גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלפרין רושמת ניצחון גדול, ועידן עופר זוכה ברישיון נחשק ונפטר ממשקולת עסקית

עפ"י המתווה שאליו הגיע עופר עם ועדת הריכוזיות, הוא ימכור את החזקותיו ברשת לצד שלישי "שאינו גורם ריכוזי ושאינו אהוד אנג'ל", אשר הוועדה תאשר לפני השלמת המכירה ● הדבר יקל על הממונה על ההגבלים לאשר את מיזוג רשת וערוץ עשר, אולם בערוץ הממוזג עדיין יישארו בעלי הון חזקים, דוגמת לן בלווטניק

עידן עופר מתחייב שלא לפעול בתחום התקשורת בישראל במשך 25 שנים כתנאי לקבלת רישיונות לייצור חשמל. עופר מוכר את החזקותיו ברשת כחלק מהליך המיזוג של הערוץ עם ערוץ עשר, ולאחר מכן יישאר ללא החזקות תקשורת בכלי תקשורת כלשהו. ההתחייבות של עופר ניתנה במסגרת מתווה מוסכם שאליו הגיע עם ועדת הריכוזיות כחלק מהמהלך להפחתת הריכוזיות הכלל-משקית של הקבוצה.

בכך למעשה, הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, יכולה לרשום לעצמה ניצחון גדול: הוצאת אחד מבעלי ההון החזקים במשק הישראלי משוק התקשורת. הלפרין ניצלה סיטואציה שבה עופר רצה מאוד את הרישיון לחשמל, והצליחה לכפות עליו התחייבות חסרת תקדים של 25 שנה. קשה לזכור רגולטור שהצליח תמרן מישהו לכזאת התחייבות. כשמדובר באדם שיש לו לא רק עסקים חובקי תחומים אלא גם תדמית כוחנית, מדובר בהישג גדול שבעתיים גם מבחינת המסר הרחב יותר שיוצא מוועדת הריכוזיות.

בנוסף, המתווה שהושג סולל לה את האפשרות לאשר את המיזוג בין רשת לערוץ עשר יותר בקלות.

קבוצת עידן עופר

עם זאת, אין סיבה לרחם על עופר, כי גם הוא זוכה להישג גדול - רישיון נחשק בתחום האנרגיה שצפוי להכניס לו מיליוני דולרים. זאת בניגוד להחזקות בתקשורת, שכסף גדול לא יגיע מהן, גם אם הערוץ הממוזג רשת ועשר יתברר כהצלחה מוחצת. כי החזקות בתקשורת הן קצת כמו בעלות על קבוצת כדורגל: סממן של כוח, נכס להתהדר בו, הוכחה על שייכות למועדון מסוים. הרווח, אם הוא קיים, עקיף: ההגנה שהוא מקנה לבעלים בתוך כלי התקשורת שלו עצמו והיכולת להשפיע עד גבול מסוים גם בתחומים אחרים - אם כי בשנים האחרונות, על רקע עוד ועוד חקירות הנסובות סביב החיבור הון-שלטון-תקשורת, היכולת להשפיע הולכת ומתפוגגת.

מבחינת הערוץ הממוזג אין למעשה להחלטת ועדת הריכוזיות השפעה: עופר ממילא לא אמור היה להיות בין בעלי המניות שיישארו בו - זה היה ברור מהרגע הראשון. בעלי השליטה בערוץ צפויים להיות בעלי המניות של ערוץ עשר, כך שבמובן הזה אין הרבה דרמה.

גם מי ששמח על הוצאתו של בעל הון מתחום שכל-כך משפיע על התודעה הציבורית כמו ערוץ טלוויזיה, צריך לזכור שמדיה - בעיקר טלוויזיה - היא עדיין משחק של בעלי הון גדולים, וכך זה יהיה גם לאחר המיזוג וחלוקת המניות החדשה. בכל ערוצי הטלוויזיה מחזיקים גם כעת בעלי הון, ולא אנשי איכות השלטון. חלקם, למשל, בעלי המניות של קשת שתהיה בקרוב הבעלים היחיד של חברת החדשות הגדולה בישראל. יש להם השפעה יומיומית על הצרכן, אולי אפילו יותר מזאת שהייתה לעידן עופר. גם בערוץ הממוזג לא נותרים כעת כבעלי מניות אנשים אנונימיים וחלשים: לא בטוח שעוצמתו של לן בלווטניק למשל ועוצמת עסקיו בשוק הישראלי פחותים מאלה של עידן עופר.

ולא פחות חשוב: כדי לשלוט בערוץ טלוויזיה, לא בהכרח חשוב מי בעל השליטה. ולראיה - לאיש אין ספק שאם איש העסקים אלי עזור אכן ייכנס בסופו של דבר כבעל מניות לערוץ הממוזג, הוא יהיה דומיננטי בניהול ללא קשר לכמות המניות שיחזיק, אשר תעמוד כפי הנראה על 4.99%. אבל עם המניות שלו ועם שותפים נוספים שמאמינים בו והולכים אחריו, הוא יכול להגיע ל-25% ממניות הערוץ הממוזג ולהיות דומיננטי הרבה יותר מכפי שהיה עופר.

הקטליזטור להתנעת שיחות המיזוג

הבעלות של עידן עופר ברשת היוותה עבורו משקולת עסקית זה תקופה ארוכה, לאחר שהממונה על ההגבלים וועדת הריכוזיות חסמו בפניו את האפשרות להתפתח בשווקים נוספים המשיקים לפעילותו, שאינם קשורים כלל לתחום התקשורת.

ב-7 באוגוסט 2017 המליצה ועדת הריכוזיות לרשות החשמל לא להקצות לחברת צומת אנרגיה בע"מ שנשלטת על-ידי עופר רישיון מותנה לייצור חשמל, משיקולים של ריכוזיות כלל-משקית. רשות החשמל קיבלה את המלצת ועדת הריכוזיות ולא אפשרה לקבוצה לקבל את הרישיון המבוקש.

למעשה, הנחישות של עופר לצאת מתחום התקשורת הייתה הקטליזטור המשמעותי להתנעת שיחות המיזוג של רשת עם ערוץ עשר.

בשלבים הראשונים נראה היה כי רשת היא זאת שתהיה בעלת השליטה בערוץ הממוזג, וזה גם היה המתווה שאישרה הממונה לאחר שהחילה על ערוץ עשר את דוקטרינת הפירמה הכושלת וקבעה כי אין לו תקנה ללא מיזוג. אולם בסופו של דבר דווקא בעלי ערוץ עשר יחזיקו במניות השליטה בערוץ הממוזג, ובעלי המניות של רשת - בעיקר אודי אנג'ל - יחזיקו בחלק הקטן יותר. הסיטואציה כפי שנוצרה הביאה ללא מעט הרמת גבות בתעשייה שתמכה מאוד בהחלטת המיזוג של הלפרין. החלטת ועדת הריכוזיות היום נותנת לה נקודת זכות חשובה בפרשה סביב היכולת לנצל את המצב לכדי התחייבות שהריכוזיות בארץ תקטן, לפחות מול קבוצת עופר.

בהתאם למתווה שסוכם בין הצדדים, רק לאחר שהקבוצה תמכור את מלוא זכויותיה ברשת במנגנון Fix It First, ועדת הריכוזיות לא תייעץ נגד הקצאות לקבוצת עופר בתחום ייצור החשמל ב-8 השנים הבאות, כל עוד ההספק הכולל המותקן שבידי הקבוצה לא הגיע לגבול שייקבע בעמדת רשות ההגבלים העסקיים ביחס לתחרות הענפית.

בהודעה לבורסה ששלחה היום חברת או.פי.סי אנרגיה נכתב: "במסגרת המתווה להרחבת פעילות הקבוצה בתחום ייצור החשמל מבחינת ריכוזיות כלל-משקית, נקבע תנאי שעניינו השלמת מכירת החזקות קבוצת עידן עופר ברשת מדיה בע"מ בהתאם לקבוע במתווה, לצד ג' בלתי קשור, שאינו גורם ריכוזי ושאינו מר אהוד אנג'ל, אשר זהותו תאושר על-ידי ועדת הריכוזיות טרם השלמת המכירה. בנוסף נקבעו תנאים שעניינם הגבלת החזקה בגורם בעל השפעה בתחום התקשורת והעיתונות הכתובה בידי עידן עופר, תאגידים בשליטתו ותאגידים המוחזקים על ידו בשיעור העולה על 5%".

יחד עם זאת, בחברה הבהירו כי "נכון למועד זה טרם התקיימו התנאים כאמור, ואין ודאות באשר להתקיימותם. בנוסף, פרויקט צומת (תחנת הכוח שהקבוצה רוצה להקים - עב"ל) כפוף לתנאים מקדימים שונים אשר טרם התקיימו במועד זה, ובכללם קבלת רישיון ייצור מרשות החשמל והבטחת יכולת הוצאת חשמל מאתר הפרויקט... החברה ממשיכה לפעול על-מנת להביא להתקיימות התנאים ולביצוע פעילויות נוספות, וזאת במטרה לקדם את פרויקט צומת לקראת סגירה פיננסית, אולם ודאות כי פרויקט צומת יושלם, תלויה, בין היתר, בגורמים שאינם בשליטת החברה".

התועלת למשק עולה על הפגיעה בריכוזיות

הוועדה נימקה את הסכמתה למתווה בכך שהשפעתה החיובית של יציאת הקבוצה מתחום התקשורת על הריכוזיות עולה לאין-ערוך על הגידול בריכוזיות כתוצאה מההתרחבות שתתאפשר לקבוצה במסגרת המתווה בתחום החשמל: "רשת היא אחד מגופי התקשורת הגדולים והמשפיעים במשק - ערוץ רשת 13 הוא אחד משני הערוצים המובילים בישראל, ושידורי החדשות שהוא משדר הם הנצפים ביותר. תחום התקשורת הוא ענף חריג במידת ההשפעה הפוטנציאלית שיש לו ביצירת כוח מיקוח מול קובעי המדיניות, ובהקלה על הפעלתו של כוח מיקוח באמצעות שימוש מושכל בדיווח התקשורתי. השפעה זו מתעצמת כשמדובר בהחזקה בכלי תקשורת כה מרכזי.

"יתרה מזאת, להחזקה בכלי תקשורת השפעה רוחבית שמגבירה את כוח המיקוח שגורמים ריכוזיים עשויים להפעיל באמצעות החזקות בתחומי תשתית חיונית ובכלל, והיא מתעצמת ככל שהגורם ריכוזי יותר, על אחת כמה וכמה כשהיא מופעלת בידי הקבוצה הריכוזית ביותר במשק. מכאן שמכירת רשת תקטין מאוד את כוח המיקוח וההשפעה של הקבוצה ואת רמת הריכוזיות הכלל-משקית שלה. התועלת הכלל-משקית שיש להקטנה זו עולה לאין-ערוך על הפגיעה בריכוזיות הכלל-משקית שעשויה להיגרם מהתרחבות הקבוצה בתחום החשמל - התרחבות מוגבלת כאמור".

עוד הוסיפה הוועדה כי יציאתה של קבוצת עופר מרשת ומתחום התקשורת היא יציאה מוחלטת מתחום שלקבוצה פעילות משמעותית בו, והיא משמשת בו שחקן דומיננטי ביותר, בעוד שהתרחבות הקבוצה בתחום החשמל אינה חדירה לתחום חדש אלא רק התרחבות בתחום שבו היא פועלת במשך שנים. 

עוד כתבות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר