גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקידוח שאכזב, הסטארט-אפ שנסגר וחברת ההחזקות שקרסה: הגנרלים מגלים שמנכ"ל זה לא מטכ"ל

מינוי אלוף (מיל') עידו נחושתן ליו"ר חברת הקנאביס קנאשור ממשיך את מגמת מינויי גנרלים בדימוס לתפקידים בכירים ● אך הכישורים הדרושים לפיקוד צבאי שונים מאלה הנדרשים במגזר העסקי, ועל כך יעידו גבי אשכנזי, משה קפלינסקי, גיורא ענבר ואחרים ● אז למה הם בכל זאת סחורה מבוקשת?

מניית חברת הקנאביס הרפואי קנאשור זינקה כ-40% ביומיים לשווי 150 מיליון שקל, בעקבות הודעה על מינויו של האלוף (מיל') עידו נחושתן, לשעבר מפקד חיל האוויר, לתפקיד יו"ר פעיל של החברה. נחושתן פרש מצה"ל ב-2012. בדיווח לבורסה מציינת קנאשור, כי לנחושתן, 62, "תארים מתקדמים במנהל עסקים מאוניברסיטאות מובילות בעולם, לרבות הרווארד ונורת'ווסטרן, כמו גם תארים מאוניברסיטת תל-אביב והאוניברסיטה העברית, אשר מקנים לנחושתן ידע מקצועי רלוונטי בכל הקשור להיבטי הניהול והמימון של החברה".

עבור משרה חלקית של 40 שעות חודשיות יזכה האלוף בדימוס לשכר נאה של 25 אלף שקל, ועלות שכרו לקנאשור - כולל זכויות סוציאליות - תעמוד על כ-32.5 אלף שקל בחודש. נוסף על כך, נחושתן יהיה זכאי למענק בהיקף של חמש משכורות שנתיות אם יעמוד ביעדים שקבעה החברה, וכן לאופציות ל-2.66% ממניות החברה, הטבה שבתסריט האופטימי תהיה שווה מיליונים.

בקנאשור מציינים, כי "לנחושתן ניסיון עסקי שנצבר בחברות מובילות בעולם בתעשיות שונות, ובתור יועץ אסטרטגי תרם רבות לקידום עסקי החברות, פעילותן והשגת יעדיהן. לאור האמור, ועדת התגמול ודירקטוריון החברה סבורים כי לנחושתן הכישורים, הניסיון המקצועי, העסקי והניהולי הרלוונטי לצורך מילוי תפקיד יו"ר דירקטוריון החברה".

לא מדובר בפעם הראשונה שבה גנרל בדימוס מתמנה לתפקיד בכיר במגזר העסקי,  וגם השכר והטבת האופציות שיקבל עבור קצת יותר מ-20% משרה אינם יוצאי דופן בנוף העסקי. רק לפני כמה חודשים מונה הרמטכ"ל (וראש הממשלה) לשעבר אהוד ברק לתפקיד דומה בחברת הקנאביס אינטרקיור, בהיקף משרה דומה ובשכר גבוה אף יותר.

הסוגיה המעניינת יותר הוא מה גרם לקנאשור, הפועלת כיום להקמת מפעל לעיבוד קנאביס רפואי, ואשר טרם רשמה הכנסות, להציע את התפקיד דווקא לנחושתן, חסר רקורד ניהולי מוכח במגזר העסקי בכלל ובתעשיית הקנאביס המתהווה בפרט. 

מערכת הפוכה מחברה עסקית

זאת ועוד: מניסיון השנים האחרונות קשה להצביע על גנרל בדימוס שעשה חיל במגזר העסקי, והסיבות ידועות: פורשי הצבא, תהיה דרגתם בכירה ככל שתהיה, יוצאים לאזרחות כשהם מצוידים בניסיון עשיר של ניהול מערכות עתירות בכוח אדם, ללא צורך לדאוג לצד ההכנסות. המערכת הצבאית, כבר כתבנו בעבר, מתנהלת במובנים רבים בצורה הפוכה מזו העסקית: היא נוקשה, בזבזנית, אינה יעילה, וכשחסר כסף פשוט הולכים לאבא, כלומר למשרד הביטחון. זוהי מערכת המוכוונת להשגת מטרות מבצעיות, יעלה הדבר כמה שיעלה (כל עוד יש דרג שמאשר). 

בעוד שבעולם העסקי קיימת קורלציה בין גילו של המנהל להתפתחותו ככזה, הגנרלים בדימוס נוחתים לתוכו כשהם מצוידים בדרך כלל במיומנויות המוגבלות לתחום עיסוקם הצבאי בלבד. אין להם מושג כיצד להביא הכנסות מלקוחות עלומים. ניסיונות לא מעטים להצניח אלופים ורבי אלופים במיל' למשרות ניהול בכירות שאינן במגזר הציבורי-מוניציפלי נחלו בדרך כלל כישלון חרוץ.

את זה יודעים כמובן גם בעלי קנאשור, אך נראה כי הציפייה שלהם מנחושתן היא שונה לגמרי. בחברת הקנאביס הבוסרית זקוקים לדמות ייצוגית, שם שיפתח דלתות וכיסים עבורה בשוק בתולי ועתיר רגולציה, שבו מתקיים כיום מרוץ פראי אחר "גיזת הזהב", ולא ברור עדיין מי יישאר לפעול בו ומי ייפול בדרך. 

רא"ל (מיל') גבי אשכנזי

גבי אשכנזי / צילום: איל יצהר

■ תפקיד אחרון בצבא: רמטכ"ל ■ תפקיד במגזר העסקי: יו"ר שותפות חיפושי הנפט שמן ■ תקופת כהונה: נובמבר 2011-נובמבר 2013 ■ עלות העסקה כוללת: כ-2.5 מיליון שקל ■ איך זה נגמר: הקידוח הימי שהובילה שותפות החיפושים ("ים 3") התגלה כיבש והוריד לטמיון השקעה שנאמדה בכ-180 מיליון דולר בפיתוחו, רובה כספים שגייסה שמן לטובת הפרויקט. יחידות ההשתתפות של שמן צללו, וכמה שנים לאחר סיום תפקידו של אשכנזי אושרה בקשה לניהול תביעה ייצוגית נגדו, נגד החברה ונגד מנהלים נוספים בה, בטענה כי הטעו משקיעים לחשוב כי יש סיכוי למציאת נפט בקידוח.

רא"ל (מיל') דן חלוץ

דן חלוץ / צלם יונתן בלום

■ תפקיד אחרון בצבא: רמטכ"ל ■ תפקיד במגזר העסקי: מנכ"ל יבואנית BMW קמור מוטורס ■ תקופת כהונה: אוקטובר 2007-ספטמבר 2010; עלות העסקה כוללת: כ-4 מיליון שקל ■ איך זה נגמר: במהלך שנותיו של חלוץ ביבואנית רכבי BMW לישראל, הציגה החברה תוצאות כספיות שליליות ומנייתה איבדה עשרות אחוזים משוויה. בשלב מסוים, תנאי העסקתו של חלוץ הופחתו משמעותית על רקע הכיוון בו צעדה, ומנגד בחלק מהתקופה שלו בקמור נהנה חלוץ גם מתגמול חודשי נאה של כ-7,500 דולר, בתפקידו כיו"ר חברת הסטארט-אפ הכושלת סטרלינג.

אלוף (מיל') אליעזר שקדי

אליעזר שקדי / צילום: איל יצהר

■ תפקיד אחרון בצבא: מפקד חיל האוויר ■ תפקיד במגזר העסקי: מנכ"ל חברת התעופה אל על ■ תקופת כהונה: ינואר 2010-מארס 2014; עלות העסקה כוללת: כ-28 מיליון שקל ■ איך זה נגמר: כפי שמאפיין את עסקיה של חברת התעופה הלאומית כבר שנים רבות, גם במהלך כהונתו של שקדי בראשותה פעילות אל על סבלה מתנודתיות גבוהה למדי, ולצד תקופות רווחיות סבלה גם מהפסדים ניכרים. בתקופתו מניית אל על איבדה כ-30% מערכה, וההפסד המצטבר שלה התקרב ל-30 מיליון דולר, ואילו בכל הנוגע ליחסי העבודה בחברה נכשל שקדי בגיבוש הסכם עבודה קיבוצי.

תא"ל (מיל') גיורא ענבר

גיורא ענבר / צילום: עינת לברון

■ תפקיד אחרון בצבא: מפקד יחידת הקישור ללבנון ■ תפקיד במגזר העסקי: מנכ"ל קבוצת קמן אחזקות ■ תקופת כהונה: מאי 2005-נובמבר 2010; ■ עלות העסקה כוללת: כ-20 מיליון שקל ■ איך זה נגמר: לאחר שהוביל יחד עם בעל השליטה בקמן, רוני אלרואי, מסע של גיוסי חוב ורכישות ממונפות של חברות, בעיקר בתחומי התעשייה המסורתית, במהלך שנת 2013 קרסה קמן ומונה לה כונס נכסים, בשל חובות של יותר מ-700 מיליון שקל לבנקים ולמחזיקי האג"ח. ענבר הודיע על עזיבת קמן לקראת סוף שנת 2010, כשהקבוצה הייתה בעיצומו של תהליך התדרדרות.

אלוף (מיל') משה קפלינסקי

משה קפלינסקי/ צילום: אביב חופי

תפקיד אחרון בצבא: סגן הרמטכ"ל ■ תפקיד במגזר העסקי: מנכ"ל חברת הרכב החשמלי בטר פלייס ישראל ■ תקופת כהונה: תחילת 2008-נובמבר 2013 ■ עלות העסקה כוללת: לא ידוע ■ איך זה נגמר: חמש שנים לאחר שנשבה בקסמו של היזם שי אגסי וחזון הרכב החשמלי, עזב קפלינסקי את בטר פלייס ישראל, מבלי שהצליח לשנות את נתיב נסיעתו של המיזם לעבר כישלון חרוץ, שמחק השקעות בהיקף כולל המוערך ביותר מ-3 מיליארד שקל. עוד טרם סגירת החברה עזב אותה קפלינסקי ומונה למנכ"ל יצרנית המלט נשר, בתחילת שנת 2013.

אלוף (במיל') גיורא איילנד

גיורא איילנד / צלם: יונתן בלום

תפקיד אחרון בצבא: ראש אגף תכנון ■ תפקיד במגזר העסקי: יועץ אסטרטגי ובמשך כמה חודשים מנכ " ל זמני בשותפות חיפושי הגז והנפט גבעות ■ תקופת כהונה: דצמבר 2010-ספטמבר 2014 ■ עלות העסקה כוללת: כ-2 מיליון שקל ■ איך זה נגמר: סדרה של תקלות בקידוח שביצעה גבעות הגדילו באופן משמעותי את ההוצאות בגינו, והכניסו את השותפות למצוקה פיננסית, ובהמשך להקפאת פעילותה. נוסף לכך, מאבקים קשים התעוררו בין השותף הכללי המנהל את השותפות (טוביה לוסקין, נגה בן דוד ושמואל בקר) לבין השותף המוגבל (הציבור), וכן בין השותפים בשותף הכללי.

אלוף (במיל') איתן בן אליהו

איתן בן אליהו / צלם: יוסי כהן

תפקיד אחרון בצבא: מפקד חיל האוויר ■ תפקיד במגזר העסקי: יו"ר יצרנית המל"טים אירונאוטיקס ■ תקופת כהונה: דצמבר 2011-אפריל 2018 ■ עלות העסקה כוללת: כ-15 מיליון שקל (כולל מכירת מניות בהנפקה) ■ איך זה נגמר: מאז הצטרפה מניית אירונאוטיקס למסחר בת"א בחודש יוני 2017, סבלה חברת המל"טים מיבנה מטלטלות רבות - החל באכזבת המשקיעים מתוצאותיה הכספיות, דרך צלילה דו-ספרתית שסיפקה מנייתה, ועד לחשדות וחקירות הקשורות לדרכי התנהלותה והתנהלות מנהליה.

עוד כתבות

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?