גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אני לא יוצא לפרויקט בלי גב של גמ"ח": היזם יהודה הרציג על המימון הייחודי למגזר החרדי

יזם הנדל"ן יהודה הרציג אומר שבמגזר החרדי מצאו כבר מזמן פתרונות משלהם ליוקר הדיור: "גמ"ח הוא בעצם עוקף מסלול מחיר למשתכן" ● "בהרבה מהמקרים היום, התפיסה היא לקנות דירה לעצמך, והילדים יצטרכו לדאוג לעצמם"

יהודה הרציג יזם חרדי/ צילום: אייל-מרגולין
יהודה הרציג יזם חרדי/ צילום: אייל-מרגולין

"אין מכרזים לקרקעות שמיועדות למגזר חרדי, שאני כיזם יכול להתמודד בהם. לעומת זאת, אנחנו פעילים במגזר הכללי ובהתחדשות עירונית", אומר היזם יהודה הרציג בראיון ל"גלובס".

בחודש ספטמבר האחרון זכה הרציג במכרז של מחיר למשתכן בשכונת מצפה הימים בצפת, להקמת 151 דירות, כאשר מחיר הזכייה שישלמו הזכאים הוא 6,740 שקל למ"ר לפני מע"מ. הרציג בדומה לאביו, הקבלן ידידיה הרציג, התחיל כקבלן ביצוע במגזר החרדי, ובנה מוסדות ציבור במודיעין עילית, וכיום מקים ביזמות מאות יחידות דיור במגזר הכללי ובהתחדשות עירונית.

יוזמות כמו 90% משכנתא ותוכנית מחיר למשתכן, אינן מרשימות את הרציג. לדבריו, במגזר החרדי כבר יזמו מזמן מסלולים משלהם לאותן יוזמות. "גמ"ח הוא בעצם עוקף מסלול מחיר למשתכן. ההיקפים של מחיר למשתכן במגזר החרדי הם לעג לרש, אולי 60 יחידות דיור באלעד, כמה בבית שמש, ובעתיד כמה יחידות בשכונה עתידית בבני ברק. 

"אז כשרוכשים דירה, הגמ"ח הוא פתרון מצוין לנושא השלמת הון עצמי. צריך להבין שבציבור החרדי, גם מי שיוצא לעבוד, מכל מיני סיבות, עדיין חי בתוך עולם משלו, ולכן בציבור החרדי יש גמ"ח לכל דבר. אני יוצא לפרויקט בזכות גמ"ח. לפרויקט בצפת גייסנו גמ"ח שנותן אפשרות לכל אדם לרכוש דירה ב-10% הון עצמי בלבד. הגמ"ח משלים עוד 15% ממחיר הדירה, ואז הבנק נותן משכנתא בגובה 75%. ההלוואה של ה-15% היא ללא ריבית, והגמ"ח ניתן גם לציבור החרדי וגם לכללי".

איך זה עובד בפועל?

"יש גמ"ח לכל דבר. אדם שחסך בחייו לילד 300 שקל בחודש, מעדיף לוותר על הפרומיל הקטן שנותן הבנק ולהפקיד את הכסף בגמ"חים, שמנוהלים על ידי נציגים במגזר החרדי. אבא שלי הקים גמ"ח לפני 25 שנה, שנותן הלוואה של 10-20 אלף דולר לכל מי שמחתן ילד, בהחזר של 250 דולר לחודש".

איך מבטיחים שהלווה יחזיר את ההלוואה שנטל בגמ"ח?

"מי שלוקח הלוואה בגמ"ח, מחתים 10 ערבים בשיטה של יד לוחצת יד. הדבר הזה כשלעצמו גורם ללווה להתאמץ להחזיר את ההלוואה, כי בניגוד לבנק, הערבים הם אנשים קרובים והלחץ גדול. אם קורה שצ'ק חוזר, וזה קורה לפעמים, יש סכום מוסכם שמחולק בין כל ה-10 ערבים. חוץ מזה ישנם קריטריונים כדי לקבל גמ"ח, ומי שלא יענה על הקריטריונים לא יקבל הלוואה. במקרים מסוימים יותר קל לקבל הלוואה מבנק מאשר בגמ"ח. אבל העובדות הן שהציבור החרדי רואה בגמ"ח פתרון מצוין והגמ"חים מגלגלים מיליארדים בכל שנה".

יש ביקורת על גמ"חים ועל התלות בהם.

"אני מכיר את הביקורת ולדעתי היא לא מוצדקת. נכון שיש ציבור שנשאב לגמ"חים, אבל בהשוואה למערכת הבנקאית, גמ"ח כהלוואה הוא פתרון עדיף. אברך שלוקח הלוואה מהבנק, ברוב הפעמים יאלץ ללכת לבנק אחר ולקחת הלוואה נוספת כדי להחזיר את ההלוואה הראשונה. וכך הלאה. נשאבים להלוואות כדי לכסות על הלוואות והאברך מוצא את עצמו חייב מאות אלפי שקלים. הגמ"חים במובן הזה הם פתרון מדהים. כלה שרוצה להתחתן, צריכה שמלה, או זוג שצריך לעשות ברית לתינוק, יש אולמות בבני ברק שפועלים כגמ:ח, בתנאי שהמנות יהיו בסיסיות ולא יעלו על מספר מסוים, ושלא תהיה תזמורת גדולה מדי. הגמ"חים זה דבר מבורך שצריך להיות במינון נכון".

ואיך הגמ"חים מסייעים בנושא הדיור?

"הלך הרוח במגזר החרדי הוא לקנות דירה עם הנישואין. חלק מהשיח בבית הכנסת בקהילה הוא האם אישרו לי משכנתא בבנק או לא אישרו לי. במגזר החרדי, כמו בהרבה מגזרים, נהוג שכשזוג מתחתן, כל צד נותן את החלק שלו, אבל כשיש שמונה ילדים, צריך להכין מראש כסף לחתן שמונה ילדים. ויש כאלה שלא מצליחים לשרוד את זה. לכן בהרבה מהמקרים היום, התפיסה היא לקנות דירה לעצמך, והילדים יצטרכו לדאוג לעצמם כמו שאתה דאגת לעצמך, וגם הם לא יצטרכו לדאוג ל-8 ילדים שלהם. אם תקנה דירה לעצמך, הילד יבין שזו תפיסת העולם. בקהילות מסוימות יש קרן נישואין. וזוג שמתחתן לוקח הלוואות בקרן ומכסים את העלויות חצי-חצי".

נותנים כי יודעים מה זה שאין

איך בכל זאת קונים דירות ל-8 ילדים?

"משפחה סטנדרטית מסתדרת בכוחות עצמה, עם קצת סיוע ועם הלוואת גמ"ח, שהיא כמובן לא מענק. כל ילד שהורים מחתנים, זה דורש מהם לארגן עוד הלוואה של עשרות אלפי שקלים, ובין ילד לילד הפרש של שנה, כך שזמן ההתארגנות קצר. אבל עובדתית משפחה חילונית שמכניסה 12 אלף שקל בחודש לא סוגרת את החודש, ומשפחה חרדית שמכניסה בחודש 6,000 שקל, מצליחה לחסוך 1,000 שקל בסוף החודש. כי המפתח נמצא בהוצאות ולא בהכנסות. הסטנדרטים הם שונים. למשפחה חרדית אין רכב, זה מגזר שמשתמש בתחבורה ציבורית. אם חרדי כן מחזיק ברכב, הרכב הוא פשוט, והוא לא משלם ביטוחים, מקסימום ביטוח צד ג'. בבניין שמתאכלס, כל הרוכשים מתארגנים וקונים יחד סורגים, מזגנים וכל מה שאפשר כדי לחסוך בעלויות. היום אברכים מקבלים הנחה בארנונה, סל הירקות והפירות שלהם הוא במחיר אפסי או לפעמים בחינם, כשמישהו מזמין ומגיע סטוק של עגלות לילדות מסין, תולים שלט בבית כנסת ותוך שעתיים זה לא קיים. באירועים לא נותנים צ'קים, מקסימום נותנים ספר קודש שעלה בין 20-50 שקל, האירוע הוא כמובן צנוע, ואין ציפייה לסטייל.

"כשחרדי נכנס למעגל העובדים ונהנה מהכנסה גבוהה, אז כבר הציפיות ממנו הם שונות. היום מעל 70% מהנשים החרדיות עובדות ומעל 50% מהגברים החרדים עובדים. אצל נשים משקיעים בלימודי מקצוע, והרבה מהן עובדות בהנהלת חשבונות. טובי המשרדים הגדולים של רואי חשבון בעד העסקת נשים חרדיות הרבה יותר מהציבור הכללי. יש משרדי רואי חשבון שממלאים אוטובוסים מבני ברק כל בוקר.

"זאת קהילה שמגדלת לך את הילדים, ולכן יש לך אינטרס לתת לקהילה. קמפיין מעייני הישועה למשל הוא דוגמה מצוינת. הנהלת בית חולים מעייני הישועה בבני ברק החליטה על הקמת מחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים. אלא שצריך תקציב ממשלתי כדי להקים מחלקה כזאת. אז הרימו קמפיין פרטי בבני ברק, וגייסו 10 מיליון שקל בשלושה ימים. אני גדלתי בבני ברק, בבניין משותף, והכלל שעליו גדלתי בין היתר הוא 'כשאתה נותן זה לא כי יש לך, אלא כי אתה יודע מה זה להרגיש כשאין לך'".

כמה הממשלה פועלת לפתרון מצוקת הדיור במגזר החרדי?

"האדם החרדי צריך דירה לקנייה בממוצע בגיל 20, בעוד האדם החילוני צריך דירה בגיל 30 ומעלה. בציבור החרדי מתחתנים 8,000 זוגות בשנה. אבל בניגוד לחילוני שצריך מרכז קרוב לבית, החרדי מייצר מרכז קרוב לבית. האדמו"ר מגור הביא קהילה לערד - שלא היו בה שירותים למגזר החרדי. אחרי שהאוכלוסייה החרדית הגיעה לשם, אוטומטית נוצרו מוסדות דת וחינוך שמתאימים למגזר החרדי, וחנות של אושר עד.

"שר הבינוי והשיכון לשעבר יואב גלנט אמר שאין הבדל בין חילוני לחרדי לערבי, אבל מתוך כל הקרקעות שיצאו לשיווק, פחות מ-10% היו למגזר החרדי, הרוב בבית שמש. במציאות המחסור במגזר החרדי הוא גבוה יותר, כי הילודה גבוהה, והמגזר מייצר כל שנה צורך ב-10,000 יחידות דיור לפחות. אם תמיד שרי השיכון אומרים שבעבר לא תכננו ולא בנו ויצרו פער בין ההיצע המצומצם לביקוש הגדול וזה מה שממשלה כבר שנים מנסה לתקן בשיווקים מסיביים, אז זה מה שעושים היום לציבור החרדי. אבל ככה זה ששר האוצר משה כחלון יודע שבשעת האפס הציבור החרדי לא ישים פתק של מפלגת כולנו בקלפי והח"כים החרדים עסוקים בלכבות שריפות".

הממשלה הודיעה שהיא תקים את הישוב כסיף לטובת החרדים.

"כסיף זה דבר שלא יקרה, כי המטרה האמיתית היא להחליף את הבדואים. לשלוח ציבור שלם למקום כזה, בלי לשכנע מראש שלושה-ארבעה רבנים מובילים שישתכנעו בעצמם שנכון לציבור החרדי לגור שם, זה דבר בלתי ישים. לרבנים אין אינטרס לשלוח את הציבור שלהם לקרקעות לא זמינות ומבודדות. ההחלטה על כסיף לא נעשתה בשיתוף של רבנים או שרים חרדים ואין דבר כזה לתת הוראה שאומרת 'החלטנו שתלכו למדבר ואל תגידו שלא נתנו לכם משהו'. זה לא עובד ככה.

"החרדים לא יכולים לקנות דירות בפרויקטים שמיועדים לחילוניים, כי הצרכים שלהם שונים. הקומה הראשונה היא היקרה ביותר, צריך שבדירה יהיו יותר חדרים, אפילו אם השטח קטן יותר, מרפסת סוכה שאין מעליה מרפסת אחרת, מטבח לא פתוח, ועוד צרכים מיוחדים. בכנסת עוד לא הבינו את זה. אמרו שיקימו פורום חרדי וזה לא קרה. אי אפשר במקום זה, לכפות עיר כזאת או אחרת על מגזר שלם. אם חריש הייתה חרדית היא היה בתפוסה מלאה ולא היו דירות שעומדות ריקות".

מרפסת סגורה מאולתרת, בני ברק / צילום: שלומי יוסף

גם אי השימוש במעלית שבת הוא חסם בפתרון מצוקת הדיור לחרדים.

"השימוש במעלית שבת הולך וגדל, וזה קורה בשכונות חרדיות באשדוד, ובצפון ירושלים ומקומות נוספים, מה שמאפשר בנייה של 10-12 קומות. קטונתי מלהביע את עמדתי ההלכתית לגבי מעלית שבת, אבל אף שיש רבנים שמצדדים בשימוש במעלית שבת, עדיין יש מי שאוסר את השימוש, והתוצאה היא שעיר כמו בני ברק, שמאמצת את האיסור נפגעת והתושבים נאלצים לצרוך שטחים ירוקים בגבעת שמואל".

מתוכננת שכונה חדשה בצפון בבני ברק, סמוך לאזור של קניון איילון ותחנת הרכבת. אבל ידוע שכל מה שממוקם צפונית לז'בוטינסקי נתפס כפחות מבוקש.

"בבני ברק יש קהילה שתרצה תמיד לגור ליד האדמו"ר בלב הפועם של העיר. בסוף תתאכלס שכונה חדשה בצפון העיר, ומי שיגיע אליה זה ציבור שרוצה לגור בדירות חדשות, שזה לא הציבור שצריך את האדמור לידו. יהיה מהפך במגזר החרדי בעשור הקרוב. הרבנים מבינים שהרכבת דוהרת לכיוון מסוים, אבל רוצים להיות בקרון האחרון. בעוד עשור יגיע מצב שראש עיר שרוצה להיבחר, צריך להגיע עם אג'נדה, מה שלא היה עד עכשיו, והוכיחו את זה בבית שמש.

"הבחירות האחרונות גרמו גם לחברי הכנסת וגם לרבנים להבין שכדי לקבל קולות מהציבור, הציבור רוצה משהו. לרבנים יש כוח, הם יכולים להגיד שכולם יקנו דירה בפרויקט מסוים וכולם יקנו. אבל יש חרדים שבעד לימוד אנגלית למשל, והעולם צועד לשם. תמיד יהיו פלגים שיישארו שם אבל המציאות משתנה. היום הרבה גברים עובדים. חוק הגיוס לא בא להוציא את הגברים מהישיבות. אין רב שאומר בקול רם 'בואו נאפשר שימוש במעלית שבת וניתן פתרון' אף שהרב שלמה זלמן אורבך זצ"ל בהחלט אמר אחרת". 

עוד כתבות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות