גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרה את פרטיות לקוחותיה? בקשה לייצוגית נגד לוי יצחק בסך 80 מיליון שקל

המבקש, בעל רכב ב.מ.וו שנרכש ביבוא אישי, טוען כי חברת כי לוי יצחק הפרה את הזכות לפרטיות שלו עקב פרסום באינטרנט של חוות-דעת שמאית שערכה עבורו ● מקבוצת לוי יצחק נמסר כי "החברה לומדת את הבקשה ותגיב בהתאם"

לוי יצחק / צילום: יוסי כהן
לוי יצחק / צילום: יוסי כהן

האם החברה לשמאות וסקרים לוי יצחק העלתה לאתר האינטרנט שלה דוחות שמאות שערכה עבור לקוחותיה ללא ידיעתם או הסכמתם? זאת אחת מהשאלות אליהן יידרש בית המשפט המחוזי בתל-אביב במסגרת בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד לוי יצחק, על סך 80 מיליון שקל, שהוגשה בשבוע שעבר (ג').

עניינה של הבקשה לאישור הוא, בין היתר, בטענה כי לוי יצחק - החברה לשמאות וסקרים בע"מ (לוי יצחק) הפרה את הזכות לפרטיות של מגיש הבקשה הייצוגית, ליאור יאס, וכן של הקבוצה המיוצגת.

בבקשה לאישור טוען יאס כי הפרת זכותו לפרטיות, המהווה זכות "הנגזרת מחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו", נעשתה על-ידי לוי יצחק "תוך הפרת הוראות חוק שונות, ביניהן חוק הגנת הפרטיות ופגיעתה באוטונומיה של לקוחותיה, וזאת נוכח המאגר שהעלתה אל אתר האינטרנט שלה, ובו מצוי מידע רב הכולל בין השאר את פרטיהם האישיים של הלקוחות, באופן שבו כל אדם החפץ בכך יכול לעיין בהם ולהעתיקם". מאגר זה, כך נטען, כולל גם נתונים בריאותיים של בעלי הרכבים המיובאים וכן נתונים על נכים ורכבי דיפלומטים זרים הכוללים מיגון בטחוני מיוחד.

רצה למכור את רכבו וגילה כי פרטי חוות-הדעת השמאית שערכה לוי יצחק גלויים לכל

השתלשלות האירועים שהובילה להגשת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית החלה בשנת 2017.,  אז רכש יאס, איש הייטק ישראלי, רכב מסוג ב.מ.וו (BMW) ביבוא אישי, כאשר לצורך רכישת פוליסת ביטוח לרכב וכתנאי מקדים לביטוח, התבקש יאס על-ידי חברת הביטוח לפנות אל לוי יצחק על-מנת שזו תערוך דוח שמאות לרכב.

לפי הנטען, יאס פעל בהתאם להנחיית חברת הביטוח, פנה לחברת לוי יצחק ומסר לה את פרטיו האישיים, הכוללים, בין היתר, את שמו ואת כתובתו ופרטיו המלאים של הרכב, בהתאם לדרישותיה של לוי יצחק.

בשנת 2018, וכעבור כמעט שנתיים מרכישת הרכב, החליט יאס לפרסמו למכירה. כפועל יוצא מהפרסום קיבל יאס פניות ממספר רוכשים פוטנציאליים שהתעניינו ברכב.

בהמשך למשא-ומתן שהתנהל בין יאס לבין אחד מבין הרוכשים הפוטנציאליים, פנה אליו האחרון והודיע לו כי הוא אינו מוכן לשלם את המחיר אותו דורש יאס על הרכב, וזאת, לטענת הרוכש הפוטנציאלי, נוכח נתוני חוות-הדעת השמאית שערך לוי יצחק לרכב של יאס.

בהמשך לסירוב הרוכש ונימוקיו, ומבירור שערך יאס, התחוור לו, לתדהמתו, כי לאותו רוכש פוטנציאלי שביקש לרכוש ממנו את המכונית, היו כל הפרטים שהופיעו בעת יבוא הרכב לארץ, הכוללים, בין היתר, דוח שמאי שנעשה לבקשתו של יאס על-ידי לוי יצחק, הבעלים של החברה לשמאות וסקרים.

התפתחות טכנולוגית לצד הצורך לשמור על פרטיות האדם

בהקדמה לבקשה לאישור, שהוגשה באמצעות משרד עו"ד ארנון גרפי ושות', טען המבקש הייצוגי כי בשנים האחרונות אנו חווים התקדמות טכנולוגיץ שהובילה ליתרונות רבים, ובהם נגישות רחבה למידע ולידע ונגישות של שירותים שניתנים על-ידי חברות, פרטיות וממשלתיות כאחד. יחד עם זאת, נטען, אחד החסרונות הבולטים של התקדמות הטכנולוגיה הוא הפגיעה ההולכת ונרחבת של חברות מסוימות בפרטיות לקוחותיהם, והעובדה שפרטים אישיים שלהם "מועברים לגורמים אחרים, ללא ידיעתם ו/או הסכמתם של הלקוחות, או שהמידע נשמר בדרכים לא מאובטחות כ'פרצה קוראת לגנב' ומוצא את דרכו לגורמים אחרים, בין אם דרך רשת האינטרנט ובין אם בדרכים אחרות".

לדברי המבקש הייצוגי, הזדקקותו לשירותי חברת לוי יצחק נבעה משום שבכל הקשור לתחום היבוא האישי, לוי יצחק היא הנהנית היחידה מבלעדיות כמעט מוחלטת בעריכת השמאות לרכבים אלה. לטענת יאס, כל אדם שמבקש לייבא רכב ביבוא אישי ולערוך לו ביטוח, מחויב לתת את פרטיו ללוי יצחק על-מנת לקבל ממנה חוות-דעת שמאית.

כאמור, בשעה שביקש יאס למכור את רכבו, הוא גילה, לטענתו ולתדהמתו, כי "כל אדם יכול בקלות רבה, באמצעות הקשת מספר רישוי בלבד, להוריד מאתר המשיבה (לוי יצחק - מ' ש') את חוות-הדעת השמאית עם שמו המלא, כתובתו ופרטי הרכב המלאים".

מלבד הטענה כי פרטיו האישיים נחשפו, המבקש הייצוגי טוען כי נודע לו שניתן לצפות במאגר של חברת לוי יצחק בכ-7,000 דוחות שמאים וחוות-דעת לגבי כלי רכב המיובאים ביבוא אישי לארץ. נתונים אלה, נטען, בדומה לנתונים הקיימים בעניינו של יאס, כוללים, מלבד שמם וכתובתם של בעלי הרכבים, גם את המפרט טכני, האבזור, אמצעי המיגון שיש ברכב וגובה השומה שנקבעה לגביהם. בנוסף נטען, כאמור, כי המאגר כולל גם נתונים בריאותיים של בעלי הרכבים וכן נתונים על נכים ורכבי דיפלומטים זרים הכוללים מיגון בטחוני מיוחד.

המבקש הייצוגי: החברה ביצעה "תיקון", אך למרות זאת הוא עדיין אינו מאובטח

בא-כוחו של המבקש הייצוגי, עו"ד ארנון גרפי, פנה לפני כ-3 חודשים ללוי יצחק, בטענה כי פרטיותו של המבקש הייצוגי נפגעה בשל המאגר הפרוץ שבאתר שלו. לפי הנטען בבקשת האישור, לוי יצחק הודתה בהודאת בעל דין וטענה כי ביצעה "תיקון".  יחד עם זאת נטען כי האתר של לוי יצחק עדיין אינו מאובטח, וכל אדם יכול בקלות לקבל את כל המידע דרך האתר.

בהסבר לבקשת התביעה הייצוגית נכתב כי "החברה לקחה את חוות-הדעת אשר לא נועדו כלל לפרסום, והעלתה אותן, ללא נקיטת אף אמצעי הגנה ולו המינימלי ביותר, אל רשת האינטרנט, שם הן זמינות לכל דורש - כל זאת מבלי לקבל את הסכמת לקוחותיה ואף מבלי ליידע אותם מראש".

עוד נטען כי למבקש הייצוגי לא ידוע, ולטענתו גם לא ניתן לדעת, למי עוד הגיע המידע האישי שפורסם באתר לוי יצחק, ומה ייעשה במידע זה.

לטענת המבקש הייצוגי, "פגיעתה של המשיבה בפרטיות המבקש ושאר הקבוצה המיוצגת היא חמורה וממשית". לדבריו, "התנהגותה המזלזלת (של לוי יצחק - מ' ש') גרמה למבקש לדאגה רבה בשל אי-הוודאות אל מי עוד הגיע המידע האישי שלו, והאם וכיצד ייעשה במידע זה שימוש נגדו".

לפי הנטען בבקשה, המבקש הסכים למסור את פרטיו ללוי יצחק, "מתוך אמונה כי המשיבה, חברה מוכרת וגדולה בעלת בלעדיות בתחום, תשמור על פרטיו האישיים".

לטענתו, עקב העובדה שלוי יצחק לא שמרה על פרטיו האישיים כאמור, הוא נפגע בכך שניסה לנהל משא-ומתן בנוגע לרכבו, אך פרטי הרכב המלאים היו חשופים בפני רוכשים פוטנציאליים.

המבקש הייצוגי מבקש מבית המשפט לפסוק לטובת חברי הקבוצה פיצוי שנמצא ברף העליון של פיצוי ללא הוכחת נזק. סכום התביעה האישית של יאס עצמו הועמד על 10,000 שקל, וסכום התביעה של הקבוצה הייצוגית הועמד על 80 מיליון שקל.

מקבוצת לוי יצחק נמסר כי "החברה לומדת את הבקשה ותגיב לה בהתאם".

עוד כתבות

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

אלישע מדן. החברים / צילום: פרטי

אלישע מדן איבד את שתי הרגליים: זה מה שנותן לו כוח

אלישע מדן נפצע אנוש בעזה ● בשבוע שעבר החברים שלו סחבו אותו כדי שיוכלו לטייל יחד בערבה: "אני יודע שאוכל לחזור להיות יותר ממה שהייתי" ● פרויקט מיוחד

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

שי-לי עטרי וינר / צילום: צילום: עוז שמש | איפור ושיער: שלומית פדידה | סטיילינג: בר פרידמן

שי-לי עטרי וינר: "שייה לא ילדה עצובה. היא בערך הדבר הכי מצחיק שיש"

בפסח שעבר שי-לי עטרי ויהב וינר היו אם ואב הסדר של קיבוץ כפר עזה. השנה היא מסרבת לחגוג ● אבל בדבר אחד היא מצליחה להיאחז ● פרויקט מיוחד

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?