גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פתרון של 1990 לא מתאים ל-2050

תוכנית המטרו שבה יושקעו מאות מיליארדי שקלים לא מתאימה לעולם התחבורתי של העתיד

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב/ צילום: איל יצהר
עבודות הרכבת הקלה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

אגדה אורבנית מספרת שבשלהי המאה ה-19 עסקו בלונדון בגיבוש פתרונות עתידיים לכרך הגדלה במהירות. אחת הבעיות האקוטיות שעלו הייתה המפגעים הנוצרים מריבוי הכרכרות בעיר. העיר לפי התחזיות הקודרות עמדה להתכסות עד שנת 1920 בשכבה בעומק מטר של גללי סוסים. בחוכמה שלאחר מעשה אנחנו יודעים שהבעיה נעלמה בעשן המכוניות והאוטובוסים שמילאו את העיר כעבור כמה שנים.

העיסוק של מדינת ישראל בבעיות הגודש בכבישים היום מזכיר במקצת את העיסוק בבעיית הגללים בלונדון, אלא שאנחנו התעוררנו לטפל בבעיה אחרי שהמדינה כבר כוסתה בשכבה עבה למדי של גללים. סוף-סוף הגיעה למרכז התודעה הציבורית ההבנה שהגודש בכבישים הוא מחסום ממשי לצמיחה הכלכלית ולהתפתחות החברה בישראל. הגודש אחראי להחמרה של בעיות מפתח כמו יוקר הדיור, אי-שיווין ופריון עבודה נמוך. לפי הלמ"ס, צפויה אוכלוסיית ישראל להגיע ל-15 מיליון תושבים בסוף 2048, ובשנת 2065 ל-20 מיליון. ההשלכה של נתון זה על הגודש בכבישים ברורה.

הרעיון להקים מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב, כחלק מפתרון בעיית הגודש, עלה לראשונה ב-1925 אך נגנז ומאז שב ועלה מדי מספר שנים עד להחלטת הממשלה לבצע הפרויקט ע"י חברת נת"ע בשנת 2010. לתוכנית זו הצטרפה לאחרונה תוכנית לפיתוח רשת מטרו לגוש דן.

לשיטת המתכננים, ההשקעות של כמה מאות מיליארדי שקלים לאורך כשני עשורים אמורות להביא להקלה משמעותית בגודש בתוך 15-20 שנים. ניסיון העבר בישראל (ובמרבית מדינות העולם) מלמד שפרויקטים ענקיים של תשתיות בדרך כלל עולים כפליים מהתקציב שתוכנן והשלמתם מתעכבת בשנים רבות.

התוכנית האסטרטגית של מדינת ישראל להתמודדות עם בעיית הגודש סובלת מכמה בעיות. ראשית, היא לא מציעה כלל פתרון לטווח הקצר והבינוני. המוטו של חברת נת"ע, שמקימה את הרכבת הקלה בגוש דן הוא אומנם "קשה עכשיו, הקלה אחר כך", אבל בפועל כבר כיום ברור שעד להשלמת מערכת המטרו (שהקמתה טרם אושרה סופית) מצב הגודש רק יחמיר.

שלושת הקווים של הרכבת הקלה, שלפי התוכניות האופטימיות למדי, יחלו לפעול ב-2024, יחזירו את הגודש החמור בגוש דן למצבו לפני התחלת הפרויקט, וכפי הנראה מערכת המטרו המתוכננת לא תושלם לפני 2040. כנראה גם לא לפני 2050.

נראה, שכמו בסיפור על הכרכרות והגללים בלונדון, עד שנת 2050 ההתפתחות הטכנולוגית והשינויים התרבותיים צפויים ליצור אתגרים שונים לחלוטין מאלה שאנחנו מתמודדים איתם היום ולכן המחיר העצום שאנחנו משלמים היום עבור פיתוח מערכות להסעת המונים עלול לרדת לטמיון.

בשנת 2050, מכוניות אוטונומיות הפועלות ללא צורך בהתערבות אנושית יהיו, לפי רוב התחזיות, טכנולוגיה מבוססת ובשלה. סביב שנה זו יאסר כליל השימוש ברכב הנהוג על ידי אדם בכבישים ציבוריים. קישוריות בין כלי הרכב לבין שאר העולם (למשל: כלי רכב אחרים, תשתית הרמזורים, הולכי רגל וכו') תאפשר הגדלה של הקיבולת האפקטיבית של הכבישים פי שניים לפחות. הנוסעים במכוניות האוטונומיות יוכלו לנצל את הזמן לעיסוקיהם ולכן ערך הזמן האובד כתוצאה מהנסיעה יפחת משמעותית.

ב-2050 יש לקוות שרוב האזרחים יצרכו תחבורה כשירות ולא כמוצר. כשנרצה לנסוע נזמין רכב אוטונומי באמצעות אפליקציה והוא יאסוף אותנו בתוך דקות ספרות, יסיע אותנו ליעד וימשיך לשרת נוסע אחר. במודל כזה הצורך בחניה יצטמצם ושטחים רבים יתפנו לשימושים אחרים.

עוד הרבה לפני 2050 תתפתח בישראל תרבות של שימוש בכלי רכב זעירים (כפי שמבשרים האופניים והקורקינטים החשמליים המציפים את מדרכותינו). כלי רכב אלה ישמשו לתנועה למרחקים קצרים בתוך העיר תוך ניצול זעום של שטח כביש וחניה ועם טביעת רגל אקולוגית מזערית.

רביב הוא ראש מכון שלמה שמלצר לתחבורה חכמה באוניברסיטת תל-אביב ואופנהיים היא מנהלת המכון

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס

לקראת הפתיחה בבורסה: האם הירידות בתל אביב יימשכו?

מניית טבע תמשיך לרכז עניין לאחר צניחה של 6% אתמול; המשקיעים ממתינים להתפתחויות בנוגע לפרשת משככי הכאבים בארה"ב ● חוסר הוודאות לאחר תוצאות הבחירות נמשך; פועלים: "סביר להניח שחברות הדירוג האחרות יצטרפו לאזהרה של מודי'ס, אם יראו שהקמת הממשלה מתעכבת"

איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת / צילום: לשכת ח"כ איימן עודה

איך קרה שהפוליטיקאים מהמגזר הערבי למדו לעבוד עם פקידי האוצר

ב–2014 קרא הממונה על התקציבים דאז, אמיר לוי, לראשי רשויות בחברה הערבית ללחוץ על המדינה לקבל תקציבים • שם נולד התהליך שהוביל להחלטה להזרים מיליארדי שקלים למגזר • בינתיים, תהליך השתלבות דומה במגזר החרדי לא מצליח ● פרשנות

תחבורה ציבורית בת"א / צילום: איל יצהר

בנק ישראל: אין צמצום בפער בין ישובים יהודים וערביים גדולים ברמת התחבורה הציבורית

רמת שירות האוטובוסים ביישובים הערביים עדיין נמוכה יותר מאשר ביהודים, כך עולה מדוח של חטיבת המחקר של בנק ישראל שיתפרסם בקרוב

שרגא ברוש / צילום: שלומי יוסף

שרגא ברוש פורש מהתאחדות התעשיינים על רקע כתב האישום; אלה המועמדים להחליפו

בשבוע שעבר החליטה הפרקליטות להגיש נגד ברוש כתב אישום בכפוף לשימוע בחשד לקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ● ל"גלובס" נודע כי על התפקיד צפויים להתמודד התעשיינים ד"ר רון תומר, שמואל דונרשטיין ורוני קוברובסקי וכן חה"כ לשעבר איילת נחמיאס-ורבין

פקק על כביש 471 / צילום: גיא ליברמן

25 מיליארד שקל זה לא מספיק: כמה המדינה צריכה להשקיע בתחבורה כדי להעלות את הפריון

אם רק נעמוד פחות בפקקים, הפריון של הכלכלה הישראלית יגדל בצורה משמעותית ● כמה משמעותית? שגם השקעה של 25 מיליארד שקל בשנה עדיין תהיה משתלמת

בני גנץ ובנימין נתניהו, בחירות 2019, סבב ב' / צילום: אמיר מאירי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תוצאות מערכת הבחירות - הממלכתיות ניצחה; ארבע הערות לסיכום הקמפיין

הימין והשמאל של פעם נעלמו. בין ימין כלכלי לשמאל כלכלי נרשמו הבדלים במערכה זו, אך הם לא הניעו את הבוחרים לקלפיות ● פרשנות

התחדשות עירונית / הדמיה: אפרת לוי, גלובס

האם תמ"א 38 באמת מתה? בכירי הרגולטורים ומובילי הענף מגיעים ל"גלובס" לדבר על התחדשות עירונית

למה היתר בנייה לפרויקט פינוי בינוי צריך לקחת יותר מעשור? ● ומה יעשו היזמים שפועלים כבר זמן רב באווירת אי-ודאות, שרק מתארכת בגלל בחירות מועד ב' ● המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ, מנכ"לית מינהל התכנון דלית זילבר, מנהל רשות מקרקעי ישראל עדי שמרון ובכירים נוספים מדברים עם מובילי ענף ההתחדשות העירונית על עתיד התחום

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

ת"א ננעלה בירידות: טבע צנחה בכ-6%, אלקטריאון זינקה 22%

המסחר בת"א ננעל בהמשך לנעילה השלילית בוול סטריט בסוף השבוע האחרון ● מדד ת"א 35 איבד 0.6%, ת"א 90 ירד ב-0.15% ● מודי'ס מזהירה כי דירוג האשראי של ישראל בסכנה בצל חוסר הוודאות הפוליטית ● דלק דיווחה על הצעה להשקעה באיתקה בגובה 250 מיליון שקל

דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

משרד התקשורת: לא חלה עלינו החובה לבטל את ההפרדה המבנית בבזק

בתגובה לעתירת בזק משיב המשרד כי בזק הפרה את חובותיה במסגרת השוק הסיטונאי, וכי סוגיית ביטול ההפרדה נמצאת תחת בחינה

משלוח מאמזון/ צילום: Shutterstock  א.ס.א.פ קרייטיב

האתר החדש של אמזון בישראל הוא פיילוט משודרג ובכל זאת תוכלו למצוא בו כמה מבצעים שווים

מי מהחברות מציעה הצעת ערך אטרקטיבית לצרכנים, מי מהחברות עדיין מתמודדת עם חבלי לידה, ומי עדיין ממתינה עם השקת הפעילות שלה? ● בדיקת "גלובס"

טל גרנות גולדשטיין, מנכ"לית HOT / צילום: יחצ

האם HOT וסלקום מנהלות שיחות למיזוג

חשוב לציין שמיזוג בין החברות הוא כה מסובך ומורכב שלא בטוח שהוא אפשרי בכלל ● ל-HOT יש רשת משותפת עם פרטנר בסלולר ולכן עסקה עם סלקום תיאלץ אותה למכור את חלקה ברשת ● סלקום מכחישה את הדיווחים

אדם נוימן / צילום: רויטרס, Eduardo Munoz

הפיאסקו נמשך: מנכ"ל סופטבנק בעד הדחת אדם נוימן מכיסא המנכ"ל

חלק מדירקטוריון We, חברת האם של WeWork, צפוי להתכנס השבוע, וייתכן וישקול להציע לנוימן תפקיד אחר, כאשר נציגי הדירקטוריון מטעמו של נוימן אינם מודעים למהלך

ג'ון מרטיניס / צילום: נעם מורנו

האם גוגל הצליחה להציג לראשונה "עליונות קוונטית"?

ממסמך שהופיע באתר נאס"א אך הוסר זמן קצר לאחר מכן, עולה כי מדעני מגוגל הצליחו לפתור באמצעות מחשב קוונטי שבנתה החברה משימה שלמחשב על היה לוקח עשרת אלפים שנה - תוך 20 שניות ● במקביל חשפה יבמ מערכת מחשוב קוונטי של 53 קיוביט במרכז קוונטים חדש שהוקם בניו-יורק

יואב הלדמן / צילום: סיון פרג'

המשנה למנכ"ל רשת 13, יואב הלדמן, יפרוש מתפקידו

הלדמן, אחד הבכירים מהנהלת ערוץ עשר המקורי, מודיע על עזיבה ● ניהל את מחלקת הכספים בערוץ עשר מאז 2006 ונשאר בתפקיד למרות שינויים של מנכ"לים ובעלי מניות שהתחלפו במהלך השנים

אריה דרעי באירוע ההשקה של קמפיין ש"ס / צילום: יעקב כהן, יח"צ

דרעי: ש"ס תמשיך להיות בצד של נתניהו. נקודה.

יו"ר ש"ס אריה דרעי מצהיר מפורשות כי הוא דבק בשותפות עם נתניהו ובבלוק של מפלגות הימין והחרדים. בהצהרה שמסר בישיבת הסיעה בכנסת ● "אני קורא לבני גנץ, ראש הממשלה קרא לך לשבת בארבע עיניים. חבל שלא הסכמת. עוד לא מאוחר. העם רוצה את זה"

ח״כ אביגדור ליברמן, יו״ר ישראל ביתנו / צילום: טל שניידר

ליברמן בטוויטר: גנץ יצר איתי קשר ואנחנו ניפגש מחר

הרשימה המשותפת המליצה על בני גנץ לראשות הממשלה ● בל"ד: "דוחים את ההמלצה על גנץ" ● הליכוד: "אסור שתוקם ממשלה שנשענת על מפלגות ערביות שמתנגדות למדינת ישראל!"

אנרגיות מתחדשות. השקעה עם רווח כללי וחברתי/צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

היקף של 270 מיליארד דולר לשנה: זה ענף ההשקעות החם הבא

בשנה האחרונה הושקעו יותר מ-270 מיליארד דולר באנרגיות מתחדשות, והתעשייה העולמית כבר שווה יותר מטריליון דולר ● האנרגיות החלופיות נהפכו למשתלמות יותר לצרכן בזכות טכנולוגיות שפיתחו יזמים כמו גיא סלע, ממייסדי סולאראדג' - שנפטר בטרם עת, אבל בידיעה כי המהפכה הושלמה

אדם נושא כיכרות לחם בקהיר על רקע שלט תעמולה בעד הנשיא סיסי /  צילום: רויטרס

בצל ההפגנות נגד א.סיסי: הופסק המסחר בבורסה המצרית לאחר צניחה של 5%

הפגנות ענק נגד נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, שנמשכות מסוף השבוע האחרון, מגבירות את חששות המשקיעים ● מדובר בהפסקת מסחר ראשונה מאז המשבר של 2016 במצרים

אלקטריאון / צילום: סטודיו בילרדיש

חשמל באוויר: אלקטריאון דיווחה על הצלחה בניסוי טעינת רכב בכביש החשמלי שפיתחה והמניה חזרה לזנק

מניית החברה, הפועלת בתחום טעינה אלחוטית של כלי רכב חשמליים, זינקה היום בכ-10% במחזור ער ● המניה עלתה ביותר מ-300% השנה ושווי החברה, שטרם רשמה הכנסות, מגיע לכ-640 מיליון שקל ● ההצלחה בניסוי היא אבן דבר מרכזית לקראת התקנת המערכת בפרויקט בשבדיה, בנובמבר הקרוב

פרויקט של דירה להשכיר ברמת השרון / צילום: רפי דלויה

"דירה להשכיר" רוצה את הקרקע שלכם: יוזמת מהלך להפקעת קרקעות פרטיות

בצעד חריג מבקשת החברה הממשלתית שעוסקת בשכירות לטווח ארוך להגדיל את מגוון השטחים ברשותה ● משרד המשפטים: "מטה הדיור ומינהל התכנון תמכו במהלך, ואנחנו הסכמנו שניתן לקדם את ההצעה מבחינה משפטית"