גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיכון ובינוי מבקשת לרכוש שליטה בחברת ההפעלה של כביש 6 לפי שווי של 431 מיליון שקל

שו"ב, המחזיקה ב-35.5% מקבוצת חברות המפעיל של כבישים מרכזיים בישראל, מציעה לשותפותיה, אפריקה ישראל וחברת הדלק אלון, לרכוש את החזקותיהן הישירות והעקיפות בקבוצה תמורת 278 מיליון שקל

נתי סיידוף  / צילום: אבי שאולי
נתי סיידוף / צילום: אבי שאולי

חברת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי (שו"ב), הנמצאת בשליטת איש העסקים נתי סיידוף, מעוניינת להגדיל את חלקה בקבוצת חברות ההפעלה של כביש 6 וכבישים מרכזיים נוספים.

שו"ב, המחזיקה כיום ב-35.5% מקבוצת חברות המפעיל, שיגרה אמש מכתבים לשותפותיה - אפריקה ישראל (35.5% מהמניות) וחברת הדלק אלון (29%) - עם הצעה לרכישת החזקותיהן הישירות והעקיפות בקבוצת החברות תמורת סכום של כ-278 מיליון שקל (כ-153 מיליון שקל לאפריקה וכ-125 מיליון שקל לאלון). ההצעה משקפת שווי של 431 מיליון שקל לקבוצת חברות המפעיל.

בשו"ב דורשים מהנהלות אפריקה ואלון, שתי חברות שבעקבות קריסת עסקיהן הגיעו לחדלות פירעון ועברו לידי מחזיקי האג"ח המוסדיים שלהן, להשיב לפנייה בתוך שבעה ימי עסקים. מחזיקי האג"ח, ברובם גופים מוסדיים, צפויים להתנגד להצעה הנוכחית, אבל בין הצדדים צפוי להיפתח מו"מ, שעשוי להבשיל לכדי עסקה בהמשך.

כך נשלטת קבוצת חברות המפעיל

"מעוניינים להגיע לשליטה בחברה"

יו"ר שיכון ובינוי, תמיר כהן, ציין כי "ההצעה משקפת שווי הוגן לקבוצת חברות המפעיל, לצד תשואה נאותה לשיכון ובינוי בהמשך. בכוונת שיכון ובינוי להמשיך לחפש פעילויות משלימות לתחום העיסוק המרכזי שלה ולהעמיק את הפעילות בתחום המיזוגים והרכישות בישראל ומחוצה לה".

משה לחמני, מנכ"ל שו"ב, הוסיף: "אנחנו לא בהכרח רוצים להגיע לבעלות מלאה בקבוצת המפעיל, אבל כן מעוניינים להגיע לשליטה בחברה. כעת נמתין לתגובת המשקיעים המוסדיים השולטים באפריקה ובאלון. המטרה שלנו היא לפתח את תחומי ההפעלה והתחזוקה בתוך שיכון ובינוי, שהם אסטרטגיים ומניבים הכנסות שוטפות מדי שנה".

בעלת השליטה בקבוצת חברות המפעיל (51%) היא חברה פרטית בשם "ישראל קנדה כבישים מהירים", שהוקמה על ידי קבוצת אלון בתקופה שבה נשלטה בידי שרגא בירן ודודי ויסמן (שאף שימש יו"ר קבוצת חברות המפעיל). גולת הכותרת של פעילות הקבוצה היא החזקה בחברת "דרך ארץ הייווייז מנג'מנט קורפוריישן", קבלן התפעול והתחזוקה של כביש 6 (להבדיל מדרך ארץ, זכיינית כביש האגרה).

חברת המפעיל של כביש 6 נוסדה ב-1999, והיא מספקת כיום, על פי ההערכות, כ-60% מהכנסות קבוצת חברות המפעיל. חברה זו אחראית על תפעול מערכות האגרה ובקרת התנועה, תחזוקת הכביש, השירות ללקוחות, גינון וטיפוח נופי, תיקון תקלות, מענה מיידי במצבי חירום, גביית אגרה ושיווק.

על בסיס הניסיון וההצלחה שצברה בכביש 6, נכנסה ישראל קנדה במהלך השנים כקבלן תפעול גם לפרויקטים תחבורתיים מרכזיים נוספים, ובהם מנהרות הכרמל בחיפה, כביש 431, המחבר את נתיבי איילון למודיעין, ונתיבי הצפון - רשת כבישים חדשה שהוקמה בצפון הארץ.

אלון נותרה עם החזקה של 29%

בדצמבר 2012 נחתם הסכם שבמסגרתו מכרה קבוצת אלון 43% ממניות ישראל קנדה לידי אפריקה ישראל ושיכון ובינוי, בחלקים שווים. לשתי אלה כבר היו החזקות ישירות של 24.5% כל אחת בקבוצת חברות המפעיל, כך שלאחר ההסכם גדלה החזקתן בקבוצה, במישרין ובעקיפין, ל-35.5% מהמניות כל אחת.

קבוצת אלון אמנם נותרה עם החזקה של 29% "בלבד" ממניות קבוצת חברות המפעיל, אבל הסכם המכירה שנחתם בין שלושת הגופים, ואשר מעיד על הדומיננטיות הרבה של דודי ויסמן באותה תקופה, מקנה לאלון גם כיום את הזכות למנות את רוב הדירקטורים (שלושה מתוך חמישה) בקבוצת חברות המפעיל - ולמעשה, מותיר בידיה שליטה בפעילות זו.

קבוצת חברות המפעיל היא תרנגולת המטילה ביצי זהב: הרווח הנקי השנתי שלה מגיע, על פי ההערכות, ל-50-40 מיליון שקל בשנה, ובקופתה הצטברו נכון לתחילת השנה שעברה יתרות מזומנים בהיקף של כ-130 מיליון שקל. בשנים האחרונות נמנעה החברה מלחלק דיבידנדים לבעלי המניות שלה, גם כשחלק מהם נזקקו לכך באופן נואש, על רקע חילוקי דעות ביניהם.

מגעים למכירת ההחזקות באיידיאו

נזכיר כי שיכון ובינוי דיווחה לאחרונה כי היא מנהלת מגעים למכירת החזקתה בחברת הנדל"ן המניב איידיאו גרופ, הפועלת בשוק המגורים בברלין. אם יבשיל המו"מ לכדי עסקה, תמכור שו"ב ככל הנראה את כל מניות איידיאו גרופ שבידיה (37.5%) לשותפיה הנוכחיים לשליטה (ובעבר יריביה) - קרן ההשקעות הזרה אפולו (מחזיקה בכ-22% ממניות ADO) ומשפחת דיין (19.7%) - ואולי גם לגופים נוספים. הבשלת העסקה צפויה להניב לשיכון ובינוי סכום מוערך של 800-900 מיליון שקל.

שו"ב נסחרת כיום בשווי של כ-2.3 מיליארד שקל, לאחר ירידה של כ-30% במניית החברה בשנה האחרונה. בשנתיים האחרונות מתמודדת הקבוצה עם קשיים רבים. ברבעון השלישי של 2018 רשמה החברה יציבות בהכנסות לעומת הרבעון המקביל ב-2017, ברמה של כ-1.5 מיליארד שקל, והרווח הגולמי אף גדל ב-38% והגיע לכ-230 מיליון שקל ברבעון, אבל עלייה חדה בהוצאות המימון ותשלומי מס העבירו את החברה להפסד של כ-1.5 מיליון שקל, לעומת רווח של 51.6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת, על רקע כמה אירועים חד-פעמיים בסולל בונה ארצות חוץ (SBI) שהביאו להפסדים של כ-37 מיליון דולר.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2018 דיווחה שו"ב על רווח נקי של 185 מיליון שקל - גידול של 59% לעומת התקופה המקבילה, על רקע רווח חד-פעמי גדול כתוצאה ממימוש החזקות במנהרות הכרמל (כרמלטון) ובחברת נתיבי הצפון. 

עוד כתבות

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

ישראל זיו מודאג: "לתקוף באיראן זו החלטה קצת נמהרת"

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק