הקים מרכז ייעודי לחקר הקנאביס

המרכז מנוהל ע"י ד"ר יגאל לוריא חיון ומתמקד בתפקיד הקנאביס בתקשורת הבין-תאית במצבי תחלואה