גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאשדוד ל-5 מיליארד דולר: הכירו את המתכנת שבזכותו אתם מחפשים בויקיפדיה ובטינדר

שי בנון הקים את חברת החיפוש אלסטיק והוביל אותה להנפקה בוול סטריט באוקטובר האחרון ● בראיון ל"גלובס" הוא מספר איך החברה התחילה ("אפליקציה לסידור מתכונים"), מביע אמון בקוד פתוח ("יכול להפיל גם חברת ענק") ומסביר למה בחר להקים את החברה בהולנד ("הפרקטיות הישראלית היא גם מגבילה")

הנפקת חברת הטכנולוגיה אלסטיק הייתה אחת ההנפקות המוצלחות ביותר של חברת טכנולוגיה בוול סטריט השנה. בתחילת אוקטובר גייסה החברה 252 מיליון דולר, וכיום היא נסחרת לפי שווי של כ-5 מיליארד דולר ובתשואה של 74% על מחיר ההנפקה. קשה להאמין שהכל התחיל במתכנת ישראלי אחד, שנסע בעקבות אשתו ללונדון לצורך לימודיה, ובעודו מחפש עבודה במדינה החדשה, השתעשע בתכנון אפליקציה קטנה שעזור לה לסדר את המתכונים.

אותו מתכנת ישראלי, שי בנון שמו, ניהל את החברה לאורך כל הדרך שעברה עד ההנפקה, וממשיך לנהל אותה גם היום, תוך שהוא צומח יחד איתה.

אלסטיק הוקמה לפני למעלה משמונה שנים כדי להביא חוויית חיפוש ידידותית למשתמש, ממש כמו במנוע חיפוש באינטרנט, לעולמות שאינם מידע תוכני קלאסי. היום, כשאתם מחפשים בתוך אתר ויקיפדיה, כנראה אתם מחפשים במנוע חיפוש של אלסטיק. מאץ' בטינדר? מנוע החיפוש של אלסטיק חיבר בין הצדדים. מצאתם מונית באובר? אלסטיק מצאה אותו עבורכם. חיפשתם שיר בספוטיפיי? כן, זו אלסטיק שאיתרה אותו מבין מיליוני השירים במאגר. אלפי ארגונים נוספים נעזרים בחיפוש של אלסטיק בתוך הארגון, וכנראה שתתקשו להעביר שבוע בלי שהיא תיגע בחייכם בדרך זו או אחרת, מבלי שתדעו זאת.

הגישה של אלסטיק היא גישת קוד פתוח, ובנון מאמין בגישה הזו מעומק ליבו. עם השנים הוא הקים סביב המוצר שלו לא רק חברה של 1,100 עובדים אלא קהילת מפתחים ומשתמשים תוססת, וזה היה כנראה אחד מסודות ההצלחה של החברה לאורך חייה, וגם אחד מסודות הנפקתה המוצלחת. כעת המשימה העיקרית שלו היא להוכיח כי מודל הקוד הפתוח יכול גם להוביל את החברה לרווחיות.

"לפני 16 שנה כתבתי קצת קוד", כך פותח בנון את סיפור ההיסטוריה של החברה בראיון ל"גלובס", המטרה של בנון הייתה כאמור לעזור לאשתו לחפש בקלות בין המתכונים שלה, כשהיא למדה להיות שפית בלונדון. "האמת היא שלא היו לאשתי כל כך הרבה מתכונים לסדר", הוא מודה, "אבל היה לי זמן ומאז ומתמיד התעניינתי ברעיון של חיפוש.

"אחרי שבניתי את המוצר הוצאתי אותו לשוק כמוצר קוד פתוח, ובהדרגה הוא החל להצליח יחסית ולצבור עניין, כאשר מפתחים שונים מיישמים אותו לשימושים שונים. ניהול הקהילה היה כשלעצמו אירוע מעניין - כמו ניהול של כל קהילה אינטרנטית. יש לך טרולים ויש לך משתמשים ממורמרים וצריך לדעת איך לשוחח עם המשתמשים. אלה בדיוק האתגרים שהיום כל הרשתות החברתיות הגדולות מתמודדות איתן בקנה מידה גדול יותר".

בהדרגה המוצר הפך מוכר יותר, והאמביציות של בנון התפתחו בהתאם, וב-2010 הוא הוציא לראשונה מוצר חיפוש גמיש (ומכאן שם החברה) שאמור להיות מסוגל להתמודד עם חיפוש בכל סוג של מידע.

הכנסות אלסטיק צומחות בקצב מהיר - בשנת הכספים שהסתיימה באפריל 2018 הציגה החברה הכנסות של 160 מיליון דולר, לעומת 88 מיליון דולר בשנת הכספים שלפניה. ההכנסות האלו משקפות צמיחה של 81%. ההפסדים החשבונאיים (GAAP) של החברה הסתכמו באותה שנה בכ-53 מיליון דולר, בדומה לשנה שלפניה.

מה היה קיים בתחום החיפוש לפני שהגעתם?

"בתחום החיפוש באינטרנט היה קיים כמובן גוגל. כמו כן היו קיימות חברות שהתמחו בחיפוש מידע בתוך ארגונים, אבל החיפוש היה איטי יותר ומסורבל יותר. אני רציתי לאפשר חיפוש במידע הארגוני, באמצעות תיבת חיפוש. זו חוויית החיפוש שגוגל חינכה אותנו לצפות לה, לטוב ולרע".

בשלב הזה כבר התגוררו בני הזוג בנון שוב בישראל, וכאשר בנון ראה שקהילת הקוד הפתוח מאמצת את המוצר, ושהמשתמשים מוצאים בו ערך, הוא החליט לעזוב את עבודתו (אז בחברת Gigaspaces), ולחזור להתגורר באשדוד בה גדל, ולפתח את המוצר לחברה.

אז בעצם החברה הוקמה באשדוד?

"לא בדיוק. מאוד רציתי להקים את החברה בארץ, אבל זה היה קשה כי אנשים פחות הבינו את הרעיון של מוצר קוד פתוח. חברים שלי, שרציתי שיעבדו איתי, אמרו 'מה אתה אדיוט? למה אתה נותן דברים בחינם?', יש קסם בפרקטיות הישראלית, אבל לפעמים היא גם מגבילה".

כך התגלגלה החברה דווקא להולנד, ושם נוסדה רשמית. "בהולנד גר אחד החברים שלי, אורי בונס. לשנינו תמיד היו חלומות משותפים להקים חברה בתחום החיפוש. החלטתי להעביר את החברה להולנד, וייסדתי אותה רשמית יחד עם אורי, ואלינו הצטרפו כמייסד שלישי חבר הולנדי של אורי, סטיבן שורמן, וכמייסד רביעי סימון ווילנאור".

גם מבחינת המשקיעים בארץ, שאף בנון ליותר. "האמת היא שיש הבדל גדול באיכות של המשקיעים בארץ לעומת ארה"ב. עוד לפני שהקמתי את החברה אמרתי לאשתי שפיטר פנטון מקרן בנצ'מרק ישקיע בה, הוא אחד המשקיעים הידועים בעולם, עם התמחות בקוד פתוח. ידעתי שאיתו, השיחה תהיה אחרת. הוא לא ישאל אותי בשביל מה צריך את זה, למה לתת בחינם. הוא גם מאוד אמפתי".

אמפתי? משקיע הון סיכון?

"לגמרי. יש לו מנעד רגשי מהמדהימים שראיתי. למשקיע חייבים להיות חושים חדשים בתחום הרגשי, כדי לבחור השקעות וכדי לנהל אותן".

ובאמת הצלחת להגיע לפנטון. איך?

"אחד המאפיינים של אנשי הון סיכון הוא שהם יחליטו במי להשקיע לפי חוות דעתם של אנשים שהם מכירים ומעריכים. פניתי לפנטון לאחר שהמוצר שלנו כבר החל לתפוס תאוצה בזכות קהילת הקוד הפתוח שלנו, חלק מן המשתמשים שלנו היו חברות שבנצ'מרק השקיעה בהם, ודאגתי במיוחד לעזור להם ולוודא שהם מקבלים מן המוצר חוויה טובה, כדי שיאמרו - כן, שי יודע מה הוא עושה, הוא עוזר, הוא נחמד. חוץ מזה, היה סביבנו באזז. חברות מגניבות השתמשו במוצר. אפילו השתמשו בו לנתח מידע מנאס"א".

כך הפך פנטון למשקיע הראשון בחברה, בדיוק לפי החזון של בנון, ובנצ'מרק המשיכה לתמוך בחברה עד הנפקתה השנה. בסך הכל גייסה אלסטיק 162 מיליון דולר עד ההנפקה, ובנוסף לבנצ'מרק, השקיעו בה גםNew Enterprise Associates, Index Ventures ואחרים.

איך בעצם ארגונים משתמשים במוצר שלכם בדרך כלל? מה תרחיש השימוש הנפוץ?

"אחד מתרחישי השימוש המובילים שלנו הוא ל-Logging. הכוונה היא שחברות מתעדות, או עושות 'לוג', של אירועים שקורים למערכת המחשוב שלהן, למשל את מהירות הפעולה של השרתים, הודעות שגיאה וכדומה. אנחנו מאפשרים תיעוד של המידע הזה וחיפוש בו. זה כמובן שווה כסף כי אני יכול לאתר תקלות מראש.

"כאשר נכנסנו לתחום הזה פעלה בו חברה אחת בשם ספלאנק (Splunk), אבל החיפוש שלה לא היה ידידותי ובעיקר לא היה מהיר. וכך הפכנו לתחרות משמעותית לספלאנק, למרות שלא הוקמנו דווקא כדי לפתור את הבעיה הזו.

"עוד תרחיש שימוש במוצר הוא אבטחת מידע. כאשר מישהו מנסה לפרוץ למערכת שלך, לעיתים קרובות הוא ישאיר עקבות, ואם אנחנו מתעדים את כל העקבות האפשריים של פריצה, אפשר לזהות פריצה מראש, או להבין מה דרגת החשיפה.

"עיתון הגרדיאן משתמש באלסטיק כדי לאפשר חיפוש בארכיון שלהם, אך הם גם משתמשים בו בתרחיש ה-Logging, כשהם מתעדים כניסות לכתבות כדי להבין אילו כתבות מצליחות יותר. כך הם גילו כי הכתבות שלהם מתקדמות טוב יותר באמצעות פייסבוק מאשר בטוויטר".

מה נותנת לכם העובדה שאתם חלק מקהילת קוד פתוח, מעבר לפרסום ולבאזז שהביאו לכם בתחילת הדרך את ראשוני הלקוחות והמשקיעים?

"תמיד האמנתי בגישת הקוד הפתוח. כשמישהו יושב לבד בחדר וכותב קוד פתוח, חברות גדולות חושבות שאין להן מה לדאוג, אך מתחרה קוד פתוח יכול להפיל חברת ענק, בזכות ההפצה החינמית והתנועה שנוצרת.

"בניגוד למה שאנשים חושבים, קוד פתוח אין פירושו שמישהו מתכנת לך את המוצר. במשך שנים ארוכות אני כתבתי את רוב הקוד של המוצר, וגם היום כ-30% מההכנסות שלנו הולכות למחקר ופיתוח, כלומר בעיקר לתכנות.

"הקהילה חיונית בהפצת המוצרים, בפידבק מאוד מהיר מה עובד ומה לא, באינטראקציה ישירה ובלי חסמים בין המשתמשים לבין המפתחים. עוד יתרון של קוד פתוח הוא שאתה לא צריך לעבור תהליך מכירה ארוך ולשכנע אינספור גורמים בכל חברה כדי שיתנו לך צ'אנס. אם מישהו בארגון רוצה לנסות את המוצר, הוא פשוט מנסה אותו, כי זה בחינם. המוצר שלנו הופץ כמעט מבלי שנדרשנו לעשות לו שיחות מכירה יזומות".

איך עושים כסף מקוד פתוח?

"המודל הוא לתת חלק מן המוצר בחינם ועבור חלק מן היישומים שלו לגבות תשלום. למשל שירותי אבטחה למערכת שלנו הם בתשלום. יש לנו שירות התראות על חריגות במידע, באמצעות מערכת לומדת אך מבלי שיש צורך להגדיר את טיב החריגות מראש. למשל, המודל מזהה לבד שההתנהגות של המערכת ביום שבת היא לא כמו ביום חול, ולא מתריע על תנועה דלילה בשבת. זהו שירות בתשלום שמבוסס על יכולות של חברה בריטית שרכשנו".

לאחרונה החלה אלסטיק בשיתוף פעולה עם חברת אמפאו (Empow) מישראל. אמפאו פיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לחברות לזהות ולהגיב להתקפות סייבר באופן אוטומטי, על בסיס מערכת לומדת ולא על בסיס כללים מוגדרים מראש. 

אילו קשרים נוספים יש לכם לישראל?

"אנחנו מקימים עכשיו חברה בת בישראל. יש לנו היום עובדים עצמאיים בישראל (פרילאנסרים), שאינם חלק ממצבת העובדים הרשמית שלנו אך הם מבחינתי עובדים לכל דבר - מפתחים, מנהלים, יועצים ואנשי מכירות. כשערכנו מפגש מיט אפ בישראל, הגיעו אליו 2,500 איש, שמכירים אותנו מקהילת הקוד הפתוח שלנו".

חברות חיפוש גדולות כמו גוגל רואות בכם מתחרים?

"עם גוגל יש לנו שיתוף פעולה - אנחנו מנוע החיפוש המומלץ במידע שאנשים שומרים בענן שלהם. לא משתלם להם להקים מחדש את כל מה שאנחנו יכולים להביא איתנו. אמזון מציעים את המוצר החינמי שלנו, כשירות בתשלום. ככה זה כשאתה קוד פתוח. גם מבחינתם, הם בעצם היו חייבים להשתמש דווקא במוצר שלנו, כי קשה להם לפתח באופן עצמאי משהו כל כך טוב. אז זו גם גאווה".

הכנסות החברה ברבעון האחרון עמדו על 63 מיליון דולר, עם הפסד של 27 מיליון דולר (במונחי GAAP) ותזרים מזומנים חופשי שנטה מעט לצד השלילי (-1.4 מיליון דולר). "הצפי בינתיים לא מדבר על רווחיות או תזרים חיובי. כרגע המיקוד הוא בצמיחה", אומר בנון.

מה הוביל אתכם להחלטה להנפיק את החברה?

"הרגשנו שהחברה גדולה, יציבה ומוכנה. מאז ומתמיד האמנתי שחברה שרוצה להיות משמעותית ולשרוד לאורך זמן, צריכה ללכת להנפקה. אני תמיד משתדל לא לסתור את עצמי כשאני מדבר, בעיקר עם העובדים. אנחנו לא מזן החברות שאומרות לעובדים ולסביבה כל השנים 'אנחנו לא רוצים ללכת להנפקה, זה ישנה את כל התרבות הארגונית שלנו', ובסוף כשמקבלים החלטה על הנפקה, הם מופתעים כשהעובדים שואלים אותם בחשש - זה ישנה את התרבות שלנו? אנחנו תמיד אמרנו - אנחנו שואפים להיות חברה ציבורית. אני חושב שזה תהליך בריא לחברה - השקיפות והרגולציה שחייבים לעמוד בה. הדברים האלה לא קיימים סתם. יש הרבה היסטוריה מסביב לכללים ולחוקים האלה - יש לזה סיבה טובה".

וההנפקה שינתה את התרבות?

"לא, וזה כיף לראות. אחת הסיבות לכך שהתרבות שלנו נשמרה, היא שתמיד אמרנו שאנחנו רוצים להיות חברה ציבורית והתכוננו לכך. סיבה שנייה היא שאנחנו חברה מאוד מבוזרת. אנחנו לא מרוכזים רק בעמק הסיליקון ואין לנו מטה של אלפי עובדים, אלא המשרדים מפוזרים בכל העולם ובמשרד הכי גדול, במאונטיינוויו, יש לכל היותר 200 עובדים, ורבים בכלל עובדים מהבית לפחות בחלק מהימים, ביניהם אני".

יצאתם לשוק בשווי נאה, וביום הראשון למסחר הוא הוכפל. איך זה קרה?

"אני לא יכול לשלוט בשוק. אני יכול לשלוט במחיר שבו אני יוצא לשוק. יש שאומרים ש'השארתי כסף על השולחן', שהייתי יכול לגייס יותר. אולי זה נכון אבל אני יודע שמניות יכולות לעלות ולרדת, ואתה רוצה שהמשקיעים שהאמינו בך בהתחלה יישארו מורווחים. למזלי הגענו לשוק במצב מצוין - לא היינו באמת צריכים את הכסף, ולכן לא היינו חייבים לגייס לפי שווי גבוה יותר. אני מאמין שהשווי עלה משום שרוב המשקיעים בהנפקה לא מכרו את המניות שלהם אלא החליטו להישאר איתנו לטווח יותר ארוך, ולכן לא היו הרבה מוכרים והמחיר עלה.

כמה אתה מחזיק?

"האמת, אני ממש לא יודע. בין 10%-20%.

בנון מתגורר היום במאונטיינוויו, קליפורניה עם אשתו ושלושת ילדיהם, ומגיע לישראל כארבע פעמים בשנה. הוא שואף לחזור להתגורר בישראל יום אחד, אולם כיום תפקידו לא באמת מאפשר לו.

אלסטיק צמחה מהר מאוד. איך הצלחת לצמוח כמנהל בקצב שהתאים לחברה, ללא ניסיון קודם בניהול בסדר גודל כזה?

"אני משתדל לקרוא וללמוד המון. עכשיו למשל אני קורא את The Undoing Project, ספר ביוגרפי על חייהם ועבודתם של חוקרי הכלכלה הישראלים פרופ' עמוס טברסקי ופרופ' דניאל כהנמן (שזכה בפרס נובל על המחקרים המשותפים לצוות לאחר מותו של טברסקי). אני חושב שהצמד הזה הם הייצוא הטוב ביותר של מדינת ישראל ב-50 השנים האחרונות. התובנות שלהם מאוד עוזרות ללמוד כיצד לנהל חברה".

תוכל לתת דוגמא איך הם עזרו לך?

"הם בעיקר עוזרים לאדם לזהות את ההטיות המחשבתיות הלא מודעות של עצמו, עד כמה שזה אפשרי כמובן. או למשל, מהם למדתי שקבלת החלטות מהירה היא לא בהכרח טובה יותר. בניגוד לדעה המקובלת שאומרת שעדיף לא לדחות קבלת החלטות, הרי שיש היגיון גם בגישה שאומרת שכדאי לדחות קבלת החלטות עד המועד האחרון האפשרי, כל עוד בזמן הזה נצבר מידע רב יותר או שיש שהות ותועלת לחשוב על הנושא באופן מעמיק יותר".

אתה פחות מאמין בתחושות בטן?

"אני מאמין בתחושות בטן כל עוד מזהים אותן ככאלה ומבינים את המגבלות שלהן. לא כל החלטה צריכה להתקבל מהבטן. אף אחד לא יודע בתחושת בטן כל מה שעומד לקרות.

"בנוסף לקריאה על ניהול, אני גם כמובן לומד מהצוות שלי, שכולל אנשים מאוד מוכשרים ומנוסים. אחד המנהלים הבכירים שלנו גדל עם חברת סיילספורס, ועבר איתה תהליך צמיחה מסטארט-אפ של כ-100 עובדים לחברה גדולה שמעסיקה אלפי אנשים, תהליך כמו שאנחנו עברנו. מנהל בכיר אחר עבר את אותו תהליך עם Vmware".

שאפת להיות מנהל מגיל צעיר?

"לא יודע. עשיתי את מה שצריך. עבדתי באלביט, אחר כך בגיגהבייטס ובמספר בנקים, ואיפה שהיה צריך לנהל - ניהלתי. אגב, אצלנו באלסטיק, אם אתה מנהל זה לא אומר שאתה טוב יותר ממישהו אחר שהוא לא מנהל. גם מי שתורם באופן עצמאי, מתקדם במסלול דומה ומתוגמל בשכר דומה. בחברות אחרות, מי שרוצה להיות מתוגמל חייב לנהל. בעיני אלה חברות פחות טובות".

בעבר אמר בנון כי גם לא שאף להיות מתכנת מגיל צעיר. "לא תיכנתתי מגיל 5 על אטארי. הגעתי לתחום התכנות כי ניתחתי את עולם התעסוקה והבנתי שבתחום הזה תהיה עבודה. היום אני מאוד אוהב לתכנת ואני חושב שזו אמנות ויצירה, אבל אני לא מאלה שנולדו לתוך התחום".

מתי אתה קם בבוקר?

"אנחנו עובדים בכל העולם ולכן בימים מסויימים אני מתעורר בחמש בבוקר כדי לדבר עם עובדים באזורי זמן אחרים, כדי לא לחייב אותם להישאר ערים מאוד מאוחר.

"אני משתדל להגיע ל-8 שעות שינה, עם כיסוי עיניים - זה הטיפ שלי לחיים, כיסוי עיניים. זה כמו שמיכה לראש. אני לא חושב שזו גבורה גדולה לישון שעות מעטות. אני מרגיש שכשאני עומד מול מישהו שישן מעט אחרי שישנתי כמו שצריך - זו פשוט תחרות לא הוגנת".

אתה עוסק בפעילות גופנית?

"אני רץ, אבל לא באופן תחרותי כי אם אעשה זאת כנראה אשאב לזה".

אתה טיפוס תחרותי?

"חשוב לי להיות תחרותי רק כלפי עצמי ולא להישאב לתחרות מול אחרים, לצדדים השליליים של התחרות. אני תחרותי בלא להיות תחרותי מול אחרים. אני פחות תחרותי מול אחרים מאשר אחרים".

תעודת זהות: שי בנון

מגורים: קליפורניה

מצב משפחתי: נשוי + 3

גיל: 40

תפקיד: מייסד, יו"ר מנכ"ל אלסטיק

השכלה: תואר ראשון במדעי המחשב מהטכניון

אחזקות בחברה: 14%, בשווי של כ-700 מיליון דולר (נכון להיום)

תעודת זהות: חברת אלסטיק

פעילות: מנוע חיפוש במידע פנים-ארגוני

מטה: במאונטינוויו, קליפורניה; ובאמסטרדם, הולנד 

מספר עובדים: 1,100

שווי: 5 מיליארד דולר

הכנסות ברבעון האחרון: 63 מיליון דולר

הפסד חשבונאי ברבעון האחרון: 27 מיליון דולר

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר