גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מובילאיי: פחות רכב אוטונומי, יותר מערכות בטיחות חכמות

המצגת השנתית של פרופ' אמנון שעשוע בתערוכת CES היא המקבילה האוטו-טקית של "נאום מצב האומה" הנשיאותי ● השנה כמעט לא הוזכר במצגת "רכב ללא נהג", ובמקומו סומנו כיוונים עסקיים חדשים ורווחיים ● וגם: למה במובילאיי לא אוהבים לפרגן לחברות ישראליות אחרות בתחום?

אמנון שעשוע/ צילום: Walden Kirsch/Intel Corporation
אמנון שעשוע/ צילום: Walden Kirsch/Intel Corporation

בכל פעם כשאנחנו סוקרים את עולם האוטו-טק הישראלי, אנחנו נפעמים שוב מגודל "הנס". כיצד קרה, שמדינה פקוקה, נטולת תרבות מוטורית ומוכת רגולציה ועיוותי מיסוי קשים, שהתחבורה הציבורית בה מפגרת בעשורים אחרי העולם המפותח, מובילה את מהפכת התחבורה העולמית. איך קורה שחברות הייטק, שלפני שנים ספורות עוד העדיפו לוותר על כריות אוויר ומערכות בקרת יציבות ברכבי העובדים שלהן כדי לחסוך קצת, הפכו להיות מובילות עולמיות בתחום הבטיחות לרכב. וכשאנחנו מדברים על "הובלה עולמית", זו אינה מליצה פטריוטית אלא ציון של עובדה עסקית ואמפירית.

מובילאיי ממשיכה לדהור

קחו, למשל, את המצגת השנתית המסורתית בת השעה שמגיש פרופסור אמנון שעשוע בתערוכת CES בלאס וגאס. המסורת החלה עוד כאשר מובילאיי הייתה חברה עצמאית ובורסאית, ולא חברה-בת של אינטל, והיא מספקת הזדמנות נדירה לקבל תמונת מצב עדכנית ולשמוע תחזיות לעתיד של החברה המסוגרת והחשאית הזו. אכן, גם המספרים שנחשפו השנה במצגת מרשימים בקנה-מידה גלובלי.

על פי המצגת, מערכות של מובילאיי מותקנות כיום בכ-32 מיליון כלי רכב ממודל 2014 ומעלה ברחבי העולם. בנוסף, בשנה האחרונה רשמה החברה צמיחה של 42%, די דומה לקצב הצמיחה הממוצע שלה בארבע השנים האחרונות.

הדבר הבולט ביותר שמצאנו במצגת השנה היה דווקא היעדר אזכור משמעותי ל"רכב ללא נהג", שרבים רואים בו מונח נרדף ל"רכב אוטונומי". אבל ב-2019, שנה לפני סוף העשור, לא קיבלנו ממובילאיי אפילו לוח זמנים משוער לעלייה מאסיבית של כלי רכב נטולי נהג על כבישי העולם. אפילו המונח המקצועי "אוטונומיה בדרגה L5 " כמעט לא זכה לאזכור.

בדרך ל"הסתברות אפסית לתאונות"

מה שכן מצאנו במצגת השנה, ובשפע, היה הדגשת העובדה שהפוטנציאל העסקי של מערכות הבטיחות והסיוע לנהיגה (ADAS) ברמות האוטונומיה הנמוכות עדיין רחוק מאוד ממיצוי. פרופסור שעשוע ציין שאימוץ מערכות ה-ADAS הוא עדיין טרנד גלובלי, שנמצא בעיצומו עם שיעור חדירה שזינק מכ-13% ב-2016 ליותר מ-26% ב-2018.

לדבריו, מערכות בטיחות מבוססות מצלמה נכנסות כיום בהדרגה גם לכלי רכב במדינות מתפתחות, עוברות לאופנועים, ואף יהפכו בעתיד לדרישת רגולציה מנדטורית של האיחוד האירופאי. שעשוע ציין שמערכות ה- ADAS, ברמות אוטונומיה נמוכות יחסית, הן אלה שמובילות כיום את "מהפכת הצלת החיים" בעולם הרכב, והן ממשיכות להתפתח.

הוא הוסיף כי ניתן להגיע למצב של "הסתברות אפסית לתאונות" גם בכלי רכב מאוישים עם מערכות ADAS. הוא הוסיף כי טכנולוגיות כמו "בלימה חכמה" אוטונומית, תפיסה סביבתית ושילוב של חיישני מצלמה היקפיים עם מודל מתמטי לניתוח נהיגה בטוחה (RSS), מאפשרים לייצר רכב "מאויש" שלא יאפשר לנהג להיכנס למצבים מסוכנים מלכתחילה - בתנאי שכל כלי הרכב יצוידו בטכנולוגיות כאלה. כל זה בעלות של כמה מאות דולרים ומבלי להיכנס לביצת הרגולציה והפסיכולוגיה הטובענית של "רכב ללא נהג".

ישראל היא שדה הניסויים

אזכור מפורש יחיד לנושא של רכב לא מאויש (אם כי ברמת האוטונומיה 4 המוגבלת יותר) מצאנו דווקא בחלק של המצגת, שהתייחס לפרויקט "הישראלי" המשותף של פולקסווגן, מובילאיי/אינטל וצ'מפיון מוטורס ובמסגרתו יופעל בישראל החל מ-2022 שירות הסעות ללא נהג על בסיס מוניות חשמליות של פולקסווגן.

כפי שכתבנו בעבר, מובילאיי עתידה להוביל את הפיתוח והאינטגרציה בפרויקט הזה, ומדברי שעשוע עולה כי החברה מתייחסת לנושא "המוביליות" האוטונומית (שינוע אנשים) בכללו כאל תחום פיתוח עסקי חדש עבורה ועבור אינטל.

ההתייחסות הזו מציבה את פרויקט הרכב האוטונומי "הישראלי" בקונטקסט הנכון. למרות שכל הגורמים הקשורים טוענים רשמית כי מטרת הפרויקט היא להיות "מסחרי ולמטרות רווח", די ברור, שכמה עשרות או אפילו מאות מוניות חשמליות, שיישחקו בתנאי התחבורה האלימים של כבישי ישראל, יתקשו מאוד להחזיר את עלות הפרויקט, שנאמדת בעשרות מיליוני דולרים. וזה בהנחה שהלובי הכול יכול של נהגי המוניות, עם גיבוי של השר ישראל כ"ץ, בכלל יתנו אי פעם ל"מוניות ללא נהג" להציב גלגל אחד על כבישי ישראל.

מנגד, אם הפרויקט "התל-אביבי" יספק למובילאיי ואינטל הוכחת היתכנות (POC) ליכולותיו בתחום, הוא עשויה להפוך לקבלן מיקור-חוץ לרכב אוטונומי בפרויקטים גלובליים של מיליארדי דולרים מול לקוחות כמו גוגל, אובר, באיידו ואחרים. למותר לציין, שהפרויקטים הללו יתבצעו במדינות "נורמליות" עם סבסוד ממשלתי עמוק שהוא תנאי לרווחיות בסוג "מוביליות" כזה.

לא יודעים לפרגן לקטנות

ונסיים בנושא שבכל שנה אנחנו מצפים למצוא לו אזכור במצגת של מובילאיי, אבל כל פעם מתאכזבים מחדש. מובילאיי היא חברה בעלת מעמד גלובלי רם ונישא בתעשיית הרכב העולמית. היא מתגאה בשיוך הישראלי שלה ובעבר (ובהווה) ניזונה היטב משוק הרכב המקומי ומהכתף התומכת של הרגולטור הישראלי.

לפיכך, היינו מצפים ממנה לשמש בתור "פותחת דלתות" בתעשיית הרכב בפני שלל חברות אוטו-טק ישראליות צעירות, שמציגות טכנולוגיות ייחודיות לרכב וזוכות להישגים בדרך הקשה. ואם לא להעניק להן קרש קפיצה עסקי אז לפחות לנצל במות גלובליות חשובות, כמו CES , כדי לפרגן קצת ל"אקו-סיסטם" המקומי.

אז נכון שהשנה ראינו במצגת של מובילאיי, לראשונה, אזכור של סטארט-אפ ישראלי שהוצג כדוגמה ליכולת של מובילאיי להרחיב את שימושיות המערכת שלה באמצעות פיתוחים של צד ג' - במקרה דנן מדובר בחברת " EYESIGHT " שפיתחה טכנולוגיה חזותית למעקב אחרי מצבו של הנהג בתוך הרכב.

אבל שאר הטכנולוגיות המקומיות לא זכו לאזכור. נהפוך הוא: תחומי מפתח באקו-סיסטם של האוטו-טק הישראלי, כמו פיתוח חיישני רדאר ולייזר מתקדמים, זכו להתייחסות די מתנשאת בעקיפין. 

קטונו מלהשיא עצות עסקיות לחברה של 15 מיליארד דולר, אבל היינו ממליצים לאנשי מובילאיי לבחון גם בגובה העיניים, ולא ממרומי מגדל השן, כמה מהטכנולוגיות הישראליות המשבשות שהוצגו ב-CES.

כמה דוגמאות: חיישני לייזר ורדאר רב ממדים עם "בינה", שנמצאים בדרך לייצור המוני במחיר יעד של מאות דולרים בודדות ופחות מכך; או אלגוריתמים מהפכניים לייעול בינה מלאכותית, שכבר עלו על צ'יפ בסטנדרטים של תעשיית הרכב; או מעבדים זולים, שעשויים להפוך את מפלצות העיבוד הרעבות של אינטל, NVIDIA ושות' לדינוזאורים נכחדים.

בקיצור, כל חברה "משבשת" מגיעה לשלב במחזור חייה שבו היא הופכת מטרה לשיבוש. ייתכן בהחלט שמובילאיי כבר שם. 

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר