גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האפליקציה שמפותחת בישראל ורוצה לשנות את מפת התחבורה

החטיבה הישראלית של חברת HERE השיקה היום אפליקציה לנסיעות שיתופיות, שתחל לפעול בישראל בקרוב, וכן מתחילה להפעיל מרקטפלייס לתחבורה ● מנכ"ל החטיבה ליעד יצחק: "זה מזעזע שמכונית עם חמישה מקומות ששוקלת טון מסיעה אדם אחד"

פקקים/צילום:איל יצהר
פקקים/צילום:איל יצהר

HERE Mobility, החטיבה הישראלית של חברת המיפוי העולמית HERE Technologies, הציבה לעצמה מטרות גדולות כמו להפחית את הפקקים וזיהום האוויר, ולבצע דמוקרטיזציה של שירותי התחבורה עבור הצרכנים. הדרך לעשות את זה? אפליקציה חדשה שמושקת הערב באופן גלובלי בשם SoMo, (קיצור של "Social Mobility") במסגרת תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם CES, שנערכת השבוע בלאס וגאס. האפליקציה מרכזת את שלל אמצעי התחבורה, ובנוסף תוכננה להפוך את החיים שלכם לקלים יותר בפעם הבאה שתחפשו טרמפ להופעה, חתונה או אפילו לסתם פעולה שגרתית כמו הגעה לעבודה.

האפליקציה יוצרת מעין רשת חברתית המתמקדת בשיתוף נסיעות בין מכרים, ומלווה את המשתתפים בכל השלבים מרגע התכנון ועד ההגעה ליעד. "רוב הנסיעות שלנו הם למקומות שבהם אנחנו פוגשים עוד אנשים שהגיעו לאותה מטרה, והרבה אנשים רוצים לשתף פעולה סביב ההגעה ולא יכולים כי אין פלטפורמה ייעודית לכך", אמר ליעד יצחק, מנכ"ל HERE Mobility בשיחה עם "גלובס", "היום כדי לתאם איסוף והגעה לאירוע משתמשים בפייסבוק, וואטסאפ, או אקסל בצורה לא נוחה ומסורבלת, אנחנו באים לפתור את זה". יצחק אף הביע תסכול אישי מהפלטפורמות שמשמשות היום להתארגנות סביב נסיעות משותפות. "אם אני רוצה לשתף פעולה עם עוד הורה סביב פעילות כתתית של הבת שלי, להסיע את הילדים בכיוון אחד ושהוא יחזיר אותם, היכולת שלי לעשות את זה בעזרת הוואטסאפ היא אפסית. ברגע שהנושא עולה בוואטסאפ הכיתתי יש חמש דקות של שיח אינטנסיבי, ואז עוברים נושא וזה אבוד".

אז איך בדיוק זה יעבוד? נניח שאתם קבוצת חברים שמעוניינים לצאת לטייל בשבת בבוקר. דרך האפליקציה, תוכלו לפחות "מפגש" (Gathering), ולהזמין זה את זה להצטרף אליו. לאחר מכן, החברים שיוציאו רכב יגדירו זאת בתוך המפגש, ויציינו את מספר המקומות הפנויים ברכביהם, ואת מסלול הנסיעה מביתם לנקודת היעד. כך, שאר החברים יוכלו לבקש להצטרף לנסיעה ברכבים, כאשר הצגת המסלול מאפשרת לבקש נקודת איסוף שקרובה אליו ונוחה לנהג.

האפליקציה מלווה את המשתמשים גם במהלך הנסיעה - ניתן לראות מיקום זמן אמת של כולם, והנוסעים מקבלים התראות כשהנהג יוצא לדרך, מתעכב או מתקרב לנקודת האיסוף. המפגשים שניתן להגדיר באפליקציה הם מגוונים, ויכולים לייצג נסיעה חד פעמית או שגרתית שחוזרת על עצמה. ניתן להגדיר דרכה גם אירועים ציבוריים, כמו הופעה למשל.

"המטרה שלנו היא להפחית את כמות הנסיעות שקורות היום, כדי להפחית את הפקקים, ואחד המקומות הכי בעייתיים בנוגע לכך הוא התפוסה הממוצעת ברכב הפרטי - 1.1. זה מזעזע שמכונית עם חמישה מקומות ששוקלת טון מסיעה אדם אחד. לכן היכולת לחבר אנשים לנסוע ביחד היא משמעותית. מודל הקארפול המקובל היום הוא לשלם על הנסיעה, כשהחברה שסיפקה את הפלטפורמה לארגון הנסיעה לוקחת חלק מהתשלום. הגישה שלנו שונה כי להערכתי הרצון שלנו לשתף פעולה דווקא יורד כשנכנס תשלום. אם אני רוצה לשתף פעולה עם הורים בכיתה של הבת שלי, אני לא עושה את זה עבור תשלום", מסביר יצחק.

תוך פחות משנה: מעל ל-1.4 מיליון כלי רכב

בנוסף, האפליקציה מרכזת את כל אפשרויות התחבורה הנוספות להגעה לנקודת המפגש. יש בה מידע על תחבורה ציבורית ב-300 ערים בעולם, כולל ערי ישראל, והיא מפעילה גם "מרקטפלייס" שייפתח בהדרגה בערים שונות שממפה את כל אפשרויות התחבורה כולל תחנות מוניות, חברות להשכרת מכוניות, שיתוף אופניים ועוד, אותו יצחק מכנה "אמזון לתחבורה". המרקטפלייס ייפתח השבוע באפליקציה במעל 15 ערים מרכזיות כמו לונדון, ברצלונה, ולוס אנג'לס וכל חודש יתווספו אליו 5-10 ערים, על מנת לשלוט על איכות השירות למשתמשים. בחברה אומרים כי בישראל המרקטפלייס כנראה יפתח במהלך השנה הקרובה. באפשרויות המרקטפלייס והתחבורה הציבורית המשתמשים יוכלו להשתמש גם בשגרה, כדי לברר דרכי הגעה למקום מסוים, מבלי להגדיר אירוע במיוחד דרך האפליקציה, בדומה לשימוש שנעשה היום באפליקציות כמו מוביט או גוגל מאפס.

למרות שהוא מתחיל לפעול בהדרגה רק השבוע, המרקטפלייס הושק לפני שנה, אז החברה הזמינה ספקים של אמצעי תחבורה להצטרף אליו. "רצינו ליצור מקום מפגש לספקים בתחום שייצור שוק תחרותי, ושדרכו ניתן להזמין את הנסיעה ולבצע את כל ההתקשרות בין הלקוח לספק. התחלנו באירופה, ומהר מאוד הבנו שאנחנו מכסים את כל אירופה, אז עברנו לצפון אמריקה וגם שם יש לנו כבר כיסוי מאוד טוב. עכשיו אנחנו מתרחבים מאוד מהר בדרום אמריקה. מעל 500 ספקים כבר הצטרפו אלינו, תוך פחות משנה, ומעל 1.4 מיליון כלי רכב, לאובר למשל לקח שמונה שנים להגיע לכמות כזו של רכבים. החזון שלנו הוא לייצר תחרות כך שהצרכן ייבחר את מה שטוב לו ולדעתי הוא משותף להרבה גורמים, חוץ מגורמים שלא מעוניינים בתחרות" אומר יצחק.

אותם גורמים שלא מעוניינים בתחרות ושולטים בשוק, הם בעיה שנוצרה לדברי יצחק, כחלק מהמעבר של עולם התחבורה ממודל של בעלות על רכב למודל של ניידות כשירות. "החזון של המודל הזה הוא שאפשר יהיה לנסוע מנקודה לנקודה באופן פשוט דרך מגוון שירותים ועל הדרך להפחית פקקים, אבל בפועל קורית מגמה הפוכה - חברות הרייד היילינג הגדולות הפכו להיות מונופוליים, כמו אובר וליפט בארה"ב, יאנדקס ברוסיה, דידי בסין וגט בישראל. זה אומר שאם נמשיך ככה, בעוד עשר שנים היכולת שלנו לנוע מנקודה לנקודה תהיה תלויה בספק שירות אחד או שניים. הן משקיעות מיליארדים כדי לסבסד נסיעות ולהגיע למצב של מונופול, שבו הן יכולות להעלות מחירים. הן גם הופכות את הפקקים לקשים בהרבה". מטרת המרקטפלייס היא לפתור את אותה בעיה על ידי פתיחה של השוק והצגה של כלל האלטרנטיבות לצרכנים. יצחק מעיד כי נכון להיום, חברות הרייד היילינג הגדולות אכן לא הצטרפו אליו, ומדגיש כי "אנחנו לא מתחרים בהן בשום צורה, ונשמח שיצטרפו".

את שירות המרקטפלייס החברה מציעה גם לעסקים וארגונים כמו בתי מלון, מסעדות או בתי חולים שרוצים להציג ללקוחות שלהן את דרכי התחבורה אל העסק וממנו, וניתן להציג אותו באמצעות הצבת מסך מגע במקום, שילובו באפליקציה של בית העסק או באתר האינטרנט שלו. לדברי יצחק, באפליקציה לא יוצגו פרסומות והמשתמשים גם לא ישלמו דמי מנוי עבור השירות, אלא אם כן יזמינו נסיעה דרכו ויידרשו לשלם עבורה. גם ספקים שמבקשים להצטרף למרקטפלייס, או בתי עסק שיציגו אותו ללקחותיהם לא נדרשים לשלם על כך.

אז מה המודל הכלכלי?
"המודל הכלכלי שלנו הוא קבלת עמלה על כל נסיעה מספקי השירות. אבל אנחנו מספקים גם כלים טכנולוגיים בחינם לחברות האלו, שיוצרים אצלן רווח כלכלי גדול ממה שהן משלמות לנו, מה שהופך את ההצטרפות למשתלמת עבורן. החברות מקבלות מערכת לניהול צי רכב שמפחיתה את כמות הנסיעות והנסועה (קילומטראז') ומאפשרת התייעלות דרמטית. הרבה ספקים כמו תחנות מוניות לא התקדמו מאז שנות ה-80 מבחינה טכנולוגית".

יצחק מבטיח פיצ'רים נוספים שיגיעו בקרוב לאפליקצייה החדשה כמו אפשרות לצ'ט, אפשרות להירשם באירוע כמישהו שמחפש טרמפ גם אם אין כרגע רכבים עם מקום פנוי, אינטגרציות עם כל הרשתות החברתיות שיאפשרו לשתף את המפגשים ביתר קלות, ושפת ממשק עברית (כרגע האפליקציה זמינה באנגלית, ספרדית, צרפתית, גרמנית ופורטוגזית).

HERE Technologies, חברת המיפוי העולמית אליה HERE mobility משתייכת, נרכשה לפני שלוש שנים מנוקיה על ידי חברות הרכב הגרמניות דיימלר, ב.מ.וו ואאודי, ומאז הצטרפו כמשקיעות בה גם אינטל, בוש וקונטיננטל.

איך החזון שלכם לייעול מודל הניידות כשירות מסתדר עם בעלות החברה ע"י יצרניות רכב?
"זה בדיוק מה שהן מחפשות", אומר יצחק. "החברות האלה מבינות שהעתיד הוא במודל הניידות כשירות, והחזון שלנו תואם את האסטרטגיה שלהן".

יצחק מסביר כי החטיבה הישראלית, שהוקמה לפני שנה וחצי, מאוד עצמאית. "יש לנו צוות מרקטינג, מכירות, משפטי ופיננסים משלנו. מרכז הפעילות בישראל נבנה מאפס, כשהתחלנו היינו 26 אנשים עם מצגת, וחזון לבנות שוק ניידות תחרותי ולייעל את התחבורה. אנחנו היום קרוב ל-260 אנשים - אחד המרכזים הגדולים בישראל שעוסקים במוביליטי. אנחנו גאים להיות חלק מיצירת התעשייה של ניידות חכמה בישראל, שצומחת בקצב מהיר. בעבר, כשהמיקוד היה תעשיית הרכב, לא הייתה לישראל נגיעה בעולם התחבורה בכלל".

כחלק מהתמקדות החטיבה הישראלית בפתרונות ניידות חכמים, היא מתכננת גם להתחיל בקרוב בפנייה לערים ולגופים מדינתיים בעולם, כדי לספק להם דאטה שיסייע בהבנת הגורמים לפקקים ובקבלת החלטות בהתאם. "היום קבלת ההחלטות היא תיאורטית, ורק אחרי שנה בודקים כיצד החלטה מסוימת השפיעה. בניו יורק למשל ניסו לצמצם את השימוש ברייד היילינג, ואסרו על הרכבים לעצור בצד הדרך, מה שהביא לכך שהם נוסעים ללא עצירה וזה רק יצר יותר עומס" מסביר יצחק. "אנחנו יכולים למדוד בזמן אמת את התחבורה בעיר, באמצעות האינפורמציה שנקבל מהאפליקציה, ומספקי המרקטפלייס. נתונים בזמן אמת יביאו לקבלת החלטות טובות יותר" הוא מסכם.

עוד כתבות

שלמה רודב, יו"ר בזק / צילום: יח"צ

בזק תמחק 1.2 מיליארד ש' שציפתה לקבל במסגרת רכישת Yes

זאת בעקבות הודעת הרשות לניירות ערך שאומרת כי הכרה בנכס המס היא בעייתית בעת הזו ● נכס המס נוצר כתוצאה מעסקת בזק-יס והתנאים להכרה בו כנראה שאינם מתמלאים בשלב זה ● בנוסף הודיעה על מחיקה של מיליארד שקל מהשווי של חברת הבת פלאפון

קופה קטנה / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

תורמים אבל פחות: למה הפילנתרופים הגדולים של ארה"ב כבר לא להוטים לתרום לארגונים בישראל?

ישראל כבר לא נמצאת במוקד הפילנתרופיה של יהודי ארה"ב. הם מעדיפים לתרום את רוב הכסף לארגונים בינלאומיים או לקהילות יהודיות בארה”ב - והמגמה הזו צפויה להחמיר. מה גרם לשינוי בסדרי העדיפויות, למה אין יותר גיוס כספים המוני לטובת ישראל בשעת חירום, ומי יהיו הנפגעים העיקריים מכך שהנדבנים מעבר לים כבר לא נותנים לנו צ'ק פתוח

ילדים עם סמארטפונים/ צילום:צילום: Gijsbert van der Wal

הכירו את "הקפיטליזם הלימבי": המנגנון שגורם להתמכרות והחברות שמרוויחות מזה הון

חברות הטבק והאלכוהול לא לבד: פרופ' דיוויד קורטרייט, חוקר היסטוריה של התמכרות, טוען שתעשיות נרחבות פיתחו "קפיטליזם לימבי", המכוון למערכת הלימבית במוח ומעודד את הצרכנים להתמכר למוצרים שלהן ● דווקא טראמפ בארה"ב, פוטין ברוסיה ודטורטה בפיליפינים עשויים למשוך את המטוטלת לכיוון הנגדי

הבניינים ברחוב תש"י רמת גן / הדמיה: מועלם אדריכלות

הבעלים נותן את הקרקע ליזם: כיצד לנווט בין השיקולים

עסקאות קומבינציה, שבהן נותן הבעלים את הקרקע שלו ליזם ומקבל בתמורה חלק מהדירות, הן עסקאות עתירות מס, בין אם מסי מקרקעין כגון מס שבח, רכישה ומסים מוניציפליים, ובין אם מס ערך מוסף ● כיצד לנווט בצורה נכונה בין השיקולים השונים, ואיך להחליט אם להעדיף עסקת "נטו" או "ברוטו"

7 כתבות הנדלן שעשו את השבוע / צילום: מפלגת ימינה, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פתרון הדיור של שקד והתוכנית להרחבת הכנסת. כותרות הנדל"ן

ב"ימינה" רוצים שנגור בשטחים, ואפילו מתכננים לשם רכבת ● בכנסת בונים על 140 ח"כים ויש גם תוכנית בנייה חדשה ● עמוס דבוש חוצה את הקווים מי.ח.דמרי לקרדן ● והאם בפירמת דלויט צריכים לחשוש מתביעת ענק בקשר לפרשת נפילת המרפסות בחדרה

נתניהו וזלינסקי/ צילום: לעמ

הכל כשר למען הבחירות: איזה קלף ישלוף טראמפ למען נתניהו ולמה הוא מצפה בתמורה

הביקור המתוקשר של ראש הממשלה נתניהו באוקראינה היה למטרות קמפיין בלבד • מה ישלוף הנשיא טראמפ למען נתניהו לקראת הבחירות ולמה הוא מצפה בתמורה • למה מקבלים עמיר פרץ ואורלי לוי־אבקסיס חיבוק מהימין, ומה מנסים לשדר בכחול לבן אחרי פרשת משרד החקירות ● פרשנות

מפלגת כחול לבן

מהחפרפרת לחלה - כמה אתם שולטים בחדשות הפוליטיות?

עם מי חתמה ישראל ביתנו על הסכם עודפים, איך רוצה איימן עודה להחליף את השלטון ועד לאן רוצה בצלאל סמוטריץ' שתגיע הרכבת הקלה של גוש דן?

נשיאי סין וארה"ב, שי וטראמפ, בוועידת G20 / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

הסלמה במלחמת הסחר: סין מטילה מכסים בסך 75 מיליארד דולר על ארה"ב

בתגובה לכוונתו של טראמפ להטיל מכסים בגובה 10% על סחורות מסין בהיקף של 300 מיליארד דולר, סין מחריפה את מלחמת הסחר ● סין מתכוונת להטיל מכסים חדשים על סחורות אמריקאיות בסך 75 מיליארד דולר בשיעור של 5% עד 10%

כרמי גת/ צילום: איל יצהר

השכונות החדשות ריקות והגירעון משתולל: כך הפכה קריית גת לאויבת הכי גדולה של עצמה

השכונות החדשות ריקות מאדם, המרכז נטוש ומטונף, ראש העיר הוא תובע (ומפסיד) סדרתי והמחשבה שמפעל של אינטל יציל את העיר נראית מגוחכת מתמיד ● דרור פויר ביקר בקריית גת בשבוע שבו הודיעה העירייה בפייסבוק על פיטורים של 320 עובדים ומצא עיר שמשוועת לשינוי כיוון

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל שופרסל על סרטון ההתעללות בעובד הרשת: "אירוע חמור מאין כמותו שסותר את כל הערכים שלנו"

ביממה האחרונה הופץ סרטון שבו עובד של הרשת מתעד עובד נוסף מתעלל בעובד בעל צרכים מיוחדים תוך שהוא קושר את ידיו באמצעות ניילון נצמד וחובט בו ● מנכ"ל שופרסל: "צפינו בסרטון מזעזע. האירוע החמור הזה הועבר לטיפולה של משטרת ישראל. העובדים שסרחו התנהגו בברוטליות וזומנו לשימוע לפני פיטורים"

ד"ר בוב רייטר / צילום: חברת באייר

"טכנולוגיה ואיסוף נתונים יאפשרו לייעל גידולים חקלאיים, עד רמת הצמח הבודד"

בוב רייטר מחברת באייר, שמוביל את המו"פ של פעילות החקלאות הגדולה בעולם, מתאר בראיון ל"גלובס" את השפעת הטכנולוגיה על החקלאות, מסביר למה הוא אופטימי לגבי המיזוג עם מונסנטו למרות 18 אלף תביעות נגדה, ומדבר על שיתוף הפעולה עם אבוג'ן הישראלית: "הוא לא נראה מבטיח כמו בהתחלה"

הארלי LIVEWIRE / צילום: יחצ

טסלה על שניים: מהפכת הרכב החשמלי היוקרתי מחלחלת גם לכלים דו-גלגליים

האופנועים החשמליים מציעים חיסכון רב בעלויות, אפס זיהום אוויר ואפס רעש - ובכל זאת מצליחים לסובב אחריהם את הראש ברחוב

עמית זאב/ צילום: שלומי יוסף

"ת"א יכולה להכיל בכיף עוד 20-30 סניפי am:pm": המנכ"ל החדש של דור אלון רוצה למכור יותר מדלק

שוק תחנות הדלק? "המדינה מונעת בו תחרות", המחירים הגבוהים ב–am:pm? "תל אביב יכולה להכיל בכיף עוד 20-30 סניפים", האניגמטיות של הבעלים מוטי בן משה? "הוא אחד האנשים הכי אנליטיים שראיתי" ● עמית זאב, שהתחיל את דרכו בדור אלון בראיון עבודה שנבע מטעות, מתיישב על כס המנכ"ל, ופורס את האסטרטגיה שלו בראיון ראשון

היו זמנים בהוליווד / צילום באדיבות פורום פילם

על המסך: הזחיחות של טרנטינו. מחוץ לפריים: כימיה בין פיט לדיקפריו

"היו זמנים בהוליווד" אינו סוחף כמו סרטיו הגדולים האחרים של טרנטינו, ונראה שהוא פשוט לא מבושל עד הסוף

אצטדיון בלומפילד ממערב. / צילום: איל יצהר

חצי מיליארד שקל בלי חניה: השכנים של בלומפילד המחודש מודאגים ויש להם סיבה טובה

השיפוצים נגמרו והשכנים חוששים מחזרת האוהדים שמצידם דואגים מהמחסור בחניות ● בעירייה מקווים שהחזון שלהם להניע אוהדים למגרש בתחבורת המונים יתממש ● האם השקעת העתק במגרש הנוצץ של ת"א מוצדקת

הפגנת נוער למען האמזונס / צילום: תמר אברהם

נשיא ברזיל: "40 אנשים יכבו את האש? אין לנו משאבים. הכאוס הגיע"

האמזונס בוער ונשיא ברזיל ז'איר בולסונארו טוען שאין לממשלתו יכולת להילחם באש ● עשרות בני נוער מפגינים מול שגרירות ברזיל בארה"ב ● סערה ברשתות החברתיות: "כשכנסיית הנוטרדאם בפריז נשרפה נרשמה התגייסות עולמית חסרת תקדים להצלתה; כש"הריאות של כדור הארץ" בוערות, מנהיגי העולם שותקים"

יאיר לפיד, פודקאסט לשבת / עיבוד תמונה: אפרת לוי

לא לדאוגוסט, יש מספיק פודקאסטים מרגיעים לשבת לכולם

החופש הגדול ממש לקראת סיומו, ויש מצב שהילדים כבר הוציאו אתכם מדעתכם ● הושיבו אותם על הספה, והאזינו יחדיו לפודקאסטים נהדרים מבית "גלובס" ● פודקאסט לשבת ● האזינו

זה שיר פרידה / איור: תמיר שפר

ליאור טומשין, טור פרידה

400 פעם התפרסם הטור הזה מאז יצא לדרך. היום בפעם האחרונה ● ההתחלות הן מפחידות, הסופים הם עצובים, ומה שביניהם הוא החשוב. ומה שביניהם היה לי מדהים

הורים על הספקטרום / איור: חן ליברמן

הורים על הספקטרום: מה עובר על הורים שמגלים באמצע החיים שהילד אוטיסט וגם הם בעצם על הרצף

המודעות לאבחון אוטיזם הביאה לכך שמספר הילדים המאובחנים כאוטיסטים בישראל עלה בעשור האחרון ב–170% ● לעלייה באבחון יש גם תופעת לוואי: הורים שהבינו בעקבות האבחון של ילדיהם שגם הם נמצאים על הספקטרום, ומתמודדים בשנות ה–30 וה–40 לחייהם עם ההבנה הזו ● חלקם חשדו בכך תמיד וחשו הקלה עצומה, לחלקם זה היה תהליך קשה ומכביד

איימן עודה/ צילום: רפי קוץ

"הציבור הערבי לא רוצה שהנציגים שלו יישבו בממשלה"

רק לפני כמה חודשים פגשנו את מהא אגבריה, צעירה תל אביבית, במקור מכפר קטן ליד אום אל-פאחם, שסיפרה לנו על ההחלטה של צעירים רבים במגזר להחרים את המשחק הפוליטי בישראל ● שלושה שבועות לפני הבחירות הנוספות, חזרנו אליה לברר מה השתנה בחברה הערבית: "הציבור הערבי לא רוצה שהנציגים שלו יישבו בממשלה; בשבילנו ביבי, ברק וגנץ הם אותו דבר" • האזינו לפודקאסט "הצוללת"