גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאזדה, טיוטה, מרצדס, קאדילק: קרבות הכביש של 2019

בין קרב המאסף של המשפחתיות הקלאסיות למלחמות של רכבי הפנאי-שטח ● 2019 הולכת להיות תחרותית

משפחתית כן בוחרים: טויוטה קורולה מול מאזדה 3

עד לפני כמה שנים, כותרת כמו "קורולה חדשה מול מאזדה 3 חדשה בקרב על שוק הרכב הישראלי", הייתה יכולה להיות פצצת רייטינג. אבל כיום אנחנו נמצאים בעידן שבו מכירות רכבי ה-SUV למיניהם צומחות בקצב שנתי של 25%, על חשבון המשפחתיות, ולפיכך מדובר בעיקר בקרב מאסף.

בכל זאת, מדובר בשתיים מהמשפחתיות הנמכרות ביותר בישראל והן צפויות לתפוס יחדיו נפח מכירות לא מבוטל. יתרון הראשוניות שייך לקורולה החדשה, שתגיע אלינו כבר במחצית הראשונה של השנה. אבל זה לא היתרון השיווקי היחיד שלה. היא גם תהיה משפחתית הסדאן הראשונה בארץ, שתוצע כסטנדרט עם הנעה היברידית. אומנם מדובר ביחידת ההנעה המוכרת בנפח 1.8 ליטרים של פריוס, אוריס ושות', ולא בגרסה ההיברידית החדשה והחזקה של טויוטה עם מנוע 2 ליטרים מתוחכם, שמוצעת באירופה ובארה"ב. אבל היא עדיין תיהנה מיתרון מיסוי ותביא איתה את ההטבה הנחשקת בשווי השימוש החודשי, כמו יונדאי איוניק, נירו ושות'. חובבי מנועי הטורבו-בנזין יוכלו להתנחם באופציה למנוע 1.2 ליטרים טורבו, שישווק בפרופיל נמוך.

הקורולה היא מכונית חדשה לגמרי, שמבוססת על הפלטפורמה הגלובלית הקלה והמתוחכמת של טויוטה, מצוידת במתלים חדשים ומגיעה עם תא נוסעים עדכני, שמצויד במסך תצוגה דיגיטלי רב תכליתי ובחבילה מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות, כולל בקרת שיוט מתוחכמת. המחיר אמור להתחיל באזור שבו ניצבה הקורולה סדאן הקודמת ומה שעשוי לאלץ את האיוניק ליישר קו כלפי מטה.

היריבה מאזדה 3 החדשה תגיע לישראל רק באמצע המחצית השנייה של 2019 והפרטים הטכניים היחידים שידועים עליה כרגע הם אלה של הדגם האמריקני. גם זו במכונית חדשה לגמרי, שניצבת על פלטפורמה מתוחכמת עם בסיס גלגלים באורך 2.73 מ', שהוא הארוך ביותר כרגע בפלח המשפחתיות. העיצוב החיצוני שלה נע בין "חדשני והרפתקני" בדגם ה-5 דלתות בעל הזנב המוחצן לבין "יותר מאותו הדבר" בדגם הסדאן. כל הסדרה תציע תא נוסעים מתקדם עם מערכות בטיחות עדכניות והמנוע התקני ימשיך להיות ה-2 ליטרים המוכר. מאוחר יותר יופיע גם מנוע אולטרה-מתקדם וחסכוני, עם מערכות הזרקה ובעירה פורצות דרך ומערכת היברידית "קלה", שאומנם תציע נצילות אנרגיה גבוהה יותר ב-40%, אך כנראה תהיה יקרה ולא זכאית להטבת מס, כך שסיכויי הייבוא שלה אינם גבוהים.

התנגשות בפול סייז: מרצדס GLE מול ב.מ.וו X5 חדשות

פלח רכבי ה-SUV המפוארים "פול סייז" מלא, הוא עמוס ותחרותי גם בשגרה וב-2019 תעלה התחרות ברגע כאשר ינחתו כאן היורשים של שתי מובילי המכירות של הפלח, מרצדס GLE וב.מ.וו X5, שנמכרות בישראל במאות יחידות לשנה (כולל יבוא אישי ועקיף). שתי הסדרות החדשות יצוידו בארסנל הטכנולוגי המתקדם והעדכני ביותר של היצרנים ונסתפק כאן רק בחידושים הבסיסיים.

ה-GLE החדש נוטש את שפת העיצוב הרבועה של קודמו לטובת עיצוב עגלגל וספורטיבי יותר כמו שאר דגמי מרצדס. הוא גדול יותר, ניצב על בסיס גלגלים ארוך יותר ב-8 ס"מ ולראשונה מציע אופציה לשבעה מקומות ישיבה, מה שיעזור לו ליישר קו חשוב מול X5. תא הנוסעים נראה כמו גרסה מוגבהת של ה-S קלאס החדשה, עם המערך המוכר של מסכי LCD מלבניים ענקיים שמשתרעים מצד לצד. הרכב עמוס במערכות בטיחות שמקדימות לזהות איומים ב-360 מעלות ומגיבות עליהן עוד לפני הנהג ויש שלל אופציות סמי-אוטונומיות, כולל שיוט עצור-סע במהירות של עד 60 קמ"ש.

מרצדס מתגאה בדור חדש של מתלי אוויר עם שליטה מתקדמת בתנודות המרכב בפניות, אך זו עשויה להיות אופציה יקרה. בשלב הראשוני מושקת הסדרה עם שני דיזלים, אחד מהם עם 340 כ"ס ו-70 קג"מ, ועם מנוע טורבו-בנזין 3 ליטרים בודד, שזכה לתגבור כוח משמעותי ל-384 כ"ס. בינתיים, מרצדס לא שחררה מפרטים ומועד השקה של גרסת הפלאג-אין המשודרגת, שהיא המבוקשת ביותר בישראל.

ב.מ.וו דווקא כן הציגה לאחרונה פרטים על הפלאג-אין של ה-X5 החדש, ונראה כי מדובר בקפיצת דרך משמעותית. מנוע הארבעה-צילינדרים מוחלף במנוע 6 צילינדרים, ההספק המשולב קפץ ל-394 כ"ס, עם מומנט של 60 קג"מ, והרכב יזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.6 שניות, כמעט שנייה מהר יותר מקודמו.

למרות זאת, הוא אמור להיות חסכוני יותר, לנוע לטווח חשמלי נטו של יותר מ-50 ק"מ (על הנייר) ולהציע הרבה יותר מקום בתא המטען, למרות הסוללה המוגדלת. ה-X5 עצמו צמח בכל הממדים, כולל תוספת לבסיס הגלגלים, והוא יציע תא נוסעים דיגיטלי מתקדם נוסח סדרה 7, עם יכולות סמי-אוטונומיות משודרגות. לראשונה החברה גם טוענת ליכולות שטח רציניות.

הוסיפו לתמונה עוד שחקניות חדשות בזירה הזו כמו פולקסווגן טוארג חדש ומתקדם, ריינג'רובר ספורט בגרסת פלאג-אין עם תמחור אגרסיבי ועוד, וקיבלתם צפי לזירת לחימה סוערת.

מלחמת המיד סייז: קאדילק XT4 מול אאודי Q3

פלח ה-SUV "פרמיום-מדיום" נכנס בשנים האחרונות לנעליים של מכוניות הפרמיום ספורט-סדאן בישראל ודחק אותן החוצה. ב-2019 ינחתו בזירה שני מתמודדים חדשים לגמרי ורציניים בפלח הלוהט הזה. את ארה"ב ייצג בזירה קאדילק XT4 החדש, האח המוקטן של XT5 הפופולרי. הרכב צפוי להציע את היתרונות המוכרים של המותג: עיצוב חד ומתוחכם, שלא מתחנף למכנה המשותף הרחב, ממדים נדיבים עם הרבה מרחב בתא הנוסעים ויחס גבוה של אבזור וטכנולוגיה לשקל.

תא הנוסעים מציע מסך מולטימדיה מרכזי עם ממשק מתקדם של תפעול ו"חוויית משתמש", שפותח, אגב, בישראל, ויציע מערך יסודי של מערכות בטיחות מתקדמות, אם כי לא בטוח שבשלב הראשון יגיע אלינו ה"אוטו-פיילוט" הכמעט אוטונומי שמוצע בארה"ב. המנוע העיקרי בהיצע הוא 2 ליטרים טורבו-בנזין עם 237 כ"ס שאמור לשלב חיסכון עם ביצועים נמרצים ובחו"ל מוצעות כאופציה גם מערכת הנעה כפולה קבועה ומערכת אקטיבית לשיכוך המתלים. אולם עדיין לא ברור מה תהיה זמינותן כאן. אם שער הדולר ימשיך להיות ידידותי יחסית, ובהתחשב בחשיבות של השוק הישראלי, אפשר לצפות לתמחור די אגרסיבי.

את הצד האירופי בזירה תייצג כאן אאודי Q3 החדשה, שכבר נמכרת באירופה, אך טרם נחתה כאן. ה-Q3 היוצאת עדיין נמכרה היטב בשנתה האחרונה בשוק, אבל התחרות המתגברת אילצה את אאודי לקחת אותה מעלה במעלה הסולם. העיצוב מיישר קו עם האחות הגדולה Q5 החדשה וה-Q3 ארוכה בכמעט 10 ס"מ מקודמתה, רחבה יותר בכמה סנטימטרים ומעט נמוכה יותר לטובת מראה ספורטיבי. בסיס גלגלים באורך 2.68 מ' - תוספת של כמעט 8 ס"מ - אמור לשפר משמעותית את המרחב האחורי ברכב.

אאודי מתגאה בהרבה טכנולוגיות חדשות עתידניות כולל מערך היקפי של מצלמות וחיישנים, עמדת פיקוד דיגיטלית לחלוטין ובקרת שיוט סמי-אוטונומית, אך עוד לא ברור מה מכל אלה יוצע כאן כסטנדרט ומה במסגרת "חבילות" יקרות כמקובל. בשלב ההשקה הוצגו ארבעה מנועים: שלושה מנועי טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים בהספקים של 150 עד 230 כ"ס וטורבו-דיזל אחד. יש גם מערכת אופציונלית של בולמי זעזועים מתכווננים ומחשב משוכלל עם מצבים לנהיגת שטח, אך גם זו אופציה שמחירה המקומי לא ברור.

מתח גבוה: איוניק אלקטריק מול ניסאן LEAF

בעוד ששוק הרכב החשמלי בעולם זינק בשנים האחרונות וצמח בקצב של מאות אחוזים בשנה, בישראל המכוניות החשמליות היו עד לאחרונה לא יותר מאשר "באזז" מלווה בזיכרונות עמומים מתקופת "בטר פלייס". 2019 אמורה להיות שנת מפנה, ולא רק בפלח חשמליות הפאר למיליונרים. שתי מתמודדות "עממיות" יחסית צפויות להיאבק על הבכורה בפלח הירוק והמבטיח הזה, שנהנה מהטבת מס משמעותית ומעלות שוטפת אפסית.

ראשונה בקנה, שאמורה לעלות על הכביש כבר בינואר, היא הגרסה החשמלית לגמרי של יונדאי איוניק, שגרסתה ההיברידית הייתה המשפחתית הנמכרת ביותר בישראל בשנה החולפת. החשמלית נוטשת את מנוע הבנזין וממירה אותו במנוע חשמלי בהספק צנוע יחסית של כ-120 כ"ס ובסוללת ליתיום פולימר של 28 קילוואט לשעה.

הקומבינציה הזו, בשילוב עם מערכת ניהול מתקדמת ושלל אפשרויות למחזור אנרגיה, מספקת טווח תיאורטי של עד כ-280 ק"מ בין טעינות (על-פי תקן NEDC) - די והותר לשימוש יומיומי טיפוסי בישראל עם טעינה יומית או דו-יומית בבית או בעבודה. תיבת הילוכים בת מהירות אחת עם מצב "ספורט" ומומנט זמין מיידית של כמעט 30 קג"מ מבטיחים שהמכונית תשתלב היטב בקצב התנועה בכבישי הארץ. בשלב מאוחר יותר, אגב, אמורה להופיעה גרסה משודרגת עם סוללה בקיבולת גבוהה יותר וטווח משופר משמעותית. כ120-150- מכוניות איוניק חשמליות הוזמנו בארץ עוד לפני שפורסם המחיר הרשמי, בסביבות 160-150 אלף שקל .

המתחרה מיפן, ניסן LEAF, הקדימה את יונדאי בכמעט עשור, נושאת בתואר "החשמלית הנמכרת בעולם" (לא כולל כלי רכב סיניים) ואף זכתה להיות משווקת בישראל בצורה לא סדירה לפני כמה שנים, ללא הצלחה.

ב-2019 יגיע אלינו הדור החדש שלה ומדובר בקפיצת מדרגה בכל ההיבטים. המכונית עצמה גדולה, מרווחת ונראית הרבה יותר "חללית". הספק המנוע טיפס בכמעט 38% ל-150 כ"ס, המומנט ניצב כעת על 32 קג"מ והסוללה המתקדמת מציעה כעת טווח של כ-378 ק"מ בין טעינות (על-פי תקן NEDC). כל זה בליווי מערכות בטיחות מתקדמות, כולל מערכת חניה אוטונומית ומערכת שיוט ששומרת על ההיגוי יציב ללא התערבות הנהג. המחיר הוא עדיין בחזקת נעלם. באירופה מחירה עולה כ-10% יותר ממחיר האיוניק המקבילה, אך לא ברור מה תהיה הגמישות בהנחות לציים, שנחשבים ללקוחות העיקריים של הפלח הזה - לפחות בשלב הראשון. אם לוקחים בחשבון שבהמשך השנה תגיע אלינו גם יונדאי קונה חשמלית עם טווח גדול וקיה נירו חשמלית חזקה, אפשר לצפות לזירה סוערת.

עוד כתבות

ישראל איבדה יתרון במרוץ הקוונטי. האם הביטחון בסכנה? / צילום: Shutterstock

האם השקעה לאומית של 340 מיליון דולר ירדה לטמיון? הטכנולוגיה הישראלית שבסכנה

השקעה לאומית של 340 מיליון דולר בתחילת העשור והירתמות של התעשייה המקומית הביאו את ישראל להתברג בין עשר המדינות המובילות בקוונטום ● אלא שכעת התקציב הזה עומד להיגמר, והתלות של טכנולוגיות ביטחוניות בתחום רק מתהדקת - מפיצוח שיטות הצפנה ועד יכולות יירוט

מבצעי 0 ק''מ / צילום: יח''צ

מבצעי אפס ק"מ מעמיקים: וולבו משיקה אולם ייעודי, וגם טויוטה מצטרפת לטרנד

התחרות בענף הרכב מחריפה והסיבות מגוונות ● החל מהצטברות מלאים של רכבי אפס קילומטר בשל כניסת דגמים חדשים, דרך הגעת טכנולוגיות חדשות, ועד שחיקה במחירי יד שנייה ● התוצאה: הנחות חדות של עשרות אלפי שקלים מהמחירון

בודקים את המיתוס. פגיעת ברק / צילום: Maxime Raynal

ברק לא מכה באותו מקום פעמיים? חוקי הפיזיקה קובעים אחרת


אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו • והשבוע: למרות הביטוי המוכר, בפועל חוקי הטבע והפיזיקה עובדים באופן הפוך לחלוטין

ישראל גורט / צילום: אייל מרילוס

הוא הפתיע את גוגל ופייסבוק כשאיתר אצלן פרצות אבטחה. בכסף שקיבל ייסד סטארט-אפ

"בעוד עשר שנים הייתי רוצה לחיות במציאות שבה אף אחד לא יסתכל עליי, יזם הייטק חרדי בחליפה שחורה וכובע, כמשהו חריג" ● שיחה קצרה עם ישראל גורט, מייסד-שותף ו-CTO בחברת הסייבר Reflectiz

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

האב החליט להוריש את נכסיו רק לבן אחד. האם הצוואה תקפה?

רו"ח דרש שכר־טרחה עבור סגירה פיננסית בפרויקט של חברה לה ייעץ כמה שנים קודם לכן, אך לבסוף חויב לשלם את הוצאות המשפט ● אישה שביקשה מחצית מנכסי בן זוגה לשעבר נדחתה משום שלא הוכיחה שיתוף כלכלי, מעבר להכנסות מסחר בסמים קלים ● וגם: צוואה שנישלה את רוב הילדים נותרה על כנה ● 3 פסקי דין בשבוע 

בית שרוף בקיבוץ בארי / צילום: ap, Amir Cohen

הממשלה החליטה: תוקם ועדת חקירה לא ממלכתית לאירועי ה-7 באוקטובר

בעקבות החלטת הממשלה לא להקים ועדת חקירה ממלכתית הגיב ראש האופוזיציה, יאיר לפיד: "הממשלה עושה הכול כדי לברוח מהאמת ולהתחמק מאחריות" ●  הרמטכ"ל וחה"כ לשעבר גדי אייזנקוט הגיב להחלטת הממשלה: "ממשלת 7 באוקטובר, שראשיה הם היחידים שמסרבים לקחת אחריות על הגרוע באסונות ישראל ולא ראויים לשמש באף תפקיד הנהגה - מקימים את ועדת הטיוח והקומבינה ● בעזה מדווחים: חיפושים אחר חלל חטוף בשכונת זייתון בעיר עזה ● צילומים בלבנון מראים: ישראל מקימה חומת בטון בגבול הצפוני ● עדכונים שוטפים 

איגור טוצ'ינסקי (רביעי מימין) ובכירי בית החולים איכילוב / צילום: יח''צ

התרומה החדשה לבתי החולים איכילוב והדסה

איגור טולצ'ינסקי, מייסד ומנכ"ל חברת ההשקעות WorldQuant, תרם 5 מיליון שקל למרכזי פוסט-טראומה בשני בתי חולים ● בכירי ענף הפינטק נפגשו עם הנשיא הרצוג, והפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב ניצבת בשורה אחת עם המוסדות האקדמיים המובילים בעולם ● אירועים ומינויים

מל''ט של חברת בלו בירד / צילום: 2.      WonderB UAS (קרדיט: BlueBird Aero Systems )

החברה הישראלית שהחלה לייצר מל"טים מתאבדים במרוקו

בלובירד, החברה הבת של התעשייה האווירית, חנכה מפעל לייצור מל"טים מתאבדים במרוקו ● במבט רחב יותר - בשנים האחרונות המדינה המוסלמית הפכה ליעד פעילות משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות ● ואיזו מדינה מפסידה מכל זה?

דליה קורקין / צילום: נועה זני

למה באמת עמל ומעבר התפשרה על 400 מיליון שקל מהשווי בהנפקה?

בשבוע הקרוב צפויה לצאת לדרך אחת ההנפקות הגדולות של השנה, כשמניות עמל ומעבר יחלו להיסחר בבורסה בת"א לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל ● בתחילה ביקשו בעלי המניות לבצע את ההנפקה לפי שווי של מעל 3 מיליארד שקל, אך לבסוף נאלצו לוותר על 400 מיליון

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik

וורן באפט חושף את ההשקעה החדשה שלו

ברקשייר האת'ווי חשפה השקעה חדשה במניות אלפאבית בשווי 4.3 מיליארד דולר ● ההשקעה בחברת האם של גוגל מפתיעה לאור התנגדותיו של באפט בעבר להשקיע במניות צמיחה בתחום הטכנולוגיה ● במקביל, האורקל מאומהה ממשיך לצמצם את ההחזקה במניית אפל

3 תובנות על השינויים בתיק של באפט / צילום: Shutterstock

טביעת אצבע של היורש והשקעה מפתיעה: 3 תובנות על השינויים בתיק של באפט

המשקיע האגדי חשף בסוף השבוע האחרון שורה של שינויים בפורטפוליו של ברקשייר האת'ווי ברבעון השלישי של השנה ● השקעת ענק בגוגל, מכירות עקביות בבנק אוף אמריקה ואפל והגדלת החזקות בדומינו'ס: מה אפשר ללמוד מהמהלכים האחרונים של האורקל מאומהה?

מחשוב קוונטי / צילום: AP

כולם מסכימים שזו תהיה המהפכה הטכנולוגית הבאה. אבל מי תהיה ה"אנבידיה" של התחום?

מחשוב קוונטי הולך ומתברר בתור המהפכה הטכנולוגית שצפויה לקחת את המחשוב המתקדם בעולם לשלב הבא ● גם בשוק ההון מזהים את הפוטנציאל, והמניות בתחום הציגו תשואות פנומנליות בשנה האחרונה ● אבל עליות של אלפי אחוזים מביאות גם ירידות חדות, ויש מי שמשוכנעים: הדבר הגדול הבא יגיע מהשוק הפרטי או מענקיות הטכנולוגיה

המאבק בהון השחור. מימין: מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' ומנהל רשות המסים לשעבר ערן יעקב / צילום: איל יצהר, שחר עזרן

מנהל רשות המסים לשעבר: "איזה אדם נורמטיבי מחזיק 300 אלף שקל במזומן?"

הון עתק נעלם מדי שנה בכלכלת הצללים, אך רק בשנה האחרונה הצליחה המדינה לחשוף חלק קטן מההון השחור - בעיקר דרך רפורמות בחשבוניות ובמזומן ● ראש רשות המסים לשעבר: "המפתח הוא לזהות עסקאות לא לגיטימיות בזמן אמת ולמנוע אותן; אנחנו נעזרים ב־AI"

אילוסטרציה: Shutterstock

החולשה של מור ואנליסט בחודשים האחרונים, ומי כובשת את צמרת התשואות?

גם בחודש אוקטובר, התשואות החזקות בשוק המקומי ממשיכות לסייע לחוסכים לראות את אחת השנים החזקות ביותר בקרנות ההשתלמות והפנסיה ● גם חודש נובמבר בינתיים חיובי בישראל - אך שלילי בעולם

אייל פסו, מייסד משותף ומנכ''ל גאוזי / צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc.

הצרות בצרפת ומשבר החוב: איך ההנפקה הישראלית הנוצצת בוול סטריט הפכה למניה שקורסת ב־84%

ביום שישי איבדה החברה, שפיתחה "זכוכית חכמה", שליש מערכה, לאחר שבית משפט בצרפת הורה על פתיחת הליכי חדלות פירעון נגד חברות בנות ● גאוזי דחתה ברגע האחרון את פרסום הדוחות

יהלי רוטנברג, החשב הכללי באוצר / צילום: כדיה לוי

במשרד האוצר בוחנים הנפקת אג"ח של המדינה ביין יפני

לגלובס נודע, כי אגף החשב הכללי במשרד האוצר, בוחן הנפקת איגרות חוב ממשלתיות של ישראל ביפן במטבע הין המקומי ● לצורך כך, בשבוע שעבר ביקר החשב הכללי, יהלי רוטנברג, בטוקיו עם אנשיו, שם נפגשו עם עשרות נציגי קרנות ומשקיעים

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

"מנהלים שמארגנים לעצמם עסקאות יגלו שבעלי מניות בצים לא יאפשרו זאת"

קבוצה המחזיקה במעל 8% ממניות צים מבקשת להעלות להצבעה שלושה מועמדים מטעמה באסיפת בעלי המניות ● לדברי עו"ד אופיר נאור, שהגיש את הפנייה בשם הקבוצה, בקופת צים יש מעל 2.8 מיליארד דולר, עשרות אחוזים מעל שווי החברה - "מצב מעוות ולא הגיוני"

האלופה יפעת תומר-ירושלמי / צילום: דובר צה''ל

בג"ץ פסל את מינוי קולה למפקח על חקירת הפצ"רית; התיר ללוין למנות עובד מדינה אחר

לאחר שלא הושגו הסכמות בין שר המשפטים לפרקליטות, השופטת וילנר קבעה כי התערבות לוין בחקירת הפצ"רית תהיה "עקיפה בלבד", ועיקרה בחירת זהות עובד המדינה שיפקח עליה ● התנאים: המינוי יהיה בתוקף רק עד שתוסר המניעות של היועמ"שית, ואסור לו להיות בעל שיוך פוליטי ● מינוי השופט בדימוס אשר קולה נפסל, שכן החוק אוסר על נציב התלונות על השופטים לעסוק בכל עיסוק אחר

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

נכנסים מהדלת האחורית: איך הסינים ממשיכים לזכות במיזמי תשתית עצומים בישראל

למרות המגמה העולמית להתנתק מסין בתחום התשתיות הקריטיות, חברות מבייג'ינג שותפות בהקמת מיזמים מרכזיים בישראל • שר האנרגיה אלי כהן: "ברגע שאין עמדה מצד המל"ל, כמוה כהסכמה"

אמיר טייג / צילום: פרטי

המשקיע שעבר למדריד ויצא לפנסיה מוקדמת בזכות רכישת דירות

החיים האינטנסיביים בישראל וסקרנות הובילו עיתונאי ואדריכלית לעזוב את ישראל לטובת ספרד - לאחר שהחלו להשקיע בה בנדל"ן מניב ● כעת הם מחזיקים במדריד מספר דירות, חלקן להשכרה לטווח קצר וחלקן לטווח הארוך