גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שברולט ספארק המחודשת: קטנה, מאובזרת ובטוחה

שברולט ספארק נראית יקרה מכפי שהיא באמת, שומרת על ביצועים נמרצים ומגיעה עם אבזור בטיחותי רציני ● אבל לא בטוח שזה יעזור לה לשרוד את מתקפת המס הירוק

אחד ההישגים המרכזיים של "המיסוי הירוק" הישראלי, שנכנס לתוקף בתחילת העשור, היה דווקא חברתי ולא סביבתי. הטבות המס "הירוקות" הפכו את ייבוא מכוניות המיני העירוניות לישראל לכדאי, הורידו את רצפת המחיר בחלק הזול של השוק ויצרו בן לילה פלח עממי משגשג.

בטווח מחירים של כ-65 עד 80 אלף שקל, לפני הנחות משמעותיות במבצעים ובערוצי שיווק כמו "אפס קילומטר", הפלח הזה פתח את הדלת לעולם הרכב החדש למעמדות סוציו-אקונומיים נמוכים ולבעלי תקציב מוגבל (צעירים, סטודנטים וכו'). הוא אפשר להם להשתחרר מכבלי הרכב המשומש, שכרוך בדרך כלל בהוצאות שוטפות גבוהות, וסייע לטפס בסיוע מימון נוח - בסביבות 500 שקל לחודש - לרכב אוטומטי חדש, חסכוני, שימושי והגיוני - ובעיקר בטיחותי הרבה יותר - מרכב מיושן.

רכב

קחו, למשל, את מודל 2019 המחודש של שברולט ספארק. המכונית הקטנה מגיעה לארץ כסטנדרט עם עשר כריות אוויר, התרעה קרבה וסטייה מנתיב מובנית ברכב וגם בלימת חירום אוטונומית. נסו למצוא פיצ'רים כאלה ברכב משומש ותגלו, שהם כלולים, אולי, בדגמי פרמיום בני שנה עד שלוש שנים, שעולים עשרות אחוזים יותר.

אבל בישראל הכנסות ממסים קודמות תמיד לצדק חברתי. כך גם המס הירוק "המעודכן", שפורסם השבוע וייכנס לתוקף באפריל הקרוב. נוסח המס החדש עתיד להקטין משמעותית את הטבות המס לפלח הזה ולהביא להתייקרות רוחבית של אלפי שקלים בפלח, אולי אפילו לנטישה של דגמים. המסר של המדינה ברור: אם אין לך 25-30 אלף דולר פנויים (כמחציתם מיסים) לרכב חדש, החיים שלך שווים פחות. לא טוב? שים את עצמך ואת משפחתך בתחבורה ציבורית כושלת או באיזו משומשת רעועה או סתם תשעבד את עצמך להלוואות מעבר ליכולת ההחזר שלך.

ועדיין שברולט ספארק החדשה, שהושקה ב-2016, היא אחת ממובילות המכירות בפלח המיני הישראלי, ולא קשה לראות מדוע. זו מכונית נאה, עם פרופורציות מאוזנות שנראית גדולה ויקרה מכפי שהיא באמת. מודל 2019 עבר שינויי עיצוב קלים בלבד, שכוללים בעיקר גריל בעיצוב חדש וערכה של עיטורים קוסמטיים. אבל רכב ההדגמה שלנו, עם צבע מטאלי נוצץ, שלל עיטורי כרום, תאורת LED וחישוקי 15 רחבים, נראה כמו מכונית "אמיתית" ולא כמו פשרה זולה למוגבלים בתקציב.

אחרי כל מפלצות הכביש ורכבי ה-SUV המגודלים שבהם נהגנו לאחרונה, המעבר למכונית באורך 3.65 מ' וברוחב 1.6 מ' היה מרענן, ושירת אותנו נאמנה במרדף הבלתי פוסק (והבלתי אפשרי) אחרי מקומות חנייה בעיר.

ריפודי עור והתנעה ללא מפתח

תא הנוסעים יוצר קונפליקט משעשע. מצד אחד זו מכונית מיני עם בסיס גלגלים באורך כ-2.4 מ' ותא נוסעים שמכתיב ליושביו קרבה אינטימית. אמנם הגג הגבוה יחסית מספק מרחב ראש סביר לממוצעי קומה ומשטחי זכוכית הגדולים מונעים תחושה קלאוסטרופובית, אבל כמו בכל רכבי הז'אנר הזה, המושב האחורי מציע מרחב מוגבל לברכיים ומיועד בעיקר לילדים ומתבגרים. תא המטען מספק את המינימום ההכרחי (185 ליטר, לפני קיפול מסעד המושב).

מצד שני רמת האבזור בתא, לפחות בגרסה הבכירה בה נסענו, לקוחה מסגמנטים אחרים. יש מסך מולטימדיה מקורי וחד, שמשקף את מסך הסמרטפון, מערכת קול איכותית ולוח מחוונים עשיר. בגרסה הבכירה בה נסענו, האבזור כלל גם בקרת שיוט, כניסה והתנעה ללא מפתח ואפילו ריפוד עור, שמתאים לפלח השוק הזה כמו שעון קרטייה לידו של הומלס.

מה שחשוב יותר, כאמור, הוא שכל הגרסאות מגיעות עם ערכה עדכנית ומקיפה של אבזור בטיחותי פאסיבי וסיוע אקטיבי לנהג, שכמותה קשה למצוא כיום גם במכוניות הרבה יותר גדולות ויקרות. הסט הבטיחותי מתפקד היטב ומהווה יתרון שיווקי ופסיכולוגי לא מבוטל במכונית, שלרוב משמשת נהגים צעירים ו/או מתחילים. איכות הייצור טובה ומוקפדת, כמקובל במכוניות מתוצרת דרום קוריאה, אם כי מטבע הדברים חומר הדיפון הדומיננטי הוא פלסטיק נוקשה.

יתרון לא מבוטל של הספארק הקודמת, והנוכחית, הוא מנוע "אמיתי" עם ארבעה צילינדרים בנפח 1.4 ליטר שמייצר 96 כ"ס. זה לא המנוע השקט והמעודן בפלח, אבל הוא בהחלט מעניק לספארק "ניצוץ" ראוי.

תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-12.6 שניות לא נשמעת מרשימה, אבל בפועל משקל עצמי של כ-1,000 קילו יוצר יחס מכובד בין הספק למשקל ותחושה של מרץ נעורים - עם האצות מכובדות מהרמזור, עקיפות בטוחות ושמירה על תנופה בעליות ארוכות. במיוחד אם מטפסים לעבר הקו האדום ומתעלמים מהעלייה הנלווית בדציבלים.

התיבה הרציפה לא מאפשרת שליטה ידנית, אולם היא משודכת היטב למנוע והתכנות המעודכן שלה הרבה יותר פרוגרסיבי ופחות היסטרי מאשר הדור היוצא. מטבע הדברים, מנוע כזה פחות חסכוני מאלטרנטיבות קטנות נפח עם שלושה צילינדרים. מי שייסע בעיקר בעיר, ישיג בסביבות 12 קילומטר לליטר.

תחושת ביטחון בכבישים מפותלים

הספארק היוצאת הייתה זריזה אבל השליטה בה הייתה די מעורפלת ואקראית. מישהו ב-GM כנראה לקח את הביקורת ברצינות, ולמרות שהדור החדש הוא לא GTI, הוא בהחלט משתף יותר את הנהג בתהליך הנהיגה. ההיגוי עדיין קליל, אבל מרגיש הרבה יותר מאוזן ונעים, ופחות מלאכותי מאשר במודל היוצא. הצמיגים בחתך 55' על חישוקי 15 אינץ' מעניקים אחיזה משופרת ותחושת ביטחון, גם על כבישים מפותלים ובמהירויות שיוט בין עירוניות לא מבוטלות.

חבל רק שהמהנדסים לא מצאו פתרון לבעיית המתלים הנוקשים, שעדיין נוטים להקפיץ את הרכב והנוסעים בעת מפגש עם מהמורות. ייתכן שהמצב טוב יותר בגרסאות שמגיעות עם סט פחות קרבי של חישוקים וצמיגים.

מחיר שברולט ספארק החדש נע בין כ-80 ל-83 אלף שקל לפני ההנחות, שנפוצות בפלח הזה. בהתחשב ברמת האבזור, בפוטנציאל הבטיחות ובהתאמה לצפיפות הגוברת בכבישי וערי ישראל, זו בהחלט בחירה הגיונית ונכונה. אבל, כפי שאמרנו בפתיחה, עתידה של הספארק, ושל כל הפלח, תלוי כיום בנוסחת מס "ירוקה" ובתיאבון של המדינה להכנסות ממסים. 

חלק מהמתחרות

קיה פיקנטו / יונדאי I10

האחיות-המתחרות פיקנטו ו-I10 מובילות מזה שנים את המכירות בפלח, ובשנה שעברה עברו מתיחת פנים תקופתית, שלוותה בשדרוג של האבזור התקני והמערך הבטיחותי. בחו"ל מוצע גם מנוע 1 ליטר טורבו, אך לא ברור אם האופציה הזו תגיע גם אלינו

סקודה סיטיגו / פולקסווגן UP 2020

לקראת סוף השנה תציג קבוצת פולקסווגן את הדור החדש של משפחתיות המיני-עירוניות שלה שיחליפו בהדרגה את פולקסווגן UP, סקודה סיטיגו וסיאט MII בנות ה-8. ממידע ראשוני עולה שהמשפחה החדשה תהיה גדולה ומרווחת יותר, תצויד בבטיחות מתקדמת ותציע גרסת מיני-SUV אופנתית וכנראה גם אופציה חשמלית

טויוטה אייגו / פיג'ו 108

בנות הדודה אייגו, 108 ו-C1, שמיוצרות על אותו פס ייצור משותף הולכות כל אחת בדרכה בכל הנוגע לעיצוב. מתיחת הפנים האחרונה העניקה להן עיצוב רענן יותר, מערכות בטיחות מתקדמות ומערכות בידור/מולטימדיה יעילות, בשילוב עם תוספת חיונית להספק. הממדים עדיין הם הקטנים בחבורה

עוד כתבות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות