גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בכיר בטקדה: "המיזוג עם שייר יאפשר לנו להנגיש מוצרים לכמה שיותר אנשים"

רגע לפני המיזוג בין היפנית לבריטית, מנהל חטיבת אירופה וקנדה מסביר את האסטרטגיה שמאחורי העסקה ● ג'יילס פלטפורד: "הכוונה היא להגדיל את היקף הפעילות של החברה, לא רק מבחינה מסחרית. הגודל עשוי לאפשר לנו להשקיע יותר במו"פ, לרכוש מוצרים נוספים ולהפוך את החברה ליציבה יותר בסקטור שהוא באופן כללי לא יציב"

ביומד / צילום: שאטרסטוק
ביומד / צילום: שאטרסטוק

עסקת המיזוג בין חברת התרופות היפנית טקדה לחברת שייר הבריטית עומדת בפני סגירה, לאחר שבית המשפט אישר אותה. טקדה, שהפכה מאז תחילת המאה לחברה בינלאומית, תשלם 62 מיליארד דולר עבור שייר, המתמחה בתרופות נדירות.

עיתוי העסקה אינו מקרי: הפטנט של טקדה על המוצר המוביל שלה בארה"ב, Velcade לטיפול במיאלומה, עומד לפוג, ואף שיש לה בצנרת מוצרים נוספים, הפורטפוליו של שייר אמור לוודא שאובדן הפטנט יורגש פחות.

ההכנסות המשולבות של שתי החברות, המוערכות ביותר מ-30 מיליארד דולר בשנה (זה גם סכום החוב שנטלה טקדה כדי לתמוך בעסקה), יציבו את החברה הממוזגת בעשירייה הפותחת של חברות התרופות הגלובליות. כיום נמצאות בצמרת רק חברות אמריקאיות ואירופיות.

"טקדה מתכננת להישאר יפנית"

ג'יילס פלטפורד, נשיא תחום קנדה ואירופה בטקדה, האחראי גם על ישראל, אומר בשיחה עם "גלובס" שהחברה תמשיך להתמקד בתחומי הנוירולוגיה, ה-IBD (מחלות מעי דלקתיות) והאונקולוגיה ותתרחב לתחום של מחלות נדירות, המומחיות של שייר. "בשנים האחרונות החברה נכנסת לתחום תאי הגזע, והיא עומדת להשיק גם מוצר CAR-T, כלומר היא פועלת בתחום התרפיה הגנטית", הוא אומר.

איך עסקה כזאת תשפיע על הזהות היפנית של החברה?

"טקדה תמיד הייתה חברה יפנית והיא מתכננת להישאר כזאת. המטה שלנו יישאר ביפן ושם החברה לא ישתנה. יש ערך להיותנו חברת הפארמה הגדולה ביפן, ויש גם ערך להיסטוריה של החברה ולהטמעה של ערכי התרבות היפנית בתוכה".

כשפלטפורד מדבר על ערכי החברה, הוא מכוון לארבעה ערכים מוצהרים שמנחים אותה: אינטגריטי, הגינות, כנות והתמדה, ולארבע מטרות המוצבות בסדר הבא: החולה במרכז, יחסי אמון עם הקהילה, מוניטין מצוינים ורק אחר כך פיתוח הביזנס.

מה המחשבה שעמדה מאחורי המיזוג?

"הכוונה היא להגדיל את היקף הפעילות של החברה, לא רק מבחינה מסחרית. הגודל עשוי לאפשר לנו להשקיע יותר במו"פ, לרכוש מוצרים נוספים ולהפוך את החברה ליציבה יותר בסקטור שהוא באופן כללי לא יציב".

מאיזו בחינה הוא אינו יציב?

"אי-אפשר עוד לשלם עבור המוצרים החדשים את המחירים הנגבים עליהם היום. הבעיה הזאת תיפתר, ואנחנו רוצים להיות חלק מהדיאלוג. חשוב לנו שהמוצרים שלנו, בעיקר המוצרים שמשנים או מצילים חיים, יהיו נגישים לכמה שיותר אנשים. זו גם אחת הסיבות שבגללן חשוב לנו להיות גלובליים יותר, באמצעות רכישת שייר.

"הדיונים שלנו בישראל בתחום הזה מאוד משמעותיים. אנחנו משתפים פעולה עם חברות בתחום הבריאות הדיגיטלית ועם קופות החולים סביב הנושאים של תמיכה דיגיטלית באורח חיים בריא ובטיפול תרופתי מוצלח; תמיכה בטיפול בבית, בעיקר בחולי סרטן ובחולים במחלות מעי דלקתיות שמצבם קשה;  ומודלים של תשלום עבור תוצאה במקום עבור התרופה עצמה".

טקדה גם משתמשת בשירותיה של חברת טלהסופיה, העוסקת בפיתוח סרטוני הדרכה מותאמים אישית לנטילת תרופות. "אנחנו רוכשים את השירות אך ממתגים אותו תחת המותג שלנו כחלק מהרצון שלנו להציע ללקוחות פתרון כולל, מעבר לתרופה היחידה", אומר אריה קרמר, מנכ"ל טקדה בישראל.

מבחינת טקדה, ישראל שייכת לקבוצת קנדה ואירופה שמנהל פלטפורד, מאחר שיש בה מערכת בריאות וטכנולוגיה מתקדמות. 

אילו מודלים של נגישות אתם מיישמים במדינות מתפתחות?

פלטפורד: "בפיליפינים, שם לרוב המוחלט של האוכלוסייה אין כלל ביטוח רפואי, פיתחנו מודל של תשלום עבור תרופות מצילות חיים, שבו כל צרכן משלם לפי יכולתו. איך יודעים מה יכולתו? הבדיקה נעשית דרך חברה עצמאית, שהיא צד שלישי. זה לא פרויקט שאנחנו מתכוונים ליישם כפי שהוא במדינות מפותחות, אולם גם בהן יש לנו פרויקטים מיוחדים שנועדו לוודא שהתרופות מגיעות למי שאין להם, בעיקר תרופות חדשות שאינן מבוטחות עדיין. אנחנו מכירים בכך שהתשלום עבור התרופות הללו הוא גבוה".

מתרחבים בתחום האינובציה

פלטפורד מציין שמאז שנת 2016, טקדה שמה דגש חזק במיוחד על אינובציה, במיוחד באמצעות שיתופי פעולה חיצוניים. "יש לנו היום 180 שיתופי פעולה חיצוניים בתחום המו"פ, ומתוכם 56 נחתמו מאז תחילת 2017. אנחנו רוצים להרחיב את הפעילות הזאת עוד יותר".

בצנרת המוצרים של החברה בתחום הגסטרו (מערכת העיכול), נמצא למשל מוצר מתקדם לטיפול בפיסטולות, מעין תעלות בפי הטבעת הנוצרות בין היתר כתופעת לוואי של קרוהן וקוליטיס - תופעה כואבת הפוגעת מאוד באיכות החיים ואין לה כיום טיפול ייעודי. החברה משתמשת באופן ייחודי בתאי גזע לפיתוח המוצר. חוץ מהמוצר הזה, יש בצנרת תרופה לצליאק שעשויה לאפשר לחולים לשרוד בסביבה שאינה נקייה מגלוטן, תרופות ביולוגיות לקרוהן ולקוליטיס, ומוצר לטיפול בגסטרופורזיס (שיתוק של הקיבה המונע ספיגת חומרים מזינים).

בתחום הנוירולוגיה רכשה החברה לאחרונה תרופה ניסיונית לטיפול בפרקינסון, והיא הרחיבה את ההתוויה של Trintellix, התרופה שלה נגד דיכאון, כך שתטפל גם בהשפעות של הדיכאון על קצב החשיבה. כמו כן יש בצנרת כמה תרופות מבטיחות לטיפול בסרטן וכמה מוצרים בתחום החיסוני, ובראשם חיסון לקדחת דנגי.

בישראל, טקדה היא זכיינית בחממת Futrx לפיתוח תרופות. בזכות שייר, היא תזכה בחוזה עם חברת קמהדע לשיווק התרופה גלסיה לטיפול באמפיזמה תורשתית, ותצטרך להחליט אם היא מעבירה את ייצור המוצר לטקדה ב-2021, כפי שמאפשר לה ההסכם עם קמהדע, או ממשיכה במודל הנוכחי שבו המוצר מיוצר במפעל בבית קמה - אפשרות עדיפה הן לחברה והן מבחינת התעסוקה באזור. 

לדברי קרמר, בתקופה הקרובה ישולבו בחממת Futrx, שהיום מפתחת את התרופות עצמן, יותר פתרונות מתחום הבריאות הדיגיטלית לעולם התרופות. "היזמים הישראלים הם מצוינים ומביאים אלינו פרויקטים מצוינים. עם השנים הם מגיעים לחברות יותר בשלים מהעבר. החיסרון היחיד שלנו הוא שאנחנו קטנים. היה נחמד אם היו יותר מאיתנו". 

עוד כתבות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות