גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארבעה נמלי תעופה בינלאומיים, 1,000 תיירים בשעה: קפיצה קטנה לשוק האוסטרלי

גודלה העצום של אוסטרליה מחייב שימוש נרחב בכלי טיס כדי להתנייד ביבשת העצומה ● יותר מ-1,000 תיירים נוחתים באוסטרליה בממוצע בשעה ● כשנתוני התעופה בעלייה, השקעה בנמל התעופה הגדול באוסטרליה מסתמנת כמהלך סולידי, המשיא תשואה גבוהה וחסינה יחסית לזעזועים בשווקים

עובדי חברת התעופה קוונטס בנמל התעופה של סידני / צילום: רויטרס
עובדי חברת התעופה קוונטס בנמל התעופה של סידני / צילום: רויטרס

"עת השתחררתי הרופאים המליצו לי על ביקור חודשי בנמל התעופה", כתב מאיר אריאל - אבל מה לגבי המלצה על השקעה בנמל תעופה?

אוסטרליה היא מהמדינות הבודדות בעולם כיום המקבלת דירוג מושלם של AAA מכל אחת מחברות הדירוג הבינלאומיות. הנתון הזה משמעותי, משום שבבואנו להיחשף לפרויקט תשתיות במדינה - בין אם מדובר בכביש אגרה, בחברת חשמל, במתקן התפלה או בנמל תעופה - חשוב לוודא שהמבנה הרגולטורי והמשפטי לא ישתנה באופן לא צפוי, שעלול לפגוע בהשקעתנו.

פרויקטים בתחום התשתיות דורשים השקעה עצומה מצד המשקיעים, וההחזר מתפרס על פני שנים רבות, ועל כן יש צורך בוודאות גבוהה. במקרה של אוסטרליה - מדובר במדינה מערבית עם מערכת כללים ברורה וסביבה ידידותית למשקיעים. כל אלו מניחים את הדעת בבואנו לבחון חשיפה לפרויקטים בתחום התשתיות הלאומיות באוסטרליה.

באוסטרליה פועלים כ-50 נמלי תעופה ברחבי המדינה - מרביתם קטנים ומשמשים בעיקר לתעבורת פנים ולנחיתות והמראות של מטוסי גוף צר, מטוסי מנהלים וכיו"ב. במדינה ארבעה נמלי תעופה בינלאומיים מרכזיים, הפזורים בקצותיה: סידני, מלבורן, בריסבן ופרת'. מדי שעה נוחתים במדינה 1,000 תיירים. לאחר שעברנו את המשוכה הראשונה, נתמקד יותר באופי הפעילות ובנתונים הפיננסיים של הפרויקט שאליו אנו רוצים להיחשף.

נמל התעופה של סידני

נמל התעופה בסידני הוא נמל התעופה הגדול ביותר באוסטרליה, הן בהיקף הנוסעים הכללי והן מבחינת תעבורה בינלאומית. מספר הנוסעים בטיסות בינלאומיות העוברים בנמל התעופה בסידני שווה כמעט להיקף הנוסעים בטיסות בינלאומיות בנמלי התעופה במלבורן, בריסבן ובפרת' יחדיו.

נמל התעופה הוקם ופעל כחברה ממשלתית עד שהוחלט על הפרטתו במכרז שיצא אל הפועל בשלהי שנת 2000. המכרז כלל הפרטה של הנמל, תוך מתן זכות אחזקה ותפעול של 99 שנים (50 שנות חכירה ואופציה ל-49 שנים נוספות).

בשנת 2002 שילם קונטסורציום ההחזקות SAC) Sydney Airport Corporation) סכום של 5.588 מיליארד דולר אוסטרלי עבור חוזה החכירה של הנמל. נכון למועד הרכישה, הרווח של הנמל לפני הוצאות מימון, מסים, פחת והפחתות (EBITDA) עמד על כ-200 מיליון דולר אוסטרלי, וכמות הנוסעים השנתית שעברה בנמל עמדה על כ-23 מיליון נוסעים. כמות התיירים שהגיעה לאוסטרליה עמדה על כ-4.9 מיליון נוסעים, מתוכם כ-2.3 מיליון נחתו או המריאו מנמל התעופה בסידני.

מאז הופרט הנמל, הורחבו נתיבי ההמראה והנחיתה, נבנו טרמינלים חדשים, נוספו עשרות שרוולי נוסעים, שטחו של החניון הורחב באלפי מ"ר, לשטחי המסחר נוספו כ-20 אלף מ"ר ועשרות חנויות. היות שנמל התעופה הוא פרטי, במרבית הפרויקטים שבוצעו בו הייתה עמידה בזמנים, ובחלקם אף הסתיימו הפרויקטים מוקדם מהצפוי.

כל המהלכים הללו באים לידי ביטוי בתוצאות הכספיות, שהצביעו ב-12 החודשים שהסתיימו ב-30 ביוני 2018 על הכנסות בהיקף של 1.54 מיליארד דולר אוסטרלי, EBITDA של כ-1.24 מיליארד דולר אוסטרלי ורווח נקי של למעלה מ-350 מיליון דולר אוסטרלי.

שווי השוק של נמל התעופה בסידני עומד כיום על כ-15 מיליארד דולר, ומאז שנת 2002 חולקו דיבידנדים לבעלי המניות בהיקף של כ-7 מיליארד דולר אוסטרלי.

בנמל התעופה של סידני פועלים שלושה טרמינלים, עם 25 שרוולים, 18 שרוולים ו-16 שרוולים, בהתאמה. טרמינל 3 מתופעל על-ידי חברת התעופה קוונטס האוסטרלית. בנמל 30 אלף מ"ר של מרכזי נוסעים, בהם כ-300 חנויות ו-14 אלף מקומות חנייה. בהקשר הישראלי של נתב"ג 2000, שנפתח בשנת 2004, הדבר בהחלט מעורר תהיות לגבי הפוטנציאל הגלום בנמל התעופה הישראלי נתב"ג, וכמה ממנו ניתן היה לממש לו היה נמל תעופה פרטי.

ניתוח הפעילות והנתונים הפיננסיים

הכנסות נמל תעופה נסמכות על מספר מקורות: בראש ובראשונה תעבורת נוסעים. נמל התעופה גובה כסף בגין כל נוסע שעובר בנמל, ולאחרונה נשמעה לא מעט ביקורת מצד חברות תעופה נגד נמל התעופה בסידני, על כך שתעריף החנייה בו כמעט והוכפל בשנים האחרונות, וכן על כך שהיקף הגבייה לנוסע היא הגבוהה ביותר באוסטרליה, זאת מכיוון שהגבייה מתבצעת מול חברת התעופה שדרכה טס הנוסע - 33 דולר אוסטרלי לנוסע בטיסות בינלאומיות, 8.58 דולרים אוסטרליים לנוסע בטיסות פנים ו-140 דולרים אוסטרליים לשעת חנייה של מטוס, עד שלוש שעות חנייה). על אף הביקורת, הנמל לא הפחית תעריפים, ותעבורת הנוסעים ממשיכה לצמוח.

מקור הכנסה נוסף הוא הסכום שמשלמות חברות התעופה בגין שימוש בשירותי הנמל, ובהם תחזוקה, תדלוק וחניית מטוסים, וכמובן שבגין הקצאת מסלולי המראה/נחיתה וזמני המראה/נחיתה. תעריף זה משתנה בהתאם לשעת הנחיתה/המראה, ולטרמינל שבו נעשה שימוש. לדוגמה, בישראל, חברת תעופה הממריאה מטרמינל 1 בשעה לא מבוקשת תשלם פחות מחברת תעופה הטסה מטרמינל 3 בשעה מבוקשת.

לעניין גבייה מחברות תעופה, נדיר שנמלי מתעופה נתקלים בקשיי גבייה. כך לדוגמה, כאשר חברת אמריקן איירליינס האמריקאית נקלעה לקשיים, והכריזה על הליך של הקפאת הליכים, ביצוע הסדרי חוב ושמיטת חלק מהחוב לספקים, חנו בנמל התעופה של סידני שלושה מטוסים של החברה, שלא קיבלו אישור המראה מחוץ לנמל עד שמלוא החוב שולם; מכיוון שהתשלום התעכב, נמל התעופה בסידני חייב את אמריקן איירליינס גם בריבית פיגורים.

מרכיבי ההכנסות הנוספים של נמל התעופה הם מהשימוש בחניונים, מדמי שכירות לחנויות בשטח הנמל ומהכנסות ממטוסי תובלה. בתחום התובלה, בשנת 2017 עברו בנמל התעופה בסידני כ-517 אלף טונות של מטען, מתוכו כ-408 אלף טון של מטען היה בינלאומי - נתון המהווה למעלה ממחצית היקף תעבורת המטען האווירית הכוללת של אוסטרליה.

לעיתים ישנה הכנסה נוספת לנמל התעופה מתיירים; מדינות מעוניינות לעודד את התיירות ומשלמות לנמל על כל תייר שעובר בו במטרה לעודד את נמלי התעופה להיות ידידותיים יותר לנוסע כדי לעודד תיירות, אך לא מדובר ברכיב משמעותי מהכנסות נמל התעופה.

נתון חשוב נוסף בנוגע לנמל התעופה סידני נוגע לתיירות מסין. במהלך 2017 עברו בו כ-1.4 מיליון תיירים סינים (עלייה של 12% ביחס לשנת 2016), והצפי הוא להמשך גידול בכניסת תיירים מסין.

לזכור ששעות הפעילות הפוכות

איגרות החוב של נמל התעופה בסידני מדורגות BBB פלוס על-ידי חברת S&P ו-Baa1 על-ידי חברת הדירוג מודי'ס. מניית נמל התעופה של סידני מעניקה תשואת דיבידנד של כ-5.6%, ולמעוניינים בתשואה ללא סטיית התקן של המניה, איגרת החוב הדולרית של הנמל, לפדיון באפריל 2025, נסחרת בתשואה של כ-4.1%, ואיגרת החוב הנקובה בדולר אוסטרלי וצמודה למדד המחירים לצרכן באוסטרליה (שמושפע ממחירי הסחורות נפט ועפרות ברזל, הנמצאים במגמת התאוששות) נסחרת בתשואה של כ-2% צמוד לפדיון בנובמבר 2020.

איגרות חוב של נמל התעופה בסידני

אם רוכשים את מניית נמל התעופה בסידני, או את איגרות החוב הנקובות בדולר אוסטרלי, צריך לזכור ששעות המסחר באוסטרליה הפוכות לשעות המסחר בישראל, וייתכן שלא יהיה סנכרון בין פעילות חדרי המסחר בישראל לבין חדרי המסחר באוסטרליה. אז עד הטיסה הבאה לסידני, אפשר בינתיים להרוויח מנמל התעופה. 

הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS ומשמש כמנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss&Son. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

דקר הסלעים, מין בסכנת הכחדה / צילום: אורן קליין

בגלל הדייגים: מינים בסכנת הכחדה לא נכנסו לרשימת המינים המוגנים

לפני כשנה חתם השר אלקין על הכנסת דקר הסלעים וטונה כחולת סנפיר לרשימת הדגים המוגנים ● אך בסופו של דבר, בעקבות לחץ הדייגים, החליט לא לכלול אותם ברשימת המינים שיזכו להגנה מפני דייג

שופט העליון, נועם סולברג / צילום: אוריה תדמור

דעה: מהפכת הסבירות של השופט נעם סולברג

אף שהכרזת שופט העליון סולברג לא הופנמה, בקרוב נחוש את גלי ההדף • מי שעתיד לשמש כנשיא העליון מבקש לעצב מחדש את יחסי הממשלה ובתי המשפט, ולאפשר לדרג הנבחר לעשות את מה שהפך בשנים האחרונות ללא מקובל: למשול • וגם, מה ניתן ללמוד מראיונות הפרישה של שי ניצן ● פרשנות

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

המכרז המוסדי בהנפקת המניות של כלל ביטוח: ביקוש ער שמוביל לדילול של סדר גודל של כ-20% של בעלי מניות קיימים

במכרז המוסדי של הנפקת המניות החדשות של כלל ביטוח התקבלו ביקושים ערים בהיקף 900 מיליון שקל והחברה תגייס 650 מיליון שקל ● כלל תגייס עוד עד 868 מיליון שקל בכתבי התחייבויות נדחים

המלכה אליזבת' / צילום: Yui Mok, רויטרס

מחפשים עבודה? המלכה אליזבת מחפשת מנהל מדיה חברתית

בעבור שכר בגובה 233 אלף שקלים לשנה (50 אלף ליש"ט), מנהל המדיה החברתית יצטרך לעבוד 37.5 שעות בשירות הוד מלכותה

יגאל גלאי / צילום: רפי דלויה

מיזוג בענף יחסי הציבור: גלאי תקשורת וגל תקשורת מאחדים כוחות

החברה החדשה תיקרא גל-גלאי ותנוהל על ידי יגאל גלאי וגל בייסברג

ארבעת הפרופסורים שהעידו בשימוע על ההדחה / צילום: רויטרס - Mike Segar

פרשנות - ימים של אימפיצ'מנט: הפרופסורים ו"ההפיכה היהודית"

ימי האימפיצ'מנט בוושינגטון הם זמן של חרדה, של מרירות ושל פילוג ● אנשים מצביעים זה על זה ואומרים דברים לא נעימים ● למשל, "הם יהודים" ● פרשנות

אנדרו אביר / צילום:ליאור מזרחי

אנדרו אביר: "צירוף ישראל למדד WGBI יביא לזרם השקעות של 3-5 מיליארד ד', אין לנו שום בעיה לרכוש את כל הסכום"

על רקע לחצי הייסוף הצפויים מכניסתה של ישראל למדד ה-WGBI, בבנק ישראל מרסנים את הציפיות להתחזקות השקל, לצד המשך גל רכישות המט"ח בשוק מאז הודעת הריבית האחרונה

מחשוב ענן \ צילום: שאטרסטוק

אחרי שגייסה 70 מיליון דולר: חברת סטרטוסקייל של אריאל מייסלוס נסגרת

החברה שפעלה בתחום הענן גייסה מהקרנות בסמר ואנטרה והקרנות של סיסקו, קוואלקום ואינטל ● החברה נסגרת לאחר שעסקה למכירתה לא יצאה אל הפועל

צמד שחקני קרלינג רוסיים עם חולצות "אתלטים אולימפיים מרוסיה" באולימפיאדת החורף ב־2018 /צילום:  Shutterstock

ההשעייה הרוסית הגדולה מאירועי ספורט בגלל סמים - פחות מהותית ממה שנראה

על פניו זה נשמע דרמטי - רוסיה לא תוכל להשתתף או לארח אירועי ספורט גדולים בשנים הקרובות ● הלכה למעשה, היא לא תכננה לארח אף טורניר גדול שעלול להיפגע ● בנוסף, הנוכחות של הספורטאים הרוסים בולטת - גם בלי דגל

הצבעה בקריאה הראשונה על חוק פיזור לכנסת ה-22 / צילום: דוברות הכנסת - גדעון שרון, יח"צ

ממימון מפלגות עד כלים חד פעמיים - כמה אתם שולטים בחדשות?

מתי יתפטר נתניהו מתפקידיו כשר, איפה נבחרה ראשת הממשלה הצעירה ביותר בעולם ואת מי הכי חיפשו השנה הישראלים בגוגל? 10 שאלות מסיפורים שהיו השבוע בחדשות

קצין ומרגל/ צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג

אנטי־רומן: הסרט החדש של רומן פולנסקי גנרי ונטול ברק

"קצין ומרגל" של רומן פולנסקי נעדר חידוש וברק, ויוצרו רומז שגם הוא קורבן רדיפה, ממש כמו דרייפוס, גיבור הסרט

בנימין נתניהו, גדעון סער / צילום: הליכוד

מרכז הליכוד קבע: בחירות מקדימות ב-26 בדצמבר

הבחירות המקדימות נקבעו לפי דרישה של חבר הכנסת גדעון סער, שהודיע על כוונתו להתמודד מול ראש הממשלה נתניהו

ליאור שליין והשר גלעד ארדן / צילומים: ישראל סלם, תמר מצפי

פרשנות: הכירו את החוקר שדורש מפוליטיקאים להפסיק לשקר ויש לו גם תוכנית שתגרום לזה לקרות

ד"ר אלעד אורג מהקריה האקדמית אונו מציע להטיל על עובדי ציבור חובה משפטית עקרונית לומר את האמת לציבור • המקרה של ליאור שליין והשר גלעד ארדן כמשל ● פרשנות

רג'פ טאיפ ארדואן והמט דבוטאולו / צילום: Umit Bektas, רויטרס

ההתנגדות לארדואן גוברת: ראש ממשלת טורקיה לשעבר יציג מחר את מפלגתו

משלחת נציגים מטעם מפלגת השלטון ניסתה להניא את אהמט דבוטאולו מהחלטתו ● בעקבות הסירוב הגביר ארדואן את ביקורתו נגד עריקי המפלגה

מחווה ליגאל בשן/ צילום: שלומי פינטו

עכשיו התור לגעגוע: מופע מחווה ליגאל בשן הדגיש את חסרונו

במחווה ליגאל בשן, במלאת שנה למותו, הגוונים הרבים ביצירתו התלכדו לצבע של אהבה והדגישו את חסרונו

נפגעי הקורקינטים והאופניים החשמליים - 11 בדצמבר 2019

אתמול באיכילוב: 7 נפגעי תאונות קורקינט ואופניים חשמליים

מדי יום "גלובס" ובית החולים איכילוב מדווחים על מספר הנפגעים מתאונות שבהן מעורבים כלי רכב חשמליים: אופניים וקורקינטים

סקר הסקרים

סקר הסקרים: כחול לבן מגדילה את הפער, אבל עדיין לא תצליח להקים ממשלה

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה ● סקר הסקרים בודק מי מתחזק, מי נחלש, ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● כל הסקרים מכל כלי התקשורת ● "גלובס" עושה סדר ומביא את המספרים העדכניים ביותר של מערכת הבחירות הסוערת

תנ"צ גיא ניר / צילום: גלובס

דרמה במשטרה: כתב האישום נגד תת ניצב גיא ניר יבוטל

לאחר סאגה משפטית של 4 שנים, המשטרה הציעה לתת ניצב גיא ניר, ראש חטיבת המודיעין לשעבר, ועוזרתו דאז רפ"ק צ' למחוק את כל סעיפי האישום נגדם, שמייחסים להם התנהגות שאינה הולמת שוטר

דודו זבידה / צילום: איל יצהר

אחרי מיזוג מבני תעשיה וכלכלית ירושלים: גם החברה הבת דרבן יוצאת מהבורסה

דרבן תבצע בסוף דצמבר פדיון מוקדם מלא של האג"ח שלה, בהיקף של 250 מיליון שקל, ותסיים את חייה כחברה מדווחת

זאב רוטשטיין / צילום: תמר מצפי

בכיר במשרד הבריאות: "אין מישהו במערכת שיכול להחליף את רוטשטיין"

אינסידנט שהתרחש באירוע התרמה להדסה בארה"ב הביא למכתב דרישה של ארגון נשות הדסה, שבו הן דורשות להדיח את רוטשטיין ● גורמים במשרד הבריאות ציינו כי לא בטוח שלמכתב יש תוקף משפטי כלשהו, לאור העובדה שהארכת הכהונה כבר אושרה