גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחכים לאישור: מה הפוטנציאל של חברות הקנאביס בעידן היצוא?

מי בעלת הסיכויים הטובים לשדרוג בשווי בקנדה, מי הזולה להשקעה, ומי צופה קפיצה דרמטית בגידול?

אהוד ברק \ צילום: איל יצהר
אהוד ברק \ צילום: איל יצהר

השבוע נרשם צעד נוסף בחקיקה שתאפשר יצוא קנאביס מישראל, עם קידום ההצעה בוועדת הפנים של הכנסת. אמנם אין זו המשוכה האחרונה בדרכן של החברות בתחום למכור בחו"ל את מרכולתן, אך העובדה ששרי האוצר, החקלאות והמשפטים תומכים בו פומבית, מגדילה את הסיכוי שהחקיקה תעבור עוד בממשלה הנוכחית.

בארץ קיימים שמונה יצרני קנאביס ותיקים המייצרים כבר עשור. ארבעה מתוכם נרכשו על ידי חברות ציבוריות, ובהן נתמקד במאמר שיבחן את התמחור הנוכחי שלהן ביחס לפוטנציאל הגלום עבורן בשוק הישראלי וביצוא לחו"ל.

אינטקיור: בדרך לחצי מיליארד 

אינטרקיור היא כנראה החברה המוכרת ביותר בענף, במיוחד מאז מינתה את ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק ליו"ר הדירקטוריון. אינטרקיור רכשה 100% ממניות קנדוק, אחת מארבע היצרניות הישראליות שעומדת בתקן המחמיר לגידול קנאביס, GAP. מייסדי קנדוק קיבלו כ-8% ממניות אינטרקיור ומזומן בהיקף של 8 מיליון שקל, שמומנו על ידי הלוואה שנתן לאינטרקיור בעל השליטה בחברה, אלכס רבינוביץ, תמורת 8.6 מיליון אופציות הנמצאות היום עמוק בתוך הכסף.

בנוסף, גייסה החברה ממשקיעים פרטיים, ובהם אדם נוימן, מייסד we work, סך של 64 מיליון שקל תמורת 14.3 מניות. שווי החברה היום, במחיר של 4.9 שקל למניה הוא כ-400 מיליון שקל, אך עם האופציות והמניות הנוספות יגיע מספר המניות של החברה לכ-108.5 מיליון מניות. כלומר, שווי החברה בדילול מלא במחיר המניה הנוכחי יעמוד על כ-530 מיליון שקל.

ביולי האחרון קיבלה קנדוק את התקן המחמיר לגידול קנאביס, GAP. בכך הפכה לחברת הקנאביס הישראלית הרביעית המחזיקה בתקן. משמעות התקן היא שקנדוק תוכל להמשיך למכור את מוצריה בישראל גם לאחר כניסת רפורמת הקנאביס לתוקף, החל ממרץ 2019, ולא פחות חשוב: שמוצריה עומדים בתקן הנדרש ליצוא.

קנדוק ייצרה במהלך 2018 כ-600 ק"ג של קנאביס בלבד, אך על מנת להעריך את פוטנציאל היצוא שלה, נבחן מה פוטנציאל הייצור שלה בישראל לשנת 2019, בשטח הקיים והמאושר לגידול. לקנדוק שטח של 16 דונם בקיבוץ בצפון הארץ, ועל פי דיווחיה היא יכולה לייצר עליו 9 טון בשנה.

המדד המקובל להערכת שוויין של חברות קנאביס בצפון אמריקה הוא שווי לפוטנציאל גידול. שווי של 530 מיליון שקל לפוטנציאל גידול של 9 טון, גוזר שווי של כ-59 מיליון שקל לטון.

חברות ישראליות וקנדיות

וויטסמוק: בין פוטנציאל לאי ודאות

חברת וויטסמוק חתמה על מזכר הבנות לא מחייב לרכישת בטר. בניגוד לקנדוק, בטר עדיין לא מחזיקה בתקן GAP, והחברה מציינת כי אין ודאות שתקבל תקן כזה עד כניסת הרפורמה לתוקף במרץ 2019. במידה ולא יתקבל התקן, בטר לא תוכל למכור בארץ, ובוודאי שלא לייצא.

מזכר ההבנות כולל גם גיוס הון ראשוני בסך של 2.5 מיליון דולר מאינווסט פרו שוקי הון בתמורה ל-31% מהון המניות של החברה, ולאחר מכן הקצאה נוספת של 80% ממניות החברה למייסדי בטר. כלומר, אם כיום יש לחברה 79.3 מיליון מניות, הרי שלאחר העסקה יהיו בחברה 566 מיליון מניות. לפי מחיר למניה נוכחי של כ-37 אגורות, יעמוד שווי החברה לאחר העסקה על 209 מיליון שקל.

החברה ציינה כי פוטנציאל הייצור שלה הוא כ-4 טון. כלומר, לפי שווי החברה לאחר העסקה, יעמוד השווי לטון על כ-52 מיליון שקל לטון, סדר גודל דומה לאינטרקיור.

במזכר ההבנות יש אי ודאויות נוספות, בדמות התחייבות של וויטסמוק שיהיו בקופתה 12 מיליון דולר. כלומר, לפני השלמת העסקה תצטרך ווייטסמוק למצוא משקיע נוסף, ובעלי המניות הקיימים של החברה ידוללו עוד יותר. הסעיף הזה מעמיד בסימן שאלה את הפיכת מזכר ההבנות להסכם ממשי.

מדיקל קומפריישן: יש את המזומן לדרוש

מדיקל קומפרישין הודיעה על הסכם מחייב למיזוג עם פארמוקן. על פי ההסכם, יקבלו מייסדי פארמוקן 72.2% ממניות מדיקל. כלומר, לאחר העסקה יהיו 6.5 מיליון מניות למדיקל, ולפי מחיר של 19 שקל למניה בשווי של 123 מיליון שקל.

לפארמוקן, כמו לבטר, אין עדיין GAP, אך היא מציינת כי היא נמצאת בשלבים סופיים לאישור כזה. שוני נוסף מהעסקה של ווייטסמוק ובטר נוגע למזומן. גם בעסקה זו יש התחייבות לרכיב מזומן של 12 מיליון שקל, אך למדיקל כבר יש בקופתה את כל המזומן הדרוש ויותר. בניגוד לחברות האחרות, לפארמוקן יש רווח נקי עקבי, והיא פרסמה כי היא מצפה לסגור את שנת 2018 ברווח נקי של כ-3.2 מיליון שקל. פארמוקן גידלה במחצית מהשטח העומד לרשותה כ-3.5 טון בשנת 2018, כך שבשנה הבאה, במידה ויהיה ביקוש, היא תוכל לייצר על כל השטח כ-7 טון.

שווי לטון על פי חישוב זה, עומד על 18 מיליון שקל לטון, כלומר מדיקל היא החברה הזולה ביותר להשקעה. להערכתנו, מדיקל נסחרת בתמחור חסר כיוון שהיא נסחרת עדיין ברשימת השימור.

עמיר שיווק וכרטיס הכניסה לקנדה

ההסכם של עמיר שיווק עם חברת הקנאביס BOL שאיפה לחיים הוא שונה באופיו. עמיר שיווק נתנה ל- BOL הלוואה המירה למניות. אם יושלם ההסכם במלואו, תיתן עמיר שיווק ל-BOL הלוואה בסך של 40 מיליון דולר, כ-148 מיליון שקל, תמורת 32.6% ממניות BOL.

עמיר שיווק היא חברה יציבה ורווחית העוסקת באספקת תשומות לחקלאות, שנסחרה לפני כניסתה לתחום הקנאביס בשווי של כ-320 מיליון שקל. כיום היא נסחרת בשווי של כ-373 מיליון שקל, עלייה של כ-53 מיליון שקל עבור פעילות הקנאביס. בתוספת סכום ההלוואה עומד שווי פעילות הקנאביס על 201 מיליון שקל עבור 32.6% ממניות BOL, כלומר שוק ההון מעריך את שווי BOL בכ-616 מיליון שקל.

ל-BOL שטח של 100 דונם באזור רבדים, 35 דונם מתוכו מוכנים לייצור מיידי ליצוא של כ-20 טון, קרי שווי של 31 מיליון שקל לטון.

בנוסף, לעמיר שיווק שלושה יתרונות משמעותיים: ראשית, יש לה מפעל לייצור קנאביס העומד בתקני GMP, וזאת בנוסף לתקן GAP לגידול. כלומר, היא היחידה שיכולה לגדל ולעבד את הקנאביס במתקניה. שאר החברות יצטרכו לעבד את מוצריהן לפני המכירה אצל אחד משני המפעלים: BOL או פנאקסיה.

שנית, השותף השלישי בעסקה הוא ליאון קופלר. בארץ הוא מוכר כבעלים של סופר פארם, שתהווה את ערוץ ההפצה המרכזי של BOL, אך בעולם הוא מוכר כבעלים של רשתות שיווק וכניסתו לעסקה היא תו תקן לקראת הנפקה בקנדה. שלישית, לחברה יש ניסויים שלב 2 בקנאביס לילדים אוטיסטים, ובסך הכל שמונה ניסויים שונים. חברות שנמצאות בשלב השני של הניסויים, נסחרות בחו"ל בשוויים של 80-100 מיליון דולר, וכאן יש מספר ניסויים בלתי תלויים. לכן אנו מצפים לראות את BOL מונפקת בקנדה לפי שווי כפול לפחות ממה שמשתקף כיום דרך ההחזקות של עמיר שיווק. 

הכותבת היא מנכ"לית נישות אסטרטגיה ומחקר, ומשמשת כיועצת למנהל ההשקעות החיצוני של קרן הנאמנות סלע קנאביס, המשקיעה בחברות קנאביס. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה