גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טסים, צוברים ומוכרים: כמה שוות נקודות הנוסע המתמיד שצברתם ואיך לממש אותן

"רק היום! נקודת מועדון הנוסע המתמיד של אל על ב-2 שקלים! כל הקודם זוכה" - זו היא רק דוגמה אחת מבין עשרות מודעות שהתפרסמו לאחרונה בלוחות יד שנייה ומשקפות תופעה שהולכת וצוברת תאוצה: מסחר בנקודות או במיילים נצברים במועדוני הנוסע המתמיד של חברות התעופה

הנוסע המתמיד /צילום: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
הנוסע המתמיד /צילום: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

"רק היום! נקודת מועדון הנוסע המתמיד של אל על ב-2 שקלים! כל הקודם זוכה" - זו היא רק דוגמה אחת מבין עשרות מודעות שהתפרסמו לאחרונה בלוחות יד שנייה ומשקפות תופעה שהולכת וצוברת תאוצה: מסחר בנקודות או במיילים נצברים במועדוני הנוסע המתמיד של חברות התעופה

על פניו, הרציונל פשוט: ככל שתנועת הנוסעים העולמית הולכת וגדלה - והשנה היא אף חצתה את ה-4.1 מיליארד - כמות המיילים/נקודות שהם צוברים הולכת ועולה בהתאם. אבל הכמות גדלה, והמימוש קטן - ולכן הנוסעים מחפשים אחר פתרונות יצירתיים שיעזרו להם להרוויח כסף במקום להסתפק בכרטיס בונוס. ולמרות שהעברה או מכירה של מיילים למימוש עבור כרטיסי בונוס עשויה להרגיז את חברות התעופה, היא אפשרית ואפילו לא מסובכת, וניתן לבצע אותה בין מכרים או אפילו עם אנשים זרים - כשאת כרטיס הבונוס על הנקודות שנצברו מכרטסים על שם אחר. זה הכול.

אבל כמו בכל תחום, גם כאן תוכלו למצוא מאכערים שמכירים את "הנוסעים הכבדים" שצברו אלפי נקודות ומבצעים את החיבור עם נוסעים אחרים; או אתרים שמשמשים כברוקרים, דוגמת האתר הישראלי MyleFly", שמעבירים את המיילים לקונים פוטנציאליים. עם זאת, עיקר הפעילות מתקיימת בזירה של קניית נקודות מחברי מועדון על-ידי סוכני נסיעות ברחבי העולם, שממירים את הנקודות לכרטיסי בונוס שנמכרים לאחר מכן ככרטיס טיסה לכל דבר. לכך הם מוסיפים גם הבטחה לפיה המחיר זול עד 30% פחות מהמחיר של "כרטיס רגיל". 

לבדוק לפני את מיסי הנמל 

מספר כרטיסי הבונוס שמקצות חברות התעופה לנוסעים המתמידים משתנה עונתית ולמעשה הוא שונה עבור כל טיסה וכל יעד, זאת בנוסף לעובדה שחלק ממועדוני הנוסע המתמיד מגבילים את משך המימוש לנקודות שנצברו. לכן, אין זה מפתיע שחלק מהנוסעים טוענים כי הם נתקלים בקושי במימוש נקודות, לאור העובדה ששיעור כרטיסי הבונוס הולך ופוחת ככל שכמות המיילים הנצברים הולכת וגדלה.

אז כמה אפשר להרוויח מהמיילים או מהנקודות שצברתם? המחיר לכל נקודה באתר MyleFly עולה ככל שהכמות גדלה: כך, עבור 1,000 נקודות של אל על משלם האתר 340 דולר (34 סנט, כ-1.20 שקלים לנקודה); עבור 2,500 נקודות תקבלו 1,000 דולר, ועבור 4,000 נקודות - 1,680 דולר. עבור 20 אלף מיילים שנצברו בבריטיש איירוויז MyleFly משלם 138 דולר, ועבור 50 אלף נקודות - 345 דולר. נוסעי לופטהנזה שצברו 35 אלף מיילים יכולים לקבל 308 דולר ו-995 דולר עבור 85 אלף מיילים. הליך הקנייה מתבצע כך שהנוסע המתמיד מקבל את הכסף לחשבון הבנק שלו, "משחרר" את הנקודות שצבר, והן מכורטסות על שם נוסע אחר. 

טל מוסקוביץ' מ-MyleFly הסביר לנו כי התמחור של האתר לכל מייל או נקודה נעשה לפי המחיר שקובעות חברות התעופה עבור כרטיסי הבונוס שלהם. עם זאת, כדאי לזכור שבכל מקרה על כרטיסי בונוס יש לשלם מס נמל בנפרד, ובחלק מהיעדים, דוגמת נמל התעופה הית'רו בלונדון, המס הזה לבדו יכול להגיע ל-200 דולר.

כמה שוות הנקודות והמיילים שלכם?

שוק שמוערך ב-400 מיליארד דולר

ויש גם את שאלת המס שכן נקודות שקיבל נוסע מתמיד שנסע על חשבון מקום העבודה מהוות הטבה, כך שכרטיס בונוס הוא מתנה שיש להצהיר עליה לצורכי מס. עד כמה זה מתקיים בפועל? כנראה שלא ממש. כך או כך, לפי מוסקוביץ' יש כלל-אצבע שכדאי להפנים: "אם נוסע מייעד את הנקודות שצבר כדי לטוס במחלקת תיירים, עדיף לו לשקול למכור אותן לאור תחשיבי מס הנמל שיש להוסיף ולאור תעריפי הנקודות של כרטיסי הבונוס של חברות התעופה. לעומת זאת, מי שצבר נקודות שהוא יכול לממש במחלקות העסקים או במחלקה הראשונה, עדיף לו שלא למכור את הנקודות".

עם זאת, ככל שהמסחר גדל, ומעורבים בו סוכנים וברוקרים - היצע כרטיסי הבונוס לנוסע הפרטי הולך וקטן. "סוכני מיילים כמוני תופסים מקומות בהקצאות, כשבמקביל החברות ממילא הולכות ומצמצמות את ההיצע", אומר מוסקוביץ'. "זאת ועוד, חברות שחותמות על הסכמי שיתוף-פעולה ביניהן מאפשרות לחברי מועדון של חברה אחת לממש נקודות בחברה אחרת, כמו למשל באל על שחתמה על הסכם כזה עם חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס לפני כשנה. כך, הקצאת המקומות לנוסעים המתמידים של אל על נחלקת עם אלה של החברה האוסטרלית".

והנוסעים מצדם מתקוממים. "לכאורה יש הטבה מפתה, אבל בפועל קיים קושי לממש אותה", אומר מוסקוביץ', שמעריך כי 30%-40% מהמיילים שצברו הנוסעים ברחבי העולם ממומשים לכדי כרטיסי בונוס, כך שהפוטנציאל לדבריו עצום: "מדובר בשוק שמוערך ב-400 מיליארד דולר. זו תעשייה שצומחת ופועלת מתחת לרדאר".

בחברות החליטו לשנות את התנאים - והנוסעים זועמים 

נזכיר כי תנאי צבירת ומימוש של מועדוני הנוסע המתמיד צפויים להשתנות החל מחודש אפריל הקרוב - מה שמעורר תרעומת בקרב חברי מועדון הנוסע המתמיד של אל על. קבוצת לקוחות המגדירה את עצמה "לקוחות יוקרה אל על משפיעים", שמונה לפי דיווחיה יותר מ-200 חברי מועדון במעמד "טופ פלטינה" ו"פלטינה", התאגדה בכדי להפעיל לחץ על אל על "לחשב מסלול מחדש" בכל הנוגע למנגנון הצבירה והמימוש של נקודות נצברות.

נציגי הקבוצה נפגשו השבוע עם מנכ"ל אל על, גונן אוסישקין, במטרה להציג לו תוכנית חלופית. טענות הקבוצה מתייחסות, בין היתר, לקושי מובנה ביכולת לרכוש כרטיס בונוס, לצד טענה כי שיטת התמחור החדשה לא מיטיבה עם לקוחות היוקרה במרבית היעדים.

האם אל על תגיב להתאגדות קבוצות הלקוחות בעלת כוח הקנייה המשמעותי הזה - או שמא הנוסעים יבינו את כוחם הצרכני המאוגד ואת יתרונות השוק הפתוח והתחרות? מאל על נמסר בתגובה כי "חברת אל על מכבדת את נוסעיה ומעניקה תשומת-לב מרבית לנוסעים המתמידים והנאמנים. החברה מקיימת דיאלוג שוטף עם הנוסעים. השירות שאנו מעניקים הוא הטוב ביותר והמשתלם ביותר, וכך נמשיך בעתיד". 

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד