גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מהשימוע ועד גורל ההכרעה: כל מה שצריך לדעת על המסלול שמחכה לתיקי נתניהו בחודשים הקרובים

מהו שימוע? באיזה שלב חייב ראש ממשלה המואשם בפלילים להתפטר? האם נתניהו צודק בטענתו כי משך הזמן שלקח לפרקליטות לקבל החלטה בתיק 4000 קצר משמעותית ממשך הזמן בתיקים דומים? ועד מתי יכול היועמ"ש להציע עסקת טיעון לרה"מ? על רקע הפרסומים על כוונת היועמ"ש לגבש הכרעה בתיקי נתניהו עוד לפני הבחירות - "גלובס" עונה על שאלות ועושה סדר

אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו / צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"

ככל שמועד הבחירות הולך וקרב, כך גוברת הביקורת, אם לנקוט בלשון המעטה, שמותחים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואנשיו על מערכת אכיפת החוק ועל היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, בראשה.

על רקע הפרסומים על כוונת היועמ"ש מנדלבליט לסיים את הטיפול בתיקי נתניהו ולגבש הכרעה עוד לפני הבחירות, חלה שלשום (שבת) הסלמה בביקורת של נתניהו. ראש הממשלה פרסם סרטון שבו הוא יצא נחרצות נגד האפשרות שיוזמן לשימוע לפני העמדה לדין עוד לפני הבחירות. "לא מתחילים בשימוע לפני בחירות, אם לא מסיימים את השימוע עד הבחירות", אמר נתניהו.

נתניהו פנה לציבור והשווה בין ההליך המשפטי בעניינו לכריתת יד: "תשמעו קטע, אדם הולך ברחוב במדינה מזרח-תיכונית מסוימת עם כתף תפורה ופרוטזה מדלדלת. שואלים אותו מה קרה? הוא אומר, 'הורשעתי בערכאה ראשונה בגניבה'. שואלים אותו, ומה קרה אחר-כך? הוא משיב, 'זוכיתי בערעור'. מישהו יכול להחזיר לו את היד?" בשלב זה, ראש הממשלה פנה למצלמה והוסיף: "מישהו יכול להחזיר לכם את הבחירות? לא מתחילים בשימוע לפני הבחירות, אם לא מסיימים את השימוע עד הבחירות".

הוויכוח בין נתניהו ואנשיו לבין אנשי מערכת אכיפת החוק ותומכיהם כולל טענות נוגדות של שני הצדדים, ולציבור קשה לפעמים לדעת איזו מהטענות היא נכונה ומבוססת עובדתית, איזו היא מניפולטיבית, ואיזו היא פשוט שקרית. בניסיון לעשות סדר, הכנו רשימה של שאלות ותשובות בנוגע לטיפול הפרקליטות והיועמ"ש בתיקי ראש הממשלה נתניהו. 

לוחות הזמנים בתיקי ראש הממשלה

כולם מדברים על זימון לשימוע של נתניהו - האם כל חשוד במצבו בפלילים זכאי להליך שימוע?

בהחלט. חוק סדר הדין הפלילי קובע כי זכות השימוע קיימת לכל אדם שבכוונת רשויות התביעה להעמידו לדין פלילי בגין עבירות מסוג פשע שעונשן מעל 3 שנים. עם זאת, ניתן לקיים שימוע גם לעבירות קלות יותר בתיקי חטא או עוון, לפי שיקולי הפרקליטות. הואיל ונתניהו חשוד בשוחד, אם יוחלט להעמידו לדין, הוא זכאי להליך שימוע.

מה מהותו של הליך שימוע?

השימוע הוא הליך מיוחד במשפט הפלילי שנועד לאפשר לנאשם להציג באמצעות סנגוריו את ראיותיו בפני הפרקליטות (או התביעה המשטרתית), בניסיון לשכנע אותם לבטל את כתב האישום נגדו עוד לפני שהגיע לבית המשפט. הליך השימוע הפלילי מתקיים בפני רשויות התביעה טרם הגשת כתב האישום. היועמ"ש והפרקליטות חייבים להודיע לנאשם על זכותו להליך השימוע. הנאשם רשאי להפעיל את זכותו לשימוע תוך 30 יום. הנאשם רשאי גם לא להתייצב לשימוע ולוותר על זכותו זו.

בפני מי ייערך השימוע של נתניהו, אם ייערך?

במקרה של ראש הממשלה נתניהו צפוי הליך השימוע להתקיים בפני היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט; פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן; פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן-ארי; ובכירים נוספים בפרקליטות. מטעמו של נתניהו יתייצבו לשימוע, אם כזה יערך, פרקליטיו, עורכי הדין נבות תל-צור, טל שפירא ואריאל כפרי, עמית חדד והשופט בדימוס עודד מודריק.

האם גורל שלושת תיקי נתניהו יוכרע ביחד או בנפרד?

הפרקליטות החליטה לאחד את הטיפול וההכרעה בשלושת התיקים, 1000, 2000 ו-4000. זאת, בין היתר, לאור העובדה שהחשדות נגד נתניהו בתיקים 2000 ו-4000 הם דומים במהותם.

בתיק 2000 נתניהו חשוד כי סגר דיל מושחת עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, שלפיו בתמורה להבטחה של נתניהו לנסות לקדם מהלכים חוקיים ואחרים לצמצום השפעת "ישראל היום" המתחרה ב"ידיעות", יקבל ראש הממשלה סיקור מוטה ואוהד ב"ידיעות". בתיק 4000 נתניהו חשוד כי קידם החלטות לטובת קבוצת בזק שהייתה בבעלות שאול אלוביץ, בתמורה לסיקור אוהד ומוטה לטובת נתניהו ומשפחתו באתר וואלה שבשליטת אלוביץ.

נתניהו טוען כי "הזמן הממוצע להחלטה על תיקים של אנשי ציבור בפרקליטות מגמר חקירות המשטרה הוא 18 חודשים, ואילו בתיק 4000 זה לוקח כ-18 ימים". האם הוא מדייק?

נתניהו צודק כי הזמן הממוצע שלוקח לפרקליטות לזמן לשימוע אישי ציבור שהמשטרה המליצה להעמיד אותם לדין הוא חודשים רבים, אם לא למעלה משנה.

בתיק שלמה בניזרי, למשל, המלצות המשטרה נמסרו ביוני 2004, ובניזרי זימון לשימוע בינואר 2006. בתיק פאינה קירשנבאום המלצות המשטרה נמסרו באוקטובר 2015, ואילו השימוע נערך לה במאי 2017. בתיק הולילנד המלצות המשטרה נמסרו באוגוסט 2010, והשימועים לחשודים נערכו בסוף 2011.

מקורבי נתניהו אומרים שהוא לא יתפטר גם אם יוגש נגדו כתב אישום. מה היה במקרה של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט?

ב-21 בספטמבר 2008 הניח ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, מכתב התפטרות בפני נשיא המדינה דאז, שמעון פרס המנוח. זאת, שבועיים לאחר שהמשטרה המליצה להעמידו לדין במספר פרשות, לרבות בעבירה של לקיחת שוחד. אולם אולמרט הודיע על החלטתו להתפטר עקב החקירות נגדו כבר ב-30 ביולי 2008, כשנתיים לאחר שנבחר לתפקיד, ועוד לפני שחקירות המשטרה הסתיימו. להודעתו של אולמרט בסוף יולי 2008 קדמו כ-9 חודשים של חקירה פלילית.

באיזה שלב של ההליך המשפטי נגדו חייב ראש הממשלה להתפטר?

בשום שלב. הדין הקיים בארץ לא מחייב ראש ממשלה מכהן להתפטר מכהונתו. ההלכה המרכזית של בית המשפט העליון העוסקת בכשרות מינוי חברי ממשלה שנגועים בפלילים, התקבלה בעניינם של אריה דרעי ושל חברו, סגן השר לשעבר רפאל פנחסי.

פנחסי הועמד לדין ב-1993 על-ידי היועץ המשפטי לממשלה דאז, יוסף חריש, ואולם הכנסת הערימה קשיים על הליך הסרת חסינותו. בסופו של דבר פסק בג"ץ - בפסק דין הידוע בשם "הלכת דרעי ופנחסי" - כי מי שהוגש נגדו כתב אישום אינו יכול להמשיך לכהן כחבר הממשלה, שר או סגן שר, וחייב את ראש הממשלה דאז, יצחק רבין ז"ל, להעביר את פנחסי מכהונתו. עם זאת, פנחסי המשיך לשמש כחבר כנסת. אם נתניהו יועמד לדין פלילי אך לא יתפטר, צפויות להיות מוגשות עתירות לבג"ץ בניסיון לאלצו להתפטר.

מהו הליך קבלת ההחלטות בתיקי נתניהו בפרקליטות?

לאחר שהמלצות המשטרה בשלושת תיקי נתניהו הועברו לפרקליטות גיבש הצוות שליווה את החקירות בראשות פרקליטת מיסוי וכלכלה, עו"ד ליאת בן-ארי, חוות-דעת מפורטת ומנומקת שמחזיקה כ-800 עמודים, שמנתחת את כלל הראיות והמסקנות המשפטיות הנגזרות מהן בשלושת התיקים.

חוות-הדעת הזאת הועברה לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, וליועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט. בימים אלה מקיים מנדלבליט פגישות אינטנסיביות עם בכירי הפרקליטות, ובהם פרקליט המדינה ניצן; עו"ד בן-ארי; יונתן תדמור; המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, עו"ד עמית מררי; המשנה ליועמ"ש, עו"ד רז נזרי; ופרקליטים נוספים. מנדלבליט צפוי לגבש את עמדתו בחודש הבא, במהלך חודש פברואר.

האם היועמ"ש רשאי להציע עסקת טיעון מראש לנתניהו?

בכל שלב של ההליך המשפטי, יש בסמכות היועמ"ש והפרקליטות לנהל מגעים עם נתניהו וסנגוריו בניסיון להגיע להסדר טיעון בתיק. הסדר טיעון צריך לקבל את אישור בית המשפט. ברוב המקרים, בתי המשפט מאמצים את הסדרי הטיעון שאליהם מגיעה הפרקליטות, ורק במקרים שבהם ההסדרים נגועים בחוסר סבירות קיצוני, הם יבוטלו.

נזכיר, למשל, שבפברואר 2016 דחה בית משפט השלום בירושלים, את רכיב העונש בהסדר הטיעון שנחתם עם ראש הממשלה לשעבר אולמרט בתיק שבו הוא הורשע בשיבוש מהלכי משפט. השופט אביטל חן קיבל את מרבית רכיבי הסדר הטיעון שעליו חתם אולמרט עם הפרקליטות, אבל פסק כי אין זה סביר שהעונש בתיק השיבוש, 6 חודשי מאסר בפועל, ירוצה כולו בחפיפה לעונש שהוטל על אולמרט בתיק הולילנד. התוצאה הייתה שלעונשי המאסר שהוטלו על אולמרט הוסף חודש מאסר.

כל תיקי ראש הממשלה: סיגרים, שמפניות והטבות רגולטוריות תמורת סיקור מוטה

3 תיקים משפטיים מתנהלים נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו. תיק 1000 עוסק בחשד שאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'ימס פאקר העניקו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, במהלך השנים טובות הנאה בסכום כולל של כמיליון שקל, בין היתר באמצעות סיגרים, תכשיטים ושמפניות, ובתמורה נתניהו פעל לקידום עניינו הכלכליים והמסחריים של מילצ'ן.

תיק 2000 עוסק בחשד שלפיו נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, נקטו פעולות שתכליתן לקדם את האינטרסים האחד של האחר, או לכל הפחות הציגו האחד לשני מצג כאמור. מפגשי השניים תועדו בהקלטות שמסר עד המדינה בפרשה, ארי הרו (לשעבר ראש הסגל של נתניהו), והן חלק מחומר החקירה.

לפי ממצאי חקירת תיק 2000, כפי שמסרה המשטרה בסיכומיה בחודש פברואר 2018, החל מ-2009 ומאז במהלך השנים, קיימו נתניהו ומוזס דין ודברים ביניהם, במפגשים אישיים, שבמסגרתם דנו בסיוע האחד לשני, כ"עסקת חליפין" בקידום ענייניהם. במסגרת זאת דובר אודות סיועו של מוזס לנתניהו בביסוס מעמדו כראש הממשלה באמצעות סיקור חיובי ואוהד בעיתון "ידיעות אחרונות", זאת בתמורה לסיועו של נתניהו למוזס בקידום האינטרסים הכלכליים של "ידיעות אחרונות" על-ידי יוזמה ותמיכה במהלכים לבלימת התעצמותו של העיתון המתחרה, "ישראל היום". עוד העלו ממצאי החקירה כי הצדדים נקטו פעולות בפועל לקידום האינטרסים אחד של האחר בהמשך להבנות שהושגו ביניהם, או לכל הפחות הציגו מצג האחד כלפי השני כאילו פעלו כאמור.

תיק 4000 עוסק בעיקרו בחשד לכאורה לביצוע עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים שבוצעו על-ידי ראש הממשלה נתניהו ועל-ידי שאול אלוביץ, בעל השליטה בקבוצת בזק ובאתר וואלה. החשד המרכזי הוא שנתניהו לקח שוחד ופעל תוך ניגוד עניינים, בכך שהתערב ופעל בהחלטות רגולטוריות המטיבות עם אלוביץ ועם קבוצת בזק, ובמקביל דרש, במישרין ובעקיפין, להתערב בתכני אתר וואלה באופן שיטיב עמו.

בהמלצות המשטרה ורשות ניירות ערך שהועברו ב-2 בדצמבר, נאמר כי ממצאי החקירה עולה כי בין השנים 2012-2017 ראש הממשלה ומקורביו התערבו באופן בוטה ומתמשך ולעתים אף יומיומי בתכנים שפורסמו על-ידי אתר החדשות וואלה, וכן ביקשו להשפיע על מינויים של נושאי משרה באתר (עורכים וכתבים), וזאת תוך כדי שימוש בקשרים שהיו להם עם שאול אלוביץ ועם רעייתו, איריס.

לפי ההמלצות, התערבות נתניהו ומקורביו בתכנים ובמינויי נושאי משרה באתר וואלה נועדה לקדם את האינטרסים האישיים שלו, וזאת באמצעות פרסום כתבות ותמונות מחמיאות, הסרת תכנים ביקורתיים כלפי ראש הממשלה ובני משפחתו וכדומה.

עוד עלה מן הממצאים כי בני הזוג אלוביץ השפיעו על הפרסומים באתר וואלה, וזאת בעד החלטותיו הרגולטוריות של ראש הממשלה לטובת שאול אלוביץ וקבוצת בזק, ומתוך רצון להמשיך ולקדם את האינטרסים העסקיים של קבוצת בזק בכלל, ובעל השליטה בה בפרט.

נתניהו ממשיך להכחיש את כל העבירות המיוחסות לו וטוען מצדו כי להמלצות המשטרה אין שום מעמד משפטי. אחרי העברת ההמלצות בתיק 4000 מסר ראש הממשלה: "רק לאחרונה הגורמים המוסמכים דחו באופן גורף את המלצות המשטרה נגד שורה של אישי ציבור. אני בטוח שגם במקרה זה הגורמים המוסמכים, לאחר שיבחנו את הדברים, יגיעו לאותה מסקנה - שלא היה כלום כי אין כלום".

*** חזקת החפות: החקירות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול אלוביץ, ארנון (נוני) מוזס והחשודים הנוספים בתיקים 1000, 2000 ו-4000 הן שלב ראשוני של ההליך המשפטי. הם מכחישים את המיוחס להם, עדיין לא התקבלה החלטה האם להעמידם לדין פלילי או לסגור את התיקים, ושמורה להם חזקת החפות.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה; מניית בית זיקוק אשדוד קופצת ב-5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.4% ות"א 90 מאבד מערכו 0.6% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר