גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם פרסום הסל של משרד הכלכלה והלמ"ס יחנך את הציבור לצרכנות נבונה?

הסל שמפרסמים משרד הכלכלה והלשכה המרכזית לססטיסטיקה הוא עוד כלי שיאפשר לצרכנים להשוות מחירים בין הרשתות השונות ● הנתונים האלה כבר עומדים לרשותנו כמה שנים, אבל הניסיון מלמד כי רק מעטים משתמשים בהם ● איך נבחרו 68 המוצרים הכלולים בסל, ומה חסר בו?

סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

ההכרזה של משרד הכלכלה והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) על פרסום לציבור של מחירי סל בן 68 מוצרים פופולריים מדי רבעון, נועדה לשמש כלי לקידום התחרות בין רשתות המזון וכלי להשוואת מחירים בידי הצרכן. מבחינת משרד הכלכלה, הפרסום יאפשר מעקב אחר השינוי במחירים. נכון לבדיקה הנוכחית, נמצא פער של 17% בין הרשת הזולה, רמי לוי, ובין היקרה, שופרסל שלי - 878 שקל לעומת 1,059 שקל בבדיקה הנוכחית.

"הסל הזה הוא כלי שאמור ליידע כל משפחה מה צפויה להיות עלות סל הקניות החודשי שלה", אמרו בלמ"ס על השקת הסל, שנדחתה במשך מספר חודשים והתקיימה כנראה רק בזכות הקדמת הבחירות.

האם מכאן תבוא הישועה של הצרכנים? "גלובס" גיבש שאלות ותשובות שיבהירו מה יתרום לנו הפרסום החדש. 

הרכב הסול

1. לפי מה נבחרו המוצרים?

ראשית לפי היקף הצריכה: המוצרים שההוצאה עליהם הייתה הגבוהה ביותר הוכנסו לסל, אבל לאו דווקא היקרים ביותר. למשל מוצרי יסוד כמו מלח או סוכר הוכנסו אף שהערך הכספי שלהם נמוך. מתוך כל קבוצת מוצרים נבחר מוצר אחד - כך נבחר חזה העוף בתחום העוף. שיקול נוסף היה היה שהמוצר נרכש בידי שיעור גבוה של משקי-הבית. מספר המוצרים הוגבל ל-68 כדי לאפשר לציבור לעקוב אחריהם בקלות יחסית. בלמ"ס הקפידו לא להפנות למותגים מסוימים או לרשתות מסוימות, אולם במשרד הכלכלה לא היו כבולים למגבלות האלה. מוצר אחד שלא נכנס לסל, למרות שרבים צורכים אותו, הוא סיגריות - משיקולים של בריאות הציבור.

2. האם הפרסום הוא הודאה בכישלון של מאגר המחירים?

מאגר המחירים שהושק ב-2015 לפי חוק המזון לא השיג את המטרה שלו - לאפשר לצרכנות להשוות מחירים בין רשתות לפני שהם עורכים קניות. בפועל - הוא משמש בעיקר את הרשתות ואת הספקים להחלטה על ייקור מחירים. מלכתחילה היה ברור שהמאגר תלוי באפליקציות פרטיות - פרייסז, מיי סופרמרקט, זאפ מרקט - שיעבדו את המידע ויעבירו אותו בצורה נגישה וקריאה לצרכן. המועצה לצרכנות כבר היום מפרסמת סקירת מחירים באמצעות אפליקציית פרייסז אחת לחודש, וכעת היא תפרסם סקירה המבוססת על הסל האמור. גם היום מי שרצה להשוות מחירים, ומדובר בשיעור זניח של צרכנים, יכול היה להרכיב לעצמו את סל הקניות הקבוע שלו ולהשוות עצמאית, אבל זה לא נעשה כמעט. האם כעת גיבוש סל של 68 יוביל את הצרכנים להשוות מחירים? כנראה שלא. הקמת המאגר והטלת החובה על הרשתות להעביר את המחירים שלהן בכל הסניפים, לכל המק"טים, על בסיס שעתי, התרחשה עוד ב-2014 ועלות הפרוצדורה נפלה על הרשתות. כיום התהליך נעשה דרך מערכות הקופות של הרשתות שמעבירות את הנתונים לענן - וממנו מושכות האפליקציות את המחירים ומעבירות לצרכן, שלא ממש טורח להסתכל בהם.

3. מדוע יש רשתות שלא נמצאות ברשימה?

"רשתות המזון שנכללו בהשוואה הן הרשתות המוגדרות קמעונאי גדול לפי חוק המזון, ושיעור מוצרי הסל הנמכרים בהן גדול מ-80%", כך הגדיר משרד הכלכלה. אלא שזה לא מדויק. בולטות בהיעדרן רשתות גדולות כמו אושר עד, טיב טעם או AM:PM. מיכל פינק, סמנכ"לית אסטרטגיה במשרד הכלכלה, משיבה כי נכנסו לרשימה רק רשתות שבהן נמצאו לפחות 80% מהמוצרים, ולכן הרשתות הללו מחוץ לרשימה. האם המוצרים הפופולריים ביותר אכן לא נמכרים ברשתות הללו? גם מחירי האונליין של הרשתות לא נכללים בהשוואה, ערוץ שגדל מדי שנה ובשופרסל לבדה תופס נתח של 13% מכלל מכירות הרשת. לפי פינק, זהו נושא שהמשרד ייתן עליו את הדעת בהמשך. זאת ועוד, בחלוקה הקטגוריאלית, כאשר מופיע ניתוח מחירי מוצרי הטואלטיקה והניקיון - מדוע לא מופיעים מחירי רשתות הפארם? לפי פינק, "כרגע לא נכלול את רשתות הפארם, משום שההשוואה מתמקדת במחירים בסופרמרקטים הכוללים מזון".

4. מהם הקריטריונים שלפיהם נבחרו המותגים? מדוע אורז של סוגת ושמן קנולה ללא מותג?

במשרד הכלכלה מדגישים כי "המוצרים נבחרו על-פי 3 קריטריונים: משקלם היחסי ב'סקר הוצאות משקי-הבית' המבוצע על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; רמת השונות בין חמישוני ההכנסה בישראל באופן שבו נבחרו מוצרי בסיס הנצרכים על-ידי כלל החמישונים; מוצרים שנמכרים לאורך כל עונות השנה". בכל קטגוריה נבחר "המוצר הדומיננטי המוביל, האוחז בנתח של 40% לפחות. למשל, בדגני בוקר - תלמה הוא המותג המוביל, או במשחות שיניים קולגייט מחזיקה ב-52% נתח שוק. במעדני החלב נבחר קרלו, אף שלדני יש נתח גדול יותר, שנכנס לרשימה משום שהפערים ביניהם היו צמודים יחסית, ושאפנו לפיזור של יצרנים בסל", אומרת פינק. בשורת החטיף, במקום במבה מוצג דוריטוס לאור הצורך לגוון. במקומות שבהם לא הוגדר מותג ספציפי, למשל בשמן קנולה, המשמעות היא שבכל חנות ייבדק מוצר אחר, תוצרת הארץ, מיובא או של המותג הפרטי במקרה שהוא יהיה הזול. זו תהיה ההתייחסות היחידה למותג הפרטי, אשר בשופרסל, הרשת הגדולה בישראל, תופס נפח של 25%.

5. איך אפשר להשוות מוצרים טריים וקפואים? הרי האיכות שונה - וגם המחיר.

"אנחנו רואים פערים שיכולים להיות מוסברים באיכות בקטגוריות האלה", מודה פינק, "ואנחנו ערים לזה. אבל גם במזון יבש יש פערים משמעותיים שיכולים להגיע ל-30%, ללא תלות באיכות המוצר".

6. מה בנוגע למוצרים בפיקוח ממשלתי?

רבים ממוצרי החלב - חמאה, שמנת מתוקה, חלב בשקית - נמצאים בפיקוח מחירים ואינם משקפים תחרות בין הרשתות. על כך עונה פינק כי המטרה הייתה להראות את הסל של המוצרים הנצרכים ביותר, "ועדיין יש פערים בקטגוריה, ויש רשתות שמוכרות את המוצרים האלה במחיר מוזל מהמחיר המפוקח".

7. אז המחיר של 68 מוצרים יוזל - ומה עם שאר המוצרים?

מכירים את הטריק שלפני החגים הרשתות מורידות מחירים של מוצרים שברור שייכללו בסקירות בתקשורת לבחירת "הסל הזול ביותר"? גם כאן הגדרה של 68 מוצרים תוביל למניפולציה ולהוזלת המוצרים שנכללים ברשימה, בשיתוף-פעולה או ללא שיתוף-פעולה עם הספקים. ומה עם שאר אלפי המוצרים בחנויות? "מבחינתנו זה הסל השכיח ביותר", אומרת פינק. "גם הוזלה של המוצרים הללו היא הישג עצום". עוד היא אומרת כי לפי הבדיקות הרבעוניות יוחלט האם לגוון את הסל.

8. איך מתמודדים עם הבדלים במחירים שמוצעים בסניפים שונים של אותה רשת?

המחירים מייצגים את הממוצע הרשתי - אלא שלאור ההבדלים במחירים בין הסניפים, למעשה הם לא מייצגים את המחירים בפועל כשהצרכן מגיע לסניף מסוים. "הצרכנים יכולים להסתכל באפליקציות ולבדוק את המחירים בסניפים מסוימים", משיבה פינק.

9. המחירים כוללים מבצעים לחברי מועדון - ומה עם מי שלא חבר?

הסל המוצג כולל גם מבצעים שמוצעים בנקודת הזמן ברשתות - שחלקם הרי מיועדים רק לחברי מועדון ולכן לא רלוונטיים לכלל הציבור. "החשיבה הייתה להכניס את המחירים כהווייתם ולשקף ממוצע בין המבצעים. יצאנו מנקודת הנחה שרבים מהצרכנים מחזיקים בחברות במועדונים, ושגם כאן את המחירים הם יכולים לבדוק נקודתית באפליקציות", אומרת פינק.

10. האם בסופו של דבר הכול נעשה כדי לעודד את הצרכנים לסגל לעצמם הרגל של השוואת מחירים?

"אנחנו מעודדים את הצרכנים למודעות ומספקים לכך כלי עבודה, וזאת לצד הפעלת לחצים על הרשתות ועל היצרנים", אומרת פינק.

עוד כתבות

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחותם של הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● על פי דיווח הוול סטריט ג'ורנל, ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין