גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאזדה, טיוטה, מרצדס, קאדילק: קרבות הכביש של 2019

בין קרב המאסף של המשפחתיות הקלאסיות למלחמות של רכבי הפנאי-שטח ● 2019 הולכת להיות תחרותית

טויוטה קורולה / צילום: יחצ
טויוטה קורולה / צילום: יחצ

משפחתית כן בוחרים: טויוטה קורולה מול מאזדה 3

עד לפני כמה שנים, כותרת כמו "קורולה חדשה מול מאזדה 3 חדשה בקרב על שוק הרכב הישראלי", הייתה יכולה להיות פצצת רייטינג. אבל כיום אנחנו נמצאים בעידן שבו מכירות רכבי ה-SUV למיניהם צומחות בקצב שנתי של 25%, על חשבון המשפחתיות, ולפיכך מדובר בעיקר בקרב מאסף.

בכל זאת, מדובר בשתיים מהמשפחתיות הנמכרות ביותר בישראל והן צפויות לתפוס יחדיו נפח מכירות לא מבוטל. יתרון הראשוניות שייך לקורולה החדשה, שתגיע אלינו כבר במחצית הראשונה של השנה. אבל זה לא היתרון השיווקי היחיד שלה. היא גם תהיה משפחתית הסדאן הראשונה בארץ, שתוצע כסטנדרט עם הנעה היברידית. אומנם מדובר ביחידת ההנעה המוכרת בנפח 1.8 ליטרים של פריוס, אוריס ושות', ולא בגרסה ההיברידית החדשה והחזקה של טויוטה עם מנוע 2 ליטרים מתוחכם, שמוצעת באירופה ובארה"ב. אבל היא עדיין תיהנה מיתרון מיסוי ותביא איתה את ההטבה הנחשקת בשווי השימוש החודשי, כמו יונדאי איוניק, נירו ושות'. חובבי מנועי הטורבו-בנזין יוכלו להתנחם באופציה למנוע 1.2 ליטרים טורבו, שישווק בפרופיל נמוך.

הקורולה היא מכונית חדשה לגמרי, שמבוססת על הפלטפורמה הגלובלית הקלה והמתוחכמת של טויוטה, מצוידת במתלים חדשים ומגיעה עם תא נוסעים עדכני, שמצויד במסך תצוגה דיגיטלי רב תכליתי ובחבילה מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות, כולל בקרת שיוט מתוחכמת. המחיר אמור להתחיל באזור שבו ניצבה הקורולה סדאן הקודמת ומה שעשוי לאלץ את האיוניק ליישר קו כלפי מטה.

היריבה מאזדה 3 החדשה תגיע לישראל רק באמצע המחצית השנייה של 2019 והפרטים הטכניים היחידים שידועים עליה כרגע הם אלה של הדגם האמריקני. גם זו במכונית חדשה לגמרי, שניצבת על פלטפורמה מתוחכמת עם בסיס גלגלים באורך 2.73 מ', שהוא הארוך ביותר כרגע בפלח המשפחתיות. העיצוב החיצוני שלה נע בין "חדשני והרפתקני" בדגם ה-5 דלתות בעל הזנב המוחצן לבין "יותר מאותו הדבר" בדגם הסדאן. כל הסדרה תציע תא נוסעים מתקדם עם מערכות בטיחות עדכניות והמנוע התקני ימשיך להיות ה-2 ליטרים המוכר. מאוחר יותר יופיע גם מנוע אולטרה-מתקדם וחסכוני, עם מערכות הזרקה ובעירה פורצות דרך ומערכת היברידית "קלה", שאומנם תציע נצילות אנרגיה גבוהה יותר ב-40%, אך כנראה תהיה יקרה ולא זכאית להטבת מס, כך שסיכויי הייבוא שלה אינם גבוהים.

מאזדה 3/ צילום: יחצ

התנגשות בפול סייז: מרצדס GLE מול ב.מ.וו X5 חדשות

פלח רכבי ה-SUV המפוארים "פול סייז" מלא, הוא עמוס ותחרותי גם בשגרה וב-2019 תעלה התחרות ברגע כאשר ינחתו כאן היורשים של שתי מובילי המכירות של הפלח, מרצדס GLE וב.מ.וו X5, שנמכרות בישראל במאות יחידות לשנה (כולל יבוא אישי ועקיף). שתי הסדרות החדשות יצוידו בארסנל הטכנולוגי המתקדם והעדכני ביותר של היצרנים ונסתפק כאן רק בחידושים הבסיסיים.

ה-GLE החדש נוטש את שפת העיצוב הרבועה של קודמו לטובת עיצוב עגלגל וספורטיבי יותר כמו שאר דגמי מרצדס. הוא גדול יותר, ניצב על בסיס גלגלים ארוך יותר ב-8 ס"מ ולראשונה מציע אופציה לשבעה מקומות ישיבה, מה שיעזור לו ליישר קו חשוב מול X5. תא הנוסעים נראה כמו גרסה מוגבהת של ה-S קלאס החדשה, עם המערך המוכר של מסכי LCD מלבניים ענקיים שמשתרעים מצד לצד. הרכב עמוס במערכות בטיחות שמקדימות לזהות איומים ב-360 מעלות ומגיבות עליהן עוד לפני הנהג ויש שלל אופציות סמי-אוטונומיות, כולל שיוט עצור-סע במהירות של עד 60 קמ"ש.

מרצדס מתגאה בדור חדש של מתלי אוויר עם שליטה מתקדמת בתנודות המרכב בפניות, אך זו עשויה להיות אופציה יקרה. בשלב הראשוני מושקת הסדרה עם שני דיזלים, אחד מהם עם 340 כ"ס ו-70 קג"מ, ועם מנוע טורבו-בנזין 3 ליטרים בודד, שזכה לתגבור כוח משמעותי ל-384 כ"ס. בינתיים, מרצדס לא שחררה מפרטים ומועד השקה של גרסת הפלאג-אין המשודרגת, שהיא המבוקשת ביותר בישראל.

מרצדס/ צילום: יחצ

ב.מ.וו דווקא כן הציגה לאחרונה פרטים על הפלאג-אין של ה-X5 החדש, ונראה כי מדובר בקפיצת דרך משמעותית. מנוע הארבעה-צילינדרים מוחלף במנוע 6 צילינדרים, ההספק המשולב קפץ ל-394 כ"ס, עם מומנט של 60 קג"מ, והרכב יזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-5.6 שניות, כמעט שנייה מהר יותר מקודמו.

למרות זאת, הוא אמור להיות חסכוני יותר, לנוע לטווח חשמלי נטו של יותר מ-50 ק"מ (על הנייר) ולהציע הרבה יותר מקום בתא המטען, למרות הסוללה המוגדלת. ה-X5 עצמו צמח בכל הממדים, כולל תוספת לבסיס הגלגלים, והוא יציע תא נוסעים דיגיטלי מתקדם נוסח סדרה 7, עם יכולות סמי-אוטונומיות משודרגות. לראשונה החברה גם טוענת ליכולות שטח רציניות.

ב.מ.וו X5  / צילום: יחצ

הוסיפו לתמונה עוד שחקניות חדשות בזירה הזו כמו פולקסווגן טוארג חדש ומתקדם, ריינג'רובר ספורט בגרסת פלאג-אין עם תמחור אגרסיבי ועוד, וקיבלתם צפי לזירת לחימה סוערת.

מלחמת המיד סייז: קאדילק XT4 מול אאודי Q3

פלח ה-SUV "פרמיום-מדיום" נכנס בשנים האחרונות לנעליים של מכוניות הפרמיום ספורט-סדאן בישראל ודחק אותן החוצה. ב-2019 ינחתו בזירה שני מתמודדים חדשים לגמרי ורציניים בפלח הלוהט הזה. את ארה"ב ייצג בזירה קאדילק XT4 החדש, האח המוקטן של XT5 הפופולרי. הרכב צפוי להציע את היתרונות המוכרים של המותג: עיצוב חד ומתוחכם, שלא מתחנף למכנה המשותף הרחב, ממדים נדיבים עם הרבה מרחב בתא הנוסעים ויחס גבוה של אבזור וטכנולוגיה לשקל.

תא הנוסעים מציע מסך מולטימדיה מרכזי עם ממשק מתקדם של תפעול ו"חוויית משתמש", שפותח, אגב, בישראל, ויציע מערך יסודי של מערכות בטיחות מתקדמות, אם כי לא בטוח שבשלב הראשון יגיע אלינו ה"אוטו-פיילוט" הכמעט אוטונומי שמוצע בארה"ב. המנוע העיקרי בהיצע הוא 2 ליטרים טורבו-בנזין עם 237 כ"ס שאמור לשלב חיסכון עם ביצועים נמרצים ובחו"ל מוצעות כאופציה גם מערכת הנעה כפולה קבועה ומערכת אקטיבית לשיכוך המתלים. אולם עדיין לא ברור מה תהיה זמינותן כאן. אם שער הדולר ימשיך להיות ידידותי יחסית, ובהתחשב בחשיבות של השוק הישראלי, אפשר לצפות לתמחור די אגרסיבי.

קדילאק / צילום: יחצ

את הצד האירופי בזירה תייצג כאן אאודי Q3 החדשה, שכבר נמכרת באירופה, אך טרם נחתה כאן. ה-Q3 היוצאת עדיין נמכרה היטב בשנתה האחרונה בשוק, אבל התחרות המתגברת אילצה את אאודי לקחת אותה מעלה במעלה הסולם. העיצוב מיישר קו עם האחות הגדולה Q5 החדשה וה-Q3 ארוכה בכמעט 10 ס"מ מקודמתה, רחבה יותר בכמה סנטימטרים ומעט נמוכה יותר לטובת מראה ספורטיבי. בסיס גלגלים באורך 2.68 מ' - תוספת של כמעט 8 ס"מ - אמור לשפר משמעותית את המרחב האחורי ברכב.

אאודי/ צילום: יחצ

אאודי מתגאה בהרבה טכנולוגיות חדשות עתידניות כולל מערך היקפי של מצלמות וחיישנים, עמדת פיקוד דיגיטלית לחלוטין ובקרת שיוט סמי-אוטונומית, אך עוד לא ברור מה מכל אלה יוצע כאן כסטנדרט ומה במסגרת "חבילות" יקרות כמקובל. בשלב ההשקה הוצגו ארבעה מנועים: שלושה מנועי טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים בהספקים של 150 עד 230 כ"ס וטורבו-דיזל אחד. יש גם מערכת אופציונלית של בולמי זעזועים מתכווננים ומחשב משוכלל עם מצבים לנהיגת שטח, אך גם זו אופציה שמחירה המקומי לא ברור.

מתח גבוה: איוניק אלקטריק מול ניסאן LEAF

בעוד ששוק הרכב החשמלי בעולם זינק בשנים האחרונות וצמח בקצב של מאות אחוזים בשנה, בישראל המכוניות החשמליות היו עד לאחרונה לא יותר מאשר "באזז" מלווה בזיכרונות עמומים מתקופת "בטר פלייס". 2019 אמורה להיות שנת מפנה, ולא רק בפלח חשמליות הפאר למיליונרים. שתי מתמודדות "עממיות" יחסית צפויות להיאבק על הבכורה בפלח הירוק והמבטיח הזה, שנהנה מהטבת מס משמעותית ומעלות שוטפת אפסית.

ראשונה בקנה, שאמורה לעלות על הכביש כבר בינואר, היא הגרסה החשמלית לגמרי של יונדאי איוניק, שגרסתה ההיברידית הייתה המשפחתית הנמכרת ביותר בישראל בשנה החולפת. החשמלית נוטשת את מנוע הבנזין וממירה אותו במנוע חשמלי בהספק צנוע יחסית של כ-120 כ"ס ובסוללת ליתיום פולימר של 28 קילוואט לשעה.

הקומבינציה הזו, בשילוב עם מערכת ניהול מתקדמת ושלל אפשרויות למחזור אנרגיה, מספקת טווח תיאורטי של עד כ-280 ק"מ בין טעינות (על-פי תקן NEDC) - די והותר לשימוש יומיומי טיפוסי בישראל עם טעינה יומית או דו-יומית בבית או בעבודה. תיבת הילוכים בת מהירות אחת עם מצב "ספורט" ומומנט זמין מיידית של כמעט 30 קג"מ מבטיחים שהמכונית תשתלב היטב בקצב התנועה בכבישי הארץ. בשלב מאוחר יותר, אגב, אמורה להופיעה גרסה משודרגת עם סוללה בקיבולת גבוהה יותר וטווח משופר משמעותית. כ120-150- מכוניות איוניק חשמליות הוזמנו בארץ עוד לפני שפורסם המחיר הרשמי, בסביבות 160-150 אלף שקל .

המתחרה מיפן, ניסן LEAF, הקדימה את יונדאי בכמעט עשור, נושאת בתואר "החשמלית הנמכרת בעולם" (לא כולל כלי רכב סיניים) ואף זכתה להיות משווקת בישראל בצורה לא סדירה לפני כמה שנים, ללא הצלחה.

ב-2019 יגיע אלינו הדור החדש שלה ומדובר בקפיצת מדרגה בכל ההיבטים. המכונית עצמה גדולה, מרווחת ונראית הרבה יותר "חללית". הספק המנוע טיפס בכמעט 38% ל-150 כ"ס, המומנט ניצב כעת על 32 קג"מ והסוללה המתקדמת מציעה כעת טווח של כ-378 ק"מ בין טעינות (על-פי תקן NEDC). כל זה בליווי מערכות בטיחות מתקדמות, כולל מערכת חניה אוטונומית ומערכת שיוט ששומרת על ההיגוי יציב ללא התערבות הנהג. המחיר הוא עדיין בחזקת נעלם. באירופה מחירה עולה כ-10% יותר ממחיר האיוניק המקבילה, אך לא ברור מה תהיה הגמישות בהנחות לציים, שנחשבים ללקוחות העיקריים של הפלח הזה - לפחות בשלב הראשון. אם לוקחים בחשבון שבהמשך השנה תגיע אלינו גם יונדאי קונה חשמלית עם טווח גדול וקיה נירו חשמלית חזקה, אפשר לצפות לזירה סוערת.

עוד כתבות

מטוס איזי ג'ט / צילום: יח"צ

"רוצים לשמר משרות לטווח ארוך": איזי ג'ט תקצץ עד 30% מכוח האדם

בחברת טיסות הלואו קוסט ישנם 15 אלף עובדים נכון לתחילת 2020 ומטוסיה היו מקורקעים בשל התפרצות הקורונה מאז חודש מרץ השנה ● המנכ"ל יוהאן לונדגרן: "אנחנו רוצים לוודא שאנחנו קמים מהמגפה הזאת עסק תחרותי יותר אפילו ממה שהיינו בעבר, כך שאיזי ג'ט תוכל לשגשג בעתיד"

עמיר פרץ / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מגפת הקורונה לא חיסנה את חקלאי העולם מתחרות

אם היה נדמה שהמצוקה הכלכלית בימי המגפה תגרום לעולם להסתגר מאחורי חומות מכס, נתוני ארגון הסחר העולמי מראים אחרת ● מחצית המדינות התאימו את תנאי הסחר לקורונה, אבל רובן המוחלט בחרו דווקא להפחית תעריפים ● החשש ממחסור לא נגע לאוכל אלא לציוד רפואי

אוצר מילים / עיצוב: גלובס

אוצר מלים: 100 ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם בעברית

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

מלחמות החלב: תנובה יוצאת במבצע חריג בהיקפו כדי להתחרות ראש בראש עם שטראוס

במסגרת המבצע תציע תנובה כי בכל רכישה של 8 מוצרי חלב מתוצרתה, יקבל הלקוח שני מוצרים חינם – הזולים מתוך העשרה ● המבצע שיתקיים בכל נקודות המכירה ברחבי הארץ יתקיים החל מ-1 ביוני ועד 19 לחודש

לן בלווטניק, בעלי כלל תעשיות / צילום: יח"צ

נפלו ברשת: לן בלווטניק היה אמור להיות נמל המבטחים של ערוץ 13. אז מה השתבש בדרך?

בידיים של המיליארדר לן בלווטניק, ערוץ 13 היה אמור להגיע לחוף מבטחים. זה לא קרה ● עשרות שיחות עם אנשי תקשורת ועיתונאים חושפות את מסלול ההידרדרות: החילופים התכופים בצמרת, אובדן האמון בין ההנהלה לעיתונאים, הקרב האבוד על הרייטינג והמחנאות בקרב כתבי החדשות

דגים קפואים / צילום: שאטרסטוק

נחתם הצו והופחת המכס על יבוא דגים קפואים לישראל

במסגרת המהלך צפוי המכס על פילה אמנון קפוא לרדת מ-7.5 שקל לק״ג, ל-1.8 שקל בשתי פעימות עד שנת 2022. כמו כן, עד לשנת 2021, ירדו בהדרגה המכסים על פילה קרפיון ובורי מ-5.5 שקל לק"ג לשקל אחד לק"ג

טוויטר / צילום: שאטרסטוק

טוויטר משיבה מלחמה: חסמה את האפשרות לשתף ציוץ של טראמפ "שמאדיר אלימות"

בעקבות מצב החירום שהוכרז במיניאפוליס, צייץ טראמפ בטוויטר את נקודת מבטו על המצב, שהסתיימה במילים "הירי מתחיל". הרשת החברתית חסמה את הציוץ, פחות מיממה לאחר שטראמפ חתם על צו נשיאותי נגד הרשתות החברתיות 

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

טראמפ חתם על צו נשיאותי נגד הרשתות החברתיות

תיוג ציוץ של טראמפ ככזה הדורש בדיקת עובדות הוביל לאסקלציה משמעותית ביחסיו עם טוויטר ופייסבוק ● הצו מטיל מגבלות על חופש הפעולה שלהן וחושף אותן לתביעות

מירי רגב / צילום: בן חדד

אוצר מלים: לדעת מירי רגב האמונה נותנת לנו את הכוח להיות טובים

ח"כ מירי רגב, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מסבירה מדוע היא כל-כך אוהבת את המילה "אמונה" ● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

ישראל טויטו / צילום: אריק סולטן

מנכ"ל חדשות 13 משיב מלחמה: עובדי החדשות לא יקבלו את מלוא שכרם בשל העיצומים

לטענת מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו היות ומדובר בשביתה של העובדים, אין זאת הפרת משמעת כי נקיטת עיצומים מביאה להשהיה מיידית של חוזה העבודה ובמצב כזה העובדים אינם זכאים לשכר רגיל אלא לשכר הולם ● מאוחר יותר הובהר לחלק מהעובדים - הבכירים שביניהם - ששכרם לא יקוצץ

כנס לרוכשים פוטנציאליים ביישוב מיתר / צילום: יח"צ

הנחה לחברי מועדון: המודל העסקי של קבוצות רוכשים לדירות

מועדוני לקוחות כמו חבר, הייטקזון ובהצדעה, מציעים ללקוחות שלהם דירות בהנחה או הטבות שוות כסף כמו מעצב צמוד או מוצרי חשמל לבית ● מה מרוויח היזם ממכירה לקבוצות רוכשים, והאם זה באמת משתלם לקונים?

דוד טרטקובר  / צילום: אפרת שפורקר

אוצר מלים: דוד טרטקובר אוהב את אנדי וורהול

דוד טרטקובר, מעצב, אמן ואוצר, מסביר מדוע הוא כל-כך אוהב את המילה "כסף" ● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

רן עוז / צילום: רמי זרנגר

הפסדי ההשקעה בשל משבר הקורונה העבירו את מגדל מרווח רבעוני של 543 מיליון ש' להפסד של 564 מיליון ש'

מדובר בהרעה צפויה בתוצאותיה של החברה שבניהולו של רן עוז, ושנובעת בעיקרה מנסיבות חיצוניות שיפגעו בענף כולו ● השינוי של עקום הריבית הביא לגידול בעתודות ביטוח החיים בסך של כ-134 מיליון שקל

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין

הלקח שנלמד וזה שעדיין לא: כך זרמו (שוב) מיליארדים מהפנסיה שלנו אל יצחק תשובה

כעשור לאחר הקריסה של דלק נדל"ן ולמרות תמרורי האזהרה בצל עסקת נפט ענקית בים הצפוני, מחזיקי האג"ח שוב נקלעים למתיחות עם יצחק תשובה ביחס לאשראי שהעמידו לו ● גם לאחר שהמוסדיים הגיעו להבנות, הם עדיין נקלעו, שוב, למשבר ללא בטוחות וכמעט ללא אפשרויות

ינון מגל ובן כספית / צילום: שלומי יוסף, אביב חופי

בן כספית וינון מגל מנסים לגשר על התהום האידיאולוגית. לא תמיד זה מצליח להם

כספית מתחרפן מ"הזחיחות ושביעות הרצון העצמית האינסופית של מגל" ● מגל חושב שלהעביר ביקורת על השמאל ועל התקשורת זה לא פחות חשוב מלבקר את ראש הממשלה ● הזוגיות הכי חמה ברדיו התיישבה על ספת הפסיכולוג של "אוף דה רקורד" ● האזינו לראיון המלא

בנימין נתניהו ובני גנץ בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הגבלת תנועה והפגנות: בממשלה לא בטוחים שהקורונה מאחורינו ודורשים סמכויות מרחיקות לכת

רגע לפני כניסת החג הופץ להערות תזכיר חוק שיקנה לממשלה לקבל סמכויות מרחיקות לכת, בהכרזה פשוטה אחת: מצב חירום קורונה

מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל / צילום: Andrew Harnik, AP

חשש מחקירה נגד מפתחת החיסון לקורונה מודרנה הפיל את המניה

חשד כי החברה וחלק ממנהליה או דירקטורים מטעמה ביצעו עבירות שלא כדין בקשר לתוצאות הניסוי בחיסון לקורונה שפרסמה החברה בתחילת החודש

גיל חובב  / צילום: רלי אברהמי

אוצר מלים: גיל חובב על המילה שסבא שלו, איתמר בן אב"י, המציא בלהט הרגע

הסופר ומבקר המסעדות גיל חובב מסביר מדוע הוא כל-כך אוהב את המילה "כייס" ● מתוך פרויקט "אוצר מילים" – מאה ישראלים בוחרים את המילה האהובה עליהם ביותר בעברית

פרופ' חזי לוי / צילום: ענבל מרמרי, גלובס

מנהל ביה"ח ברזילי פרופ' חזי לוי ימונה למנכ"ל משרד הבריאות

המינוי הוא בהתאם להחלטתו של אדלשטיין למנות מנכ"ל מקצועי לאחר שמנכ"ל המשרד היוצא, משה בר סימן טוב, היה למנכ"ל הראשון שאיננו בעל השכלה וניסיון בתפקיד רפואי ● השר אדלשטיין ביקש מראש הממשלה נתניהו להביא את המינוי לאישור הממשלה בהקדם האפשרי

הרחוב הישראלי שוקק בימי קורונה, לאחר שחרור ההגבלות / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

64 חולים חדשים ביממה האחרונה: "מספרי החולים מטרידים פחות מהמחסור במידע"

מספר החולים החדשים בקורונה אמנם עלה בימים האחרונים, אך הוא עדיין רחוק מהקו האדום שהציבה הממשלה ● פרופ׳ חגי לוין: ״חסר מידע מסקרים סרולוגיים שיאפשר להבין טוב יותר את נתוני ההדבקה והתחלואה״