גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המלכוד של בנק ירושלים: איך נלחמים במכירת דקסיה ובמקביל נערכים להפסד

האסיפה הכללית של בנק דקסיה אישרה ברוב חסר תקדים את מיזוגו לקבוצת דיסקונט ● בעלי השליטה בבנק ירושלים מפעילים לחצים על הרגולטורים שלא לאשר את המכירה ואף שוקלים צעדים משפטיים, אך צריכים להכין את הבנק ליום שאחרי אישור העסקה

גידי שובל / צילום: איל יצהר
גידי שובל / צילום: איל יצהר

1. 99.99% בעד. רוב נדיר בהחלטות תולדות האנושות. זהו אחוז בעלי זכות הבחירה באסיפה הכללית של בנק דקסיה שהצביעו, בחמישי האחרון, בעד מיזוג בנק דקסיה בתוך קבוצת דיסקונט, תמורת מזומנים. אבל - זה עוד לא קורה ושום דבר לא סגור, עם כל הכבוד לבעלי המניות והגופים מוסדיים שמלקקים את הפסדי דצמבר וכמהים למזומנים מהירים.

השלבים לאישור מיזוג דקסיה בקבוצת דיסקונט

הסיפור עובר לרגולטורים. ההחלטה היא שלהם. עניינית וגם עקרונית: למזג בנקים או להשאיר בחיים כמה שיותר בנקים במטרה לאפשר תחרות. קודם כל הממונה על הגבלים עסקיים מיכל הלפרין, זו שלא אישרה את מיזוג בנק איגוד במזרחי טפחות. צוות מתוגבר החל לבדוק את פריסת האשראי הבנקאי הכולל לרשויות המקומיות, מהותו הבסיסית של דקסיה. החלטות ההגבלים אינן מותנות בשר, ממשלה או מערכת בחירות.

נדרשת גם עמדת המפקחת על הבנקים חדוה בר. כאן יש בעיה: בר שממתינה להחלטת הממונה על הגבלים עסקיים, לא מפסיקה לדבר על הקמת בנקים חדשים ובתקופתה נקבעו כללים מקלים לבנקים חדשים. עם זאת היא תמכה במיזוג איגוד עם מזרחי טפחות.

יש גם נגיד חדש, אמיר ירון. בנאום הכניסה שלו הוא דיבר על כך שתחרות איננה באה בסתירה ליציבות. יותר מזה, פעולה נמרצת לעידוד תחרות בין בנקים היא נושא מרכזי שעלה בשיחות המקדמיות שלו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון.

כחלון עצמו, שעם כניסתו הקים את ועדת שטרום להגברת התחרות, שותק. אלי כהן, שר הכלכלה ממפלגתו של כחלון הודיע כי הוא מתנגד לבליעת דקסיה בדיסקונט אלא אם המפקחת בר תשנה את דעתה ותחייב את דיסקונט למכור את חברת כרטיסי האשראי שלה.

יצויין: דיסקונט, בניגוד לפועלים ולאומי, נשארת עם חברת כרטיסי האשראי שכן המפקחת ביקשה לחזק בכך את דיסקונט שיוכל להתחרות בשני הגדולים. עבודת ההגבלים תיקח זמן. לא ברור כמה. בנק ירושלים ובעלי השליטה שלו, משפחת שובל, יצטרכו להמתין, וכמוהם דירקטוריון ומנהלי דקסיה, כמו גם מנהלי דיסקונט ומרכנתיל דיסקונט. ואולי, על כך בהמשך, יתווסף בשלב כלשהו הליך משפטי. גידי שובל בעל השליטה שומר על האפשרות הזו וגם מתכונן אליה.

2. אם לבנק ירושלים לא תינתן הרשות לרכוש את דקסיה ולהתמזג איתו, בעסקה מוצעת שחלקה מזומנים וחלקה מניות בבנק הממוזג, מה אז? בנק ירושלים הוא בנק מושגח ומוקפד אבל קטן, וסובל מחיסרון בגלל גודלו. בנק ירושלים מחויב בכל דרישות הרגולציה וההוצאות הנדרשות מכך  שכבדות גם על הפועלים ולאומי - כבדה גם עליו מאוד מאוד.

זה פוגע ברווחיות ופוגע בתשואה על ההון. שנים הם מנסים ומשתדלים לטפל בזה. לגדול. רצו לפתוח סניפי וידאו קטנים, נתנו פטור מלא מעמלות עו"ש, התמקדו בפיקדונות ובהלוואות בתנאים אטרקטיביים במיוחד, לא התרכזו בתחרות המקובלת על העברת תלושי השכר - אלא במוצרים עצמם. אבל כל זה לא הביא לפריצת דרך שתוכל להתגבר על העלות הכבדה והמתגברת של הרגולציה.

מנתוני 2018, רואים עלייה בתשואה על ההון שהגיעה, לפי הדחות שכבר פורסמו, למעל 9%, גם בזכות רווחים חד פעמיים כמו מכירת מניות הבנק בבורסה. ברבעונים רגילים, ללא פעילת חד פעמית, התשואה הממוצעת על ההון בירושלים נמוכה מזו של בנקים גדולים יותר, אבל עדיפה על זו של בנק איגוד. גם יחס היעילות של הבנק די חלש, ממוצע של כ-75%, על אף ירידה במספר עובדי הבנק - בעוד שבנקים אחרים הוא כבר יורד אל כיוון ה-70% ופחות. לאן יפנו בני משפחת שובל שמחזיקים כ-86% בבנק? בינתיים הם עסוקים בדקסיה.

3. האסיפה הכללית התנהלה בעצבנות רבה. גידי שובל, בד"כ מאופק במיוחד, בעצמו מחזיק מניות דקסיה, (מה שיאפשר לו, אולי, דרך לתובענה נגזרת בעתיד.) שאל שאלות נוקבות וקשות. כמוהו ד'ר יהודה שנהב ובנו ד'ר ברק שנהב ועוד כמה מחזיקי מניות ותיקים במיוחד עוד מהימים שדקסיה היה אוצר השלטון המקומי.

חלקם אגב, הגיעו בכוונה להצביע בעד העסקה, שינו דעתם ודורשים לבדוק שוב. בכל מקרה, בדקסיה יש מאות בעלי מניות - רק 20 הצביעו נגד. לא על כל השאלות התקבלו תשובות. לא על כל השאלת היה מי שענה. מעריך השווי של דקסיה, גיזה זינגר אבן לא נכח בישיבה וגם לא פרופ' אמיר ברנע שנתן חוות דעת כלכלית עבור דקסיה שכללה, ככל הנראה, עמדות שונות הנוגעות לבנק ירושלים נגדן התקומם שובל בדבריו.

הרוחות סערו במיוחד כשעלתה שאלה האם הפעילות המזורזת למכירה של דקסיה נעשית תחת "אולטימטום" של דיסקונט, או של בתי השקעות מסוימים. עוד מהומה הייתה כאשר נשאלה שאלה באם יש הבנה או הסכמה ל"ג'ובים" או "תמורה כלכלית" כלשהי למי ממנהלי דקסיה. עוד יותר הקפיצה את הרוחות תגובתו של היועץ המשפטי הפנימי שאמר כי "אין בשלב זה שום דבר סגור" ( ראו בהמשך).

אדם המחזיק מניות בבנק מעל 40 שנה, בנקאי במקצועו, אומר היום: "קראתי את כל החומר שהחברה שלחה לאסיפה ואת שלוש חוות הדעת שצורפו. הם שלחו המון המון חומר. השתכנעתי שאני בעד העסקה, חשבתי להגיע ולהצביע בעד. אבל תוך כדי האסיפה, שמעתי את גידי שובל שואל שאלות ומותח ביקורת על חוות הדעת. אני מכיר חוות דעת, הן בהרבה מאוד מקרים מדברות מפוזיציה או לפי מי שמשלם להם, זה ככלל. אבל התמיהות של שובל שכנעו אותי שצריך לברר עוד כמה דברים חשובים מאוד. לגופו של עניין, ההצעה של דיסקונט בסדר , את בנק ירושלים אני פוסל - מפני שלא נתן הצעה ברורה ובהירה שאפשר לדון בה ולשוות אותה לדיסקונט. אבל אני הייתי רוצה לשמוע תשובות לכמה שאלות עקרוניות".

תגובת דקסיה: "דירקטוריון בנק דקסיה בראשות לבנה שיפמן דוחה בתוקף את הטענות והרמיזות של בעלי מניות מסוימים בבנק בדבר התנהלות שאינה הולמת כביכול בהסכם המיזוג בין דקסיה לדיסקונט. טענות אלה מועלות ימים ספורים לאחר שאסיפת בעלי המניות אישרה ברוב חסר תקדים של 99.99% את הצעת המיזוג עם קבוצת דיסקונט ובכך העדיפה באופן חד משמעי את עסקת דיסקונט על פני העסקה הנחותה שהציע בנק ירושלים".

האם יש/ היה "אולטימטום" של דיסקונט לקבל החלטה מהירה בדקסיה?

דובר דקסיה: "לא היה ואין אולטימטום. נוהל משא ומתן עסקי הוגן בין הצדדים"

האם יש "אולטימטום" של גופים מוסדיים, הגם שאינם מאורגנים? 

"לא היה דבר כזה".

האם קיימת הסכמה מול הקונה, דיסקונט, למתן תפקידים בכירים במערכת שלו למי ממנהלי דקסיה? 

"מי שמחליט וארגן את המשא ומתן הם הדירקטורים בבנק ולא בעלי התפקידים. יתרה מכך במהלך המו"מ דיסקונט, הקונה, העלה דרישה לכך שבעלי תפקידים בכירים בדקסיה יתחייבו לאחר המכירה להמשיך בתפקידם - אך דרישה זו הוסרה ולא נכללה בהסכם".

מאחר ולא ברור כמה זמן ייקח לקבלת ההכרעות הרגולטוריות, האם קיים, בין דקסיה לדיסקונט, מנגנון מתאם למקרה של עליה/ ירידה ברווח ובפעילות?

"המועד הרשום להשלמת העסקה הוא 1.6.2019. בהסכם קיים מנגנון התאמה למקרה שעד ליום ה-1.4.2019 לא תושלם העסקה".

מה עכשיו? בנק ירושלים פועל חזק באפיקים הרגולטוריים, ובמקביל מפעיל לחץ על הדירקטורים בדקסיה בטענה שלא ניהלו משא ומתן בתום לב שכן הייתה גם הצעה של בנק ירושלים והיא לא נבדקה. כל הזמן הדלתות פתוחות גם למסלול המשפטי - מה שמאיים על אנשי דקסיה, שכבר מצויים בתוך ההגנה המשפטית העתידית.

עו"ד פיני רובין המייצג את בנק ירושלים, חוזר ואומר שהייתה הצעה של ירושלים והדירקטורים לא בדקו אותה. עו"ד דליה טל, המייצגת אצ דקסיה, מתריסה ואומרת: "למה לא הוגש נייר מסודר, כתוב, על ההצעה?" ודירקטורים שואלים: מדוע שובל לא פרסם, בשום שלב, הצעת רכש למניות דקסיה?. ההמשך יבוא. 

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת ״יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה״ל״

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?