גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוצים חניה בת"א? תכינו 1,000 שקל לחודש

מקומות החנייה ברחבי תל אביב הפכו למוצר נדל"ני שהשכרתו מגיעה גם ל־1,000 שקל בחודש • שורת עימותים משפטיים בין דיירי שכונות לשכניהם במגדלים סביב השימוש בחניה מוכיחים כמה קשה למצוא כיום מקום לרכב בעיר

חניה במרכז תל-אביב / צילום: shutterstock
חניה במרכז תל-אביב / צילום: shutterstock

לפני כמה שבועות התבשר אלעד מתל-אביב על הוצאה כספית חדשה. אם הוא רוצה להמשיך ולהשתמש בחניה ברחוב בן יהודה שנמצאת בסמוך לביתו, כך נאמר לו, עליו להוסיף עוד 100 שקל בחודש. "נאלצתי לבלוע את הגלולה והחל מינואר אני משלם 819 שקל עבור החניה שלי", סיפר לנו השבוע. וכך בנוסף לשכר הדירה הגבוה שהוא משלם עבור המגורים בעיר, אלעד ישלם השנה כמעט 10,000 שקל עבור מה שהפך לפריבילגיה בתל-אביב - חניה קרובה לבית. לדבריו, למרות העלאת התעריף, לא מדובר בסכום חריג מהרמה שמשלמים באזור שלו עבור חניה.

אלעד הוא כמובן לא חריג. תושבים רבים בעיר משלמים בכל חודש סכומי כסף הולכים ומאמירים עבור "הזכות" לחנות קרוב לבית, ללא הצורך המתיש בחיפוש חניה בסוף יום עבודה מתיש. השילוב של מחסור בחניות, ומחירים שרק מוסיפים לעלות, הפכו את החניות למוצר נדל”ני רווחי ויציב במיוחד, ולא פלא שבתי המשפט מתמלאים בשנים האחרונות ב'קרבות' על חניות.

מי לקח לי את מקום החניה ליד הבית?

אחד הסכסוכים המפורסמים בעיר סביב נושא החניה החל עם בנייתו של מגדל בארי-נהרדע היוקרתי. המחלוקת שהגיעה עד לבית המשפט העליון מהווה את אחד מהמאבקים הבולטים שניהלו תושבים על-מנת לממש את זכותם החוקית לקבל חניות ציבוריות. במאבק זה שראשיתו עוד בשנת 2010, נטלו חלק (מלבד שכני המגדל) גם תושבי מגדל המגורים עצמו, עיריית תל-אביב ויזמי המגדל. הראשונים, טענו שמקומות חניה שהוקצו להם בחניון המגדל לא עמדו לרשותם. הם עתרו לבית המשפט בדרישה להקצות להם 80 מקומות חניה בחניון המגדל, כפי שקבעה מראש הוועדה לתכנון ולבנייה.

המאבק המשפטי הגיע כאמור עד בית המשפט העליון, אשר קבע בשנת 2015 כי עיריית תל-אביב לא תוכל למכור את החניות במגדל ותידרש לאפשר לתושבי השכונה לעשות בהם שימוש. בשנת 2017 ובהתאם להחלטת העליון, הגיעה העירייה להסכם עם התושבים לפיו תיערך הגרלה שנתית בין תושבי הרחובות הסמוכים, מהם ייבחרו 80 תושבים שיוכלו לעשות שימוש בכל אחת מ-80 החניות למשך שנה. זאת במחירים הנעים בין 600 שקל לחניה אחת לחודש, לבין חניה כפולה ב-900 שקל לחודש. לא זול, אך נמוך יותר מהמחיר שאותו מוכן לשלם אלעד כיום. בשיחה שקיימנו השבוע עם באת כוחם של נציגות דיירי המגדל בהסכם, עו"ד ורד בלוך-שכטמן, היא ציינה כי לפי הידוע לה גם השנה צפויה להתקיים הגרלה בין תושבי הרחובות הסמוכים למגדל כמוסכם.

לא הרחק משם ניצב מגדל אסותא שהוקם במסגרת קבוצת רכישה על חורבות בית החולים אסותא לשעבר ברחוב ז'בוטינסקי 62 בתל-אביב. בין חברי קבוצת הרכישה נמצאים ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ומנכ"לית בנק לאומי לשער גליה מאור. גם במקרה הזה מחלוקת סביב החניות בחניון המגדל הגיעו עד לבית המשפט. גם במקרה הזה, טענו דיירי הרחוב, שסובלים ממצוקת חניה, כי הסכמים שנחתמו עימם לגבי שימוש בחניון שבמגדל לא כובדו. לאחרונה הוציא בית המשפט המחוזי בתל-אביב צו מניעה זמני שמונע מדיירי המגדל, להעביר 150 חניות שהוקצו בתב"ע לשימוש שכניהם, לגורמים אחרים.

ה'קרבות' בין השכנים לקבוצת הרכישה, שכפי שנראה בהמשך מתחילות להיות מעין מוטיב חוזר בתל-אביב, החלו כבר בשלבים הראשונים להקמת הפרויקט. ב-2010 ולאחר הליכים תכנוניים ומשפטיים, נחתם הסדר פשרה שנועד לאפשר ל-150 מתושבי השכונה לחכור בחכירה לדורות מקומות חניה במרתף המגדל.

אולם, האידיליה הזמנית הסתיימה בחודש מרץ 2018. אז, הגישה העמותה שהוקמה לצורך ביצוע הסדר הפשרה תביעה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, בה נטען כי דיירי המגדל הפרו את הסכם הפשרה ואין בכוונתם לכבד את התחייבותם להחכיר ל-150 מתושבי השכונה מקום חניה בחכירה לדורות. בנוסף, הגישה העמותה את הבקשה לצו המניעה שהתקבלה כאמור. העמותה וחלק מחבריה יוצגו על-ידי עורכי הדין רם אורן, זאב רויץ, אילן סופר ואלעד בקר. יתר המבקשים יוצגו על-ידי עו"ד זוהר פדובה ועו"ד נטעלי מימון. דיירי המגדל יוצגו על-ידי עו"ד אלון יואלי ועופר לרר.

907 שקל לחודש בצפון הישן

סוגיית המחסור בחניות הביאה תושבים רבים בשנה שעברה למתוח ביקורת בענין מיזם החניות אוטותל המופעל על-ידי חברת קאר2גו. במסגרת הפרויקט, הופקעו על-ידי העירייה לא פחות מ-520 מקומות חניה, חלקם הגדול, במיקומים המרכזיים והאטרקטיביים ביותר בעיר, לטובת רכבי הפרויקט, שאותם ניתן לשכור לפרקי זמן קצרים. הפקעת החניות, וסימונם ברחבי העיר לשימושם הבלעדי של רכבי אוטותל בלבד, הביאה למרמור בקרב תושבים שטענו כי מקומות החניה הנחשקים, עומדים לעיתים קרובות ריקים משימוש. בעירייה טענו בעבר ב"גלובס" בקשר לטענות כי "בבחירת מיקומי חניות אוטותל בחנה עיריית תל-אביב-יפו מספר היבטים, לרבות הסדרי התנועה והחניה, המרחקים בין החניות, מיקומי תחנות תל-אופן, אזורי הביקוש הצפויים ורצון לצמצם ככל האפשר את ההשפעה על תושבי העיר. כמו כן, ישנה כוונה להרחיב את המיזם לערים נוספות במטרופולין והנושא בבחינה".

כדי להבין עד כמה מדובר בשוק רותח, בדק אתר yad2 לבקשת "גלובס" נתונים אודות שוק השכרת החניות בתל-אביב. מהנתונים עולה שנכון לתחילת השבוע הוצעו באתר 502 חניות פרטיות להשכרה בחמשת השכונות המובילות בעיר לבדן. לפי הנתונים אם תרצו להשכיר חניה בצפון הישן של תל-אביב יבקשו מכם את המחיר הגבוה ביותר בממוצע - 907 שקל. באזור גני שרונה וקרית הממשלה המחיר המבוקש עומד על 853 שקל בממוצע לחניה, ואילו בדרום הצפון הישן מבקשים בעלי החניות 809 שקל בממוצע עבור חניה. במרכז העיר, כך לפי נתוני אתר yad2, היצע החניות גדול מבשאר השכונות ה'יקרות' לחניות לשכירות בתל-אביב. נכון לתחילת השבוע הוצעו באזור זה 252 חניות במחיר ממוצע של 760 שקל לחודש.

שכונות מובילות בהיצע חניות להשכרה בת"א

ועם מחירים כאלה, אין פלא שבימים אלה מתקיים בבית המשפט מאבק משפטי אחר סביב הנדל”ן המבוקש ששמו חניה. מדובר במאבקם המשפטי של 80 מדיירי מתחם גינדי TLV בתל-אביב. אלה טוענים במסגרת עתירה מנהלית שהגישו לבית המשפט המחוזי בעיר, באמצעות עו"ד שלומי סהר ונאור אילוז ממשרד גרשטיין סהר, כי 300 חניות שהיו אמורות לשמש את אורחיהם, לא עומדות לרשותם. זאת לטענתם, בניגוד לתב"ע החלה על המתחם, שקבעה כי 20% מהחניות בפרויקט הענק יוקצו לטובת אורחי המתחם.

לטענת הדיירים, חניות אורחים מהוות חלק בלתי נפרד מתקן החניה למגורים שנקבע בתב"ע, אלא שבפועל הן משמשות את הנהלת הקניון. לטענתם, עיריית תל-אביב מתעלמת מהתכליות שהובילו להגדלת תקן החניה למגורים הכולל את חניות האורחים ואינה מבטיחה את קיום הוראות התוכנית. בפועל כך נטען, אין הפרדה בין חניות המגורים ואורחיהם לבין חניות הקניון, ואם לא די בכך, השימוש בחניות האורחים המיועדות לדיירי הפרויקט, כרוך בתשלום שנדרש על-ידי הנהלת הקניון.

המטרה שעומדת מאחורי מאבק הדיירים במקרה זה, כוללת את רצונם של הדיירים לוודא שחניות אורחי דיירי המתחם יוצמדו לדירותיהם בטאבו ויהיו חלק מהרכוש המשותף של כל בעלי הזכויות בפרויקט. בנוסף טוענים הדיירים כי בעוד התב"ע קבעה כי חניות המגורים יהיו באגף נפרד מחניות הקניון, הרי שבפועל היזמים לא ביצעו הפרדה והוועדה המקומית לא הבטיחה את מנגנון ההפרדה המחייב בין חניות המגורים והאורחים לבין חניות הקניון.

מחברת מגדלי תל-אביב המפעילה את המתחם לא נמסרה תגובה. יחד עם זאת, עיריית תל-אביב התייחסה לנושא וציינה, כי בניגוד לנטען בעתירת דיירי המתחם, "יישום חניות האורחים תואם את הוראות התב"ע". לטענת העירייה, "התב"ע קובעת תוספת של עד 20% מסך מקומות החניה למגורים עבור חניות אורחים לדיירים במתחם, אולם לא קובעת היכן ימוקמו חניות אלה ואף אינה קובעת כי הן חלק מהרכוש המשותף". עוד נמסר מהעירייה כי "ההחלטה לנהל את מקומות החניה לאורחים כחניון ציבורי הינה החלטה סבירה". ההליך המשפטי מוסיף להתקיים. 

עוד כתבות

גגות ארגנטינה כפי שהם נראים מתחנת החשמל של אדסור / צילום: REUTERS/Marcos Brindicci

תקלה הותירה את כל ארגנטינה ואורוגוואי ללא חשמל בבתים

48 מיליון תושבי ארגנטינה וברזיל נמצאים בשעה זו ללא חשמל עקב תקלה נרחבת בין שתי המדינות ● גם חלקים מפראגוואי וברזיל סובלים מהתקלה

יוסי ורשבסקי / צילום: איל יצהר

מנכ"ל רשת על העימות בין ליאור שליין ורני רהב: "זה לא מוסיף לנו כבוד"

ביום שישי, במונולוג הסיום של "גב האומה", ליאור שליין ביקר בחריפות את "שרון ורהב בע"מ" - שתיהן תוכניות של רשת 13 ● בתגובה העלה רני רהב לרשתות החברתיות סרטון תחת הכותרת "אני משתין עליך" ● מנכ"ל רשת יוסי ורשבסקי: "ביקורת וחופש הביטוי צריכים לשמור על ענייניות"

הפגנת ענק נגד מנהיגת הונג קונג / צילום: ATHIT PERAWONGMETHA, רויטרס

רחובות הונג קונג סוערים: הצצה למחאה שמאיימת על השלטון

מנהיגת הונג קונג אמנם הודיעה אתמול כי היא משעה את הדיון בחוקי ההסגרה לסין לזמן בלתי מוגבל, אך היום מאות אלפי אזרחים יצאו לרחובות בדרישה כי תתפטר מתפקידה ● צפו בתמונות

רצועת החוף של תל אביב יפו. בקרוב תשלמו יותר / צילום: shutterstock

סיכום רבעון במלונאות: איפה הישראלים מעדיפים לנפוש?

הפדיון הכולל של המלונות בישראל ברבעון הראשון של השנה הסתכם ב-2.4 מיליארד שקל - עלייה של 3% לעומת התקופה המקבילה ● התיירים לנו בעיקר בירושלים ובתל אביב, ו-42% מהתיירים הישראלים נפשו באילת

עינת קליש/צילום:רמי זרנגר

עיריית חיפה נגד המשך בניית הנמל: "יהרוס את התעופה בעיר"

(עדכון) ● העירייה הגישה עתירה מנהלית ובקשה דחופה לצו ביניים שימנע את המשך בניית נמל המפרץ, שלטענתה, חוסם את הסיכוי להאריך את מסלול ההמראות והנחיתות בשדה התעופה ● בית המשפט נתן צו ביניים המורה כי לא יונפקו היתרי בנייה לפי התוכנית עד למועד הדיון שיתקיים ב-11 ליולי ● "במידה ולא יתאפשר להאריך את מסלולו באופן מניח את הדעת, חברות תעופה יוותרו עליו, ועם הזמן השדה ייסגר"

משה כחלון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הלמ"ס מעדכנת למטה את צמיחת המשק ברבעון הראשון

עפ"י האומדן השני שפורסם היום, המשק צמח בשלושת החודשים הראשונים של השנה ב-3.3%, ללא יבוא כלי רכב, לעומת 3.7% באומדן הקודם ● היבוא זינק ב-14.6%

שופרסל / צילום: תמר מצפי

קופון מזויף של רשת שופרסל על סך 900 שקל מופץ ברשתות

לפי העברית העילגת שבה הוא מנוסח אפשר להבין שמדובר בזיוף, עם זאת הפיתוי למתנה בשווי של 900 שקל עשויה לטשטש את העניין ● לפני כשנה במסגרת הודעה מזויפת הציעו מתחזים בשם שופרסל קופונים לרגל חגיגות ה-60 של הרשת

ג'נרל אלקטריק/ צילום: רויטרס / Stephane Mahe

קרן ההון סיכון של ג'נרל אלקטריק מחפשת קונה לפורטפוליו

ל"גלובס" נודע כי הקרן הודיעה לחברות הפורטפוליו על כוונתה למכור את הפורטפוליו לפני כשבוע ● GE הבהירה כי היא מעוניינת למכור את הפורטפוליו שלה בשלמותו, דבר שעשוי להיות מאתגר

מכלית נפט בוערת במפרץ עומאן/ צילום: רויטרס

איראן וארה"ב: כשחוסר ההיגיון מתחיל להיות הגיוני מאוד

זה לא מתקבל על הדעת: האם האיראנים יפגעו בכבודו של מנהיג זר, שחצה יבשת שלמה כדי לנסות ולהשכין שלום בינם לבין השטן הגדול? האם האיראנים יתגרו בנשיא חם מזג, שהבטיח להביא את ״סופה הרשמי״ של ארצם? ● אבל אולי זה דווקא מתקבל מאוד על הדעת

סטנלי פישר / צילום: איל יצהר

סטנלי פישר: "הפד העלה את הריבית בדצמבר בגלל שטראמפ קרא לו לא להעלות ריבית"

נגיד בנק ישראל לשעבר, ששימש גם המשנה ליו"ר הפדרל ריזרב, בהתבטאות לא שגרתית בצל ויכוח סוער: הפד נתון ללחצים פוליטיים ● מעריך כי הנשיא טראמפ לא ימנה את יו"ר הפד ג'רום פאוול לכהונה נוספת אם ינצח בבחירות 2020

בינה מלאכותית / שאטרסטוק

חוקרים מפתחים כלי שיחזה מראש סכסוכים בעקבות מחסור במים

הכלי - אותו מפתחת "השותפות למים, שלום וביטחון" (WPS), שותפות בין מספר ארגונים בתמיכת משרד החוץ ההולנדי - ישתמש במידע שנאסף מלוויינים של נאס"א ושל סוכנות החלל האירופית כדי לנטר מאגרי מים ברחבי העולם, וכן במידע של ממשלות, ארגונים בינלאומיים וגופי מחקר ובטכנולוגיות חישה מרחוק, למידת מכונה ועיבוד של ביג דאטה, כדי לחזות מראש את הקונפליקטים עד שנה מראש

נגיד הפד, ג'רום פאואל/ צילום: רויטרס / Jonathan Ernst

השבוע בשווקים: כל העיניים מופנות אל הודעת הריבית של הפד

הבנק הפדרלי צפוי להודיע ביום רביעי הקרוב על גובה הריבית ולספק תחזית לצמיחה ולאינפלציה ● לאחר פרסום מדד מאי בשוק המקומי, הציפיות הן למדד שלילי ביוני ויולי ● אחרי נפילה של 15%, מחיר הנפט במוקד ● בשוק המקומי יפורסמו נתוני התחלות הבנייה לרבעון הראשון של השנה ומספר המשרות הפנויות לחודש מאי ● התחזית השבועית של "גלובס"

משה ברקת / צילום : רפי קוץ

הרפורמה של רשות שוק ההון בביטוחי החיים: הנחות של לפחות 15% ללפחות 6 שנים

רשות שוק ההון שבראשות משה ברקת מקלה את מנגנון החזר העמלות ע"י סוכני הביטוח במקרה של ביטולי פוליסות חיים טהורות ● הרשות: "המהלך הוא חלק ממתווה שמובילה הרשות בכל הנוגע למעמדו ותפקידו של סוכן הביטוח הפנסיוני והפיכתו לסוכן-יועץ אובייקטיבי שאינו מוטה ע"י תמריץ מהיצרנים"

רן עוז / צילום: רמי זרנגר

פעם שנייה ברציפות שמגדל תולה תקוות בבכיר שבא מכאל ללא ניסיון בביטוח: רן עוז נבחר למנכ"ל החדש

לאחר חודשים של חיפושים והערכות, יו"ר מגדל ביטוח ניר גלעד בחר ביו"ר כאל כמנכ"ל חדש למגדל, במקומו של דורון ספיר שקודם תפקידו הנוכחי ניהל את כאל ● אליהו: עוז נבחר על מנת "להוביל ולנהל את החברה בשנים הקרובות, בהן מגדל צריכה לבסס את ההובלה בענף הביטוח, בכל ענפי הפעילות"

גיל טופז / צילום: איל יצהר

בנק ירושלים עדיין לא מוותר על דקסיה: מציע 695 מיליון שקל במזומן

בנק ירושלים טוען כי יש לבטל את העסקה של דקסיה עם דיסקונט, שנעשית בתמורה לסך של 670 מיליון שקל ● מבקר את החלטת רשות התחרות שאישרה בתנאים את המיזוג של דקסיה למרכנתיל דיסקונט ● סביבת בנק מוניציפל: "לא ברור למה בנק ירושלים שוב מתעורר כשהנושא בכלל לא עומד על הפרק"

איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס  / צילום: עינת לברון	,

בגלל הצפי לירידה משמעותית במסירות כלי רכב ב-2019 ושחיקה ברווחיות: אופק הדירוג של אג"ח קרסו מוטורס שונה ל"שלילי"

מידרוג: אם לא יחולו שינויים מהותיים, דירוג קרסו "עלול לרדת תוך 12-18 חודשים" ● בחברת הדירוג צופים "שחיקה נוספת ברווחיות החברה בשנת 2019, במידה שעלולה לעלות על הערכותינו הקודמות"

ענת גואטה יור רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

למרות אזהרות רשות ני"ע: הגוף שמשיק קרן ש"תשאף לתשואה של לפחות 7.5%"

למרות אזהרת רשות ניירות ערך מפני מניפולציות ובעיות במאמצי שיווק של קרנות השקעה, יום לאחר מכן בהלמן אלדובי יוצאים בסבב גיוס לקרן חוב ציבורית תוך פרסום שמאתגר את ההוראות ● בעקבות פניית "גלובס", בהלמן אלדובי שינו את נוסח ההודעה

עופר בלוך / צלם: רוני שיצר

חברת החשמל חתמה על הסכם פיצויים עם חברות הגז המצריות: תסתפק בכ-15% בלבד מהפיצוי המקורי

חברת החשמל דיווחה הלילה כי חתמה על הסכם פשרה עם חברות הגז המצריות EGPC ו-EGAS, לפיו תקבל 500 מיליון דולר בתוך שמונה שנים וחצי ● סכום הפיצוי המקורי שנפסק לטובת חברת החשמל בבוררות בינלאומית עמד על 2.36 מיליארד דולר ● מנכ"ל חח"י: "מו"מ עיקש ונחוש, כשברקע היה ברור לכל הצדדים כי יכולות הגבייה בפועל שואפות לאפס וכל סכום שיוחזר לציבור הוא בגדר הישג נדיר"

יוסי אלקובי/ צילום: דני שביט

במגזר העסקי דורשים: פיצוי על יום שבתון - כמו בעוטף עזה

בעלי עסקים קטנים יפגינו מחר מול משרד האוצר במחאה על יום השבתון בבחירות לכנסת ה-22 בספטמבר הקרוב ובדרישה לקבל פיצוי על ההפסדים הצפויים להם ● בהתאחדות התעשיינים טוענים כי העלות של 3 ימי שבתון בשנה אחרת למגזר הפרטי עומדת על 4.5 מיליארד שקל

נתניהו ומנדלבליט/  צילום: אלכס קולומויסקי / ידיעות אחרונות

התנועה לטוהר המידות למנדלבליט: מנע את הגדלת הממשלה

בתנועה  מדגישים כי גם אם יש לנתניהו סמכות למנות שרים בשלב הזה, הדבר לוקה בחוסר סבירות בסיטואציה שבה הממשלה היא ממשלת מעבר מיוחדת שקיבלה אמון רק בראשית הכנסת ה-20, ביוני 2015, וגם כיוון שהכנסת ה-21 החליטה על התפזרותה כיוון שנתניהו כשל בניסיון להרכיב ממשלה