גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעיית הפריון: רק 10% מהתעשיינים הטמיעו טכנולוגיות שעומדות בסטנדרטים בינלאומיים

מסקר שקיימה התאחדות התעשיינים עולה כי מפעלים רבים בישראל נמצאים בפיגור טכנולוגי ולא עומדים בסטנדרטים בינלאומיים של ייצור ותחרות - מה שמוביל לפריון נמוך ● הבשורה החיובית: כמחצית מהמתעשיינים כבר מתכננים מעבר ל"ייצור מתקדם", שכולל אימוץ טכנולוגיות חדישות

רובי גינל / צילום: יוסי אלוני
רובי גינל / צילום: יוסי אלוני

כמחצית מהמפעלים בישראל לא החלו לתכנן מעבר ל"ייצור מתקדם", ורבים מבין התעשיינים מצביעים על שורה של חסמים שמקשים עליהם תכנון כזה - כך עולה מניתוח שעשתה בנושא התאחדות התעשיינים. הניתוח מתבסס על סקר שהתקיים בנובמבר האחרון בקרב כ-200 חברות מכל ענפי התעשייה.

תוצאות הסקר מגלות כי מפעלים רבים ברחבי הארץ לא עומדים בסטנדרטים בין-לאומיים של תחרותיות, בשל מצבם הטכנולוגי. הם מורגלים לתהליכי ייצור מסורתיים שמובילים, בין היתר, לפריון נמוך ולחוסר יכולת להתמודד עם התחרות והשינויים ברמה הגלובלית.

טכנולוגיות ייצור מתקדם כוללות הדפסות תלת ממד, שילוב ננו טכנולוגיות במוצרים, אוטומציה מתקדמת וניתוח של ביג דאטה לייעול של תהליכים ושימוש במשאבים. 38% ממשתתפי הסקר כלל לא הכירו את סוגיית המעבר לייצור מתקדם, המכונה גם תעשייה 4.0 או המהפכה התעשייתית הרביעית, שאמורה להביא לעלייה משמעותית ברמת הפריון.

מהם החסמים שמונעים מהתעשיינים לעבור לייצור מתקדם? רבע מהמשיבים בסקר סימנו את היעדר הידע וההבנה בכל הקשור למהפכה התעשייתית הרביעית - כחסם מרכזי שעומד בפני התעשייה הישראלית. שיעור דומה של תעשיינים סימנו את חוסר התאמת הטכנולוגית לפעילותם התעשייתית כחסם. 46% ממשתתפי הסקר סבורים כי תמריצים ממשלתיים יעודדו את האצת המעבר לייצור מתקדם ו-25% ממשתתפי הסקר משוכנעים כי פעולות להגברת המודעות והנגשה של ידע - יסייעו לקידום הנושא.

החסם העיקרי: מחסור ביעד רלוונטי

ויש גם בשורה חיובית שעולה מהסקר. בערך מחצית מתעשיינים עברו לייצור מתקדם או מתכוונים לעשות זאת. אלו שעשו כן פעלו למיקוד ההשקעות בייעול רצפת הייצור ובשיפור המערכים הלוגיסטיים. רק 10% מהנשאלים דיווחו על שהם כבר בעיצומו של המעבר. היתר עדיין בשלבי גיבוש אסטרטגיה ותכנון השקעות.

ואולם, הבשורה השלילית היא שכמעט מחצית מבין התעשיינים שהשתתפו בסקר אמרו כי לא השקיעו לקראת מעבר לייצור מתקדם - ואינם מתכוונים לעשות כן בשנה הקרובה.

השיח אודות המעבר של התעשייה הישראלית לייצור מתקדם, שנחוץ בעיקר בתעשייה מסורתית, מתקשר לבעיית הפריון הנמוכה במשק הישראלי - בשל הפער העצום של 25% בין רמת הפריון בארץ לבין הפריון הממוצע במדינות ה-OECD.

בעיית הפריון בתעשייה הישראלית

הפערים בין ישראל למדינות המפותחות באים לידי ביטוי בעיקר בתעשיות המסורתיות. הערך המוסף הגולמי הממוצע לשעת עבודה בתעשייה במדינות ה-OECD הוא 56 דולר, בעוד שהממוצע בתעשייה הישראלית עומד על 40.5 דולר בלבד.

פערי הפריון בתעשייה מה-OECD - 40%

בתעשיית ההייטק אין לישראל בעיה, שם הערך המוסף הגולמי הממוצע לשעת עבודה נאמד ב-63.1 דולר לשעה, גבוה יותר מאשר במדינות ה-OECD. הבעיה היא שבשאר הענפים הוא יורד אל מתחת לממוצע. בתעשייה העילית המעורבת שעת עבודה ממוצעת עומדת על 39.7 דולר; בתעשייה המסורתית המעורבת 32.4 דולר ואילו בתעשייה המסורתית המצב קשה הרבה יותר - 26.9 דולר.

בהתאחדות התעשיינים, כמו גם במשרד הכלכלה והתעשייה, רואים במעבר לייצור מתקדם מענה משמעותי לבעיית הפריון במשק. בנוסף לייצור המתקדם, הם מתכננים העמדת פתרונות נוספים שבכוחם לצמצם משמעותית פחתים, להוריד עלויות תפעול ועוד. המטרה של מהלכים אלו היא שיפור ניכר בכושר התחרות של התעשיינים מול שווקים מחו"ל.

באירופה וארה"ב מתקדמים יותר

לפי ההתאחדות התעשיינים, קיים פער גדול במעבר לייצור מתקדם בין התעשיות הישראליות לבין התעשיות באירופה ובארה"ב. הסיבה העיקרית היא תגובה מאוחרת מצד ישראל למגמה שמאפיינת את התעשיות בעולם במהלך העשור האחרון.

כך, בעוד שגרמניה ומדינות נוספות באירופה כבר החלו להיערך לקראת המהפכה התעשייתית הרביעית בתחילת העשור, בישראל החלו להיעשות פעולות בנושא רק במהלך השנתיים האחרונות, וזאת בעיקר מסביב לתכנית הממשלתית "נטו תעשייה", שכוללת רכיבים שיש בהם כדי להקל על תעשיינים להטמיע טכנולוגיות ייצור מתקדמות.

"הממשלה איחרה להכיר במהפכה התעשייתית הרביעית", אמר בשיחה עם גלובס" מנכ"ל התאחדות התעשיינים, רובי גינל. "תוכנית נטו תעשייה היא צעד בכיוון, אבל לא מספיק. הממשלה הבאה תהיה חייבת להבין שהתעשייה הישראלית היא מנוע הצמיחה של המשק, ולכן יש לתגבר משמעותית תקציבים לעידוד השקעות, להטמעת רכיבים לייצור מתקדם ולמחקר ופיתוח". 

המטרה של משרד הכלכלה: לצמצם את פערי הפריון מה-OECD ב-20% בתוך 6 שנים

בימים הקרובים ייסגר המכרז שמנהל משרד הכלכלה והתעשייה לקראת בחירת זכיין שיפעיל את המכון הלאומי לייצור מתקדם, שאמור לפעול בצפון. תפקיד המכון יהיה להוות מוקד ידע מרכזי בתחום עבור התעשיינים. המכון יוקם בהשקעה של כ-35 מיליון שקל כחלק מהמלצות הוועדה שגיבשה את התוכנית "נטו תעשייה".

מאז השנה שעברה, משרד הכלכלה העמיד תקציבים בהיקף כולל של כ-600 מיליון שקל. התקציב יועד לשורת תוכניות שאמורות לשפר את מעמדה של התעשייה הישראלית. אלא שגורמים בהתאחדות התעשיינים מתלוננים על היעדר מיקוד של תוכניות הסיוע השונות, וטוענים כי יש צורך לשפר אותן ולאפשר נגישות רחבה יותר אליהן מצד תעשיינים.

"תעשיינים רבים לא יודעים שהם מפגרים טכנולוגית ביחס לעולם. זה מאפיין בעיקר חברות תעשייתיות קטנות ובינוניות, שאין להן מחלקות מחקר ופיתוח או בעלי תפקידים שיחשפו שיטות חדשות לשיפור תהליכי ייצור", אמרה בשיחה עם "גלובס" סמנכ"לית אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד הכלכלה, מיכל פינק. "המהלכים שלנו כוללים גם פתיחה של מסלולי צמיחה ופריון בתעשייה ביחד עם רשות ההשקעות, באופן שיאפשר שדרוג התעשייה המסורתית".

באמצעות מהלכים אלה, ומהלכים נוספים שייבחנו בשנים הקרובות, משרד הכלכלה שואף לצמצם משמעותית את פער הפריון בין ישראל לבין מדינות ה-OECD בלפחות 20% עד שנת 2025.
בתוך כך, בימים אלה משרד הכלכלה פועל להקמת ועדה חדשה שתבחן בחודשים הקרובים מהלכים להעלאת רמת הפריון בתחום המסחר והשירותים. בראש הוועדה יעמדו פינק, לצד המשנה לשעבר לנגיד בנק ישראל, הפרופ' צבי אקשטיין.

לדברי פינק "הצורך בבחינת המהלכים להעלאת הפריון בתחום זה בא בעקבות השינויים שחלים בו, כמו המעבר למסחר מקוון ועל רקע פערים של 40%-30% ברמת הפריון בתחומי הביטוח, הפיננסים, ועוד בישראל - לעומת מדינות אחרות בעולם".

הרכב הוועדה ייקבע בשבועות הקרובים. על פי הערכות, בדיוניה ייקחו חלק נציגים מהארגונים היציגים בתחום המסחר, כמו גם המועצה לכלכלה, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, משרד האוצר ובנק ישראל.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות